بازدید 17836
۷

فیلترینگ سایتهای ارزدیجیتال،خسارت به میلیونها کاربر

حوزه رمزارزها که دیگر برای عموم مردم هم در صدر اخبار قرار دارد با تکانه های شدیدی همراه بوده و هست.
کد خبر: ۱۰۶۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷ 11 July 2021


فعالان این حوزه هر از چندی شاهد سوپرایزهایی! از سمت حاکمیت می شوند.
دولت روحانی که کارنامه ناموفقی در بعضی حوزه ها از خود بر جای گذاشته در حوزه رمزارزها نیز سنگ تمام گذاشت.
این حوزه همواره با محدودیتها و مسدود سازی ها مواجه بوده است.از مسدودسازی درگاههای پرداخت رمزارز که اسفند 99 از سوی شاپرک انجام شد تا امروز که خبر فیلترینگ سایتهای رسمی فعال این حوزه را می شنویم.
در روزهایی که کشور از بحران اقتصادی رنج میبرد و مردم در تنگنای شدید هستند فعالان این حوزه با راه اندازی کسب و کار نو، می خواهند اقتصاد را شکوفا کرده و با دانش روز دنیا همراه باشند.

ابهامات و تصمیم گیری های شتابزده در حوزه فیلترینگ
وحید والی مدیر هلدینگ نیک اندیش در خصوص این اقدام اخیر بانک مرکزی می گوید.
با توجه به اینکه در حال حاضر در مقطعی هستیم که دولت روحانی در حال واگذاری جای خود به دولت جدید است تصمیمات این چنینی به شکل جزیره صورت میگیرد.
مثلا عده ای تصمیمی میگیرند نامه ای ابلاغ کنند، اما از نهاد دیگری که جویا می شویم، می بینیم نسبت به آن بی خبر هستند.هیچکس عملا اعلام نمی کند که مسئول فیلترینگ است. درست است که نامه هایی برای فیلترینگ برخی سایتها رفته و ما هم رصد کرده ایم اما همچنان این موضوع شفاف نشده است.
در عین حال در تلاش هستیم که در دولت جدید و همراه با بانک مرکزی و هم با مجلس محترم همسو شویم. امیدواریم انشاله این تصیمیات سلیقه ای گرفته نشود.
والی در خصوص دلایل این چنین اقدامات حاکمیت معتقد است:
تا زمانیکه چارچوب گذاری و قانونگذاری خاصی در حوزه رمزارزها انجام نشود، همواره باید شاهد چنین تصمیمات شتابزده ای باشیم.
امیدواریم با استقرار دولت جدید و با بها دادن بیشتر به افراد این حوزه و با انعقاد یک قانونگذاری، رگولیشن و چارچوبی برای این حوزه شاهد فعالیت بهتر کسب و کارها باشیم.
قانونی مشخص شود که نه مردم ضرر کنند نه منافع ملی دچار خسران شود و کسب و کارهایی که در این حوزه هستند از نگری درآیند.
وی با اشاره به فیلتر شدن برخی سایتها و با گلایه از مسئولان آنها می گوید:
متاسفانه عده ای از کسب و کارهای فعال هم حتی اگر فیلتر هم شوند جرأت ابراز ندارند و حتی می ترسند که بگویند ما فیلتر شده ایم. این معضلاتی است که دامن این حوزه را گرفته است.
امیدوارم این تصمیمات شتابزده گرفته نشود اگر هم شد ما تمام قد از منافع مردم و خودمان دفاع خواهیم کرد.
به گفته این فعال حوزه رمزارز، نتیجه تصمیمات این چنینی ایجاد کلاهبرداری و فعالیتهای غیرقانونی و زیرزمینی است.
خلأ قانونی دلیل اصلی فیلترینگ
مدیر فروش هلدینگ نیک اندیش نیز معتقد است:
این اتفاق جدیدی نیست؛ ما با این تصمیمات شتابزده جزیره ای زیاد دست و پنجه نرم کرده ایم. در حال حاضر تا روی کار آمدن دولت جدید تصمیمات سلیقه ای گرفته می شود.
حسین منتظر در خصوص خبر فیلترینگ سایتهای ارزهای دیجیتال میگوید:
در مورد خبر فیلترینگ سایتهای ارزدیجیتال نمی توان نظر قطعی دادکه آیا تمامی سایتها درگیر خواهند شد یا نه؟ صرف اینکه نامه هایی برای یک سری از سایتها ارسال شده و آنها به دلیل عدم داشتن مجوز فیلتر شده اند. این تصمیماتی شتابزده از طرف مدیران بانک مرکزی ممکن است ارسال شده باشد. یا دستگاههای اجرایی که هنوز در مسیر رگولاتوری جایگاه درستی ندارند و شاید این تصمیمات عجولانه را می گیرند.
وی می افزاید:
من فکر می کنم شاید زود باشد برای قضاوت این مسئله که بگوییم بر اساس قانونگذاری انجام شده این اتفاق در حال رخ دادن است. قطعا به دلیل خلا قانونی شاهد این اتفاق هستیم. باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید و تصمیماتی که از سمت بانک مرکزی و مجلس محترم شورای اسلامی گرفته می شود باشیم.
باید دید نظارت و قانونگذاری هر چه بیشتر در این حوزه به چه سمتی می رود. اما امیدوارم شاهد مسیری روشن باشیم.


فیلترینگ سایتهای ارز دیجیتال بعد از ارسال نامه روحانی!
بر اساس این گزارش سایتهای قانونی که در حال فعالیت شفاف و رسمی هستند در لیست فیلترینگ قرار گرفته اند.
به گفته یکی از مدیران سایتهای فیلتر شده ، نامه رییس جمهور مبنی بر عدم مسدودسازی سایتهای ارزدیجیتال در 29 اردیبهشت امسال ارسال شد اما نامه بانک مرکزی برای دستور فیلترینگ این سایت ما 3 خرداد زده شده است.
این فعال رمزارز که سایتش فیلتر شده است می گوید:
یعنی 4 روز بعد از نامه رییس جمهور مبنی بر عدم مسدودسازی سایتها، بانک مرکزی دستور فیلترینگ سایت ما را داده است. با پیگیری های مان با بانک مرکزی، این مورد اعلام شد که فعالیت اقتصادی در حوزه رمزارزها بدون مجوز بانک مرکزی است.
جالب اینکه این فعال رمز ارز در ادامه مطرح می کند:
ما از مسئولان بانک مرکزی دلیل اینکه چرا سایتهای دیگر فیلتر نشده اند را جویا شدیم و آنها در پاسخ، لیستی را نشان دادند که قرار است به مرور فیلتر شوند.


مسئولان مربوطه اظهار کردند:
در حال شناسایی سایتها هستیم و به مرور فیلترینگ تمامی آنها انجام خواهد شد. یا از طریق حراست بانک مرکزی یا پلیس فتا و یا با شناسایی کارگروهی که در بانک مرکزی داریم این کار انجام خواهد شد.
وی می گوید:
مسئولان بانک مرکزی در خصوص سایتهای بزرگ هم اعلام کردند که نامه این سایتها قبل از همه زده شده اما اینکه تا کنون به دلیل برگزاری انتخابات به تعویق افتاد.
این فعال رمزارز در خصوص اقدام برای رفع فیلتر سایت خود می گوید:
ما اقدامهای بسیار و تلاش بسیاری کردیم. فشار زیادی برای رفع فیلتر خود به بانک مرکزی و مسئولان مربوطه داشتیم اما موفق نشدیم.
متاسفانه بانک مرکزی بدون هماهنگی با سایتها اقدام به فیلترینگ میکند و این یک شبه بستن سایتها ضربه بزرگی به یک کسب و کار خواهد زد.
کاربران با ترس از دست دادن سرمایه شان اقدام به خارج کردن سرمایه خود کرده و در حجم عظیم این خروج نمی توان به همه این برداشتها رسیدگی کرد. از طرفی باعث نارضایتی کاربران و تشکیل پرونده برای مدیران سایتها که زنجیره ای از اتفاقاتی که منجر به نابودی بسیاری از کسب و کارها خواهد شد.
وی در این خصوص می گوید:
سایتهای بزرگ ارزدیجیتال از قبیل نوبیتکس یا والکس شاید بیش از چندین میلیون کابر داشته باشندکه از درگاه رسمی بانک مرکزی مشغول فعالیت هستند. روزانه چند هزار میلیارد معاملات ارز دیجیتال در کشور انجام میشود.
اگر فیلتر انجام شود تمامی این کاربران به سایتهای خارجی از جمله بایننس خواهند رفت و شاهد خروج ارز در سطح کلان خواهیم بود.
فیلترشدن این سایتها، کاربران به سمت فعالیتهای زیرزمینی و غیر قانونی خواهند رفت. حدود 5 میلیون کاربر این حوزه برای خروج سرمایه شان از صرافی ها به مشکل می خورند.
وی می افزاید:
فقط یا خود بانک مرکزی یا مجلس باید بیاید صراحتا قانونی مشخص کند.من بعد از اینکه دلیل فیلترینگ را جویا شدم و در پاسخ نداشتن مجوز را اعلام کردند، خواستار این شدم که باید چگونه مجوز بگیرم. جالب اینکه در پاسخ می گویند، هنوز پروتکلی مشخص نیست!
حال باید دید که آیا فیلتر کردن و محدودسازی که سالهاست تنها اقدام دولتها در مواجه با فناوری و تکنولوژی بوده تا به کی ادامه دارد؟ آیا مسئولان دولتی و حکومتی نمی خواهند به دانش روز مسلط شده و با مسامحه و تعامل با مردمی که درصدد ایجاد کسب و کارهای نو هستند، فضایی را برای فعالیت قانونی و رو به رشد ایجاد کنند؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷
متاسفم که در کشور روی هیچ جیز نمی شود حساب کرد.
بورس، رمز ارز، کسب و کار، ازدواج، فرزندآوری، خانه، شغل، رفاه، برق، آب و ...
از بچه ی پنج ساله تا یه صد ساله همه میدونن که کار خوبی کردن که فیلتر کردن
فیلترینگ سایت های رمز ارز حمله به مردمی است که در بورس ورشکسته شدند و در بازار جهانی راهی برای امرار معاش پیدا کرده اند امثال بازار رمز ارز نشان میدهد که با اقتصاد جهان همراه نبودن چقدر کشور ها را عقب نگه میدارد یکی از این همه نخبه نیست مزایای بازار رمز ارز را توضیح دهد دولت نخبگان نمیداند در اینده ای نه چندان دور طلا و دلار در معاملات پذیرفته نخواهند شد و تمامی معاملات تجاری و شخصی فقط با رمز ارز پذیرفته خواهند شد
مرگ بر چین دورو
سلام. توی خیلی زمینه ها به دلیل برخی کج فهمی ها به شدت عقب افتادیم مواظب باشید توی این زمینه نیز دچار کج فهمی یا دیر فهمی نشویم و از دنیا عقب نمانیم
ارزهای ما توی صرافی های خارجی است جایشان هم امن است جدید هم بخواهیم بخریم ،با کردیت کارت میخریم
باید این سایتای کلاهبردار مال ملت خورو از ربشه ببندین همه ملتم خونه خراب کردن
لعنت به رمز ارز که باعث بی برقی کشور شده است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار