بازدید 5102

بایدن: منتظر تقویت مشارکت آمریکا و عراق هستم

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیش از دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق گفت: مشتاقانه منتظر تقویت مشارکت راهبردی بین آمریکا و عراق هستم.
کد خبر: ۱۰۶۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱ 26 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی پیش از دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق گفت: مشتاقانه منتظر تقویت مشارکت راهبردی بین آمریکا و عراق و تلاش برای پیشبرد همکاری‌های دو جانبه هستم.
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: بعد از ظهر امروز میزبان الکاظمی در کاخ سفید خواهم بود.

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن برای شروع دور چهارم گفتگو‌های راهبردی میان آمریکا و عراق درباره نحوه خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور است که "فواد حسین" وزیر امور خارجه عراق با هدف آماده سازی زمینه‌های آن چند روز قبل وارد واشنگتن شد.
الکاظمی پیش از ترک بغداد گفته بود: این سفر در چارچوب تلاش‌های عراق برای تقویت روابط محکم با آمریکا مبتنی بر احترام متقابل و همکاری دوجانبه در عرصه‌های مختلف انجام می‌شود و در راس آن تلاش‌های طولانی برای نشست‌های گفتگو‌های راهبردی برای تنظیم روابط امنیتی بین دو کشور بر اساس منافع ملی عراق قرار دارد.

به گزارش نیویورک تایمز، آمریکا برنامه عقب نشینی نیرو‌های رزمی این کشور را تا پایان سال جاری (۲۰۲۱) اعلام خواهد کرد.
به گفته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" و دیگر مقام‌های دولت بایدن، این کشور شمار اندکی از دو هزار و ۵۰۰ نظامی مستقر در عراق را خارج خواهد کرد و نقش باقیمانده نیرو‌ها را بازتعریف خواهد کرد.

در همین حال نشریه پولیتیکو در این زمینه گزارش داده است مقامات آمریکایی و عراقی در حال نهایی کردن طرحی برای تغییر ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق به مستشاری هستند که شامل خروج نظامیان آمریکا نیست و گروهی از این نظامیان برای مدت نامعلوم در خاک عراق باقی خواهند ماند.
به نوشته پولیتیکو، نظامیانی که در خاک عراق باقی می‌مانند وظیفه پشتیبانی اطلاعاتی، لجستیک و شناسایی از نیرو‌های عراقی در مبارزه با داعش را به عهده خواهند داشت.

نخست وزیر عراق در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: دیگر نیازی به هیچ نیروی جنگی خارجی در خاک عراق نیست. نیرو‌های امنیتی و ارتش عراق توانایی دفاع از این کشور را بدون ائتلاف تحت امر آمریکا دارد.
این مقام ارشد عراق تصریح کرد که هر گونه زمانبندی خروج نیرو‌ها براساس نیاز‌های نیرو‌های عراق خواهد بود که سال گذشته نشان دادند توانایی انجام ماموریت‌های مستقل ضدداعش را دارند.
الکاظمی افزود: جنگ علیه داعش و آمادگی نیرو‌های ما به یک جدول زمانی ویژه نیاز دارد و این به مذاکراتی بستگی دارد که ما در واشنگتن انجام خواهیم داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان