لیستی که به مجلس نرسید!

در حالی که انتظار می‌رفت امروز رییس جمهوری، نام وزرای پیشنهادی خود در دولت سیزدهم را برای رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارسال کند، نه تنها هیچ لیستی به دست نمایندگان نرسید که در آستانه آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم، ابهاماتی درباره زمان تقدیم اسامی وزرا هم به وجود آمده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷ 08 August 2021

در حالی که انتظار می‌رفت امروز رییس جمهوری، نام وزرای پیشنهادی خود در دولت سیزدهم را برای رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارسال کند، نه تنها هیچ لیستی به دست نمایندگان نرسید که در آستانه آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم، ابهاماتی درباره زمان تقدیم اسامی وزرا هم به وجود آمده است.

به گزارش تابناک، در روز برگزاری مراسم تحلیف، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری گفت با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل هرچه زودتر کابینه، افراد مورد نظر را پیش از موعد مقرر به مجلس معرفی خواهیم کرد؛ منظور از «موعد قانونی»، فرصت دو هفته‌ای است که ماده ۱۸۸ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به رییس جمهوری می‌دهد. این مهلت پس از انجام مراسم تحلیف شروع می‌شود و در این زمان، باید رییس دولت سیزدهم، کتبی اسامی هیأت وزیران را به ‌همراه شرح‌ حال هر یک از وزرا و برنامه دولت تسلیم مجلس کند.

با وجودی که تنها چند روز از مهلت قانونی گذشته، انتظار می‌رفت که رییسی، لیست وزرای پیشنهادی را امروز (یکشنبه) به مجلس اعلام کند؛ انتظاری که صحبت‌های محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در لحظات پایانی صحن علنی ۱۵ مرداد در مراسم تحلیف رییس جمهوری ایجاد کرد؛ او گفته بود: «با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در جلو انداختن معرفی کابینه، قرار است در ابتدای هفته آینده، لیست اعضای کابینه معرفی شود.»

همچنین علی نیکزاد نایب رییس مجلس نیز این احتمال را مطرح کرده بود که شنبه یا یکشنبه اسامی وزرای پیشنهادی برای وزرات خانه‌های دولت سیزدهم به مجلس داده شود.

با توجه به اینکه این لیست روز شنبه (۱۶ مرداد) به مجلس تقدیم نشد، برخی نماینده‌ها از ارائه لیست در ظهر امروز خبر دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز اشاره کرد که گفته بود: «بر اساس گفت وگوی صورت گرفته بین مجلس و دولت قرار است لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم تا فردا ظهر (۱۷ مرداد) تقدیم مجلس شود.»

البته امروز هم اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه نشد؛ این موضوع را ابتدا معصومه پاشایی نماینده جلفا با انتشار این توییت اعلام کرد: «با توجه به دستور حضرت آقا در مورد سرعت عمل در تشکیل دولت جدید، صبح آماده دریافت لیست کابینه بودیم، ولی متاسفانه موکول شد به چهارشنبه؟! امیدوارم این زمان صرف شایسته گزینى شود، نه گسترش روابط و به نتیجه رسیدن سهم خواهی ها!»

سپس علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد به احتمال زیاد این لیست روز سه شنبه هفته جاری به مجلس ارسال می‌شود و بعد از آن پارلمان صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند.

در نهایت سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: اگر این لیست بعد از ظهر امروز یا فردا به مجلس برسد اعلام وصول آن به جلسه بعدی موکول خواهد شد. کمیسیون‌های تخصصی مجلس یک هفته برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فرصت دارند و پس از اتمام مهلت بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌ها، نوبت به بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرا در صحن می‌رسد.

او این توضیح را اضافه کرد: اگر فهرست وزرا امروز به مجلس ارائه شود، تا پایان هفته مهلت بررسی کمیسیون‌ها خواهد بود و هفته آینده بررسی رای اعتماد را در صحن خواهیم داشت، اما در صورتی که اعلام وصول به جلسه بعدی مجلس موکول شود، طبیعتا تا پیش از تعطیلات عاشورا و تاسوعا، فرصت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها خواهد بود و بررسی رای اعتماد در مجلس و اعلام نظر مجلس در این باره به بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا موکول خواهد شد.

با این توضیحات، هنوز درباره زمان ارائه فهرست وزرای پیشنهادی ابهاماتی وجود دارد و شاید به همین دلیل جلسه بعدی مجلس علی رغم اعلام قبلی نیکزاد، نایب رییس پارلمان در روز سه شنبه (۱۹ مرداد) تشکیل می‌شود؛ هفته گذشته نیکزاد گفته بود که جلسات این هفته مجلس در دو روز یکشنبه و چهارشنبه خواهد بود.

علاوه بر این، در جلسه علنی امروز نیز به روال سایر جلسات تذکراتی بیان شد که از جمله آن می‌توان به تذکر سید غنی نظری، نماینده خلخال اشاره کرد؛ او با اشاره به مراسم تحلیف گفت: مهمترین جلسه مجلس تحلیف رییس جمهوری با حضور مهمانانی از۸۰ کشور خارجی بود، اما ۲۵ نماینده در این نشست غایب بودند و باید اسامی آن‌ها در رسانه‌ها اعلام شود.

نظری این را هم اضافه کرد که در یک سال گذشته، بسیاری از نمایندگان مدعی انقلابی گری در جلسات مجلس حضور نداشتند، به طوری که وقتی با یکی از آن‌ها کار داشتم، نتوانستم او را پیدا کنم؛ بنابراین، از آقای دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس سوال کردم که چرا نام این نماینده را که در جلسات صحن حضور ندارد، به عنوان غایب قرائت نمی‌کنید؟ آقای دهنوی پاسخ داد، این نماینده از رییس مجلس مجوز دارد. انگار برخی در مجلس نماینده‌تر هستند! اجازه ندهید برخی نماینده‌تر باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۶
از حالا سهم خواهی ها شروع شده اولیش زاکانی بود
ماشالله همه شیفته خدمت به مردمن
سهم‌خواهی حامیان شدت گرفته مثل انتخاب شهردار تهران
مجلس ۴ درصدی ها چقدر فشار کاری روش هست

خسته نشید یه وقت
نمایش بی روح و رمق تایید هیات دولت اقلیتی ها توسط مجلس اقلیتی ها

چه شود !!!!!؟؟!!!!؟؟!؟!!
امیدی به دولت ندارم. شخص آقای رئیسی را دلسوز و منصف میدانم اما اصولگرایان ایشان را هم ابزار کار خود قرار میدهند. اصولگرایان هدفشان بهبود زندگی مردم و ارتقای کشور نیست برای آنها فقط قدرت خودشان مهم است. اصولگرایان اگر در طرفداری از رئیسی فکر مردم میبودند امثال زاکانیشان در مجلس میماندند تا به دولت کمک کنند و بار مدیریتی آن را کمتر کنند نه اینکه بروند دنبال یک جای پرپول ..
شما هم اینقد هول نباشید
همچین لیست تحفه ای هم نخواهد بود
احتمالا رئیسی نمیدونن رئیس جمهور شده . شاید اینم شنبه متوجه بشه
احتمالا رئیسی نمیدونن رئیس جمهور شده . شاید اینم شنبه متوجه بشه
رئیسی باید به دست همه این جریانات آب پاک بریزد و هیچ یک از افراد مطرح در فضای مجازی را معرفی نکند
یاد مناظره ها و طرح های انجام و برنامه ها افتادم...شما چطور؟ هنوز نمیدونن کی به کیه خخخخخ
کسی که تا دقیقه نود هنوز نمیدونست نامزد میشه یا نه. میگفت من بچیزی غر قوه قضاییه فکر نمیکنم. آخر سر بزور این و اون اومد. حالا چه انتظاری هست ازش؟ سر فرصت کلی آدم درست حسابی معرفی کنه؟
اقدام جهادی جهشی نکردید که ای بابا !!!
اقدام جهادی جهشی نکردید که ای بابا !!!
کم کم‌ دلمون برای روحانی تنگ میشه. کمی صبر کنید.
دوهفته قانونا وقت داره تا لیست رو بده دیگه
اختلاف نظر بین آقایان رییسی و مخبر باعث به تاخیر افتادن ارائه اسامی وزرا شده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار