بازدید 6740

نبرد دکل‌های برق در دیاله

افزایش حملات کم سابقه به دکل‌های برق در شرق عراق به ویژه خط فشار قوی انتقال برق «مرصاد» (ایران) به استان دیاله به نبرد دکل‌های برق معروف شده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶ 02 August 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، گروه‌های مسلح ناشناس در این مدت به طور هدفمند و کم سابقه ای، حملات را به دکل‌های برق به ویژه خط فشار قوی مرصاد به دیاله افزایش داده اند تا جایی که گفته می‌شود که در کمتر از یکماه هفت حمله به خطوط انتقال اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز گفته است که در کمتر از یکماه هفت حمله به دکل‌های برق در عراق اتفاق افتاده، امری که نشان می‌دهد که حملات سازمان یافته و با هدف تخریب گسترده بوده است.

«عبدالخالق العزاوی» افزوده است که هنوز ابهام زیادی پیرامون افزایش این حملات تروریستی وجود دارد و تحقیقات در این پرونده با هدف شناسایی عاملان اصلی حمله به دکل‌ها شروع شده است.

به گفته وی، به زودی نشست ویژه‌ای با هدف بررسی تبعات «نبرد دکل‌های برق» در دیاله برگزار می‌شود.

همزمان با این تحولات، عضو الحشد الشعائری در استان دیاله امروز دوشنبه گفت که تروریست‌ها دو دکل دیگر از خط فشار قوی را در شرق دیاله منفجر کردند.

«احمد العزاوی» افزوده است که این دکل‌ها مربوط به خط فشار قوی ۴۰۰ کیلوولتی در منطقه «البوطعمه» در شمال بخش «السلام» (۲۵ کیلومتری شرق بعقوبه مرکز استان دیاله) است.

به گفته وی، گروه‌های تروریستی با کار گذاشتن بمب، این دو دکل برق را منفجر کردند.

العزاوی تصریح کرده است که در طول دو هفته اخیر، این چهارمین حمله به دکل‌های برق در استان دیاله محسوب می‌شود.

در همین راستا، «محمد التمیمی» از فرماندهان الحشد الشعبی گفته است که حالت آماده باش کامل برای حفاظت از دکل‌های برق در شرق استان دیاله ایجاد شده است.

وزارت برق عراق نیز دیروز یکشنبه به دنبال سومین حمله پیاپی طی سه روز به دکل‌های برق از آن به «زنجیره حملات به دکل‌ها در استان دیاله» یاد کرده است.

وزارت برق عراق علت افزایش این حملات را جدا سازی استان‌ها از همدیگر و متوقف کردن طرح‌های وزارت برق در حوزه‌های تولید، انتقال و توزیع برق و همچنین فرسایش توانمندی‌ها و امکانات و خسته کردن پرسنل وزارتخانه عنوان کرده است.

تروریست‌ها دیروز یکشنبه نیز با بمب چهار دکل فشار قوی متعلق به خط انتقال ۴۰۰ کیلوولتی مرصاد به دیاله را منفجر کردند.

در همین حال وزارت برق عراق در همین روز توانست بعد از دو روز قطع کامل برق دوباره با عملیات بازسازی، جریان برق را به مناطق «جلولاء»، «السعدیه» و «قره تپه» در استان دیاله برگرداند.

گروه‌های مسلح ناشناس در همه حملات خود به دکل‌های برق در دیاله موفق نبوده و طبق گفته برخی از منابع امنیتی در این استان شرقی عراق، نیرو‌های مسلح عراقی توانسته اند، بسیاری از حملات این گروه را خنثی کنند.

به گفته این منابع، حفاظت از تمامی دکل‌ها و خط فشار قوی مرصاد به دیاله نیازمند نیرو‌های بیشتر است امری که در وقت حاضر از عهده دولت عراق خارج است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که وزارت کشور عراق درصدد عقد قرار داد با یک شرکت چینی برای استفاده از پهپاد‌های ویژه به منظور حفاظت از خطوط انتقال و دکل‌های برق است.

حملات تروریستی به دکل‌های برق در شرق عراق به ویژه خط فشار قوی مرصاد به دیاله در حالی در هفته‌های اخیر تشدید شده که دولت عراق از نیت خود برای واردات برق از کشور‌های عربی در جنوب و غرب عراق خبر داده است.

سخنگوی وزارت برق عراق دیروز یکشنبه اعلام کرد که عراق برای حل معضل برق این کشور به دنبال وارد کردن یکهزار و ۴۶۰ مگاوات برق از کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اردن است.

«احمد موسی» افزود: بخشی از اجرای این طرح به شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» برای احداث نیروگاه در غرب استان الانبار واگذار شده است.

به گفته وی، مرحله اول این طرح، اتصال شبکه برق عراق به شبکه کشور‌های عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس است که طی آن ۵۰۰ مگاوات برق به نیروگاه «الزور» در بندر فاو (استان بصره) در جنوب عراق منتقل خواهد شد.

وی درباره اتصال شبکه برق به اردن نیز گفت: مرحله اول این طرح شامل احداث خط انتقال «الریشه» (اردن) به «القائم» (غرب استان الانبار) به ظرفیت ۴۰۰ کیلوولت و ایجاد ایستگاه انتقال انرژی ۴۰۰ کیلوولتی است.

احمد موسی تصریح کرده است که با اتمام این طرح ها، امکان انتقال ۱۵۰ مگاوات برق به استان‌های غربی عراق فراهم خواهد شد و در نهایت ظرفیت نهایی طرح، رساندن آن به ۹۶۰ مگاوات است.

وزارت برق عراق پیش بینی کرده است که در صورت پایبندی این کشور‌های عربی به تعهدات خود، عراق در تابستان سال آینده بتواند یک هزار و ۴۶۰ مگاوات برق از جنوب و غرب کشور وارد کند.

در حالی که شرق عراق در نتیجه فعالیت گروه‌های تروریستی و مسلح ناشناس این روز‌ها شاهد نبرد دکل‌های برق است در مناطق جنوبی و غرب عراق این کشور برای واردات برق از کشور‌های عربی برنامه ریزی می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار