بازدید 8866

اختلاف متجاوزان به یمن بر سر حکومت این کشور

تحلیل گران سعودی به طور آشکار در حال انتقاد از نقش امارات در یمن هستند، تحولی که نشان دهنده اختلاف سیاسی و اقتصادی این دو کشور بوده که در زمینه نفت نیز پدیدار شده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷ 18 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از "رویترز" عربستان سعودی در تلاش برای کنترل جنگ بر سر قدرت میان نیرو‌های متحد خود در جنوب یمن با نیرو‌های جدایی طلب مورد حمایت امارات متحده عربی است که خطر گسترش جنگ در یمن و ویرانی بیشتر در این کشور را افزایش می‌دهد.
سلیمان العاقلی یک تحلیل گر سیاسی که اکثرا در راستای سیاست‌های ریاض فعالیت می‌کند در پیامی نوشت: اگر ابوظبی به مخالفت‌های خود با توافق ریاض در مورد بحران جنوب یمن ادامه دهد، روابط عربستان و امارات با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد.
عبدالله الهتایلا سردبیر روزنامه عربستانی "اوکاز" مدعی شد: پادشاهی عربستان و مردم آن به کسی اجازه نخواهد داد تا امنیت یمن را مخدوش کرده و به آن آسیب برساند. عربستان ممکن است صبور باشد، اما صبر آن نامحدود نیست.
مقامات کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس نظارت نزدیکی بر رسانه‌های اجتماعی دارند و معمولا این کشور‌ها اجازه نمی‌دهند از متحدان خود در فضای مجازی انتقاد شود.
ائتلاف سعودی-اماراتی که در ابتدا به بهانه جلوگیری از نفوذ انصارالله، جنوب یمن را تحت اشغال خود در آورده است، رفته رفته با تشدید اختلافات دو طرف رنگ باخته و عملاً «عدن» به عنوان مرکز جنوب یمن به کانون تنش و درگیری میان این دو کشور تبدیل شده است.
از یک سال گذشته درگیری‌های نظامی میان مزدوران سعودی و اماراتی در جنوب یمن یعنی نیرو‌های وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن (تحت حمایت عربستان) و نیرو‌های شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) بازتاب فراوانی در رسانه‌ها در سطح منطقه‌ای و بین‌الملی داشته است.
امارات تلاش زیادی کرده تا مانع از نفوذ و جایگاه انصارالله در ساختار قدرت یمن شود، اما در کنار اهداف سیاسی، پس از عربستان بیشترین حضور نظامی را در جنگ علیه مردم یمن داشته است و بخش‌های زیادی از خاک جنوب یمن برای تقویت حضور خود در مناطق جنوبی اشغال کرده است، تا جایی که اقدامات این کشور در عدن و برخی دیگر از مناطق مهم جنوبی یمن، صدای دولت مستعفی یمن مستقر در ریاض (تحت حمایت عربستان) را هم در آورده است. اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب یمن در ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ اوج تنش میان مزدوران عربستان و امارات در یمن را به نمایش گذاشت.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که ریشه اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن سیاسی است، اما به نظر می‌رسد که ریشه‌های اختلاف عربستان و امارات فراتر از مسائل سیاسی مربوط به جنگ یمن است. با توجه به اهمیت استراتژیک جنوب یمن، دلیل این اختلافات بیش از آنکه سیاسی باشد، راهبردی است؛ هر چند با وجود این اختلافات، بیش از ۶ سال است که تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن متوقف نشده است.
تحلیلگران همچنین معتقدند که افزایش رقابت‌های اقتصادی اختلافات میان عربستان و امارات را بیشتر کرده است، زیرا امارات درحال گرفتن جایگاه عربستان به عنوان مرکز تجاری، بازرگانی و جهانگردی در منطقه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل