بازدید 17155

از بورس تا مالیات ستانی و کسری بودجه؛ وزیر پیشنهادی اقتصاد چه دیدگاهی دارد؟

در حال حاضر، سیداحسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی از وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم است. وی که ۴۱ سال دارد، یکی از جوان‌ترین اعضای کابینه دولت رئیسی خواهد بود که قرار است، سکان هدایت یکی از اصلی‌ترین وزارتخانه‌های دولت یعنی اقتصاد و دارایی را بر عهده بگیرد.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵ 14 August 2021

از بورس تا مالیات ستانی و کسری بودجه؛ وزیر پیشنهادی اقتصاد چه دیدگاهی دارد؟

سرانجام فهرست کابینه دولت رئیسی به مجلس رفت تا این فهرست آماده رای اعتماد گرفتن از نمایندگان باشد. در این فهرست، نام چهره‌های جدیدی به چشم می‌خورد که شاید مردم کمتر با آن‌ها آشنایی داشتند؛ از جمله این چهره‌ها می‌توان به وزیر پیشنهادی اقتصاد اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بیستم مرداد ماه، جلوی وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم، نام سید احسان خاندوزی به ثبت رسید؛ نامی که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد رئیس جمهور وی را برای وزارت اقتصاد پیشنهاد دهد. سیداحسان خاندوزی، حالا باید یک زورق شکسته را از دل توفان سهمگین به ساحل برساند.

کسری بودجه، تورم، کاهش ارزش پول ملی، تحریم، کرونا، فرار مالیاتی، رشد نقدینگی، بورس، وضعیت معیشتی مردم، فاصله طبقاتی، فقر، بیکاری و ... همه دغدغه‌های این روز‌های اقتصاد ایران است؛ دغدغه‌هایی که حالا باید به دست یک اقتصاددان ۴۱ ساله، احتمالا و در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس حل شود.

سید احسان خاندوزی کیست؟

سیداحسان خاندوزی زاده ۲۳ شهریور ۱۳۵۹ در شهر گرگان است و پژوهشگر و سیاستمدار اصولگرای ایرانی است. او هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است.

خاندوزی در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رای، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران راهی بهارستان شود.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس سوابق اجرایی (هم اکنون)

عضویت در هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی

عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی | مدیریت گروه اقتصاد اسلامی

مدیر کل اقتصادی سابق مرکز پژوهش‌های مجلس

دبیر شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه

عضو هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت

دیدگاه خاندوزی درباره بورس چیست؟

ابتدا بهتر است از دیدگاه وی در بازار سرمایه آغاز کنیم. مصاحبه‌های او نشان می‌دهد که خاندوزی به شدت به صندوق تثبیت بازار اعتقاد دارد. وی در شهریور ماه سال گذشته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «یک چتر برای تبدیل سقوط آزاد به فرود آرام که سازمان و شورای بورس اختیار قانونی تصویب آن دارند: ۸۰ درصد درآمد‌های سازمان بورس از ابتدای سال ۱۳۹۹ در صندوق تثبیت بازار، سپرده گذاری شود.»

وی همچنین در پنجم شهریورماه سال گذشته درباره اوراق نفتی دولت دوازدهم این گونه نوشت: طرح اوراق نفت باید از سرگردانی بین دو هدف بازار واقعی یا کاغذی خارج شود. به لحاظ اقتصاد سیاسی، این طرح به منزله تقاضای مُسکّن از طرف دولتی است که مایل به ترک اعتیاد نفتی نیست و تحولی در اصلاح مالیات، مولدسازی دارایی و ساختار بودجه انجام نمی‌دهد.

او در خصوص قانون بازار اوراق بهادار نیز که قانون مادر بورس است به دنبال اصلاح پنج محور بود؛
۱-اصلاح ساختار سازمان بورس،
۲-شفافیت صدور مجوزها،
۳-واریز بخشی از کارمزد سازمان به صندوق تثبیت،
۴-شفافیت صورت‌های مالی سازمان،
۵-منع پذیرش شرکت بدون بازارگردان.

پس از نزول بورس نیز از مجموع هفته توئیت‌های خاندوزی درباره بورس این گونه برمی‌آید که وزیر پیشنهادی اقتصاد با برخی سیاست‌های حمایتی از بورس مخالف بوده است؛ او در واکنش به سیاست‌های حمایتی در اردیبهشت ۱۴۰۰ که به مصوبات ۳+۷ معروف شد در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تلاش مجلس و دولت ارزشمند است، اما رییس بانک مرکزی باید در برابر دو مورد از ده فرمان می‌ایستاد:

۱ـ سال ۹۹ تسهیلات بانکی به مقصد بورس‌بازی چند برابر تسهیلات کمک به اقتصاد کرونا بود.
۲ ـ دست بردن بر سهم ۸۵ میلیون نفر از صندوق توسعه ملی منصفانه نیست، به ویژه وقتی ارز نیست و چاپ پول...

وی در توئیت دیگر نیز در واکنش به اختلاف نظر بورس و بانک میان مسئولان دولتی نوشته بود: نوسان و ریسک در ذات بورس است، اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاستگذار و شکست هماهنگی باشد. پیشنهادم برای الاکلنگ بورس و بانک "شورای ثبات مالی" است بر فراز دو بازار.

خاندوزی درباره مساله قیمت گذاری دستوری کالا‌ها و طرح تولید ‎مسکن نیز اعتقاد دارد: تلاش ما در صحن علنی برای حذف قیمت گذاری دستوری فولاد، سیمان و مصالح به نتیجه رسید و به کمیسیون عودت شد. اگر سازوکار‌های واقعی اقتصاد را نشناسیم گاه با نیت خوب، به تشدید ‎رانت دامن زده می‌شود. به جای دستور، باید نقاط ضعف سازوکار ‎بورس کالا را اصلاح کرد.

 

دیدگاه خاندوزی درباره تورم چیست؟

وی معتقد است که ترمز تورم هزینه های جاری دولت است اما در عین حال در جریان انتخابات ۱۴۰۰ در واکنش به وعده تک رقمی شدن نرخ تورم گفت:‌ سال ها میانگین تب بدن ما ۴۰درجه بود، بالاتر از حد متعارف دیگران. درست در ایامی که حرارت به ۴۲ درجه رسیده، برخی می‌خواهند به سرعت آن را در آب سرد بیندازند. خب انقباض عروق رخ می‌دهد. کاهش تورم حتما باید اولویت دولت باشد اما تورم تک‌ رقمی طی یکسال، نه شدنی است نه مطلوب.

دیدگاه خاندوزی درباره FATF چیست؟

احسان خاندوزی یک بار به صراحت درباره الحاق به گروه ویژه اقدام مالی معروف به FATF اظهار نظر کرده است. او در این اظهار نظر که در گفت و گو با فارس بوده، نگاه خود را توضیح داده و گفته است:  FATF مساله هست اما در مقایسه با تحریم و شکنندگی مالی مساله جدی نیست. ایراد دولت روحانی و رویکردش این است که اساساً در مساله‌شناسی، وزن بیش از حد عادی به موضوعاتی مثل خروج از فهرست سیاه FATF می‌دهد و بنده علی رغم اینکه آن را به عنوان مسئله ای در قد و قواره خودش رد نمی‌کنم، با این وزنی که دولت به مسئله خاص می‌دهد، مخالفم و به نظر من کاملاً درباره این بزرگنمایی می‌شود که به عنوان یکی از موانع تجارت خارجی و مبادلات ارزی است.

دیدگاه خاندوزی درباره مالیات ستانی چیست؟

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» در مورخه ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۹در پاسخ به این که برای کنترل گرانی‌ها در سطح بازار چه تمهیداتی در کمیسیون اقتصادی مجلس در نظر گرفته شده است؟ گفت: آنچه ما در کمیسیون اقتصادی در اولویت قرار دادیم، مساله سفته بازی‌ها و واسطه‌گری‌هایی است که موجب شده قیمت بسیاری از دارایی‌های مردم مثل مسکن، خودرو و امثال آن در معرض قرار بگیرد. وی افزود: راهکاری که در دنیا برای حل این مساله وجود دارد، وضع مالیات بر عایدی سرمایه است.

دیدگاه خاندوزی درباره جاماندگان سهام عدالت چیست؟

وی در کسوت نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در آبان ماه سال گذشته درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: ماجرای جاماندگان سهام عدالت جزو اولین دستور کارهای تابستان در کمیسون اقتصادی بود. مصوبه کمیسیون در این مورد بسیار روشن است.کسانی که جا مانده‌اند و بعدتر ملحق شده‌اند مشمول نهادهای حمایتی ما هستند. در مجموع چهارمیلیون از جاماندگان را کمیسیون مصوب کرده و به صحن علنی فرستاده است، اما متاسفانه به جهت اینکه شورای عالی بورس مصوبه سهام عدالت را در اردیبهشت و خرداد امسال و پیش از شروع مجلس یازدهم لحاظ نکردند، دچار تعرض بین مصوبه شورای عالی بورس و کمیسیون افتصادی مجلس شده است. امیدواریم گفت‌وگوی بین مجلس و دولت را به نتیجه برسانیم و بتوانیم جا ماندگان را به سرعت اضافه کنیم.

دیدگاه خاندوزی درباره ارزش پول ملی چیست؟

خاندوزی طی یک مصاحبه با اشاره به افزایش نرخ ارز در کشور گفت: در زمینه ارزش پول ملی یا قدرت برابری قیمت بین دلار و ریال، ما میراث دار دو تا سه سال کوتاهی هستیم که از اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و باید تدابیر جدی در مقابلش اندیشده می‌شد که به این نرخ‌های عجیب نمی‌رسید. وی افزود: برای رفع این موضوع چندین جلسه برگزار شد. مجلس و دولت به چند محور پیگیری رسیدند که قرار شد وزرا آن محور‌ها را برای بانک مرکزی تغییر داده و گزارش دهند. در صورتی که به ثمر برسد، امیدواریم که در هفته‌های آینده از وضعیت فعلی به شکل محسوسی فاصله بگیریم.

دیدگاه خاندوزی درباره کسری بودجه و تامین آن چیست؟

وی طی یک گفت‌وگو در بهمن ماه سال گذشته گفت: اصلاح ساختاری بودجه، یکی از اقدامات بر زمین مانده در اقتصاد است که می تواند کشور را در برابر تحریم ها و تکانه های نفتی مصون بدارد. وی درباره راهکار تامین کسری بودجه اظهار داشت: مالیات اصلی ترین راهکار تامین کسری بودجه می باشد.

سید احسان خاندوزی همچنین با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه مورخه دهم تیر ۱۴۰۰ شبکه دو سیما درباره اولویت‌های اصلی اقتصادی دولت آینده افزود: دولت ماهانه حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند کمتر از نصف این عدد به عنوان وصولی مالیاتی وارد خزانه می‌شود. وی ادامه داد: در کشور‌های با اقتصاد پایدار، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های دولت، فقط از طریق مالیات تأمین می‌شود.

اولویت های دولت سیزدهم برای اقتصاد از دیدگاه خاندوزی چیست؟

خاندوزی همچنین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه رشد نقدینگی، کسری تراز تجاری و کاهش درآمدهای نفتی موجب افزایش تورم می‌شود، اضافه کرد: این وضعیت قابل تداوم نیست و شکننده و آسیب پذیر است.

وی افزود: تجربه ده سال گذشته و رفت و آمد آدم‌های مختلف و سیاست‌های متفاوت، نشان می‌دهد نیازمند تغییر ریل هستیم و اگر ساختارهای معیوب اصلاح شود، می‌توانیم درباره اهداف بعدی اقتصاد، گفت‌وگو کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختارهای نظام پولی و بانکی، ساختارهای بودجه‌ای معیوب، ساختارهای تجاری و ارزی کاملاً وابسته کننده و غیر مقاومتی ما و ساختارهای محیط کسب و کار و فعالان اقتصادی، مهمترین دستورهای کار دولت سیزدهم می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم گرفتیم که خلاصه‌ای از کلیات طرح بانک مرکزی را که جزو اصلاح ساختار است آماده کنیم و از آیت الله رئیسی وقت بخواهیم و وارد تعامل شویم تا از همین ابتدا نظر و پیشنهادهای دولت آینده را داشته باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
شک نکنید دلارتا 40تومن بالا میرود تا بقول خودشان کسری بودجه را جبران کنند وچاره ای ندارند مگر دست توجیب ملت ویقه ملت را بچسبند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
آخه خدا وکیلی اگه ایشون تو لیست اصولگراها نبود بنظر شما 1000تا رای هم میتونست بیاره چه برسه به نماینده شدن.همه چیز تو این کشور ارزش خودشو از دست داده .نمایندگی .وزیر .شهردار وسایر جایگاهها مشکل کشور اینه که جای آدمهای بزرگ آدمهای کوچک نشستن با ادعاهای بزرگ
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
توسعه وترویج فقربرای همه
دیدگاه های ایشان بدون عمق و ناپخته است
ایشان برای جبران کاهش درآمد فروش نفت از جیب مردم با بهانه مبارزه با دلالی هستند از نظر ایشان مردم باید در حد زنده ماندن توانایی مالی داشته باشند ؟
خوشحالم رای ندادم

اینا در حد وزارت نیستند

امید رای دهندگان را برباد رفته می بینم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
اینها فقط شومن هستند روی صحنه. مملکت را کسان دیگری که نمی بینید اداره میکنند. در دوره روحانی هم همین گونه بود و اینکه روحانی هیچ کاری نمیکرد به همین دلیل بود که در واقع کاره ای نبود فقط باید مقابل دوربین حور می یافت
ما مالیات بدیم که شما حقوقای نجومی به مفت خورا بدید
عموما افرادی که در مجلس هستند اهل باندبازی هستند، من به شخصه به مجلسی آدم اعتماد ندارم
چون مدیر اجرایی نبوده ،فکر کنم موفق نخواهد بود
سلام
مگر در کشور ما برنامه و دیدگاه هست که امور را به پیش می‌برد اینها هم پس از مدتی دچار روزمرگی میشوند و فقط تلاش می‌کنند که روز زودتر به پایان برسه
چی چی میگی کجایی داداش ؟ وای به روز اقتصاد
تز اقتصادیش چیه؟ آیا یک مرجع معتبر بین المللی روی نظرات ایشان نظرری گذاشته؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
کدام مرجع بین المللی میشناسی که نظردرمورداقتصادانقلابی داشته باشدتخریب اقتصاد بطورانقلابی شنیده ایم ولی ترمیم وساخت ورونق اقتصادانقلابی کسی نشنیده آخراقتصادباصبرودرایت وکمک گرفتن ازپیشکسوتان‌وعلمای آن وباتوجه به فضای کشورهاوفرهنگ آنها رونق میگیردونه‌دستوری وفوری وهرچه میگویم بایداطاعت شود وگرنه چنان میگنیم
خدا به خیر کنه اونا که اونقدر بلند پرواز بودن شد این حالا این بزرگوار با سابقه درخشان باید نشست و دید
بدون سابقه اجرایی
فکر کردن و اجرا کردن متفاوت هستش
استاد خوب بودن دلیلی بر وزیر خوب بودن نیست
تفکرات وزیر پیشنهادی اقتصاد بر مبنای تفکرات اقتصادی رایج و تکراری و امتحان پس داده است و منجر به بدتر شدن وضعیت اقتصادی میشود!
تفکرات اقتصادی حاکم در دنیای کنونی هر چند وانمود به علمی بودن میشود ولی دارای مشکلات اساسی است که معضلات زیادی را در کشورها منجمله کشورهای مدعی بوجود آورده است و بهره گیری از آنها جز به بیراهه بردن اقتصاد نیست! اینکه حل معضلات اقتصادی را در قالب مشخصی از تفکرات اقتصادی کنونی اقتصاد دنیا گذاشته و انتظار حل آنها را داشته باشیم نتیجه اش همین میشود که اکنون هست! و تکرار مکررات!
باید مشکلات اقتصادی ریشه ای بررسی و بصورت ریشه ای حل گردد و از آزمون و خطا پرهیز شود!
متاسفم که هر کس سر کار میاید برنامه‌های قبلی را نادیده گرفته و از صفر می‌خواهد شروع کند. همیشه درجا میزنیم.
وزیرپیشنهادی اموراقتصادودارائی که تجربه ای درکاراقتصادی عملاًندارندمطمئن باشیدبطوراحساساتی بابستن مالیات های سنگین برهرکاراشتغالزائی باعث تعطیلی اکثرمشاغل چون ساخت مسکن ودیگرفعالیتهای اقتصادی خواهندشدکه چهارسال
پایان دوراول دولت تورم وبیکاری وفقربیدادخواهدکردوهمه محتاج
گرفتن یارانه شوندمطمئنارشداقتصادی نخواهیم داشت بلکه رکود
سنگین کسب وکارخواهبم داشت هرکاری اقتصادی ناامن شود
روی سایرفعالیتهااثرمیگذاردووقتی فعالیتهای سالم متوقف شود
رانت وعوارض مضرآن پدیدخواهدآمدگویاقرارنیست درکشورما
ثبات اقتصادداشته باشیم طنش ونگرانی درکسب وکارباماعجین شده
وزیرمحترم به راه حال مبارزه باگرانی خودروومسکن اشاره کردند که بایستی همان راهی که دردنیاوجودداردراماهم برویم
ولی بهتربودمیفرمودنددرکجای دنیاتورم بالای چهل درصداست ودولتها ازتورمی که خودشان بمردم تحمیل میکنندازجیب مردم
مالیات میگیرندآن کشورهائی که ازافزایش سرمایه مالیات میگیرندتورم صفریانزدیک به صفردارندوایشان وبایستی توجه نمودکه بااین نوع مالیات باعث گرانترشدن وخروج سرمایه ها ازتولیدمیشویم بهتربودکمی به احوالات کشورهائی که چنین مالیاتهائی میگیرندتوجه وعنایت بیشتربشودوفقط به شنیده هاواقوال دوستاناعتمادنشودکه فرداعوارضش ازمنافعش جلوزند
جالب است هر کسی میاد فقط میخواد از مردم مالیات بگیره
از آنجا که در ایران همه مسئولین خودشان را خوش فکر و بالاتر از بقیه می دانند و کمتر دنبال هم افزایی و مشورت هستند حتی اگر وزیر اقتصاد خیلی خوب هم بیاد موفق نخواهد شد چه برسد به ایشان که امتحان خودش را پس نداده است.
در واقع اقتصاد نیاز به تیم و شورای قوی اقتصادی متشکل از نظام بانکی و مالیاتی و گمرک و ... داره که همه از اون حرف شنوی داشته باشند
50 هزار میلیارد تومان حقوق ماهیانه دولت را باید تماما مردم مالیات بدهند؟!! این شد تز اقتصادی شما؟
چرا نمی گویید که کشور گران اداره میشود. این همه مدیر و کارمند بی فایده.
بایستی آقای رئیسی حقوق مدیران دولتی را بکند به اندازه حداقل قانون کار.
ببینم چیکار می‌کنی
کم حرف نشنیدم این روزها این نیز نمایان شود
با وجود اینکه اقتصاد دان نیستم اما دانش اقتصادی ایشان را برای حل مشکلات اقتصادی کشور کافی نمی دانم!

مالیات بر عایدی سرمایه همزمان با تورم 50 درصدی ایران هیچ معنایی ندارند! بخصوص زمانی که ایشان کنترل تورم و کاهش آن به نرخ تورم تک رقمی را در عرض یک سال غیر ممکن و نامطلوب می دانند!‌

همچنین موضوع FATF برای بنگاه های خصوصی بسیار حیاتی است، و از آنجایی که ایشان این موضوع را چندان مهم نمی دانند و همچنین «به شدت به صندوق تثبیت بازار» اعتقاد دارند، پس انتظار می رود به جای کاهش نقش دولت و بنگاههای وابسته به دولت در اقتصاد کاملا برعکس عمل کرده و نقش آنان را افزایش دهد که میزان فساد و فاصله میان طبقات اجتماعی را در نهایت مضاعف خواهد نمود!

تامین 70 درصدی بودجه از مالیات زمانی ممکن است که خرج آن بودجه نیز کاملا شفاف بوده و مالیات دهندگان (مردم) خود تعیین کنند که پولشان کجا خرج شود، که هیچ کدام از دو امر اشاره شده در ایران امکان پذیر نیست!‌
به نظر من ایشان (و یا تفکر مشابه با ایشان) توان حل مشکلات اقتصادی کشور را ندارد.

به نظر من با وزیر شدن ایشان خروج سرمایه (چه پولی و چه انسانی ) از کشور شدت بیشتری خواهد گرفت.

مدیریت اقتصاد کشور از بیخ اشتباه است. دولت ایران خرج بسیار زیادی دارد و به جای افزایش درامد خود باید دنبال کاهش هزینه های خود باشد. با این وچود ایشان ( و تفکر مشابه با ایشان) کماکان با استفاده از شعار های عوام فریبانه در صدد گسترده نمودن هر چه بیشتر دولت و کشاندن بنگاه های دولتی گوناگون به بخش های متخلف اقتصاد هستند!
سیداحسان خاندوزی، حالا باید یک زورق شکسته را از دل توفان سهمگین به ساحل برساند
فکر نمی کنم بتوانند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار