بازدید 8581

نیمی از مبتلایان به کبد چرب غیرالکلی چاق هستند

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به ارتباط تنگاتنگ دیابت و چاقی با کبد چرب غیر الکلی، گفت: بیش از نیمی از افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی چاق و یا مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.
کد خبر: ۱۰۶۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰ 12 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، باقر لاریجانی در جریان برگزاری وبینار کبد چرب و ارتباط آن با چاقی و دیابت، کبد چرب را یکی از بیماری‌های شایع به خصوص در جوامع پیشرفته یا در حال پیشرفت و علت غایی بیماری مزمن کبدی خواند و افزود: شایعترین فرم این بیماری "کبد چرب غیرالکلی" است.

لاریجانی میزان بروز جهانی کبد چرب غیرالکلی را از ۲۸.۱ تا ۵۲.۳۴ به ازای هر هزار نفر در سال خواند و تصریح کرد: منطقه خاورمیانه بیشترین سهم را از میزان شیوع این بیماری در اختیار دارد.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه شیوع NAFLD "کبد چرب غیرالکلی" برحسب سن و جنس متفاوت است، گفت: با افزایش سن، شیوع و شدت بیماری افزایش می‌یابد و شیوع این بیماری در مردان دو برابر زنان گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: برطبق برآورد‌های حاصل از مدل‌های متارگرسیون، میزان شیوع استاندارد شده سنی NAFLD در سال ۲۰۱۶ در سطح ملی در بین مردان ۴۳.۱ درصد و در بین زنان ۴۲.۷ درصد برآورد شده است.

لاریجانی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ بین دیابت و چاقی با NAFLD افزود: ارتباط بین دیابت نوع ۲ و کبد چرب غیرالکلی به صورت دو طرفه است. به عبارتی دیابت احتمال NAFLD را افزایش می‌دهد و کبد چرب غیرالکلی احتمال ابتلا به دیابت را تشدید می‌کند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به NAFLD چاق و یا مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. به طور کلی دیابت عامل خطر اورژانسی برای پیشرفت به سمت فیبروز، سیروز و سرطان هپاتوسلولار است.

وی در ادامه به بیان برآورد‌های حاصل از مطالعه جهانی بار بیماری‌ها در سال ۲۰۱۹ در خصوص سیروز و سایر بیماری‌های مزمن کبدی به علت NAFLD پرداخت و اظهار داشت: از لحاظ میزان بروز بیشترین میزان بروز استاندارد شده سنی در استان قزوین و کمترین در استان کهگیلویه و بویر احمد برآورد شده است و تفاوت ۱.۶ برابری بین بیشترین و کمترین استان در سال ۲۰۱۹ مشهود است.
رئیس پژوهشگاه ادامه داد: با توجه به اپیدمی چاقی، میزان بروز سرطان ناشی از NAFLD سالیانه ۹ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در ادامه وبینار کبد چرب و ارتباط آن با چاقی و دیابت که امروز یک شنبه برگزار شد سخنرانی‌های علمی با موضوع اپیدمیولوژی، تشخیص و پیش آگهی کبد چرب، ارتباط چاقی و دیابت با کبد چرب غیرالکلی، نقش تغذیه و رژیم درمانی در کبد چرب، اثرات فاکتور‌های غذایی و رژیم غذایی در کبد چرب، درمان‌های دارویی متداول در کبد چرب، نقش گیاهان دارویی و مکانیسم دارو‌های مورد استفاده در درمان کبد چرب توسط اساتید و متخصصین غدد، گوارش، تغذیه و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار