بازدید 8064
عبدالسلام:

عربستان خواهان راه حل سیاسی در یمن نیست

رئیس تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گفت که عربستان سعودی خواهان راه حل سیاسی یا انسانی در یمن نیست و صرفا بدنبال آتش بسی شکننده همراه با تداوم بحران است.
کد خبر: ۱۰۷۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵ 21 August 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «محمد عبدالسلام» رئیس تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در گفتگو با پایگاه خبری «الخنادق» تصریح کرد: سعودی‌ها نه خواهان راه حلی سیاسی و نه انسانی هستند بلکه صرفا بدنبال یک آتش بس همراه با باقی ماندن بحران می‌باشند.

وی با محکوم کردن تداوم محاصره مردم یمن و تبعات ناگوار ناشی از آن برای آن‌ها گفت: ما ابتکارعملی را درباره وضعیت استان مارب ارایه دادیم که اگر طرف مقابل - خواه عربستان یا آمریکا- برای رسیدن به راه حل جدیت داشتند، می‌توانست نقشی کلیدی را بازی کند، اما مواضع این دو کشور ثابت کرد که آن‌ها جدیت ندارد؛ بویژه که ابتکارعمل مارب یک ابتکار عمل کاملا انسانی و بشردوستانه بود که در آن هیچ گونه خواسته غیرقابل اجرایی مطرح نشد. این ابتکارعمل همچنان روی میز است.

رئیس تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن افزود: متاسفانه تصور سعودی‌ها از توقف جنگ تا این لحظه، یک توقف واقعی نیست بلکه صرفا عدم درگیری و یک آرامش شکننده است که می‌تواند دوباره به هم بخورد. در طرح سعودی‌ها پایانی واقعی برای محاصره یا آتش بس وجود ندارد بلکه صرفا توقف جزئی درگیری و رفع جزئی محاصره است که یک راه حل واقعی به شمار نمی‌رود. از این رو؛ معتقدیم که طرح سعودی‌ها برای حل و فصل بحران غیرمنطقی، غیرعملی و بدور از واقعیت است.

عبدالسلام گفت: مذاکرات سیاسی از طریق میانجیگر عمانی از مدت‌ها پیش ادامه دارد و شدت آن در سفر اخیر به صنعا افزایش یافته است.

وی افزود: معتقد نیستیم که نزدیکی روابط عربستان و عمان در برهه اخیر ممکن است بر نقش تاریخی و راهبردی عمان در قبال جنگ‌ها و موضع صریح و آشکار این کشور در قبال یمن و تجاوزگری علیه آن تاثیر بگذارد. عمان سیاست مستقلی درقبال سایر کشور‌ها از جمله یمن دارد.

عبدالسلام درباره حضور نظامیان انگلیسی در خاک یمن نیز گفت: این نیرو‌ها در استان‌های «المهره» و «سقطری» اشغالگر هستند و ارتش یمن حق دارد که آن‌ها را هدف قرار دهد.

برخی منابع خبری پیش از این از ورود نیرو‌های انگلیسی به استان المهره پس از حمله اخیر به نفتکش رژیم صهیونیستی در آب‌های دریای عمان خبر داده بود که با واکنش و مخالفت اهالی این استان روبرو شد.

در همین راستا، اهالی استان المهره در شرق یمن با برگزاری تظاهرات خواستار خروج نیرو‌های خارجی از این استان شدند.

ده‌ها فعال یمنی نیز پویش رسانه‌ای را با هشتگ «اشغالگری انگلیس در المهره» در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی کردند.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی شهید یا زخمی شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی