بازدید 3647
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

معضل مارکتینگ، نبود زیرساخت‌های جایگزین شبکه‌های اجتماعی است

کد خبر: ۱۰۶۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲ 02 August 2021
به گزارش تابناک اقتصادی؛ ناصر پاشاپور نیکو کارشناس اقتصادی در یک نشست خبری با موضوع تحلیل وضعیت اقتصادی ایران با تاکید بر کرونا و تحریم‌ها در پاسخ به این سئوال که طرح صیانت چه تاثیری بر دیجیتال مارکتینگ ایران خواهد گذاشت گفت: اجرای طرح صیانت در کشوری که تحریم نیست مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. مشکل اساسی زمانی پیش می‌آید که کشور در تحریم است و از شرکت‌های بین المللی درخواست می‌شود، در عرض چند ماه دفتر در داخل ایران برای پاسخگویی دایر کنند. چنین درخواستی عجیب نیست، اما وقتی کشور در حال تحریم است، شرکت‌های بین المللی چنین امکانی را ندارند.

اما در مورد تبلیغات شرایط فرق دارد و ایجاد محدودیت به دلیل نبود و فقدان رسانه‌های جایگزین برای این حوزه چالش ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین از بعد تبلیغات و مارکتینگ بزرگترین معضل ما نبود زیرساخت‌های جایگزین شبکه‌های اجتماعی است.

محمد موسوی دیگر کارشناس اقتصادی نیز درباره تاثیرات طرح صیانت بر دیجیتال مارکتینگ گفت: ما هنوز با یک طرح مواجه هستیم. طرحی که شکل مصوبه به خود نگرفته و همچنان گمانه زنی درباره اطلاعات طرح میان کارشناسان می‌شود. اما بطور کلی اگر با پیش فرض‌هایی که در سطح جامعه شکل گرفته طرح مورد نظر اجرا شود، بسیاری از شرکت‌هایی که در حوزه تولیدمحتوا فعال هستند و کسب و کار‌هایی که در بستر آنلاین تبلیغات می‌کنند، دچار مشکل خواهند شد و فعالیت آن‌ها محدود می‌شود؛ بنابراین فعلا درباره طرح صیانت پیشداوری هایی شده است. پیشداوری‌های که در برخی موارد از آن‌ها ضربه هم خورده ایم.

پاشاپور درباره افزایش نرخ‌های که به اقتصاد ایران تحمیل شده و تقاضایی که در پی آن شکل گرفته و تاثیرات آن بر بنگاه‌های اقتصادی گفت: عرضه و تقاضا به یکدیگر وابستگی دارند وقتی در بازار کسی حاضر به پرداخت باشد طبیعتا نرخ بالا خواهد رفت. در اقتصاد آزاد بازار نرخ را تعیین می‌کنند. وقتی مرز‌های ما با نرخ ارز جهانی نتواند خودش را تطبیق دهد، قاچاق شکل می‌گیرد. این قاچاق تا زمانی که مردم خریدار هستند، بیشتر خواهد شد؛ بنابراین ما همچنان شاهد افزایش نرخ کالا‌های مصرفی خواهیم بود.

موسوی در ادامه افزود: برخی از صنایع تا ۸۰ درصد به واردات مواد اولیه وابستگی دارند. افزایش نرخ دلار و مشکلات واردات کالا و مواد اولیه باعث بالا رفتن قیمت کالا‌ها شده است. همچنین هزینه تولید نیز در بخش‌های بازار بالاتر رفته است. برهمین اساس شرکت‌ها برای تداوم حیات در بازار نیاز به افزایش قیمت دارند. از طرفی بسیاری از صنایع به سوبسید‌های که از دولت دریافت می‌کنند، وابسته هستند. چنین اتفاقی باعث شده که برخی از کالا‌ها جذابیت صادراتی پیدا کنند. اما به دلیل نبود مواد اولیه با کمبود تولید روبرو شده و قیمت کالا‌ها بالاتر می‌رود. اتفاقی که در بازار روغن شاهد آن هستیم.

پاشاپور درباره وضعیت سرمایه گذاری در بخش خصوصی گفت: همگی ما شاهد سرمایه گذاری در بازار بورس بودیم. چون بازار بورس از اقلام پایه‌ایی صادراتی مثل مس و... بهره می‌برد. از طرفی نرخ ارز سود شرکت‌هایی که مواد اولیه صادر می‌کنند، را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشتر سرمایه گذاری‌ها جذب بازار بورس شده است؛ بنابراین بیشترین سرمایه گذاری در  شرکت‌هایی بود که  مواد اولیه صادر می‌کنند.

از طرفی شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ دریافت کردند نیز در حوزه فعالیت و یا در جهت گسترش کسب وکار خود سرمایه گذاری کردند. برای مثال: یکی از شرکت‌های تولیدکننده ماکارونی در حوزه تولید شکلات سرمایه گذاری کرد. چنین سرمایه گذاری بسیار ناچیز است. در مجموع در کشورمان بشدت ضعف سرمایه گذاری به شکل حس می‌شود.  
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار