بازدید 34332
«احمد توکلی» خطاب به رئیس‌جمهور منتخب

چرا باید یک اقتصاددان معاون اول باشد / اولین انتصاب رئیسی باید چه کسی باشد؟

انتخاب معاون اولی اقتصاددان که از نظر علمی صاحب‌نظر و مسلط به مسائل کشور و از نظر شخصیتی فروتن، پاک دست، فسادستیز، دغدغه‌مند، مردم‌گرا و از اشرافیت بری باشد، نخستین و فوری‌ترین اقدام شماست. وجود چنین شخصیتی در کنار جنابعالی، مدیریت بر کابینه را متقن‌تر و علمی‌تر می‌سازد. در رفع اختلاف‌نظر‌های طبیعی بین وزرا، به ویژه در تدبیر امور اقتصادی، تأثیر بسزا دارد.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ 31 July 2021
چرا باید یک اقتصاددان معاون اول باشد/ اولین انتصاب رئیسی باید چه کسی باشد؟ 

احمد توکلی، رییس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت نوشت: پرداختن به اقتصاد بحران‌زده کشور و زندگی پرتنگنای مردم، مهم‌ترین کار دولت است. مصاف در این میدان، تنها از اقتصاددانان مجربی برمی‌آید که به ویژگی‌های مخرب مدل تحمیلی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تحتِ نام تعدیل اقتصادی واقف باشند و به جای تمرکز بر رشدِ تنها و سپردن عدالت به بازاری آلوده به انحصار و تبانی و بی‌قاعده و بی نظارت، رشد و عدالت، هر دو را توأمان موضوع کار خویش بدانند.

انتخاب معاون اولی اقتصاددان که از نظر علمی صاحب‌نظر و مسلط به مسائل کشور و از نظر شخصیتی فروتن، پاک دست، فسادستیز، دغدغه‌مند، مردم‌گرا و از اشرافیت بری باشد، نخستین و فوری‌ترین اقدام شماست. وجود چنین شخصیتی در کنار جنابعالی، مدیریت بر کابینه را متقن‌تر و علمی‌تر می‌سازد. در رفع اختلاف‌نظر‌های طبیعی بین وزرا، به ویژه در تدبیر امور اقتصادی، تأثیر بسزا دارد. تقدم انتصاب معاون اول، شما را لااقل در انتخاب تیم اقتصادی، از مشاوری امین و بصیر بهره‌مند می‌سازد. طبعا این تیم از میان اقتصاددانانی خواهد بود که شرط‌های مذکور برای معاون اول را داشته باشند، به ویژه، اعتقاد و پایبندی به اقتصاد توسعه عدالت محور.

اقتصاددانان در ایران و جهان، به طور کلی، از جهت نسبتشان با عدالت، دو دسته‌اند؛ دسته نخست، در پیروی از سازمان‌های واشنگتن-بنیان تنها رشد را موضوع سیاست‌گذاری حکومت می‌داند و عدالت را امری فرعی می‌شمارد که توجه به آن مانع توسعه اقتصادی است. مدعی هستند آثار نشتی رشد سرانجام مشکل عدالت را حل خواهد کرد.

دسته دوم که در مجموعه اقتصاددانان تا پیش از کرونا اقلیت بوده اند، معتقد بودند و نشان می‌دادند که بازار آزاد خودبه‌خود، حلال مشکلات نخواهد بود و تکیه مطلق به سازوکار بازار، نتیجه‌اش، تلخ و بسیار ناعادلانه بوده و چاره کار را پذیرش اصالت عدالت در کنار رشد می‌شمرند. وعده‌های تبدیل کشور‌های تسلیم شده به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به بهشت آزادی و رفاه محقق نشد و به جای آن شکاف درآمدی شدیدتر شمال و جنوب، فقر، بیماری و ناهنجاری‌های اجتماعی کمرشکن به ارمغان آمد.

یک سال و نیم پیش، ناگهان سروکله کرونا پیدا شد. بحران واگیرِ جانگیر جهانگیر و بحران‌های تبعی بسیار سخت اقتصادی و اجتماعی آن، همچون زلزله‌ای در علم اقتصاد سرمایه‌داری نئولیبرال عمل کرد: بسیاری از نظریات رشدمحور فرو ریخت یا به طرز خطرناکی ترک خورده است.

دانشمندان اقتصادی بسیاری، سراسیمه، ولی راه جویانه، از ساختمان‌های در حال ریزش نظریات اقتصاد نئوکلاسیک دور می‌شوند. کرونا که جان میلیون‌ها انسان را و نان صد‌ها میلیون انسان دیگر را گرفته است، از لحاظ آشکارسازی عیوب جامعه بشری و زمینه‌سازی درک نسبتاً همگانی از ضرورت پرهیز از اصالت دادن به حداکثر سازی سود و مطلوبیت و اصیل شمردن عدالت، اخلاق، تفاهم و همکاری درون کشوری و بین کشوری در کنار تولید ثروت و کسب سود، خوش‌یمن بوده است.
اکنون این بحران فرصتی تاریخی برای نجات انسان و زمین شمرده می‌شود. حالا دیگر، قاطبه اقتصاددانان با استفاده از کلماتی مانند Reset, Rebuilding, Reorder, Reconstruction, Reimagination, Reshaping Rearrangment از تجدیدنظر بنیانی در نظام سرمایه‌داری سخن می‌گویند. تلاش برای تبدیل سرمایه‌داری مبتنی بر سهامداران (Shareholders Capitalism) به سرمایه‌داری مبتنی بر شراکت ذینفعان (Stakeholders Capitalism) در دستور کار است؛ ذینفعان یعنی همۀ دسته‌های مؤثر بر و متأثر از، فرایند تولید و مصرف: عرضه‌کنندگان مواد اولیه، کارگران، مدیران، سهامداران، زنجیره عرضه محصول، مشتری، بالاخره طبیعت!

امروز ندای تحول‌خواهی از معابد نظام سرمایه‌داری (IMF, WB, WTO, WEF,…) به گوش می‌رسد و مجمع جهانی اقتصاد، اجلاس داووس (بزرگترین کانون همنشینی ثروت و قدرت) دارد، به پشتیبانی جریان اقتصاد منصفانه برخاسته. این تحولات شگرف، امیدی منطقی و واقع بینانه را برانگیخته است، تا اقتصاد سودمحور و لذت پرست ـ که حرث و نسل را به نابودی سوق می دهد ـ دیگر جریان اصلی و رسمی علم اقتصاد نباشد و جای حود را به اقتصادی منصفانه، متمایل به برابری، فراگیر و سبز، به عنوانِ جریان اصلی و رسمی علم اقتصاد واگذارد.

سی و اندی سال است که همین مدل، در ایران به کار گرفته شده است و تلخی ثمرات آن را مردم چشیده اند. تحول‌خواهی بنیانی شرح داده شده در نظام سرمایه‌داری، در صورت تحقق در مناسبات خارجی ما تجانس بیشتری پیدا می‌شود که احتمالاً هزینه مبادلات را کاهش می‌دهد. از آن مهم‌تر اثر آن در داخل است که یکی از آن‌ها، هموار شدن راه تفاهم بین ما و اقتصاددانانی است که سابقاً فقط به رشد اهتمام داشتند. برکت همین تفاهم آن ‌قدر زیاد است که قدرت تشخیص و تجویز را در عرصه اقتصاد به سود مردم دوچندان می‌سازد.

نخستین سیاست

نخستین اقدام دولت، اجرای سیاستِ حمایتی مؤثر از مستضعفان است. روشن است، وقتی از این وضعیت غیرقابل قبول نجات پیدا می کنیم که درد‌ها را با علم و دانش و با تکیه بر ارزش‌ها و اقتضائات کشور بشناسیم و چاره جویی اساسی پیش گیریم. در غیر این صورت، نه می توانیم برای بلند مدت به سیاست حمایتی در این ابعاد ادامه دهیم و نه حق داریم ادامه این وضعیت را بپذیریم. درست است که راه نجات پایدار در اصلاح حکمرانی و حکمرانان است، که تنها به دست جمهور مردم محقق شدنی است؛ اما اگر چرب و شیرین دنیا، دغدغه مردم، اسلام و وطن را در دسته‌ای از حکمرانان کمرنگ و بیرنگ کرد و آن‌ها را از دین خدا و قوانین مردمسالار کشور و از علم و عقل دور ساخت، کار به اینجا کشیده می شود که بیش از نیمی از جمهور مردم، نیازمند حمایت فوری باشند تا رمقی پیدا کنند و توان ایستادگی برای اصلاح مردمسالارانه حکمرانی و حکمرانان را بیابند به میدان بیایند؛ درست مانند وقتی که حادثه دیده‌ای را به اورژانس میرسانند، نخستین اقدام تزریق خون به اوست.

ده سالی است که اقتصاد ایران از رکود تورمی فزاینده‌ای رنج می‌برد که امان را از مردم ستانده و جانشان را به لب رسانده. آقای رئیسی، مانند هر عالم و نخبه دیگری، به فرموده امام علی علیه‌السلام به خدا تعهد سپرده است که به گرسنگی ستمدیده و شکم‌بارگی ستمگر رضا ندهد.
ایشان همچنین در تبلیغات انتخاباتی، این تعهد را به مردم شریف ایران نیز داده‌اند. فقر غذایی، فقر سلامت، فقر آموزشی و تبعیض و فساد گریبان میلیون‌ها خانوار ایرانی را گرفته و آبروی اسلام و جمهوری اسلامی در گرو نجات آنان از این بند‌های اسارت است. بحران کرونا و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی متعاقب آن، رکود سختی را بر جهان تحمیل کرده که در کشورهایی مانند ایران که پیش از این بحران، دچار فقر و نابرابری سنگین بوده اند، ضربه رکودی مضاعف و کاری‌تر شده است.

فکر می‌کنید رکود تورمی ده، دوازده سال اخیر، که ناشی از نادانی و ناتوانی برخی از زمامداران و فساد دیوانی و فشار رذیلانه بیگانگان بود، به اضافه این رکود مضاعف کرونایی برای مسضعفان توانی باقی گذاشته است؟ اگر کسی تصور کند مردم ایران ادامه این روند را می پذیرند، قطعا در اشتباه است. باید به یاد داشت، هرچند رمقی برای تهیدستان نمانده، گرسنگان برای اعتراض همیشه پرتوان بوده‌اند. حوادث خوزستان و چندین شهر در استان‌های دیگر، نشان داد که وضعیت فعلی، استعداد بالایی برای امنیتی شدن دارد؛ بنابراین انتظار است که رئیس جمهور منتخب، در اجرای تعهدی که به خدا و مردم سپرده است، سبدی از غذا، درمان و آموزش را برای مستحقان تضمین کند و چون مصرف این اقلام، ضروری و غیرقابل چشم‌پوشی است، باید با کارت هوشمند، غیرنقدی و غیرسرانه، بلکه متناسب با بُعد و درآمد هر خانوار، سهمیه‌بندی را اجرا کند.

تحقیقات دیده‌بان نشان می‌دهد با زحمات انجام شده در وزارت کار و توانایی‌های فراهم آمده در وزارت ارتباطات و کمک گرفتن از سازمان‌های مردم نهاد و نهاد‌های مذهبی عملی است.

از جهت تجربی نیز، دستان ما پر است. جدای از تجربه زمان جنگ تحمیلی، از تجربه‌های زیادی در جهان نیز می‌توان آموخت؛ مانند توزیع کوپن غذا از جنگ جهانی دوم تا به امروز بین مستحقان امریکا که با چرخه رکود و رونق، مقدار و پوشش این خدمت بالا و پایین می‌رود. بالاترین رقم مربوط به سال ۲۰۱۳ است که تبعات رکود و بحران سال ۲۰۰۸ آمریکا به حداکثر رسیده بود و دولت امریکا به ۴۷ میلیون و ۵۳۶ هزار آمریکایی کوپن غذا (Food Stamp)، یا همان کارت هوشمند برنامه کمک تکمیلی غذا برای مقابله با گرسنگی و سوءتغذیه ارائه کرد که ۷۹ میلیارد دلار برای دولت وی هزینه داشت.

اما صحبت از محل تأمین منابع لازم برای حمایت از مردم، بیجاست؛ منطق این ادعا مانند روز روشن است: اگر رئیس جمهور منتخب بخواهد تعهدی را که خدا از وی گرفته و عهدی را که با مردم بسته است و فرامینی را که علی به مالک اشتر داده، اجرا کند، یا بخواهد به حقوق بشر که شاید، مهم‌ترین آن‌ها «حق دسترسی به غذای کافی، سلامت و آموزش» است، پایبند باشد، تردیدی در اقدام سریع نمی‌ماند. کسی نمی‌تواند در اولویت قطعی تأمین اعتبار آنچه با مرگ و زندگی مردمان یک کشور و یا بود و نبود حاکمان آن، ارتباط وثیق دارد، شک کند.

هر خرج دیگری، فقط و فقط پس از تأمین اعتبار برای رفع نیاز حیاتی به حداقل غذا، درمان و آموزش و نیز نیاز حیاتی نجات جان و زندگی هموطنان در برابر بحران بی‌سابقه کرونا، قابل طرح است. سهمیه‌بندی نیز یک روش اجرایی برای دستیابی به اهداف ضروری است که در همه جای دنیا در مواقع لازم به کار گرفته می‌شود.

جناب آقای رئیسی! بی تردید و قاطعانه اقدام بفرمایید.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷۶
متخصص ترین افراد هم بیایند تا زمانیکه سیاست خارجی ایران به دوستی و روابط دیپلماتیک محترمانه با تمام کشورها تغییر نیابد کاری از پیش نمی رود این صحبت‌ها اتلاف وقت و بی حاصل است البته متضرر مردم عادی هستند وگرنه مسولین یون با توجه به داشتن زندگی مرفه سیاست های تنش زا برای شان مسئله ای نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
چقدر کدخدا کدخدا می کنید و ملت را هم بیچاره به خاطر باج دادن به این کدخدا
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
در سیاستگذاری، هر سیاستی دارای نتایجی است.و این نتایج مستقیم و غیر مستقیم اند.
شما از شفافیت و ابزارهای پولی و مالی می توانید نتیجه
مستقیم در اقتصاد شاهد باشید.. اما از سیاست خارجی نمی توانید... شما نمی توانید با بهبود رابطه با آمریکا انتظار ساماندهی 25% یارانه پنهان را داشته باشید... هر چیز به جای خود نکوست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
جناب توکلی انصافا به خودت بگو ،
که در این ۴۳ سال گذشته برای این کشور و مردم چه
خدمتی کردی ،؟

که هنوز رهایمان نمی کنید ؟

خودت خوب میدانی که مشکلات کشور کجاست ،؟

و چرا روز به روز بیچاره تر و بدبخت تر شدیم ؟

اگر نمی دانی که عذرت خوانده است

و کلا باید تو سکوت کنی !!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
نگو دوستی و روابط دیپلماتیک محترمانه بگو روابط بله قربانگویی در مقابل جنایت کار
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
دوست عزیز چرا لقمه را می چرخانی؟ چرا می گویی روابط دیپلماتیک محترمانه با تمام کشورها؟ حرف آخرت رو اول بزن و بگو برویم زیر یوغ امریکا!!! وگرنه ایران با چین، ، روسیه، هند و ... ارتباط برقرار کرده فقط همین امریکا مانده که هشت سال ما رو معطل خودش کرد آخرش هم نتیجه اش همین بلبشوی دولت روحانیست!!!
برنامه های اقتصادی کاملا مشخص است فرقی نمی کند چه کسی معاون اول یا وزیر اقتصاد و .... باشد تحریم ها باقی خواهند ماند و جبران کاهش درآمد نفت از جیب مردم با مالیات هایی که مجلس با بهانه های مختلف تصویب می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
کاری که همه دنیا می کنند و اقتصاد پایدار و با ثبات دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
اعلام آمادگی توکلی برای معاون اولی بود؟
چرا باید یک اقتصاددان معاون اول باشد؟



بخاطر اینکه در کشور گل و بلبل همه چی سرجاشه



اصلا همه چی درست.




لطفا تا دیر نشده فقط و فقط حریم آرامگاهها رو آزاد کنید



بابل.سبوس برنج شمال.جمشید حسینی
انتخاب معاون اولی اقتصاددان، از نظر علمی صاحب‌نظر و مسلط به مسائل کشور و از نظر شخصیتی فروتن، پاک دست، فسادستیز، دغدغه‌مند، مردم‌گرا و از اشرافیت بری باشد، نخستین و فوری‌ترین اقدام شما است.
کاش آقای دکتر توکلی شاخصهای این موارد را هم توضیح می دادند مثلا مدیر فروتن را چطور پیدا کنند یا مدیر پاکدست و .... به نظر من باید بگردند ببینند یک مدیر یا کارشناس در گذشته چگونه زندگی کرده و چقدر سرمایه دارد تا پاکدستی و فروتنی او مشخص شود.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
(البته ادعا)همه اینها رو ادعا می کنه خودش داره
روش مشده بگه احمد توکلی باشه
آقای توکلی که خودشان سابقه .. استفاده از رانت را دارند چگونه از این توصیه ها می فرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
دقیقاااااااااااااااااااااااااا
درود بر آقای احمد توکلی، توکل خیلی از ما
اینکار را فقط رییس جمهوری میتواند بسر انجام رساند که خود علیه خصوصی سازی باشد.
خصوصی سازی خط بطلانی بر روی خواست فرد موردنظر شما خواهد کشید. زیرا در کلیه پهنه های اقتصادی سیاسی اجرایی و شستشوی مغزی باجوسازی و همراه پیام های تبلیغاتی ک ...، اراده خود را قانونا و مشروعا بشما حقنه میکند.
همه میدونن آقای رئیسی در کشورداری و امور اجرایی صفر کیلومتر هستش! پس معاون اول ایشون همه کاره و به نوعی رئیس جمهور پشت پرده خواهد بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
مگه قراره کشور رو بدن دست ایشون یا معاونشون؟ هنوزم شما گول این دکوراسیون رو میخورید؟!
آقای دکتر توکلی احتمالاً چه کسی بهتر از شما!
آقای توکلی میشه بفرمائید دقیقا چه زمانی یا در چه دوره ای در این مدت 40 ساله واقعا از علم اقتصاد کلاسیک به مفهوم عام آن در کشور استفاده شده است؟ مدل اقتصادی ایران از هیچ الگو و پیشینه ای علمی تبعیت نمی کند و صرفا یک مفهوم من درآوری هست که نتیجه اش شده همین چیزی که داریم
آقای توکلی وقتی دندان درد گرفت باید به دندانپژشک مراجعه کرد ولی اگر بروید پیش نعل گر قطعا فک را از جا در خواهد آورد اقتصاد ایران هم همینطور است به جای اتکا و استفاده از علم اقتصاد برای درمان مشکلات رفتید سراغ ...
آخه ایشون میرسه متن آکادمیک و تیوری های اقتصادی که بعضا هم جدید هستند را با تفصیل فوق بخواند.
ریسی خودش اظهار نظر نمیکنه دیگران دارند براش اظهار نظر میکنند و مطلب می نویسند . نکنه از بیکاری است
احسنت
اقتصاد ما قبل از اونکه بحران زده باشد سیاست زده و .... است
قبل از اینکه وارد بحث اقتصاد شد باید نسبت به نظام سرمایه دقیق شد و پرسید که آیا نظام سرمایه داری چیست؟
اساساً سرمایه داشتن و تولید سرمایه که چیز بدی نیست پس نظام سرمایه داری به معنای سرمایه زیاد داشتن نیست بلکه به این معنا است که قوانین و مقررات به گونه ای باشد که به نفع سرمایه داران و به ضرر فقرا باشد
حالا بیایید به مقایسه نظام سرمایه داری غرب و خودمان بپردازیم
اول بیمه ها: اساس و تولید بیمه ها از غرب بوده است که وارد کشور ما شده است و همه ما می دانیم که باعث رفاه نسبی برای قسمت درمان و خسارات و بازنشستگی شده است و در ظاهر تفاوتی با غرب ندارد هر چند که در ایران حقوق های نجومی و برخی محاسبات یکطرفه نقطه ضعف آنها شده است
دوم مالیات: همه ما باور داریم که در ایران از قشر ضعیف بیشترین مالیات دریافت و فرار مالیاتی طبقه ثروتمند در ایران بی داد می کند. با بی ارزش شدن پول از قشر ضعیف مالیات های مخفی دریافت می شود و قشر ثروتمند با توجه به تبدیل ثروتی که به طلا و ملک و مسکن و ... انجام داده است نه تنها مالیات مخفی از آنها گرفته می شود بلکه چندین برابر بر ثروت او افزوده می شود و چون کسب و کار آزاد دارد مطابق با افزایش تورم براحتی بر قیمت های خود می افزاید
سوم یارانه: یارانه را نگو نپرس که بیشترین مبلغ یارانه ها را کسانی مصرف می کنند که صاحب خانه های لاکچری و ویلاهای آنچنانی هستند و خود قصه مفصل دارد
چهارم بانک ها: بانک ها با خلق پول که انجام می دهند به نقدینگی مهار نشده و تورم دامن می زنند و از پول فیزیکی موجود در بانک ها صدها برابر پول مجازی می سازند و با سود بیشتر از تولید به مردم و دلالان می دهند تا با ایجاد سودهای مضاعف کمر تولیذ و اشتغال را بشکنند و در واقع بانک ها راباخوار قهاری هستند که برای کلاهبرداری و فریب لباس اسلام بر تن کرده اند. در دنیای غرب با سود یک درصد و نیم درصد آنها را کنترل می کنند ولی در کشور ما رها و ول است و آن چیزی که رها و ول است بانک ها هستند نه فضای مجازی
حال خود قضاوت کنید که آیا آن نظام سرمایه داری که ما بابت آن می جنگیم و در تحریم هستیم در کجا نمود بیشتر دارد و آیا علت ناموفق بودن ما همین موضوعات نبوده است
«و کسانی ‌که دعوت پروردگارشان را پذیرفتند، نماز را برپا داشتند و کارهایشان را با مشورت یکدیگر انجام دادند و از آنچه روزی آنها کردیم‌، انفاق نمودند.» (شوری-38)
حضرت علی (ع) : «از گفتن سخن حق و مشورت عدالت خواهانه خودداری نکنید؛ زیرا من خود را برتر از آن نمی‌دانم که اشتباه نکنم و در کارها از آن ایمن نیستم، مگر آن که خدا مرا حفظ کند.»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
همه دیدند معتقدان ظاهری این حرف ها چه بلایی سر ملت آوردند.
آقای توکلی، تاریخ فراموش نخواهد کرد که از جمله افرادی که نقش پر رنگی در ویرانی های امروز این کشور داشته و دارند، شخص شما و هفکران شما هستند. به عنوان مثال چند دوره نمایندگی در مجلس را فراموش کرده اید؟ به عنوان مثال طرح تثبیت قیمت های مجلس در دوره دوم آقای خاتمی را فراموش کرده اید؟ به عنوان مثال سکوت مرگبارتان در برابر فسادهای بزرگ دولت دهم را فراموش کرده اید؟ به عنوان مثال ....
راستی چرا باید یک اقتصاد خوان معاون اول باشد؟ چرا باید اول اسمش"الف" و اول فامیلش "ت" باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
م ر
مشکل ما دست های رانت خوار پشت پرده میباشد هر کسی معاون اول باشد فرقی نمی کند
لازم است اینجور جار زده شود؟
یه مقاله دیگه هم بنویس توضیح بده علاوه بر اقتصاد دان بودن، اسمش هم باید با ر شروع شود.
درود بر آقای توکلی. ایشان انسان و مدیر سالمی هستند و تفکرات عدالت محوری دارند. به دلیل همین خصلت های ایشان، نفوذ مناسبی بر رئیس جمهور منتخب دارند. امیدوارم نظرات دلسوزانه و کارشناسانه ایشان مورد توجه رئیس جمهور منتخب قرار گیرد.
پاسخ ها
ugd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
احسنت....
بهترین گزینه معاون اولی آقای دکتر سید ابراهیم رییسی آقای دکتر فرهاد رهبر می باشد که شخصیتی پاک دست و در تراز معاون است و سوابق درخشانی نیز دارد
پورابراهیمی را از اقتصاد کنار بگذارید اقتصاد درست میشود . رانت های عجب در کمیسیون اقتصاد
اقتصاددانی بودن مانند آقای نیلی که با اجرای دستورات صندوق بین المللی پول که مسوول مشاوره به آقایان اقتصادی دولت ها بودن ملت را بیجاره کردن
واقعا خوب و کارشناسی بود ممنون از آقای توکلی عزیز
سلام به اقای توکلی
یک نکته لازم است اقتصادان بدون درک موضوع فعلی زیادست حتما یک مدیراقتصاد حسابگر دقیق لازم است
بدبختی مملکت اینه که افرادی مثل احمد توکلی که از انواع رانتها استفاده کرده اند شعار عدالت سر میدهند
ایشان به دنبال از گور دراوردن لنین هستند که اگر جواب میداد،حال روز امروز زادگاه لنین چنین نبود.به جز اقتصاد رقابتی و رانت زدایی شده بازار هیچ مدلی نمی تواند اقتصاد را احیا کند و صحبت کردن از عدالت در غیاب سرمایه گزاری و رشد حرف مفت زدن است.منابع کشور محدود است پس اگر منابع محدود را به جای سرمایه گزاری صرف پول پاشی به بهانه فقر زدایی کنیم فاتحه کشور خوانده است
حتماًبایدیک اقتصاددان میهن دوست باسوادآگاه ودلسوزاولین گزینه رئیس جمهورمحترم باشدچون هنوزمراسم تحلیف بجانیامده ظرف دوروزدلارکه گرانترشدن آن درواقع وسیله سنجش خرابی اقتصادمان است هزارتومان گران‌ شده یعنی ارزش پول درحال سقوط ازادقرارگرفته که گرانی نفسگیرومردوزن افکن رادنبال دارد مابعدازخداامیدمان به رئیس جمهورمان است که بجای بکارگیری اقتصاددانان به اصطلاح امروزیها انقلابی وجوان وسعارگرا ازاقتصاددانان واردبه امورودلسوزوباحوصله استفاده کنند
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
در غیاب پول مفت نفت با چاپ پول به سرعت ارز گران می‌شود باید افزایش دستمزد و پرداخت سود بانکی ممنوع شود و یارانه انرژی برای تامین کسری بودجه حذف شود
جناب توکلی من عامی با نظریات توسعه آشنایی ندارم ولی چیزی که لمس کردم بهترین اوضاع اقتصادی ایران بعد از جنگ تا امروز رو دولتی اصلاحات رقم زد که اصلا شعار اقتصادی نداد و رئیسش هم بعد از پیروزی گفت از اقتصاد سردر نمیارم، متاسفانه شماهنوز دم ازعدالت میزین ولی فراموش نکردیم با شعار عدالت و مبارزه بآ فقر و فسد و تبعیض_به زعم خودتون ناشی از عملکرد اقتصاد دانان واشنگتن بین_ و وعده ایجاد ژاپن اسلامی از 84 به بعد مملکت به دست هم طیفان شما افتاد ولی چنان بلایی بر سر مردم آوردین که مردم به اقتصاد ناخوانده ای به نام روحانی روی آوردند، نه یکبار بل بار دوم بیش از بار اول. آنهم نه با شعار اقتصادی بلکه با شعار تعامل با جهان، واگر در کشور بر این مورد اجماع کاملی در جهت منافع مردم وجود داشت کار به اینجا نمی‌رسید که پیشنهاد کوپن غذا بدهید و البته خودتان هم میدانید که اولویت سفره ی مردم نیست و صد البته میدانید که شعار دهان پر کنی هست که همه ی مسئولین می‌دهند همانطور که شما به عنوان دیده بان میدانید بزرگترین مفاسد اقتصادی در سایه ی شعارهای ضد فساد بدون نظارت و شفافیت در مملکت رخ داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
ضریب جینی در دولت احمدی نژاد بهتر بود زمان خانمی نه ملت گوشی داشتن نه انقد دانشجو بود بیکلری
اولا که این جناب توکلی تشریف میاوردند در انتخابات شرکت می کردند میدیدند چند تا دونه رای میارن بعد میرفتن برای رییس جمهور منتخب تعیین تکلیق می کردند!
ثانیا ایشون که با طرح تثبیت قیمتها جلوی رشد اقتصادی ایجاد شده در زمان آقای خاتمی رو گرفتن و شکستش رو هم چند سال بعد دیدند چرا دوباره دارند تئوری از خود صادر می کنند!
ثالثا که آقا تا کی میخواین یک بعدی به ماجرا نگاه کنید!!! توسعه لازم است، کارآفرینی و رشد ضروری هست، در کنار آن حمایت از کسانی که در تله فقر افتاده اند هم لازم است. مگر نمی بینید که با سیاست های ضد سرمایه داری شما هر روز تعداد افرادی که زیر خط فقر می روند بیشتر می شود؟! توسعه و سرمایه داری ابزاریست که می تواند تعداد زیادی از این افراد را از زیر خط فقر بیرون بیاورد، مالیات هم به دولت بدهد تا دست دولت برای حمایت از بقیه بازتر شود. 42 سال به سمت دیدگاههای شرقی رفتین نتیجه رو دیدین. یه 10 سال هم غربی برین ببینین چی میشه :)
[جناب توكلي استفاده از كلمات مثل اقتصاد مستضعفين و ... (كلمات پوپوليستي) مشكلي را حل نمي كند . شما فكر مي كنيد كه آقاي رئيسي در ميان همفكران خودش اقتصاد دان قابلي دارد كه بخواهد بعنوان معاون اول انتخاب كند ؟
تيم دولت آينده چقدر توانمند خواهند بود؟
خوب چرا خودت رو اذیت می کنی بگو باید احمد توکلی باشه
با سلام واحترام
معاون اول باید ویژگی های ذیل را داشته باشد. وگرنه هیچکاری از پیش نمی رود.
1-اعتقاد به مذاکره برای رفع تحریم ها
2-تسریع در مذاکرات وتنش زدایی درمنطقه
3-وفادار به کشور ومیهن ومردم ایران
3- اقتصاد دان و دارای وجه ی جهانی
اقای توکلی دوره شما و امسال شما تمام شده است. نیروی جوان تحصیلکرده و ارزشی با سن 40 تا 45 سال باید بیاید و امور را به دست بگیرد. ان موقع حتما اصلاح خواهد شد. یک نفر این مدیرهای اجرایی پیر و فسیل را باید بگذارد کنار .... گویا هیچ فریادرسی نیست ... لطفا به صحبت های آقا گوش دهید
احسنت
خود آدام اسمیت را هم معاون اول بشود تا سیاست‌ها عوض نشود هیچ فایده ندارد
در کل هر فردی که در کابینه رییس جمهور قرار بگیره، فرا تز هر جناحی که باشه، باید یک جوری برنامه بریزه که اولا صنایع جای از مساله سیاه نمایی شده بورس، به تولید برسند، رکود صنایع را برداره و در ضمن رشد بی رویه و افسار گسیخته بورس و دلار را با صادرات کالاهای با کیفیت تولید داخل کنترل کنه!!!!!!!

تمام این فرایند نیاز مبرم به برداشتن تحریم ها دارند، تحریم ها که با تعامل با جهان برداشته شود، سرمایه گذاران خارجی به بازار داخلی وارد میشوند و تولیدات با رقابت درستی قرار میگیرند و امکان صادرات فرآهم خواهد شد. صادرات بیشتر، شکوفایی اقتصادی بیشتر و به افزایش ارزش پول ملی منجر خواهد شد!!!!!!!

البته اگر تعامل با جهانیان صورت پذیرد این روند اجرا خواهد شد، هر چند که این بعیده
کاش ظریف و روحانی شجاعت داشتند و با مردم صادق و روراست بودند و کارشکنی های داخلی تندروها و کاسبان جنگ و تحریم و مخالفان برجام را در دولت در سایه را هم مستند و منتشر می کردند !!!!!!
آقای توکلی چرا بازنشسته نمیشه اون هم با این وضع سلامتی که داره؟ یک رکن عدالت اینه که بازنشسته بشی که نیروی جوان بیاد
جناب توکلی اگر جرات داشت تو این 8سال حرف میزد. حالا که از دست ... داریم راحت میشیم باز نطقش باز شد.. شما اگر عدالت طلب بودین باید تو این 8سال حرف میزدین.
واکسن بیارید من با همه احتیاطی که میکردم 3 روزه کرونا گرفتم. واکسن بیارید جوان تر ها هم واکسن بزنید
انشاالله بعد 4سال نگن ترک فعل شده.پیر شدیم و از زندگی بجز رنج و عذاب چیزی ندیدیم.انقدر بی عدالتی دیدیم که به وجود عدالت شک کردیم.هرکسی که عشقتان میکشه بیارید.ما هم نظاره گر
هنوز هفت میلیون دلاری که روزنامه ایشان برای تغییر ماشین الات گرفت وبعد تعطیل شد کسی پیگیری نکرده
اوضاع اگر با غرب تفاهم نکنند روز به روز بدتر خواهد شد
اشاره به اینها همه اش در قالب حرف درست میگنجد ، لکن لازمه عمل درست ، فکر درست است .
چهان بینی جدید میطلبد، و دیدن فاضله ها با دنیای بیرون ، و واپس گرایی های مفرط و از دست دادن فرصت هاو....
و ارتباط معنا دار آن با عزلت علم و شایسته سالاری در کشورهای جهان سومی
رشد شگقت انگیز تکنولوژی اینترنت ، فضا ، رباتیک و واکسن و...

کی به این قطار میرسیم؟
فرمولهای اقتصادی شناخته شده در کشور ایران که دهها مرکز تصمیم گیری وجود دارد جوابگو نیست.
ایشان اقای توکلی ادرس خودش را می دهد.
آقای توکلی یجوری متن رو نوشته که بگه منو نیگا چه گزینه خوبیم برا معاون اولی!
همه مردم میدونن دستور اقتصاد ،فرهنگ،دین،قوای نظامی،سیاست خارجه،سیاست داخله،قوای قضائیه،اطلاعات،امنیت،بهداشت،دستگاه تبلیغات همه و همه در جای دیگری تنظیم میشه و رییس جمهور کاره ای نیست و فقط یه مجری صرف هستش! حالا دیگه معاون اول و وزرا که در حد نخودی هستن!
آب در هاون کوبیدی با این متنت اخوی!
جناب آقای توکلی فکر نمی کنی باندازه کافی حرف زده ای و اظهار نظر کرده ای بهتر نیست اظهار نظر نکنی و بگذاری

بقیه حرف بزنند..خودت از خودت خسته نشدی
سازمان هاي واشنگتن- بنيان ؟
ايراد اون اقتصاد چي هست و غير از اون اقتصاد، چه نظريات اقتصادي در حال حاضر موفق هستن؟ لطفا توضيح بديد؟
چهل ساله با نظريات اقتصاد مثلا اسلامي داريد اين مملكت رو مديريت ميكنيد، اين هم آخر و عاقبتشه. بهتر اينه كه شما اصلا از اقتصاد صحبت نكنيد، اقاي مثلا دكتر.
معاون اول اصلا نیاز نیست اقتصاد دان باشد
بایستی به خیلی امور اشراف داشته باشد
مردم دار باشد
منافع کشور را بر منافع حزب و جناح و ملا ترجیح بدهد
برنده و قاطع باشد
مسژولیت کاستی های دولت را بپذیرد و در اسرع وقت ممکنه حل کند
صاحب سبک و هنر مدیریتی باشد
روشهای نوین و خلاقانه در حل مسائل داشته باشد

اگر رئیس جمهور منتخب صلاح دانستند تا معرفی کنیم
اگر نفت صادر و ارز بیاید هیچ مشکلی در کشور نداریم
شاید همتی محددا برای بانک مرکزی بد نباشد به شرط مبارزه با همان مفسدانی که مدعی بود میخواست مبارزه کند و نتوانست.
از صنعتگران حرفه ای هم باید بهره برد ... مثلا نخبه های صنعتی مدیریتی مجموعه های دوو ایران و کاله و برخی صنایع بزرگ برای مشاوره در امر تولید و صنعت به شرط جلوگیری از رانت برای مجموعه های خودشان ....

ما نیاز به عملگرا و جهادگر صنعتی داریم و تا حالا فقط تئوریسین دیدیم .... نیاز به حاج قاسم ها داریم که مرد میدان باشند ....

باید صنعتی شویم و با افزایش شدید تولید و به تبع افزایش خلق پول با پشتوانه سطح رفاه جامعه افزایش یابد و بیکاری کم شود ...

از طرفی باید فرهنگ سازی کنیم تا چشم و رو هم چشمی کم شود و مردم از کمبودهای خود و مخفی کردن آن از دیگران دچار فشار نشوند .... باید اخلاق اسلامی به معنای واقعی در راستای یک جامعه تولیدگر و تلاشگر گسترش یابد ... باید فرزندان کشور در خانه و مدرسه اهل کار و تولید و جهاد و کوشش و با اخلاق والا بار بیایند تا 20 سال دیگر کشور متحول شود.

تا فرهنگ درست نشود هیچ چیزی درست نمیشود.
اقای توکلی مشکل جامعه ما ناشی از ادمهایی محافظه کاری مثل شماست
که هیچ موقع مشکل اصلی را نمیگین!!!!!!!!!!
احتمالاً ایشون دارن گرا میدن تا پستی برای خودشون فاهم بشه. سیاست های اقتصادی ایشون که از قضا دکتزای اقتصادهم دارن زبانزد هست!
معاون اول که رییس سازمان برنامه و بودجه نیستت که اقتصادان باشد ..
دیگری میتواند بگوید پزشک باش .

دولت باید یک تینک تنک قوی داشته باشد
معاون او باید نقش نظارتی قوی بر اجرای امور داشته باشد .
.وزرا به بازیش بگیرند .

نیاز به تخصص خاصی ندارد .
داریم اماده یه تغییر بزرگ میشویم اگه رابطه با دنیا درست نشه و فشار ها بر مردم ادامه پیدا کنه هیچ نیرویی نمیتونه جلو خیزش مردم را بگیره
پوپولیستی ترین راه کار از یک اقتصاده خوانده ؟!
بدون شک و تردید از قشر بسیار پائین در هر صورتی باید حمایت صورت گیرد.
اما کوپن و یارانه به بیراهه رفتن است.
دو اصل مسلم وجود دارد که تا رعایت نشود امکان حل مشکلات اقتصادی وجود ندارد.
1- هزینه های زندگی هر کسی باید با خودش باشد.
2- درآمد هر شخص باید متناسب با زحمت و شایستگی وی باشد.
خود ریس جمهور هم هیچکاره است، حالا دیگه معاون اول چی میگه این وسط؟
معدود افراد اقتصاد دان و مدیر داریم که جنگ را با دست خالی مدیریت کردند از انها در شرایط جهادی کنونی غافل نشوند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی