بازدید 7582
۱

افزایش مرگ و میر جوان‌های مبتلا به کرونا

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از کسانی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: متاسفانه مرگ و میر جوان‌ها هم افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳ 15 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر پیام طبرسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه واکسیناسیون در کشورمان از دنیا عقب است، ادامه داد: اکنون واکسیناسیون، سرعت گرفته است.

او تاکید کرد: مردم باید تعطیلی چند روزه را جدی بگیرند و در خانه بمانند و نباید به فکر مسافرت و پاساژ گردی، دورهمی و مهمانی باشند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: علائم بیماری کرونا در آغاز، شبیه علائم سرماخوردگی از جمله بدن درد و آب ریزش بینی و عطسه است و این علائم را باید جدی بگیریم.

طبرسی افزود: یک فرد ممکن است چند بار کرونا بگیرد، اما کسانی که هر دو دُز واکسن کرونا را زدند و ۲ هفته از دُز دوم گذشته باشد، اگر به کرونا مبتلا شوند، شدت بیماری و مرگ و میر در آن ها، خیلی کمتر است.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تشدید اعمال محدودیت‌ها در سراسر کشور، از فردا ساعت ۱۲ ظهر به طور جدی، جاده‌ها به جز برای ناوگان حمل و نقل بار و مسافر، مسدود می‌شود.

سرهنگ عین الله جهانی ادامه داد: همه مجوز‌هایی که از طریق فرمانداری‌ها صادر شده بود باطل شدند و به فرمانداری‌ها اجازه داده شد فقط در صورت اضطراری به طور محدود، مجوز دهند.

او افزود: جریمه‌ها برای شهر‌های قرمز یک میلیون تومان، برای شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و تردد در شب‌ها در زمان محدودیت کرونایی ۲۰۰ هزار تومان است، اما تفاوت این دفعه با دفعه پیش در این است کسانی که جریمه‌های صادر شده را حداکثر تا یک ماه پرداخت نکنند دو برابر می‌شود.

جهانی افزود: این کنترل‌ها تا ۵ شهریور ادامه خواهد داشت و راه‌های فرعی ورودی به کلان شهر‌ها و استان‌ها هم بسته خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا تاکید کرد: شرایط بحرانی است و از مردم می‌خواهیم رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه از دو روز پیش تاکنون، تغییراتی در رفت و آمد زائران در سطح شهر اتفاق افتاده و تمهیدات خوبی از سوی استانداری و قرارگاه مقابله با کرونا انجام شده است، گفت: با همکاری‌های خوبی که از سوی دیگر سازمان‌ها انجام شد از هفته گذشته تا کنون درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به بیش از ۵۰ درصد رسیده است در حالی که این رقم در هفته‌های قبل، کمتر از ۴۰ درصد بود.

دکتر مهدی قلیان افزود: در اماکن عمومی هم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نسبت به قبل، خیلی بهتر شده و ورودی زائران به شدت کاهش یافته است.

او اضافه کرد: مهمان پذیری مهمان خانه‌ها نیز از ۷۰ درصد در ۳ هفته پیش به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده و میزان ورودی زائران رو به کاهش است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پرواز‌ها به مشهد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وضعیت بحرانی کرونا در استان گلستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این برنامه گفت: تقریباً در دو هفته اخیر در استان گلستان شرایط بحرانی و بسیار بدی داشتیم و بسیاری از تخت‌های اورژانس و کلینیک‌های ویژه را تجهیز به تخت‌های بستری کردیم.

عبدالرضا فاضل درباره شرایط استان گلستان افزود: استان گلستان هفته چهارم شروع موج دلتا را می‌گذراند و تقریباً در دو هفته اخیر شرایط بحرانی و بسیار بدی در استان داشتیم.

وی با اشاره به این که در پنج روز اخیر هیچ تختی برای بستری بیماران در استان گلستان وجود ندارد، گفت: بسیاری از تخت‌های اورژانس و کلینیک‌های ویژه را تجهیز به تخت‌های بستری کردیم و مجبور شدیم بیماران را در کلینیک‌های ویژه بستری کنیم.

فاضل افزود: در سطح استان کلینیک‌های سرپایی تزریق رمدسیویر و تب را تجهیز کردیم و سعی کردیم کرامت بیماران رعایت شود و بیماران در دریافت دارو، سرم و تجهیزات دارویی مشکل نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سپاه، نیروی انتظامی، ارتش و بسیج کمک بسیار بزرگی به خصوص در تأمین اکسیژن، نیروی انسانی و واکسیناسیون به ما کردند و همدلی بسیار خوبی در استان برقرار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این که در ۴۸ ساعت گذشته به قله رسیدیم گفت: اگرچه این بیماری حالت سینوسی دارد و هر بار که فکر می‌کنیم به قله رسیدیم یک موج سینوسی دیگر وارد می‌کند و نمی‌شود به ۴۸ ساعت گذشته امیدوار بود.

فاضل درباره ذخیره دارو هم افزود: در داروخانه‌های خصوصی سرم در یک مقطع ۳ تا ۴ روزه خیلی کم بود، اما در بیمارستان‌های استان بخصوص بیمارستان‌های دولتی کمبود سرم نبود و دارویی مانند رمدسیویر به خوبی تهیه می‌شود، ولی بعضی از اقلام دارویی که متخصصان تجویز می‌کنند مقداری کمبود در سطح استان است.

سرم درمانی برای کرونا مضر است

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سرم درمانی در منزل نداریم و سرم برای کرونا مضر است چون آب در بافت ریه را افزایش می دهد و بر اساس تمام دستورالعمل هایی که در دنیا وجود دارد؛ تجویز سرم به بیماران کرونایی باید با احتیاط انجام شود.

پیام طبرسی در ادامه افزود: در حال حاضر بیمارانی که بستری می شوند طی 24 ساعت شاید 500 سی سی هم سرم تجویز نکنیم مگر این که نیاز باشد با دارویی همراه شود.

وی عنوان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که بیمار بیش از اندازه است و تا کنون این تعداد بیمار سابقه نداشته است و زمانی که بیمار افزایش پیدا می کند کمبود دارو هم پیش می آید.

وی ادامه داد: تهیه داروی تمزیوا در تهران هم مشکل است چون تولید آن محدود است و این دارو در دو شرکت رشد آمریکا و سیناژن ایران در دنیا تولید می شود و نمونه مشابه ندارد که اگر بخواهیم از شرکت آمریکایی وارد کنیم با شرایط تحریم و هزینه های آن در اوایل کرونا؛ هر ویال آن تا یکصد میلیون تومان به فروش می رسید و زمانی که شرکت ایرانی شروع به تولید آن کرد قیمت آن به دو میلیون تومان رسید ولی الآن که مقداری کمبود در بازار وجود دارد قیمت آن به 10 تا 20 میلیون تومان رسیده است که سوداگری است و باید به شدت با آنها برخورد شود.

طبرسی با اشاره به این که تجویزها هم باید منطقی شود گفت: این داروها دارویی نیستند که در منزل استفاده شود؛ مثلاً داروی رمدسیویر حتماً باید در مراکز درمانی تزریق شود چون ممکن است با افت فشار، ضربان قلب و افزایش حساسیت همراه باشد و اصلاً نباید در منزل تزریق شود.

وی افزود: سرم درمانی در منزل نداریم و سرم برای کرونا مضر است چون آب در بافت ریه را افزایش می دهد و از همان ابتدای کرونا بر اساس تمام دستورالعمل های دنیا باید در تجویز سرم به بیماران کرونایی با احتیاط رفتار شود و الآن بیمارانی که بستری می شوند طی 24 ساعت شاید 500 سی سی هم سرم تجویز نکنیم مگر این که نیاز باشد با دارویی همراه شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره این که آیا واکسن ها می توانند جایگزین هم باشند؟ گفت: در واکسن های موجود در ایران باید پلتفرم های مشابه داشته باشند مثلاً شاید آسترازنکا مشابه اسپوتنیک باشد و افرادی که دُز اول را اسپوتنیک تزریق کردند می توانند دُز دوم را آسترازنکا تزریق کنند و یا پلتفرم سینوفارم با کووبرکت یکسان است و ضمن این که همه این واکسن ها هدف نهایی که کاهش مرگ و میر است را تأمین می کند.

طبرسی تصریح کرد: افرادی که یک بار کرونا گرفتند هر واکسنی را تزریق کنند سطح آنتی بادی آنها افزایش پیدا می کند و توصیه می کنیم هر دو دُز را تزریق کنند و همچنین نوع واکسن برای افرادی که یک بار کرونا گرفتند اهمیتی ندارد.

وی افزود: باید سهمیه دارو مراکز درمانی مشخص باشد تا بیماران سر در گم نشوند؛ در حال حاضر برای بیماران بستری دارو داریم ولی بیماران سرپایی باید از داروخانه ها دارو تهیه کنند و طی کردن مسافت در تهران برای تهیه دارو منجر به سرایت بیماری می شود.

طبرسی خاطرنشان کرد: ما از این پیک کرونا با واکسن نمی توانیم عبور کنیم و باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: هدف مراکزی که برای تهیه دارو ایجاد می شود این است که بیماران لازم نیست مثلاً از جنوب تهران به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کنند و الآن تمام مراکز به نوعی در موضوع کرونا تجربه پیدا کردند و موارد درمانی در همه مراکز به یک شکل انجام می شود.

محمدباقر مجتبایی؛ دبیرکل اتاق اصناف ایران در ارتباط تصویری با این برنامه درباره این که آیا صنوف مصوبه تعطیلی را اجرا خواهند کرد؟ گفت: ما موظف هستیم مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را با همکاری نیروهای پلیس اماکن بهداشت ، تعزیرات و بازرسان وزارت صمت پیگیری کنیم و این کار با جدیت توسط تمامی اتاق ها و اتحادیه های صنفی پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است و مورد توجه همکاران صنفی باید باشد این است که موضوع تعطیلی ها یا افزایش پروتکل های بهداشتی مورد انتظار؛ موضوعی است که به جان و مال خودشان بستگی دارد یعنی قرار نیست زمانی که مصوبه ای باشد یک گروه دلسوز باشند و نگران جان و مال مردم باشند و گروهی دیگر بی تفاوت.

مجتبایی خاطرنشان کرد: در فروردین و اردیبهشت سال گذشته وقتی کرونا به اوج خود رسیده بود؛ رعایت پروتکل های بهداشتی به بیش از 85 درصد رسید؛ روند مرگ و میر کاهش جدی داشت و کسب کارها مجدداً رونق گرفت و فعالیت ها هم بهتر شد و در آذر سال گذشته با کاهش رعایت پروتکل ها در سطح جامعه از جمله در اصناف منجر به افزایش مرگ و میر و خسارت به کسب و کارها شد.

وی گفت: در این مرحله هم از همه مردم به خصوص جامعه صنفی که با خانواده هایشان بیش از 35 میلیون نفر از جمعیت ایران را تشکیل می دهند درخواست می کنیم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بیش از گذشته پروتکل ها را رعایت کنند.

دبیرکل اتاق اصناف ایران درباره این که آیا جریمه هایی در این دوره در نظر گرفته شده است؟ افزود: برای واحدهای صنفی متخلفی که باید تعطیل باشند و فعالیت صنفی را ادامه می دهند بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سه هفته پلمپ خواهند شد و این جریمه بسیار سنگینی است.

مجتبایی ادامه داد: حدود 35 هزار واحد صنفی را در این 18 ماه در دوره هایی که مجبور به افزایش سطح پروتکل ها بودیم پلمپ کردیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا برنامه ای برای حمایت از اصنافی که از نظر اقتصادی آسیب می بینند دارید؟ گفت: متأسفانه آن چه که همیشه مورد درخواست اصناف ایران بوده و در جلسات ستاد ملی کرونا مطرح می شد این بود که تناسبی بین خسارت ها و حمایت ها وجود ندارد؛ البته یک مقدار جزئی برخی از حمایت ها از سوی دولت؛ تدوین و ابلاغ شد ولی کمبود منابع مالی، نبودن سرمایه در گردش و پروسه بسیار طولانی که در بانک ها برای گرفتن تسهیلات وجود دارد و همچنین مبلغ پایین تسهیلات؛ موجب شد که عملاً پشتیبانی خاصی از صنوف شکل نگیرد.

مجتبایی تصریح کرد: پیشنهاد می کنیم جامعه صنفی به همراه مردم سطح مشارکت و رعایت پروتکل ها را افزایش دهند که هم برای جان خودشان و فعالیت اقتصادی آنها دولت مجبور به تصمیم تعطیلی نداشته باشد.

سید عباس موسوی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: مصوبه ستاد ملی برای ورود به شهرهاست اما خروج از شهرهای قرمز هم در حال حاضر ممنوع است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در مازندران داریم این است که با یک فاصله زمانی طرح تردد را اعلام می کنند و متأسفانه موجب می شود افرادی از تهران خارج شوند و این افراد به مازندران سفر می کنند و وضعیت را دچار اشکال می کنند.

موسوی تصریح کرد: مازندران در حال حاضر بیشترین میزان بستری نسبت به جمعیت در کل کشور دارد و فاصله آن از بسیاری استان ها بیشتر است.

وی درباره ظرفیت بیمارستان ها و همچنین شرایط دارویی استان هم گفت: تمام ظرفیت بیمارستان ها در اختیار بیماران کرونایی است و با توجه به دستورالعمل بستری موقت است که بیماران را پوشش دادیم و ما الآن بالغ بر هفت هزار بیمار بستری موقت و دائم داریم که از کل ظرفیت تخت های استان بیشتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: یک موردی که موجب نگرانی است و معمولاً در این تعطیل اعلام کردن ها اتفاق می افتد؛ غیر از رفت و آمدهای خارج استانی، رفت و آمدهای بین شهرها و خصوصاً ییلاقات مازندران است که صورت می گیرد و الآن که این شرایط با ایام محرم تلاقی پیدا کرده است و مراسم محرم هم زادگاه محور است غیر از خطری که باید همیشه به مردم گوشزد کنیم تا پروتکل ها در مراسم ها رعایت شود که بسیار کار سختی است؛ ولی این ها موجب تجمع در خانواده ها می شود و خانواده ها طی ساعت های متمادی زیر یک سقف قرار می گیرند و زمانی که به شهرهای خود باز می گردند دچار اشکال خیلی بزرگی می شویم.

موسوی افزود: باید به شکل جدی تردد را کنترل کنیم و ورود و خروج؛ هم بین استانی و هم بین شهرها و روستاها باید کنترل شود و اگر کنترل نکنیم قطعاً این تعطیلی به ضرر ما تمام خواهد شد.

بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه این برنامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که افرادی که نمی خواهند واکسن بزنند چه مشکلی را برای جامعه پدید می آورند؟ گفت: ما زمانی تأثیر واکسن را مشاهده می کنیم که بیش از 75 درصد جامعه را واکسینه کنیم.

وی افزود: زمانی که فردی واکسن نمی زند مابقی افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

عشرتی تصریح کرد: اخیراً یک پدیده دیگری به وجود آمده که مشاهده می کنیم افرادی که برای واکسیناسیون مراجعه می کنند نوع خاصی از واکسن مد نظر آنها می باشد و وقتی که آن نوع خاص واکسن موجود نیست بر می گردند؛ این درست است که شهروندان اختیار دارند نوع واکسن را انتخاب کنند و یا حتی واکسن نزنند اما به هر حال ما هم همیشه نمی توانیم این شرایط را در انتخاب به وجود بیاوریم.

وی از مردم درخواست کرد وقتی نوبت واکسن آنها می رسد و به مراکز مراجعه می کنند هر واکسنی که در آن مرکز موجود است را استفاده کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افرادی که دُز اول را واکسن اسپوتنیک تزریق کردند؛ دُز دوم آن تا چند وقت دیگر خواهد رسید و این تعداد زیادی نیست مثلاً در دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود 600 نفر دُز دوم اسپوتنیک را تزریق نکردند.

عشرتی افزود: مواردی که این موج ها را توجیه می کند حرکت جمعیت هاست که یا خودشان ناقل بیماری هستند یا مستعد گرفتن بیماری؛ و وقتی این جمعیت ها حرکت می کنند در واقع ناقلین در کنار افراد مستعد قرار می گیرند و این تبادل ویروس بین آنها صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از سفرها، خودداری از دورهمی ها؛ الآن اهمیت بسیار زیادی دارد و بهترین کار؛ در خانه ماندن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
به جای واکسن زدن به جوان ها که همش بیرون هستند و باید کار کنند به مسن های خانه نشین واکسن زدند متاسفانه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل