بازدید 8193

قاعده‌شکنی در بازارهای طلا، ارز و سهام

دیروز بعد از مدت‌ها در شرایطی که قیمت طلا و ارز صعودی بود، شاخص بورس با نزول مواجه شد.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴ 28 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از روزنامه همشهری، بعد از مدت‌ها، دیروز سه‌شنبه، قاعده همسویی بازارهای سهام، ارز و طلا شکسته شد. شاخص کل بورس تهران دیروز با نزول مواجه شد، اما برخلاف نماگرهای بازار سهام، قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز رشد داشت. دیروز قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید و به‌دنبال آن قیمت طلا هم رشد کرد و نرخ سکه به مرز ۱۱ میلیون تومان رسید.

در شرایطی که خبر تعیین‌کننده‌ای از مذاکرات هسته‌ای در وین به گوش نمی‌رسد بازارها دچار نوعی سردرگمی شده‌اند. آینده مذاکرات هسته‌ای در وین می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران ایفا کند. آنطور که از خبرها برمی‌آید ظاهرا قرار است دور تازه مذاکرات هسته‌ای، در دولت ابراهیم رئیسی از سر گرفته شود.

همزمان با تعویق مذاکرات هسته‌ای و موکول شدن آن به استقرار دولت جدید، خبرهای ضدو نقیضی نیز از آینده برجام به گوش می‌رسد و فعالان بازار نمی‌دانند آیا برجام احیا خواهد شد یا خیر؟ روند معاملات در بازارهای مختلف نشان می‌دهد، اغلب کنشگران بازارها منتظرند و این موضوع به انفعال اغلب سرمایه‌گذاران منجر شده است؛ البته با وجود این انفعال، شیب قیمت‌ها بیشتر از آنکه نزولی باشد، صعودی است و قیمت‌ها به نزول تمایل چندانی ندارد. حتی در برخی بازارها ازجمله بازارهای مسکن و اجاره نرخ‌ها با سرعت رشد می‌کند.

به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران منتظر اتفاقاتی در آینده هستند که می‌تواند به رشد قیمت در همه بازارها منجر شود. برخی تحلیلگران می‌گویند، یکی از دلایلی که بازارها به صعود تمایل زیادی پیدا کرده‌اند وجود انتظارات تورمی، آغاز به‌کار دولت جدید و حتی احتمال شکست در مذاکرات هسته‌ای است. متغیرهای اقتصادی نیز نشان می‌دهد، با فرض احیای برجام، تورم به‌دلیل کسری بودجه شدید دولت نمی‌تواند با نزول مواجه شود. برخی اقتصاددانان حتی بر این باورند که مطابق با متغیرهای اقتصادی سرعت تورم در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد و علائم آن نیز از هم‌اکنون قابل مشاهده است؛

موضوعی که ظرف روزهای گذشته با انتشار گزارش‌های جدید آماری از نرخ تورم در تیرماه مورد تأیید قرار گرفت. حتی برخی اقتصاددانان ظرف ۲۰ روز گذشته نسبت به بروز تورم‌ افسارگیسخته در اقتصاد ایران هشدار داده‌اند که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها در همه بازار ازجمله طلا و ارز شود.

رشد قیمت طلا و ارز
تحت‌تأثیر برآوردهایی که از آینده ارائه می‌شود قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای هفته جاری گارد صعودی به‌خود گرفته و این روند در مبادلات دیروز هم ادامه یافت؛ به‌طوری که دیروز قیمت هر دلار آمریکا با ۱۵۰ تومان افزایش به محدوده ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. روند صعودی قیمت دلار از اول هفته جاری بیشتر شده و قیمت هر دلار آمریکا از شنبه تاکنون ۶۰۰ تومان رشد کرده است. این رشد قیمت در حالی اتفاق افتاد که انتظار می‌رفت با انتشار خبرهایی در مورد آزادسازی‌ برخی منابع ارزی ایران در سایر کشورها بازار ارز تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

برخی تحلیلگران می‌گویند درصورتی که مذاکرات هسته‌ای در وین با شکست مواجه شود، این پتانسیل وجود دارد که قیمت دلار به سرعت به محدوده ۴۰ هزار تومان برسد. از نظر تکنیکی چنانچه قیمت دلار از مرز ۲۶ هزار تومان عبور کند، مسیر دلار برای رسیدن به ۲۸هزارو ۹۰۰تومان هموارتر می‌شود و قیمت دلار می‌تواند تا این محدوده رشد کند. با این حال همه این سناریوها وابسته به نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین است.

دیروز همچنین، به‌دنبال افزایش قیمت، قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار هم با نیم‌درصد رشد به یک‌ میلیون‌ و ۷۹ هزار تومان رسید. قیمت هر سکه طرح جدید هم با همین میزان رشد به مرز ۱۱‌ میلیون‌ تومان رسید.

نزول بورس
برخلاف رشد قیمت طلا و ارز، در دادوستدهای روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ۸ هزار و ۴۰۱ واحد کاهش به محدوده یک‌ میلیون‌ و ۳۱۵ هزار واحد رسید. این نزول در شرایطی اتفاق افتاد که مطابق ادبیات مالی بین شاخص بورس و قیمت دلار همبستگی وجود دارد و زمانی که قیمت دلار با رشد مواجه می‌شود، شاخص‌های بورس هم صعود می‌کند، اما دیروز برخلاف دوره‌های گذشته شاخص کل بورس تهران با وجود صعود قیمت دلار با افت مواجه شد.

اطلاعات موجود از میانگین عمومی قیمت‌ها نشان می‌دهد به‌دلیل نزول‌های مداوم شاخص بورس از مرداد پارسال تا خرداد امسال، میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام تا سطح ۱۰ مرتبه افت کرده به این معنا که قیمت سهام شرکت‌ها به شکل ویژه‌ای افت کرده و ارزان‌تر شده است. در چنین شرایطی انتظار می‌رود به‌دلیل جذاب‌تر شدن قیمت‌ها، روند صعودی بازار سهام با قدرت ادامه پیدا کند، اما به‌نظر می‌رسد نامشخص بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای و همینطور سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم مانع از رشد پایدار بازار سهام و موجب شده حتی شاخص بورس در برخی مقاطع رویه‌ای برخلاف سایر متغیرهای اقتصادی ازجمله نرخ ارز در پیش بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی