اظهارات رئیس و نمایندگان مجلس پیرامون حواشی طرح صیانت از فضای مجازی

با افزایش انتقادات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل موافقت با نحوه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های ‌اجتماعی، تعدادی از وکلای ملت همسو با این نظریات مخالفت خود را با این موضوع اعلام داشته و حتی خط قرمز را «منافع ملت» دانستند!
کد خبر: ۱۰۶۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ 30 July 2021
اظهارات رئیس و نمایندگان مجلس پیرامون حواشی طرح صیانت از فضای مجازی

با افزایش انتقادات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل موافقت با نحوه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، تعدادی از وکلای ملت همسو با این نظریات مخالفت خود را با این موضوع اعلام داشته و حتی خط قرمز را «منافع ملت» دانستند!

به گزارش تابناک، از روز گذشته و با تصویب مجلس جهت بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی به صورت اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، انتقادات بی شماری نسبت به نمایندگان مجلس مطرح شده است؛ هجمه‌ها علیه پارلمان به حدی است که قالیباف از سوریه با انتشار مطلبی، سعی در شفاف سازی و ارائه توضیحاتی داشت.

عمده نگرانی‌ها را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی نحوه بررسی این طرح در یک کمیسیون مشترک و نه صحن علنی و به دنبال آن نبود شفافیت و ‌دیگری احتمال مسدود شدن اپلیکیشن‌های پرکاربرد همچون اینستاگرام و واتساپ که موجودیت بسیاری از کسب و کار‌های اینترنتی وابسته به آن هاست.

بررسی نشدن این طرح در صحن علنی ناظر بر اصل ۸۵ قانون اساسی است که نمایندگان مجلس به این موضوع رای موافق دادند. در واقع مجلس به یک کمیسیون مشترک مجوز بررسی مواد این طرح را داد که تصمیم گیری آن به عنوان مصوبه کل مجلس تلقی می‌شود؛ منتها باید برای تعیین مهلت آزمایشی از مجلس مجوز دیگری گرفته شود. بعد از آن کل مصوبات کمیسیون مشترک جهت اعلام نظر به شورای نگهبان ارجاع می‌شود.

در واکنش به این نگرانی ها، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، برنامه مجلس نیست و آن گونه که برخی مطرح می‌کنند در طرح مذکور وجود ندارد. در عین حال، گویا ابهامات و اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد که ضروری است حین بررسی طرح، این موضوع بررسی و اصلاح شود.»

او افزود:⁣ «تصمیم گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آن‌ها جریان دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آن‌ها متغیر‌های زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح باید به گونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی بصورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد.⁣»

قالیباف در واکنش به طرح شبهاتی درباره نحوه بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک نیز گفت: «بعد از کسب نظر هیات رئیسه مجلس، این طرح در کمیسیونی مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس بررسی و تصویب خواهد شد و نمایندگان دولت جدید نیز در جلسات آن حضور خواهند داشت. ⁣به دلیل اهمیت این مسأله برای آحاد مردم و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون علنی و شفاف خواهد بود.⁣»

لزوم علنی بودن مذاکرات کمیسیون ویژه، موضوعی بود که مرتضی آقاتهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی نیز به آن اشاره داشت و گفت: «با توجه به ابراز نگرانی‌ها پیرامون اینکه اصل هشتاد و پنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، مانع از اطلاع افکار عمومی از جزئیات تصویب کمیسیون ویژه می‌گردد، به رئیس مجلس پیشنهاد می‌کنم جلسات این کمیسیون را همچون کمیسیون ویژه برجام مجوز پخش زنده بدهند.»

البته در طرف دیگر ماجرا، نمایندگانی هستند که در صفحات توییتر خود مخالفتشان را با این طرح اعلام کرده و دم از حفظ حقوق ملت می‌زنند، ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفت، با توجه به مصوبه جدید مجلس ضمن حضور در کمیسیون مشترک از منافع کاربران، کسب و کار‌های اینترنتی و مردم دفاع خواهم کرد. به هیچ وجه کوتاه نمی آییم و با احدی هم تعارف نداریم؛ خط قرمز فقط منافع ملت است.

حسین حسین زاده، نماینده لارستان هم با اعلام مخالفتش با نحوه بررسی این طرح نوشت: «تمام ابعاد زندگی مردم به فضای مجازی گره خورده است و مدیریت این فضا و مقابله با ولنگاری به معنای مسدودسازی نیست. مخالف اجرای اصل ٨۵ برای طرح ساماندهی فضای مجازی‬ بودم و باید دولت جدید لایحه‌ای ارائه کند.»

احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز مخالفتش را با کلیت این طرح بیان کرد و گفت: «درآمد هزاران نفر از فضای مجازی است و با اعمال محدودیت در آن، نه ‌تنها مشاغل آسیب می‌بینند، بلکه شفافیت و مطالبه‌گری نیز قربانی می‌شود. اگر فضای مجازی نبود، بسیاری از مفاسد و رانت‌ها کشف نمی‌شد. شما بگویید اگر فضای مجازی نبود، داماد روحانی که به سمت معاونت وزارت صمت رسیده بود با فشار افکار عمومی عزل می‌شد؟

اگر یک کودک را برق بگیرد باید در خاموشی زندگی کنیم؟ ما منکر آسیب‌های فضای مجازی نیستیم، اما قرار نیست به‌ خاطر معایب آن صورت مساله را پاک کنیم ... .»

مسعود پزشکیان نیز در صف مخالفان این طرح قرار گرفت و گفت: «همان طور که در اوایل مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی هم مطرح کردم، مخالف این طرح هستم و معتقدم این طرح مجلس در جامعه با اقبال مواجه نخواهد شد. این طرح نه تنها در دستیابی به اهداف خود موفق نخواهد شد، بلکه به بیشتر شدن شکاف بین مردم و حاکمیت منتهی خواهد شد.»

روح الله حضرت پور، نماینده ارومیه نیز با بیان اینکه به این طرح رای مخالف داده است، نوشت: «مجلس در وانفسای مشکلات بی‌شمار کشور طرحی مغایر با حقوق ملت را تایید کرد که وزارت ارتباطات رسما اعلام کرده است، زیرساخت‌های اجرایی آن در کشور وجود ندارد و میلیون‌ها کسب و کار اینترنتی را با بحران رو‌به‌رو می کند. هیچ کس اجازه ندارد فعالیت‌های ارتباطی مردم را محدود و ایرانی‌ها را در عرصه بین‌الملل منزوی کند. این تصمیم‌های چشم بسته مغایر با اراده مردم است.»

محمد مولوی نماینده کهگیلویه هم گفت، «‏اولویت مجلس و هیات رئیسه آن باید ‫اقتصاد کشور‬، اشتغال و معیشت مردم باشد. مجلس و دولت فضای واقعی را فدای ‫فضای مجازی‬ نکنند.»

علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم با انتشار این توییت سعی در شفاف سازی و آرام سازی فضا را داشت؛ او گفت: «مدیریت ‫فضای مجازی‬ درهمه جهان خصوصا ایران حیاتی است وتعارضی بابهره‌مندی ازمواهب آن ندارد. فیلترینگ‬ بی‌راهه ای است که حکایت از بی اطلاعی از فضای سایبر دارد.
مصوبه ‫مجلس‬ طبق اصل۸۵، آغاز بررسی‌های عمیق تر کارشناسی و گفت‌وگو با فعالان این عرصه در تضمین حقوق کاربران است. اقناع افکار عمومی ضروری است.»

با توجه به اینکه تصویب نحوه بررسی این طرح، نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده، انتظار می‌رود، نمایندگان مجلس موضوعی را به تصویب نرسانند که بیشتر از قبل زندگی مردم را در تنگنا قرار دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۳
، الان چند روز وقتی با عیالم در چین از طریق ویچت صحبت میکنم، صدای من یک تا دو دقیقه بعد به آنها میرسه، آیا صیانت از فضای مجازی معنیش همینه؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
نخیر یعنی دیگه با عیالتون نمیتونید حرف بزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
خدا عقل بده
این طرح هنوز تصویب نشده تا اجرا بشه تو میگی الان اینجوری میشه پس این طرح اینه!؟
خدایا عقل!
عزیزان حکومتی از شبکه های اجتماعی مانند سابق استفاده می کنند این مردم هستند که باید هزینه چند برابر برای استفاده کسب کار اینترنت بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
عژیزان حکومتی؟! حتما عزیز شماها هستند ما در حکومت عزیز نداریم.
کلا با این مسخره بازی ذهن ملت بدبخت از همه نداشته هاشون و بدبختی هاشون معطوفبه اینترنت شد ..
واقعا عجب سیاست جالبی !!!
مردم دارند از فقز غذایی و بهداشتی نابود میشن و حالا با این بازی ، مردم گشنگی یادشون میره !!
و بعدش هم رئیس جمهور جدید میشه یه ناجی افسانه ای و اینترنت رو آزاد اعلام میکنه !! خخخخخخخ
خیلی هم با مزه !!!

ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
این طرح 3 سال قبل توسط مجلس قبل کلید خورد که رد شده و با اصلاح شدن ان موارد باز آمده در ضمن وظیفه مجلس قانون گذاری است نه اجرا کننده که قوانین دیگر زیر بنایی اقتصادی را در همین مدت کم عمرش تصویب کرده
کاری که مجالس قبلی نکردن و آرامش اقتصادی در یکی دوسال آینده را به ارمغان خواهد آورد با اجرا شدن آن پس فکر نکن خیلی حالیت می شود
قلمراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
خطاب به ۴۲: ۱۶
بابا پروفسور، بابا عند قانون. یاد بگیر با هموطنانت اول درست صحبت کن. از این مجلس آبی برای مردم گرم نخواهد شد. اولویت مجلس باید رفع مشکلات خوزستان و سیستان بلوچستان و کرونا باشد و ضد البته اوضاع گرانی و اقتصاد در حال فروپاشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
ناشناس 16:42 خیلی دلت خوشه و فقط تو حالیته. تو همین حس بمون و خوش باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
ظاهرا ناشناس ۱۶:۴۲ پدرشون نماینده تشریف دارن ! شما که خیلی حالیت هست بفرما کدوم مصوبه به نفع ملت بوده؟ غیر این هست که مستقیم و با سرعت بالا به سمت نظام سرمایه داری - کومونیستی در حال پیشرفت هستیم؟ غیر اینه که حتی یدونه نماینده به فکر معیشت مردم نیس و با این بازیهای سیاسی سعی در منحرف کردن اذهان عمومی داره ! شما بهتره یکی دو کلاس ابتدایی رو تموم کنی عزیز بعد بیای افاضات بفرمایی
قالیباف در واکنش به طرح شبهاتی درباره نحوه بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک نیز گفت که «بعد از کسب نظر هیئت رئیسه مجلس، این طرح در کمیسیونی مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس بررسی و تصویب خواهد شد و نمایندگان دولت جدید نیز در جلسات آن حضور خواهند داشت. ⁣بدلیل اهمیت این مسأله برای آحاد مردم و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون به صورت علنی و شفاف خواهد بود. ⁣»

همیشه روند کار: ابتدا انجام سپس تکذیب در آخر تطهیر خود و ...
شرط می بندم نصف بیشتر این ها که می گویند می خواهند اینترنت را ببندن از روی بی سوادان کپی کردن
به جای صیانت از فضای مجازی بهتر است بگویید خیانت به فضای مجازی
خیلی جالبه برخی کاسبان فیلترینگ نمی‌خواهند مانند مدینه فاضله خودشان و اکثر کشورهای جهان که شبکه هایی مانند تلگرام و اینستاگرام و توییتر رفتند مجوز کار گرفتند در ایران هم مجوز بگیرند و دارند به دروغ در اینترنت مطرح می کنند که می خواهند اینستا گرام را فیلتر کنند
واكسن كه هيچ براي خواندن ايميل هم بزودي بايد برويم ارمنستان!
از اون جماعتی که نماینده ی اقلیت هستن بیشتر از این انتظار نمی ره! مردم که مهم نیستن! معیشت! گرانی! تورم! بی برقی! بی آبی!!!! اینا مهم نیست! مهم اینه که بزنیم توی دهن استکبار جهانی!!! فقط این وسط این مشته دقیقا خورده تو صورت خودمون!! هنوز یاد نگرفتیم که باید با دنیا از در صلح و دوستی در اومد! هنوز که هنوزه فقط جنگ و درگیری و.... خسته شدیم بخدا! تمامش کنید! صلح صلح صلح ! بذارید زندگی کنیم.
عین یه قاقالیلی که حواس بچه رو از مشکلاتش پرت میکنن همین کار رو با مردم ایران میکنن!
خیمه شب بازی راه انداختن به اسم اینترنت که دیگه کسی به بی آبی و کرونا و بی برقی و فقر و بیکاری و هزاران مشکل دیگه فکر نکنه! بعد که ملت آروم شدن میگن نه طرح رد شد....!
اهداف این طرح: چند هزار میلیارد تومان به عده ای خاص دادن و یک کار کودکانه ای را آماده کردن و آن را به اسم شبکه اجتماعی جا زدن و سپس فیلتر کردن شبکه اصلی خارجی. هم فال است هم تماشا. هم بخور بخور است و هم محدودیت ملت
زنده باد فقر و قساد و نداری چون افتخار مجلس انقلابی
آقای قالیباف نشان داده است که از آب کره می گیرد. ادامه مدیریت شهرداری را در مجلس شاهدیم. الان نان دور توسعه برنامه های کاربردی است . ایشان سایتت همدم را با پول هنگفتی افتتاح کردند که می دانیم هیچ کاربردی ندارد. الان هم برای بقیه اپلیکیشن ها همین شیرین خوری را دارند
با عرض پوزش از نمایندگان موافق طرح صیانت از کاربران، همتون چاخان میکنید خودتون میدونید چه کار کردید هی ماست مالی نکنید.
دروغ میگن، میخوان همه را ببندند، مردم اطمینان نمیکنند
نگران نباشید
این طرح قرار نیست اصلا اجرا بشه حتی تصویب هم نمیشه. رییس جمهور منتخب در آخرین لحظه از راه میرسه و به داد مردم میرسه و تبدیل میشه به یک سوپرمن (یا شاید هم زورو). نقشه قشنگیه
مجلس انقلابی حال به هم زن
اینم مجلس انقلابی و یک دستتون،حالا برین رای بدین
باید یه متنی آماده و از اینستا و واتساپ تشکر ویژه کرد که تو این تحریم زمینه شاغل شدن کلی از افراد را فراهم کردن ، اونایی ام که جنبه ندارن و نمیتونن بچه هاشون کنترل کنن برا ۸۰ میلیون نسخه نپیچن
نماینده هایی که خواهان مسدود سازی اینترنت هستند اسامیشون رو اعلام کنید
راه بنداز جا بنداز این سیاست کلی مسئولان است ...
نامه رضا کیانیان به قالیباف درباره صیانت از فضای مجازی

…سِلام همشهری و هم ولایتی عزیز ، آقای دکتر قالیباف.
امروز عید است. عید مولا علی ست که سلام خدا بر او و خانواده او . تبریک می گویم.
با این عیدی علی وار !!! از «۱۲۱ نفر از نمایندگان مجلس» تشکر می کنم . از تصویب طرح محدود کردن اینترنت!!!
طرحی که زمان ِ«معجزه ی هزاره سوم » علنی شد و سال ها خاک خورد…. و حالا شما به انجامش رسانیدید .
نمایندگان مجلس کنونی به قول شما ، با شعار «رفع استضعاف » و به قول ما «از بین بردن فقر و فلاکت» و به قول معروف برای «توسعه ی اقتصادی کشور» بر کرسی ها نشستند. .
آقای قالیباف!
جان امام رضا ’ع’ _”قسم مشَدی دادُم “_ از زمانی که آمدید مجلس ، در زمینه ی بهبود اقتصاد و رفع استضعاف چه لوایحی تصویب کردید؟ …. جان ِمولا ! آیا همه چیز گران تر نشده ؟! بیکاری بیشتر نشده؟ بی آبی فراوان تر نشده؟ . استضعاف رشد نکرده؟ ! وحالا در روز عید مولایمان ، هدیه شما به ما بستن اینترنت است؟. “دَمِتا گرم”
ما به شما نامه نوشتیم با «۶۳۳۴۰۷ امضا» ششصدو سی و سه هزار و چهار صد و هفت امضا !! و خواهش کردیم این طرح را ، در صحن مجلس ، طرح نکنید! اما جواب شما ، بدون این که جواب نامه ی ما را بدهید ، طرح ِ همین طرح و تصویبش در صحن مجلس بود!
آیا تا به امروز ، به شهادت خودتان و بقال و چقال ، و جیب مردم . هر روز استضعاف ِواقعی گسترش پیدا نمی کند. ؟ حالا نوبت ِاستضعاف مجازی ست؟!
“ای وَل دِداش. البَت خودِتا بهتر مِدِنِن بِسْتن ای لاکردار . گوشنِگی رِه بِی تَر نوموکنه که بدترم موکونَه.”
بگذریم هم ولایتی!
چه عیدی ‌ِهم مضمونی با راه و روش و دستور ها و نصیحت های صاحب عید.
“قالیباف جان، بِچه ی مِشَد! “
چه کشور هایی دامنه اینترنت را تنگ کرده اند. ؟چین، روسیه ،هند و صد البته کره شمالی. آیا ما دنباله روی ِ این کشور ها هستیم !!!؟
پس اگر دنباله رو شان هستیم، چرا در زمینه رشد اقتصادی شان، دنباله رَوی نمی کنیم؟ چرا دنباله روی ِ رشد اقتصادی هند و چین و روسیه نیستیم.
“جانِ بِچه های طُرقِبَه ! با ای حساب آخِرِش چی مِمانَه ؟ … هَمی کره شمالی لا مَصَّب دیگَه . نِه؟! جان
ِما درست نِگُفتُم” ؟
فقط برای یادآوری !.. ما و ژاپن توسعه ی مدرن را با
هم شروع کردیم.
سر انجام ما این است و سرانجام آن ها آن.! همین.
یاد عیدی تان افتادم.
آیا سرانجام ِ راه و روش ِمولای ما هم کُره شمالی ست؟
“تو رِه به امام هشتم ، جانِ هر کی دوس دِرِن نامه ی ما رَم تحویل بی گیرِ ن”. #خوزستان_آب_ندارد #نه_به_محدودیت_اینترنت شما هم به سایت کارزار بروید و امضا کنید تا بشه میلیونی.
محدود کردن فضای مجازی فقط یک هدف داره و اونم ابزار سرکوبه و انحصاری کردن فضای مجازی مثل صداو سیمای بی خاصیت و اقتصاد پر از رانت کشور
این طرح صیانت از جیب سلطان اینترنت است. اصل موضوع حجم ترافیک اینترنت خارجی است. دقیقا به همان دلیل که یوتیوب، مفیدترین سایت در جهان، دانشگاهی کامل، فیلتر شده شده است.
کیسه گشادی دوخته اید؟ زهی خیال باطل! خیلی ساده، من اینترانت شما را تمی خواهم پول اینترنت من را پس بدهید منتظر اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک می مانم.
وای بر آینده.
ای کاش کلنل لیاخوف واسه فقط یکروز بر میگشت و این مجلس رو به توپ میبست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی