بازدید 4729

توضیح انواع مجازات های تعزیری با عدل محور

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع مجازات های تعزیری آشنا کنیم ، پس همراه ما باشید .
کد خبر: ۱۰۶۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰ 08 August 2021

مطابق قانون مجازات اسلامی ، مجازات ها به چهار دسته تقسیم بندی میشوند. این چهار دسته عبارتند از قصاص،دیه،حدود و تعزیرات که هرکدام تعریف و احکام مخصوص به خودشان را دارند. توضیحات تکمیلی در ادامه با گروه وکلای عدل محور :  

قصاص مجازاتی است که برای قطع عمدی عضو و یا کشتن نفس انسان زنده محقون الدم در نظر گرفته شده است.

در خصوص ماهیت دیه که مجازات است و یا جبران خسارت اختلاف است اما از آنجایی که در فصل مجازات ها از آن اسم برده شده است ما آن را مجازات برای قتل عمدی و یا قطع عضو عمدی در جایی که قصاص ندارد در نظر میگیریم.

توضیح انواع مجازات های تعزیری با عدل محور

حدود آن دسته از جرائم هستند که در شرع مقدس تعیین شده اند و میزان آن ها به صورت مشخص تعیین شده است و تخفیف و تغییر و تبدیل در این دسته از مجازات ها و این دسته از جرائم به هیچ عنوان راه ندارد.این دسته از جرائم حدود نامیده میشوند.

و اما مجازات های تعزیری؛در تعریف مجازات های تعزیری توسط وکیل متخصص کیفری باید گفت که این دسته از مجازات ها توسط قانون گذار تعیین شده اند و هر فعل یا ترک فعلی که در قانون مجازات اسلامی جرم در نظر گرفته شده باشد دارای مجازات تعزیری میباشد که این دسته از مجازات ها قابل تخفیف،تبدیل،عفو،تعویق صدور حکم،تعلیق اجرای مجازات،استفاده از نهاد های آزادی مشروط،نظام نیمه آزادی و ... میباشند.

دسته بندی مجازات های تعزیری

مجازات های تعزیری به طور کلی دارای تقسیم بندی ها مختلفی میباشند. مجازات های تعزیری که قابلیت استفاده از نهاد تعویق صدور حکم را دارند،مجازات های تعزیری که قابلیت استفاده از نهاد تعلیق اجرای مجازات را دارند،مجازات های تعزیری که قابلیت تخفیف مجازات را دارند و ...

اما از مهم ترین این دسته بندی ها میتوان به دو دسته بندی اشاره نمود؛اولین دسته بندی تقسیم مجازات های تعزیری به درجات هشتگانه و دومین تقسیم بندی مجازات های تعزیری،تقسیم آن به مجازات هاب قابل گذشت و غیرقابل گذشت میباشد.

درجات هشتگانه مجازات های تعزیری

درجات هشتگانه مجازات های تعزیری مطابق ماده 19 قانون مجازات اسلامی تعیین شده اند.در این تقسیم بندی جرائم بر اساس میزان مجازات های آنان اعم از مجازات حبس،مجازات های نقدی،شلاق،انفصال اعم از دائم و یا موقت و ... تقسیم بندی میشود و سپس دیگر آثار اعم از تخفیف مجازات ، آزادی مشروط ، نظام نیمه آزادی ، تعلیق اجرای مجازات ، تعویق صدور حکم و ... بر این دسته از جرائم بار میشود.

مجازات های تعزیری درجه یک عبارتند از حبس بیش از 25 سال،جزای نقدی بیش از یک میلیارد ریال،مصادره کل اموال،انحلال شخص حقوقی .

مجازات های تعزیری درجه دو عبارتند از حبس 15 تا 25 سال،جزای نقدی پانصد و پنجاه میلیون ریال تا یک میلیارد ریال.

مجازات های تعزیری درجه سه عبارتند از حبس 10 تا 15 سال،جزای نقدی سیصد و شصت میلیون ریال تا پانصد و پنجاه میلیون ریال.

مجازات های تعزیری درجه چهار عبارتند از حبس 5 تا 10 سال،جزای نقدی یکصد و هشتاد میلیون ریال تا سیصد و شصت میلیون ریال،انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی.

مجازات های تعزیری درجه پنج عبارتند از حبس دو تا 5 سال،جزای نقدی هشتاد میلیون ریال تا یکصد و هشتاد میلیون ریال،محرومیت از حقوقی اجتماعی از پنج تا ده سال.

مجازات های تعزیری درجه شش عبارتند از حبس بیش از شش ماه تا دو سال،جزای نقدی بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال،شلاق از سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه و تا نود و نه ضربه در جرائم منافی عفت.

جزائم تعزیری درجه هفت عبارتند از حبس از نود و یک روز تا شش ماه،جزای نقدی ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال،شلاق از یازده تا سی و چهار ضربه.

جرائم تعزیری درجه هشت عبارتند از حبس تا نود و یک روز،جزای نقدی تا ده میلیون ریال و شلاق تا ده ضربه.

گروه وکلای عدل محور با بهره گیری از تیم متخصص از دکترین و وکلای پایه یک دادگستری ، آماده ارائه انواع مشاوره حقوقی تخصصی و قبول وکالت در زمینه های مختلف حقوقی – کیفری – ملکی و خانوادگی و.. می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت adlmehvar.com مراجعه نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار