مجلس برای مذاکره شرط و شروط تعیین می‌کند

۳۶ نماینده مجلس شورای اسلامی، طرحی را امضا کردند که به موجب آن، مذاکره مسئولان و مقامات مشروط به مجوز پارلمان خواهد شد؛ طرحی که به نظر می‌رسد با جرم‌انگاری به دنبال بازگشت مجلس به راس امور و جلوگیری از تکرار اشتباهات موافقت‌نامه برجام است.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ 12 July 2021

۳۶ نماینده مجلس شورای اسلامی، طرحی را امضا کردند که به موجب آن، مذاکره مسئولان و مقامات مشروط به مجوز پارلمان خواهد شد؛ طرحی که به نظر می‌رسد با جرم‌انگاری به دنبال بازگشت مجلس به راس امور و جلوگیری از تکرار اشتباهات موافقت‌نامه برجام است.

به گزارش تابناک، دوم تیرماه طرح ممنوعیت مذاکره مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات آمریکایی در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد؛ طرحی که هدف اصلی آن، جلوگیری از هرگونه شروع به مذاکره یا اقدام به مذاکره از سوی مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات آمریکایی بدون اجازه و تصویب مجلس شورای اسلامی است؛ اقدامی تازه برای ایجاد سازوکاری تعیین‌کننده از سوی قوه مقننه جهت نظارت بیشتر بر اقدامات قوه مجریه در امور سیاست خارجی.

نمایندگان موافق این طرح معتقدند که مقامات آمریکا، همواره از راه های مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشورمان اقداماتی نظامی، اطلاعاتی، ضدحقوق بشری و اعمال تحریم را مستقیم یا در پوشش فعالیت‌های اقتصادی، علمی، پزشکی، بیولوژیکی و صنعتی خود انجام داده‌اند که از مصادیق برجسته آن اقدام تروریستی مقامات آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی است؛ جنایتی که دولت آمریکا و شخص رییس جمهوری وقت این کشور، مسئولیت آن را به عهده گرفت.

نمایندگان امضاکننده این طرح همچنین به سخنان رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه در موارد متعدد مقامات و نهاد‌های نظام جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده به عنوان واهی تروریست معرفی و آنان را با همین بهانه تحریم کرده، اشاره می‌کنند.

از دیگر موارد مورد تاکید نمایندگان متقاضی این طرح، بدعهدی مقامات آمریکایی است؛ آنان در توضیح علت این بدعهدی می‌گویند: «علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری، تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران محتوای برجام را به گونه دیگری جلوه داده و مفاد واقعی برجام را برای نمایندگان واضح و کامل بیان نکرد که این منجر به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی شد.»

۳۶ نماینده امضا کننده این طرح، سرانجام چنین توضیح می‌دهند که برای جلوگیری از سوء استفاده مجدد مقامات و مسئولان دولتی و عدم استفاده از تبلیغات در خصوص مذاکره با مقامات آمریکایی جهت فشار به مجلس شورای اسلامی، لازم و ضروری است هر دولتی قبل از هرگونه مذاکره با مقامات آمریکایی، ابتدا موضوع مذاکره با مقامات آمریکایی را به تصویب مجلس برساند و پس از اجازه مجلس مجاز خواهد بود که برای مذاکره اقدام کند.

اما خارج از صحن مجلس، به باور برخی کارشناسان، مطرح شدن چنین طرحی، آن هم در خلال مذاکرات وین، باعث تضعیف تیم مذاکره کننده می‌شود، البته عده‌ای دیگر هم بر این باورند با توجه به تجربه برجام و برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، باید چنین طرحی بدل به قانون شود تا از وارد آمدن هر گونه ضرری به کشور جلوگیری شود.

این طرح هم‌اکنون با یک ماده واحده و سه تبصره به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جهت بررسی بیشتر ارجاع شده است؛ در ماده واحده آن به صراحت آمده است: «از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، هر گونه شروع به مذاکره یا مذاکره مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات آمریکایی بدون اجازه و تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است.»

در تبصره‌های آن هم مجازاتی برای متخلفان پیش بینی شده است؛ از جمله این که «تخلف از احکام این قانون، مستوجب مجازات تعزیری درجه چهار خواهد بود.»

در نهایت به نظر می‌رسد که بخشی از این طرح، ناظر بر رویکرد دولت فعلی است؛ اما باید دید آیا با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رییسی، نظر نمایندگان تغییر خواهد کرد یا خیر؟

هنوز سرنوشت دقیق مذاکرات وین مشخص نشده و همچنان ایران در حال مذاکره با طرف‌های اروپایی و چین و روسیه برای نحوه بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران است، ولی بدیهی است که تیم دیپلماسی مربوط به هر دولتی به حمایت نیاز دارد که یکی از مهمترین حامیان این تیم، همان نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند.

در زمینه نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در فضای کنونی حاکم بر مذاکرات هسته ای، حسین نوش آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: باید تیم مذاکره کننده قاطعانه بر موضع فعلی خود ایستادگی کرده و از حق تضییع شده مردم دفاع کند. همچنین تیم مذاکره کننده بر اساس قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها حرکت کنند. تیم مذاکره‌کننده باید از حقوق ملت ایران دفاع کنند، چون آمریکایی‌ها در مواجهه با مقاومت و سرسختی ایران است که به خواسته‌های ما عمل و تمکین خواهند کرد.

چندی پیش هم جمعی دیگر از نمایندگان مجلس، طرحی را تهیه کردند که به موجب آن، ورود خبرنگاران خارجی به ایران محدود و انتشار اخبار رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی مستوجب مجازات خواهد شد.

طبق ماده واحده این طرح ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم علیه کشور ایران به خاک جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و رسانه‌های داخلی مجاز به انتشار اخبار رسانه‌های مذکور نیستند. تخلف از احکام این قانون مستوجب مجازات تعزیری درجه چهار است.

با توجه به اوضاع کنونی حاکم بر مذاکرات ایران با کشور‌های عضو برجام، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس قبل از تهیه هر گونه طرحی، منافع مردم را بسنجند و با هدف تامین حداکثری منافع ملی حرکت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۷
چرا مجلس نگران نابودی زندگی مردم در اثر تحریم ها نیست؟ البته باید هم نگران نباشند چون بدبختی تحریم ها فقط برای مردم عادی است زندگی آنها در سطح عالی در جریان است 100 سال هم برای انرژی هسته ای نداشته هم تحریم باشیم مهم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
وقتی که نمایندگانی با حداقل اراء مردم فقط از یک جناح

و اکثرا از جبهه پایداری ها که از ابتدا مخالف برجام بودند

تشکیل گردد ، باید هم در روند عادی سازی روابط سنگ اندازی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
نمایندگان فعلی مجلس انقلابی!! فقط نگران حفظ قدرت و جایگاه متزلزل خودشان هستند

که با هزار ترفند و شعبده بازی و دوپینگ بدست اورده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
مگر کسی بدون اذن رهبری میتونه بره با امریکائیها و اروپاییها مذاکره منه؟
پارلمان؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پارلمان؟؟؟؟؟ واقعا؟؟؟ پارلمان؟؟؟
از کی تا بحال کارمند مجلس شده نماینده پارلمان؟؟؟؟؟
شخص اول مملکت مسئول مذاکره بوده و هست و خواهد بود.
کلی خندیدیم
باشد که صبح دولت نمایندگان انقلابی بدمد آمریکا برای مدت طولانی از تحریم نفتی ایرات واهمه داشت که با خروج نفت ایران دتیا با بحران روبرو می گردد لذا از تحریم ایران واهمه داشت اما وقتی که به منابع نفتی خودش دست یافت بی خیال نفت ایران شد و با تحریم نفت ایران نه تنها نفت گران نشد که افت قیمت پیدا کرد دلیل اش هم روانه شذن نفت سایر منابع به مبادی مصرف بود حالا اگر وافعا آمریکا که اکنون دارد خاورمیانه را بصورت جدی ترک می کند بیخیال انرژی هسته ای ایران بشود اما بر شذت تحریم بیفزاید این آقایان نماینده های که قطعا شکمشان سیر است با این روند بحران اقتصادی نه روز افزا که هر ساعت بر آن اضافه می شود می خواهند چکار بکنند .
تابناک اخیرا خیلی ترسو وامنیتی شده اید چطور وقتی یک عیار جوانمردی مثل علی کریمی فیش برقشو نشون میده تمام کامنتهارو منتشر میکنید اما ذیل کارهای مجلس 10 درصدی ومحسن رضائی و...................هیچی ادای همت وباکری رو درنیارید اونا با قلبشون وعشقشون جاودانه شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
عیار و جوانمرد منظورت مرفهین بی درده دیگه
رحیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
نه عزیز ناشناس عیار جوانمرد به کسی میگن که حسابی زحمت بکشه به محرومان کمک کنه باگردن کلفتا دربیفته و حرف حقو بگه که همه اینارو علی کریمی داره اشتباه نکنی من اتفاقا یک کهنه استقلالی دوآتشه هم هستم ولی اخلاقا پوریای ولی مرحوم تختی و مرحوم حجازی وعلی کریمی وامثال این جوانمردان رو دوست دارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
یاساشین آذربایجان.
مگه سیاست خارجی دست مجلسه؟ اینا فارسی رو هم درست بلد نیستن چه برسه به زبان انگلیسی که بخوان سر از مذاکرات در بیارن
مگر نفرمودند که تصمیمات امور خارجه در خارج از وزارت خانه تعیین میشود!!!
شما رو با ۱۵ درصد رای اوردن مجلس که تو هر چیزی دخالت نکنید. یادتون رفته؟
شما رو با ۱۵ درصد رای اوردن مجلس که تو هر چیزی دخالت نکنید. یادتون رفته؟
مجلس حداقلی ......
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
بلوف حداکثری
مجلس [با سنگ اندازی] برای مذاکره شرط و شروط تعیین می‌کند [تا رئیسی تنفیظ شود.]
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
تنفیذ ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
دانشمند تنفیذ نه تنفیظ!
نه اینکه ما دست بالا را داریم درمذاکرات واین امریکاست که از تحریمها ضرر میکند باید هم شرط بگذاریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
چرا این مذاکرات برای امریکا اینقدر اهمیت داره؟؟؟؟
مجلس انقلابی از قیمت مرغ و تخم مرغ خبر داره ؟!
جالب است که هر وقت مجلس اکثریت اصلاح طلب دارد به کف امور می رسد اما وقتی اکثریت اصولگرا و تندرو دارد باید به راس امور برسد!!!
حالا خوبه که ۱۵ درصد بیشتر رای نیاوردید،وگرنه چه تاخت وتازهایی که نمیکردید!!
مجلس به فکر کاسبی وقدرته مردم بمیرن
مجلس بی خاصیت در امور گرفتاری ملت در حال پاشیدن نمک روی زخم ملت
ببینیم برای دولت جدید هم شرط و شروط می گذارند؟
نمایندگان فکر می کنند دوبارهچ روحانی رییس جمهور است
چوب خشک هم خاصیتی دارد و این مجلس نه . تنها چیزی که می داند مرگ بر امریکا گفتن است و انهم نمی دانند برای چی و محدود کردن اینترنت است .
زیادی خواهی های رییس مجلس کار دست مجلس میدهد
برجام مسئله فرا مجلسی هست و تصمیم گیری به عهده خبرگان مملکت . مجلس انرژی خود را صرف معیشت مردم بکند که واقعا در مشکلات غوطه ور شده و بزودی غرق خواهند شد .
عجب مجلسی است!!!!
حیف شد دیگه امکان قدم زدن با وزیرخارجه امریکا وجود نخواهد داشت !!!
مجلس کاملا در برابر منافع و مصالح کشور ایستاده متاسفانه. و مردم را از خودشون و اصولگرایان فراری میدهد و کسی نیست به این آقایون بفهماند خودتون هیچ بعد از دوره تون باعث میشوید مردم گرایش ضد اصولگرایی داشته باشند.
افکار عمومی این فکر را میکنند که مجلسیان فعلی بیشتر به فکر منافع شخصی خود هستند تا ملت و کشور.
چرا این کارمندای مجلس خجالت نمکشن شرم بر شما مردم خسته شدن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر