بازدید 7651

تداوم نقش تخریبی رژیم‌صهیونیستی در مذاکرات وین

رضا مومن زاده در یادداشتی به نقش تخریبی رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۶۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲ 12 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در یادداشت رضا مومن زاده آمده است:

۱-از ابتدای شکل گیری بحران بر سر برنامه هسته‌ای ایران، رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده تا نقش آفرینی محوری خود را در این خصوص حفظ نماید. این رژیم پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را یک تهدید حیاتی برای خود قلمداد کرده و به همین دلیل سعی می‌کند هرگونه سرنوشتی برای برنامه هسته‌ای ایران را در نسبت با امنیت خود مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.

۲-بدین ترتیب، این رژیم در روند تحولات برنامه هسته‌ای ایران، سطوح مختلفی از نقش آفرینی شامل: جنگ اطلاعاتی، جنگ سایبری، عملیات تروریستی، جنگ روانی، عملیات خرابکاری، نفوذ امیتی، تهدید نظامی و ... را در دستور کار داشته است. هر چند این رژیم توانسته است در هر کدام از گزینه‌های مزبور موفقیت‌هایی کسب نماید، اما بدون تردید، جلوگیری از عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران در سطح بین المللی، یکی از مهمترین دستاورد‌هایی است که این رژیم تا اینجای کار مدعی کسب آن می‌باشد.

۳-این رژیم در دوران ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، سطح اقدامات مخاصمه آمیز خود با ایران را به شدت ارتقاء داد؛ چرا که دولت ترامپ گزینه راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را در دستور کار گذاشت و رژیم صهیونیستی فرصت قابل توجهی برای آشکار کردن اقدامات خصومت آمیز خود علیه برنامه هسته‌ای ایران پیدا کرد. در واقع، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله موساد دست به اجرای برنامه‌های خطرناکی زد و در این خصوص دیدگاه‌های خود را بر راهبرد آمریکا تحمیل نمود.

۴-اما اکنون که آمریکایی‌ها به صراحت از شکست راهبرد فشار حداکثری علیه ایران سخن می‌رانند و از طرف دیگر، استقرار دموکرات‌ها در کاخ سفید و تاکید دولت بایدن بر گزینه دیپلماسی و بازگشت به برجام طی ماه‌های اخیر روند تحولات بین المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را دگرگون ساخته است، به نظر می‌رسد مسئولین رژیم صهیونیستی نسبت به تحقق اهداف و مطلوبیت هایشان در قبال برنامه هسته‌ای ایران دچار نا امیدی‌های زیادی شده اند. در این راستا، تغییر حکومت در داخل این رژیم و کنار رفتن نتانیاهو و در نتیجه روی کار آمدن دولت ائتلافی به شدت شکننده نفتالی بنت از طرف دولت بایدن اینگونه تفسیر شده که تل آویو از این پس باید هماهنگ‌تر از گذشته با سیاست‌های آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران عمل نماید.

۵-البته در مورد کیفیت دیپلماسی دولت بایدن و تلاش وی برای بازگشت به برجام دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. لیکن برآیند اقدامات و مواضع تیم مذاکراتی بایدن در وین و سایر مقامات کاخ سفید در روند احیای مذاکرات برجام طی ۳ ماه اخیر بیانگر آن است که دولت بایدن از آمادگی‌ها و ظرفیت‌های لازم برای بازگشت به برجام برخوردار نیست. نکته حائز اهمیت در این خصوص آن است که مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در راستای مخالفت با روند مذاکرات وین طی یک ماه گذشته رفت و آمد‌های زیادی به واشنگتن صورت دادند و متعاقب این رفت و آمد‌ها در حال حاضر شاهد دو سطح موضعگیری از سوی مسئولین آمریکایی و صهیونیستی بوده ایم:

۱) چندی پیش، وزیر امور خارجه آمریکا آنتونی بلینکن گفته است، دولت بایدن در حال هماهنگی بیشتر با رژیم صهیونیستی برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران است.

۲) نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم طی روز‌های اخیر تاکید کرده است در حال بازنگری سیاست‌ها و برنامه‌های این رژیم در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.

۶-یادآوری می‌شود، با شروع مذاکرات وین طی ۳ ماه اخیر، رژیم صهیونیستی مخالفت‌های آشکاری را با این مذاکرات بیان کرده و به نظر می‌رسد این مخالفت‌ها چندان به مذاق مقامات کاخ سفید خوش نیامده است. به همین دلیل، کارشناسان در مورد چگونگی تعامل رژیم صهیونیستی با دولت بایدن در مورد برنامه هسته‌ای ایران فرضیه‌های مختلفی را مطرح ساخته اند از جمله:

۱) تداوم اختلافات و به حاشیه رفتن نقش رژیم صهیونیستی

۲) تداوم اختلافات و نقش آفرینی‌های مستقل و اخلال آفرین رژیم صهیونیستی

۳) کنار گذاشته شدن اختلافات و همراهی کامل و تابع سیاست‌های دولت بایدن

۴) کنار گذاشته شدن اختلافات و همراهی با دولت بایدن در عین حال حفظ نقش مخرب

۷-مجموعه قرائن و شواهد بیانگر آن است که نقش رژیم صهیوینستی در روند مذاکرات هسته‌ای جدید را باید در چهارچوب فرضیه و سناریوی چهارم بیشتر مورد توجه قرار داد. چرا که دولت جدید رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نفتالی بنت امیدوار است بتواند پیوند‌ها با دولت بایدن را که در دوره نتانیاهو به شدت آسیب دیده بود، بازسازی نماید؛ بنابراین بدیهی است که به همسوسازی سیاست‌ها و راهبرد‌های این رژیم با دولت بایدن توجه جدی نماید. اما سعی می‌کند همراهی با دولت بایدن را به طور ویژه در خصوص مقابله با برنامه هسته‌ای ایران با کیفیت متفاوت تری دنبال نماید. در این راستا، پیش بینی می‌شود، رژیم صهیونیستی روند تنش زایی امنیتی با ایران را در حوزه‌های دیگر دنبال نماید و در عین حال، نقش مخرب خود را در روند مذاکرات هسته‌ای تداوم بخشد. در این راستا، مسئولین رژیم صهیونیستی همزمان با اعلام هماهنگی‌ها با دولت بایدن، تاکید می‌کنند این رژیم هر کاری را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر