بازدید 53207

دستور اژه ای درباره اعدام

چنانچه اولیای دم عذر موجهی ندارند، ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع از زندانیان محکوم به قصاص فراهم است؛ البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است.
کد خبر: ۱۰۶۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵ 15 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رئیس قوه قضاییه گفت: در خصوص محکومان به قصاصی که چهار، پنج یا ده سال در زندان هستند، اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند چنانچه اولیای دم عذر موجهی ندارند، ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع از زندانیان محکوم به قصاص فراهم است؛ البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است.
 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان ایلام، مردم این خطه را مردمی غیور، شهیدپرور و زحمت‌کش توصیف کرد و گفت: از خداوند متعال مسالت دارم برکات خود را در ماه ذی‌الحجه شامل حال همه ما و مسلمین کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به گزارشی که رئیس کل دادگستری ایلام در ابتدای این جلسه قرائت کرد، عملکرد واحد‌های قضایی این استان را رو به جلو و در مسیر پیشرفت عنوان کرد و گفت: خدمت کردن به مردم استانی که در راه اسلام و نظام و انقلاب، ۳ هزار شهید، ۱۲ هزار جانباز و هزاران رزمنده و ایثارگر داشتند مایه افتخار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به برکات خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آن‌ها گفت: مشکلات مردم زیاد است و ما امروز این توفیق را داریم که با اختیاراتی که به ما تفویض شده، بتوانیم از مشکلات مردم گره گشایی کنیم.

رئیس قوه قضاییه فرصت خدمت به مردم را محدود دانست و اظهار کرد: کسانی که امروز در استان ایلام از اختیارات و امکاناتی برخوردارند، باید همه وسع خود را در جهت ارتقاء رفاه، امنیت و آرامش مردم این خطه به کار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر این نکته که هیچکدام از مقامات و مسئولان نباید فرصت خدمت به مردم را از دست بدهند و از آن غافل شوند، گفت: خدمت به مردم نعمت بزرگی است که خداوند متعال به مسئولان عنایت کرده است که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سرمایه‌های موجود در استان ایلام گفت: ایمان و اعتقاد مردم و همچنین وجود خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران سرمایه بزرگی برای استان ایلام است؛ عزیزان جانباز و بعضاً ویلچرنشین سرمایه‌های بزرگی هستند چرا که پای ارزش‌های دینی خود ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به سرمایه‌های مادی موجود در استان ایلام گفت: با وجود منابع غنی طبیعی و همچنین منابع انسانی مستعد استان ایلام، این سوال را مطرح کرد که چرا باید این مجموعه از سرمایه‌های مادی و معنوی جوان، بدون استفاده و بیکار بمانند؟

رئیس قوه قضاییه به ضرورت تدوین و اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت برای توسعه و ارتقاء سطح زندگی مردم، به مشکلات معیشتی و اقتصادی کارکنان قضایی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات همکاران را می‌دانم؛ من هم مانند شما دادیاری و بازپرسی کردم و در دادگاه بدوی، تجدید نظر و دیوان عالی حضور داشتم؛ هم کارمند، هم مدیر و هم قاضی بودم و متوجه مشکلات کارکنان دستگاه قضایی هستم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به آگاهی از گرفتاری‌ها و کمبود‌های موجود در زندگی قضات و کارکنان قضایی عنوان کرد: به دلیل وجود اضطراب و استرس فراوان بر کارکنان قضایی و خانواده‌های آنها، به هیچ عنوان نمی‌توان با امکانات مادی از زحمات آن‌ها قدردانی کرد.

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت رفع مشکلات مردم در واحد‌های قضایی نیز تاکید کرد و گفت: رسیدگی سریع و بادقت به پرونده‌های مردم به ویژه اقشاری که محروم‌تر از سایرین هستند و پول وکیل و کارشناسی ندارند، باید در اولویت کار قضات و کارکنان قضایی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم تناسب صدور قرار با نوع اتهام، گفت: باید تا آنجا که امکان دارد، از زندان رفتن آن دسته از افرادی که می‌توان مانع از فرستادن آن‌ها به زندان شد، جلوگیری کرد.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: باید در صورت مهیا بودن شرایط کاری کرد که فرد یک شب یا چند ساعت هم در زندان نماند؛ ممکن است برای ما به عنوان نیرو‌های قضایی فرستادن یک فرد برای چند ساعت یا یک شب به زندان امری عادی باشد، اما همین موضوع ممکن است زندگی آن فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قرار باید به گونه‌ای باشد تا حتی‌الامکان منجر به بازداشت فرد نشود، اظهار کرد: باید در صورت بازداشت فرد، بستر برای تامین قرار صادره مهیا باشد.

رئیس قوه قضاییه ضمن توصیه به قضات برای صادر نکردن قرار بازداشت موقت تا آنجا که امکان دارد، گفت: اگر در فردای روز صدور قرار بازداشت موضوع حل شد، بلافاصله باید برای آزادی فرد بازداشت شده اقدام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با توصیه به قضات استان ایلام برای صدور احکام مجازات جایگزین حبس، عنوان کرد: کسانی که امنیت و آرامش مردم را به هم می‌ریزند، باید به حبس بروند، اما در خصوص مواردی که ضرورتی برای به زندان فرستادن افراد نیست، باید از این کار اجتناب شود.

رئیس قوه قضاییه بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تاکید کرد و گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اگر، ولی یا اولیای دم در مرحله اول راضی به صرف نظر از قصاص نشدند، نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند، تصریح کرد: در خصوص محکومان به قصاصی که چهار، پنج یا ده سال در زندان هستند، اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند چنانچه اولیای دم عذر موجهی ندارند، ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع از زندانیان محکوم به قصاص فراهم است؛ البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است.

رئیس قوه قضاییه ضمن توصیه به دادستان و رئیس کل دادگستری برای نظارت مستمر و مستقیم بر پرونده‌های اجرای احکام، گفت: نباید شرایطی ایجاد شود که در نتیجه غفلت یک نفر، لکه‌ای کِدر و تاریک در صفحه زلالی که مردم از قوه قضاییه انتظار دارند، دیده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر لزوم صیانت از کارکنان قضایی نیز تاکید کرد و بیان داشت: اگر در قوه قضاییه لغزشی صورت گیرد، گناه صرفا مورد توجه یک فرد نخواهد بود چرا که مردم در نتیجه این خطا و گناه، به همه دستگاه قضایی بدبین می‌شوند. نسبت به صیانت از مجموعه قضایی باید نهایت تلاش انجام شود و نباید اجازه داد که شیطان، شیطان‌صفتان و هوای نفس وارد کار شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۸
با سلام
به مرد با انرژی جوان اقای اژه ای
خواهشمندم در زندانهاد قاضی بگزارید خیلی کسان بی گنا در زندان هستند برسی کنید و یک بار دیگر بازجویی شوند زندانیان و بیگناه ازاد شوند چون بعضی حکم ها که 360 درجه گشته است شبهه ناک است ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
عزیزم 360 درجه برمیگرده جای اولش باید بگی 180 درجه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اول برو کلاس ریاضی بعد کامنت بزار 360 درجه بر میگرده سر جای اولش
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اگر بی گناه در زندان باشد یعنی پروسه از اول اشکال داشته. یعنی چه که قاضی در زندان بگذارند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
قوه قضائیه برای مواردی می تواند بصورت چند نفر ضامن از فامیل و اشنایان و ثبت در دفتر خانه اقدام کند. چنین موردی برای برخی پرونده ها نمی شود انجام داد مثل قتل . تازه آن هم می شود الزام کرد زندگی فرد در جای دیگری مثل شهر یا روستای دیگری باشد. الان کوچه ما اعدام شد بخاطر قتل نفس . اما پسران مقتول موادی شدند و فکر می کنم احساس گناه به طریقی می کنند و نزد خود می گویند پدر ما که کشته شد چرا یک نفر دیگر هم دوباره اعدام شد. در چنین مواردی می توان از روشهای دیگری استفاده کرد. مثلا بزرگ فامیلان و ریش سفیدان و سایر اشخاص می توانند کاری را انجام دهند و بخشش باشد. البته اعدام باید باشد اما برای مبادا.
اژه ای :
قصاص هریک نفربرای فرزندان وی درجامعه واینده جامعه مشکلاتی راایجادمیکند......
پس مشکلات خانواده همسر وفرزندان فردیکه به قتل رسیده ویا معلول شده است چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
همین دستور یعنی لغزش در قوه قضاییه
این کار، کار درستی نیست!
زندانی محکوم به اعدام رو آزاد کردن!!! اگه ولی دم میخواست خودش دیه میگرفت و آزاد میکرد، قاضی چیکاره هست که بخواد عوض اولیای دم گذشت کنه!
یعنی چی ؟ یعنی مثل بدهکارها که پول رو پس نمیدند میرند یه مدت زندان میکشند بعد میان بیرون از حالا به بع هم هر کسی آدم کشت یه مدت میره زندان اگه خانواده زندانی پول دیه نداشتند بدن زندانی آزاد میشه
آقا شما میخوای اسمت بدرخشه چرا از حقوق صاحب خون مایه میذاری ؟ مگه مرم جون عزیزشون رو از سر راه آوردند که یه نفر بزنه بکشه چند سال بره زندان بعد هم بیاد بیرون به ریش خانواه مقتول بخنده
واقعا خیلی مسخره تصمیم گرفته...گفته یا بگید بکشن یا آزادشون کنید... در کشورهای دیگه به جای محکوم به اعدام زندانهای طولانی مدت حکم میکنند چون به جان انسانها ارزش قایلند... در اینجا شاید خانواده قربانی ارزش برای جان طرف قایل باشه و به آزاد نبودنش در زندان دل خوش باشه بعد اینا میگن یا بکشنش یا آزاد کندند چون حتما زندان خالی ندارند از بس مردم رو تو فقر گذاشتند و باعث بشن مردم کلاه بردار و دزد شن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اسلام زندان ندارد
یا میکشید یا ازاد میکنید(می بخشید)
با خسارت میگیرید(مثلا نداشت میبرید بردگی اون خانواده مقتول)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
علی اینارو از خودت گفتی؟ در برابر سخنان منطقی باید منطقی و علمی و حقوقی پاسخ داد. در برابر قتل، اولیای مقتول فقط می توانند قصاص کنند یا دیه بگیرند اما این که تکلیف قاتل را روشن نمی کنند و هر روز زجر اعدام به او می دهند، آیا حق دارند؟ این ارزش برای جان انسان نیست که نباید او را زجر داد. یا ببخشید یا دیه بگیرید یا قصاص کنید جایگاه زندان کجاست؟
کسی که حکم اعدام میدهد خودش هم قاتل است در حقیقت دو جنایت یکی نا خواسته دیگری عمدی در جامعه عامل بی سرپرستی و یتیم شدن دو خانواده میگردد همان اولی اشتباه و جبران ناپذیر ولی بعدی جنایت در جنایت است
واقعا دادگستری ها بخاطر ثنا بهتر شدند و من می پرسیدم خیلی ها راضی هستند. اما برای آزادی برخی زندانیان از ضامن های دسته جمعی مانند ثبت در دفتر خانه استفاده کرد. البته احترام زندانی هم واجب است و نباید به حیثیتش لطمه بخورد و قید شود
والله ما پسردایی ام کشتن چاقو زده سنگ توسرش زده آتشش داده دفنشم کرده الان چهارساله چطور قانون ما داریم حکم آمده ولی اجرا نمی کنن طولش میدن استان کرمان شهرستان رابر پیگیر کنید کسایی پارتی دارن یک ساله حکم میدن اجرا می کنن ولی برا ی شانس دایی ما طولش میدن امروز فردا می کنن وقتی حکم از تهران اومد سریع باید حکم اجرا بشه
درود بر شرافت جناب اژه ای،،،ایشالله که خداوند کمکت کنه که واقعا قوه قضاییه طوری بشه که کسی بی دلیل از کارمند دادگستری یا سرباز و قاضی و حتی آبدارچی دادگاه نترسه،،و جو دادگاه های ما طوری بشه که آدم موقع مراجعه احساس آرامش داشته باشه و بدونه که احقاق حق میشه و حقش پایمال نمیشه صرفا بخاطر نداشتن وکیل و بخاطر فقر مالی،،،چون بقدری قدرت دارن،یعنی بقدری قانون پشت شون رو میگیره که اکثر آقایون در قوه قضاییه به هیچکس جوابگو نیستند،و تکریم ارباب رجوع رو درست حسابی و اون طور که شایسته س بجا نمیارن،،بخدا همه ما آدم و انسان هستیم منتها یه موقع میبینی مشکلی برا یکی پیش میاد کارش به دادگاه و دادسرا و کلانتری باز میشه، ،،،،در مورد گذشت و تلاش برا رضایت گرفتن از اولیاء دم واقعا درود بر شرافت و بصیرت شما، ،،در مورد بلاتکلیف بودن زندانیان محکوم به قصاص هم که فرمودی باز درود بر شرافت شما جناب اژه ای،،،به قضیه با دید باز نگاه کنیم نه از روی بغض و کینه و نفرت، ،،خدا رو در نظر بگیریم و همدیگر رو ببخشیم تا خدا هم ما رو در نظر بگیره و از سر تقصیرات ما بگذره ،،،به هر حال کسی که بر اثر یه اتفاق لحظه ای قتل مرتکب شده رو نباید دیگه ما اون روی سکه رو در نظر بگیریم،و گذشت نکنیم،،هر چند که لذتی که در گذشت است در انتقام نیست،،،،هر چند باید عرض کنم که منظور بنده کلی هست و صددرصد نیست و یه عده و درصد کمی هستند که اعدام اونها چه بسا صواب هم داشته باشه و ایشالا که قاضی با بصیرت و مردم باگذشت همه جوانب رو در نظر بگیرن، ،،خداوند به همه ما کمک کنه تا در این ۲ روز دنیا سربلند بیرون بیایم و مدیون و شرمنده کسی نباشیم و نزد خدا روسفید باشیم تا بتوانیم سره را از ناسره تشخیص بدیم و تلاش کنیم که خداوند بصیرت و شرافت در وجود همه ما رو تقویت کنه انشاالله و تعالی
آیا در قانون و احکام اسلام همه موارد رعایت می شود به عنوان مثال مسئولینی که اختلاس می کنند چه حکمی برای آنها صادر می شود ولی افراد عادی که کمترین تخلف را دارند چگونه است که دستش قطع می شود وخیلی مسائل دیگه که بحث را طولانی می کند حکم فرق بین مسئول و افراد عادی میشه احکام الهی .......
خیلی هم کار درستیه . وقتی یه نفر تو زندانه و حکم اعدامش اومده و مقتول نه رضایت میده و نه اعدام می‌کنه ، با این کارش چندتا خانواده را از زندگی میندازه . یا اعدام کنید تا رضایت بده . هزارتا خونواده رو درگیر میکنن وقتی تکلیف روشن نباشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان