بازدید 5961
۲

سوله‌های بحران مراکز جدید واکسیناسیون

صف شلوغ چند ساعته واکسیناسیون عمومی در بعضی مراکز و سوله‌های بحران صدای مردم را در آورده است. خیلی‌ها برای چندمین بار است که در این صف‌ها از ترس بیماری کرونا عقب نشینی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۷۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵ 16 August 2021

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران در گفت وگو با رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نوشت: عده‌ای می‌ گویند در مراکز خلوت اورژانس به افراد زیر سن اعلام شده با وجود اینکه پیامک دریافت کرده‌اند واکسن نمی‌زنند و عده‌ای هم می‌گویند تا نوبت به آنها رسیده وقت ناهار شده و کاررا برای چند ساعت تعطیل کرده اند! این درحالی است که شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده که می‌تواند از ۱۰۰ پایگاه موجود بحران در تهران به جز ۴۰ پایگاهی که هم اکنون در اختیار گذاشته شده؛ سوله‌های بیشتری تحویل دهد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم بر این موضوع تأکید کرده و از اعلام آمادگی مدیریت شهری تهران برای در اختیار گذاشتن همه سوله‌های بحران برای جلوگیری از تشکیل صف‌های طولانی خبر داده است. با رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت وگویی کردیم که می‌خوانید:

در روزهای اخیر بارها از اعلام آمادگی شهرداری تهران برای در اختیار گذاشتن سوله‌های بحران به منظور واکسیناسیون شهروندان صحبت شده است اما چرا همچنان سوله‌های اصلی شلوغ و پر ازدحام هستند؟

ما از همان ماه‌های اول شیوع بیماری که این احساس نیاز به وجود آمد که بیماران مبتلا به کرونا باید بعد از مرخص شدن از بیمارستان در مکانی دوره نقاهت خود رابگذرانند با درخواست وزارت بهداشت و برخی سازمان‌ها برای در اختیار گذاشتن پایگاه‌ها مواجه شدیم؛ درهمان زمان ۸ سوله را در اختیارشان گذاشتیم که فقط ۳ پایگاه تجهیز و آماده بهره‌برداری شد که از همان ۳ پایگاه نیز فقط یک عدد به‌طور کاملاً محدود مورد استفاده قرار گرفت. هنوز هم البته تجهیزات قبلی در پایگاه وجود دارد و در اختیارشان است اما استفاده نمی‌شود.درعین حال آمادگی داریم که پایگاه‌های بیشتری را برای واکسیناسیون دراختیار قرار بدهیم تا از حجم این شلوغی هم کاسته شود.

ظاهرا برخی سوله‌ها در اختیار بنیاد برکت است؟

بله اخیراً نیز البته قبل از آمدن موج پنجم کرونا ما با بنیاد برکت همکاری خود را شروع کردیم. آنها برای ۴ پایگاه درخواست دادند تا برای انجام فاز سوم تست واکسن تجهیز و آماده شود. کار در این پایگاه‌ها با نظم و دقت انجام شد. البته بعد از آن بنیاد برکت درخواست یک مرکز دیگر به‌عنوان مرکز ارتباطات و دیسپاچینگ کشوری خود برای فاز سوم هم داده بود که در منطقه ۵ یک پایگاه در اختیارشان قرار داده شد. بتازگی یکی از پایگاه‌ها را به ما پس دادند که ما هم بلافاصله در اختیار شرکت شهر سالم برای واکسیناسیون نیروهای شهرداری و عمومی قرار دادیم. یکی از مراکز بنیاد برکت هم هم اکنون برای واکسیناسیون عمومی تجیهز شده و در آن واکسن برکت و سینوفارم تزریق می‌شود؛ اما از دو پایگاه دیگر فعلاً استفاده نمی‌شود.

هم اکنون در چند پایگاه مدیریت بحران کار واکسیناسیون در حال انجام است؟

در تیرماه سه دانشگاه علوم پزشکی؛ هر کدام نماینده‌ای به ما معرفی کردند که مکان‌هایی که برای واکسیناسیون لازم بود را در اختیارشان قرار دهیم. حدود ۲۳ تا ۲۴ پایگاه اکنون در اختیار این دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است که کلاً کار واکسیناسیون در آنها درحال انجام است. البته ظاهراً ۳ پایگاه بدون استفاده مانده است که دلیل آن را هم ما نمی‌دانیم. حدود یک ماه پیش هم اورژانس درخواست ۲۰ پایگاه داد که ما برای جلوگیری از بلوکه شدن پایگاه و عدم استفاده احتمالی، ۴ پایگاه در اختیارشان قرار دادیم که درحال استفاده است.

چرا از ظرفیت سوله‌های بحران برای کاهش بار بیمارستان‌ها استفاده نمی‌شود؟

اتفاقاً در یکی- دو هفته پیش از بیمارستان‌های نیکان و نیز ابن سینا که درمانگاه نفس را برای بیماران کرونایی تجهیز کرده است درخواست هایی داشتیم مبنی بر اینکه بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند و نیاز به دریافت داروی رمدسیویر دارند در این پایگاه‌ها اسکان داده شوند. ما با هماهنگی آقای دکتر زالی یک پایگاه را دراختیار بیمارستان نیکان قرار دادیم که حدوداً ۷۰ نفر ظرفیت دارد. بیمار در این پایگاه یک روز می‌ماند و بعد مرخص می‌شود تا نفر بعدی جایگزین شود. می‌دانم که طی روز گذشته حدوداً ۶۸ نفر اسکان داده شده و رمدسیویر دریافت کردند. البته بیمارستان ابن سینا هم درخواست داده ما درحال بررسی تحویل ۲ تا ۳ پایگاه دیگر هستیم. بنابراین در مجموع حدود ۴۰ پایگاه از ۱۰۰ پایگاه موجود ما در اختیار امور مربوط به واکسیناسیون قرار دارد.

اگر بحرانی مثل زلزله پیش آمد پایگاه‌های دیگر می‌تواند جوابگوی بحران جدید باشد؟

ببینید حدود ۳۰ پایگاه از ۴۰ پایگاهی که اشاره شد قبلاً کاربری ورزشی داشته و به پایگاه‌های الزهرا معروف بود و در اختیار ورزش بانوان قرار داشت که البته در زمان حادثه باید بلافاصله تخلیه می‌شد و ما مستقر می‌شدیم. اتفاقاً در شرایط حاضر این پایگاه‌ها آماده‌تر است. چون نیروی درمانی هم در آن مستقرشده و تجهیزات هم موجود است. علاوه بر این ما ۲۲ پایگاه ویژه داریم که جز منطقه ۵ همه آزاد است و تجهیزات نیز در آنها مستقر شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد. اما در مجموع تعداد پایگاه‌های بحران برای تهران کم است.

سوله‌هایی که در اختیار صداو سیما یا ارگان‌های دیگر قرار داشت چطور؟

تنها یک پایگاه طی تفاهمنامه‌ای با صداوسیما به‌عنوان «استودیوی شهر آماده» در اختیارشان قرار دارد که اگر بحرانی اتفاق افتاد بتواند ارتباط مدیریت بحران با مردم را تسهیل کند. طی همین تفاهمنامه برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی هم ازطریق شبکه ۵ پخش خواهد شد.از سال ۹۸ که مسئولیت در اختیار ماست پایگاهی از عهده سازمان خارج نشده و حتی پنج پایگاه هم اضافه شده است. البته در دوره‌های گذشته حدود ۵ تا ۶ پایگاه واگذار شده بود. در این دوره بزودی نیز ۴ پایگاه دیگر ساخته و آماده بهره‌برداری می‌شود.

سیاست ما در مورد بحران کرونا این است که آمادگی در اختیار قرار دادن همه پایگاه ها وجود دارد ولی اگر قرار به در اختیار قرار دادن پایگاهی باشد این کار با برنامه‌ریزی انجام شود چرا که اگر این سیاست نبود ممکن بود تاکنون ۸۰ پایگاه تحویل؛ ولی تا الان بدون استفاده بلوکه شده باشد. در حالی که در شرایط فعلی پایگاه‌های در اختیار گذاشته شده در این زمینه کاملاً فعال هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
بالاخره بعد ۲ سال فهمیدند کرونا یه بحرانه و از این سوله ها می‌شود استفاده کرد تبریک به مدیر بحران خسته نباشی دلاور !!!!
تعطیلی دو هفته ای رو آدمه بدین اوضاع خیلی بده لطفا ب فکر مردم باشین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل