بازدید 4216

دولت آینده باید با باج‌خواهی برخورد کند

کد خبر: ۱۰۶۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵ 12 July 2021

یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص آینده اقتصاد کشور گفت: مطمئن هستم با وجود آیت‌الله رئیسی بسیاری از حواشی پیرامون دولت برچیده می‌شود و این مسئله خود اولین کمک اصلی به روند رو به رشد اقتصاد کشور است.

علی‌اکبر محمودی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با الفباخبر، با اشاره به عدم تقصیر دولت دوازدهم در ایجاد مشکلات اقتصادی، گفت: مشکلات موجود اقتصادی را تنها دولت دوازدهم به وجود نیاورده است. در ابتدا باید ذکر کرد که در یک تحریم ناجوانمردانه اقتصادی هستیم که اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور برجای گذاشته است.

محمودی افزود: در وهله دوم، ویروس کرونا که دامن‌گیر اقتصاد تمام جهان شد. اقتصادهای بزرگ دنیا به دلیل آن که سازوکار مشخص دارند و دارای مبادلات اقتصادی گسترده هستند، در مدت زمان اندکی خود را از این بحران رهایی دادند. هرچند که اثرات آن هنوز وجود دارد اما توانستند تاثیر شدیدی که بر مردم و اقتصاد کشور گذاشت را کنترل کنند.

وی مطرح کرد: کشورهایی مانند ایران که هم‌زمان در دو جبهه می‌جنگیدند، یعنی جبهه تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور و کرونا، اثرات منفی بیشتری را متحمل شدند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به پیروزی رئیس‌جمهور منتخب در انتخابات گفت: در کمتر از یک ماه دیگر دولت دوزادهم از صحنه خارج می‌شود و سپس دولتی بر سر کار می‌آید که آگاهی از مسائل و مشکلات اقتصادی دارد. چه آیت‌الله رئیسی و چه دیگر کاندیداهایی که در این انتخابات شرکت کردند، این آگاهی از مشکلات اقتصادی را داشتند و توانایی حل مسائل موجود و یا کاهش آن را در خود می‌دیدند. در هر حال، قرعه به نام آیت‌الله رئیسی افتاد.

محمودی ادامه داد: رئیسی مولفه‌هایی دارد که ما را نسبت به آینده کشور امیدوار می‌کند، یکی از آن مولفه‌ها شخصیت کاریزماتیک رئیسی است. ایشان در هر جایگاهی پرچمدار مبارزه با فساد بودند. مطمئن هستم با وجود آیت‌الله رئیسی بسیاری از حواشی پیرامون دولت برچیده می‌شود و این مسئله خو اولین کمک اصلی به روند رو به رشد اقتصاد کشوراست.

وی تأکید کرد: مسئله‌ای که رئیسی و دولت سیزدهم باید به جد با آن برخورد کنند، جلوگیری از باج‌خواهی و سهم‌خواهی از دولت است. در هر دولتی که در این کشور بر سر کار می‌آمد، یک نماینده مجلس وزراء را برای آن که افراد مورد نظر را بر سر کار بگذارند، تحت فشار قرار می‌داد. اطمینان دارم که در دولت رئیسی شاهد چنین معضلی نخواهیم بود. زیرا بعید می‌دانم که کسی اجازه چنین درخواستی را به خود دهد و از دولت و آقای رئیسی باج‌خواهی‌ کند. شخصیت ایشان در طول سالیان گذشته نشان داده است که با هیچکس بر سر آرمان‌های انقلاب و اجرا شدن عدالت تعارفی ندارد.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر عدالت‌خواهی رئیسی بیان کرد: همین ویژگی را نکته‌ای در نظر می‌گیرم که سبب امیدواری به آینده می‌شود. متأسفانه در دولت‌های گذشته، افرادی بر مسند قدرت و پست‌های مهم قرار گرفتند که اسیر رانت و رانت‌بازی‌ها بودند. زمانی که مدیر یک بنگاه اقتصادی بزرگ در خارج، از روابط و ضوابط بر سر کار آمده باشد، مجبور به باج دادن به کسانی است که آن پست و مقام را به وی عطا کردند و نتیجه می‌شود همان چیزی که در حال حاضر اقتصاد کشور را درگیر خود کرده است.

محمودی در خصوص بعد خارجی اقتصاد کشور گفت: باید تعامل خود را با دنیا بهبود بخشیم. داشتن تعامل با کشورهای دنیا در تعارض با اهداف و ایدئولوژی‌های انقلاب نیست، ما می‌توانیم با حفظ ایدئولوژی‌های انقلابی خود با دیگر کشورها جهت بهبود اقتصاد کشور تعامل و مبادلات داشته باشیم. در بیانات مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی(ره)، تنها یک کشور را داریم که در خصوص تعامل با آن ممنوعیت وجود دارد. بنابراین دولت دومی وجود ندارد که ما را از تعامل با آن منع کرده باشند. این مسئله نشان‌دهنده آن است که حتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و مقام معظم رهبری که سکان‌دار این کشور هستند، دیدگاهی مثبت نسبت به تعامل با دنیا دارند.

محمودی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به آینده بهتر با ریاست آیت‌الله رئیسی گفت: در جهت بهبود اقتصادی کشور، رئیسی بی‌شک چنین برنامه‌هایی را دارند. اگر در همین دو مولفه‌ای که ذکر شد بتوانیم اقدامات صحیح و اساسی انجام دهیم، باتوجه به اینکه امروز شخصی را در جایگاه ریاست جمهوری کشور می‌بینیم که نه تنها اهل تعاملات و رانت پشت پرده و سیاسی نیست بلکه با آنها بیگانه است، همچنین در کارنامه ایشان هیچ نکته منفی وجود ندارد، نوید آینده‌ای بهتر را به ما می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل