بازدید 13386
۶

سدها و تونل‌های انتقال آب کارون کدامند؟

کارون بزرگ‌ترین و ‌پرآب‌ترین رودخانه‌ کشور به بلندای ۸۹۰ کیلومتر و تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران بوده که تاکنون طرح‌های سدسازی و انتقال آب متعددی روی آن اجرا شده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 05 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، تاکنون ۲۹ سد با گنجایش بیش از ۱۸ میلیارد متر مکعب بر بستر کارون ساخته شده و چند طرح سد و انتقال آب از کارون اجرا شده که برخی از مهم‌ترین این طرح‌ها به شرح زیر است:

* سال ۱۳۳۲ سد و تونل انتقال آب کوهرنگ یک با گنجایش ۱۲۰ میلیون متر مکعب ساخته شد و بعدها این گنجایش به ۳۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت یعنی اکنون سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ یک» ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از بالادست رودخانه کارون برمی‌دارد.

* سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ دو» نیز در سال ۱۳۶۴ احداث شد و بنا بود که ۱۳۵ میلیون متر مکعب آب را از بالادست حوضه کارون بردارد اما در سال ۱۳۶۶ این میزان به ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسید.

* طرح سد کوچری و انتقال آب از دز به قمرود نیز ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب از بالادست رود دز برمی‌دارد و به قم منتقل می‌کند.

* سد گُتوَند علیا که یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران روی رودخانه کارون است. عملیات اجرای این طرح در سال ۱۳۷۶ آغاز شد و یکبار در سال ۱۳۹۰ افتتاح و آبگیری شد و بار دیگر در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. حجم کل مخزن این سد ۵ میلیارد و ۸۲ میلیون متر مکعب است.

* سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ سه» با گنجایش ۳۶۵ میلیون متر مکعب در دست ساخت است.

* سد بهشت آباد در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری نیز با گنجایش ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب در دست ساخت و قرار است با سه خط انتقال به اصفهان، یزد و کرمان آب را به صنایع فلزی و فولادی برساند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶
خوب معلومه که طی چند سال آینده جلگه خوزستان خشک و کویری خواهد شد. این است توسعه بدون علم
چرا کسی از مظلومیت چهارمحال و بختیاری صحبت نمی کنه؟ بیشترین منابع آبی کشور رو داره ولی از نعمت آب بی بهره اند.
اتفاقی که برای دریاچه اورال ازبکستان( روسیه با انحراف آب ورودی دریاچه اورال برای آبیاری مزارع پنبه از ورود آب به اورال جلوگیری کرد و فاجعه زیست محیطی را رقم زد و ازبکستان را به کویری برهوت تبدیل کرد) افتاد در ایران در حال رخ دادن است.
هيچ طرحي بر مبنا اصول محيط زيستي و حق آبه پايين دست اجرا نشده چه قبل و چه بعد از انقلاب
متاسفانه هيچكس پاسخگو نيست و هيچكس محاكمه نميشود!؟!؟!؟!
خوب این سد ها ضمن جلو گیری از سیل های مهیب ساخته شده که مردم در فاضلاب وگند وکثافت خودشان دران مواقع غوطه ور نشوند که اب اشامیدنی شان با اب سیلاب مخلوط بشود وهم اینکه اب ان به منطقه کویری باعث ابادانی انها بشود تا در فصل تابستان که خوزستانی ها به اصفهان و... میی روند اب خوردن داشته باشند
گتوند مگر آب منتقل می‌کند؟ چرا مغلطه میکنید. این وسط گفتید چون مخزن گتوند بزرگ است بگیم آب هم منتقل می‌کند!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار