بازدید 23110
بسته ویدیویی «تابناک»

مراسم تسلیم ژاپن به بریتانیا / چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران / خلخالی: قوم و خویش هم از من می‌ترسند! / گفت و گو با ارنست همینگوی پس از دریافت نوبل / عملیات خلیج خوک‌ها

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵ 13 August 2021

مراسم تسلیم ژاپن به بریتانیا / چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران / خلخالی: قوم و خویش هم از من می‌ترسند! / گفت و گو با ارنست همینگوی پس از دریافت نوبل / عملیات خلیج خوک‌ها

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

برای مشاهده هر ویدیو بر روی تیتر هر ویدیو کلیک کنید.

 


مراسم تسلیم ژاپن به بریتانیا

ژاپن آخرین کشور از بین نیرو‌های محور بود که در جنگ جهانی دوم تسلیم شد. ژاپنی‌ها به راحتی قصد تسلیم نداشتند و فرماندهان با باور‌های کاذب برتری نژادی و پرستش امپراتور به عنوان کسی که از نسل خدایان مردم ژاپن را تشویق به ادامه جنگ می‌کردند، حتی وقتی امپراتور تصمیم به تسلیم گرفت، گروهی از ارتشیان ژاپنی برای جلوگیری از اجرایی شدن این تصمیم، کودتایی نافرجام کردند تا با بازداشت خانگی امپراتور، مانع از پخش پیام تسلیم او از رادیو شوند. پس از تسلیم رسمی ژاپن نیز عده‌ای از سربازان ژاپنی از تسلیم سر باز زده و برخی حتی تا دهه ۷۰ میلادی دست از جنگ برنداشته بودند. آنچه در این ویدیو خواهید دید، تسلیم نیرو‌های ژاپنی در جزیره سنگاپور است که چند روز پس از تسلیم شدن امپراتور رخ داد. بین آن‌ها نیز بسیاری از سربازان قصد تسلیم نداشتند و عده بسیاری با شمشیر و یا نارنجک خودکشی را به تسلیم ترجیح دادند.

 


چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران

سفارت آمریکا در تهران در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ توسط گروهی از دانشجویان نزدیک به جریان‌هایی که اکنون عمدتاً به عنوان اصلاح طلب شناخته می‌شوند، تصرف شد. این اتفاق منجر به افزایش بحران در روابط ایران و آمریکا شد که از زمان همراهی آمریکا با شاه رو به وخامت نهاده بود. تصاویری که در ادامه می‌بینید، در ۲۷ بهمن ۱۳۵۸ یعنی چهارده هفته پس از تسخیر سفارت آمریکا ثبت شده است. این تصاویر را که شرایط آن مقطع را تا حدودی به تصویر می‌کشد، در تابناک می‌بینید.

 


گفت و گو با ارنست همینگوی پس از دریافت نوبل

ارنست همینگوی، نویسنده نامی آمریکایی و خالق آثاری چون زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند، وداع با اسلحه و پیرمرد و دریاست. این شخصیت برجسته ادبی زندگی بسیار پر ماجرایی داشته و در جریان جنگ جهانی اول به عنوان راننده آمبولانس صلیب سرخ و در جنگ داخلی اسپانیا و در جنگ جهانی دوم به عنوان خبرنگار حضور داشته است. او به کوبا علاقه خاصی داشت تا به این حد که در مصاحبه‌ای پس از آنکه برنده جایزه نوبل شد، خود را یک ساتو کوبایی بنامد. در گویش کوبایی ساتو یعنی دو رگه. البته این مساله مربوط به پیش از انقلاب کوباست، مدتی پس از پیروزی انقلاب کوبا همینگوی کوبا را ترک کرد و دیگر به آنجا بازنگشت؛ هرچند در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت، از این که کاسترو توانسته است دولت باتسیتا را سرنگون کند، خوشنود است. این ویدیو مصاحبه‌ای است که در کوبا و پس از بردن جایزه نوبل با همینگوی انجام شده است.

 


خلخالی: قوم و خویش هم از من می‌ترسند!

محمد صادق صادقی، گیوی معروف به صادق خلخالی حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ و سه دوره نماینده قم در مجلس شورای اسلامی بود. خلخالی که به صدور سریع احکام اعدام معروف بود، در سال ۱۳۶۰ با حفظ سمت‌های قبلی اش به سرپرستی کمیته مبارزه با مواد مخدر ایران منصوب شد و در این بخش نیز همان رویه مرسوم را در پیش گرفت. آنچه در ادامه در تابناک می‌بینید، بخش‌هایی از کنفرانس خبری خلخالی پس از سرپرستی کمیته مبارزه با مواد مخدر است که در بخش آرشیو آسوشتیدپرس منتشر شده است.

 


سربازان بریتانیایی در پایتخت کره شمالی

در جریان جنگ دو کره و پس از قطعنامه شورای امنیت علیه تهاجم کره شمالی به کره جنوبی نیروهایی از چندین کشور به کمک مردم کره جنوبی رفتند. در جریان این جنگ مرگبار چندین بار نیروهای هر دو طرف تا پایتخت دیگری پیشروی کرده و سپس مجبور به عقب‌نشینی دوباره شدند. با در نظر گرفتن اوضاع کنونی، شاید تصور اینکه زمانی پایتخت کره شمالی توسط نیروهای آمریکایی و غربی تصرف شده بود سخت باشد؛ اما در این ویدیو تصاویری از زمان حضور نیروهای غربی در پیونگ‌یانگ و خرابی‌هایی که در اثر جنگ ایجاد شده را خواهید دید.

 


شدیدترین شکنجه‌ها در زندان ساواک

روایتی از موزه عبرت در میدان امام خمینی تهران که در سال‌های پایانی سلطنت محمدرضا پهلوی، زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری بود و شکنجه‌هایی که در آن دوران انجام می‌شد، ببینید.

 


عملیات خلیج خوک‌ها

پس از پیروزی انقلاب کوبا علیه رژیم باتیستا، روابط بین کوبا و آمریکا که حامی باتیستا بود تیره شد. آمریکا که درگیر جنگ سرد با شوروی بود، از اینکه یک کشور کمونیستی نزدیک به خاک آمریکا روابط خوبی با شوروی داشته باشد، دلخوش نبود و از این روی در زمان آیزنهاور، سی‌آی‌ای نقشه حمله‌ای برای براندازی دولت کاسترو را طراحی کرد که بعد‌ها با اجازه کندی اجرا شد. برنامه این بود که افراد تبعید شده وفادار به باتیستا تجهیز شده و آموزش داده شوند و در قالب شورشی به کوبا حمله کنند. هواپیما‌های بی-۲۶ را به رنگ هواپیما‌های کوبا رنگ‌آمیزی کردند و قرار بود، مدعی شوند که خلبان از نیرو‌های خود کاسترو است که خیانت کرده است. اما نقشه به آن شکل که انتظار می‌رفت، پیش نرفت. خلیج خوک‌ها که به عنوان محل ورود نیرو‌ها انتخاب شده بود، زمینی مردابی داشت و نیرو‌های شورشی که تیپ ۲۵۰۶ نام داشتند در آن زمین‌گیر شدند و نهایتا بعد از سه روز جنگ شکست خورده و تسلیم شدند. آمریکا به شدت نقش خود در این حمله را انکار کرده بود، اما کوبایی‌ها با سربازانی که اسیر شده بودند به صورت زنده در تلویزیون، مصاحبه و اعترافات آن‌ها را پخش کردند. حمله به خلیج خوک‌ها، یکی از بدترین شکست‌های تاریخ آمریکاست. بسیاری از مقامات سی‌آی‌ای که در این عملیات نقش داشتند، اخراج یا مجبور به استعفا شدند. این حمله روابط کوبا و شوروی را نزدیک‌تر کرد که خود نهایتا منجر به بحران موشکی کوبا شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی