بازدید 8138

داور فینال یورو ۲۰۲۰ کیست؟ مالک بهترین شعبه جامبو!

کد خبر: ۱۰۶۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵ 10 July 2021

پس از شکست پاری سن ژرمن مقابل منچسترسیتی در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپای فصل گذشته، مارکو وراتی در مورد این داور هلندی گفت: «داور دو بار به من گفت گم‌ شو (ترجمه ای به مراتب ملایم تر از عبارت اصلی!). اگر من این حرف را می زدم، ۱۰ بازی محروم می شدم». 

اگر ایتالیایی ها بابت انتخاب شدن کویپرس برای فینال روز یکشنبه مقابل انگلیس در ومبلی ناراحت هستند، پس اگر بدانند هموطن او یعنی پل فن بوکل جزو تیم داوری VAR آن مسابقه است، عصبانی تر هم خواهند شد. فن بوکل همان داوری است که چهارشنبه قبل از اتاق VAR تایید کرد روی رحیم استرلینگ خطای پنالتی صورت گرفته است و این فرصت را به هری کین داد تا از روی نقطه پنالتی، دانمارک را مغلوب کند. او برای بازی فینال، کمک داور VAR خواهد بود. 

کویپرس همچنین در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۴ داور بازی انگلیس - ایتالیا بود؛ همان مسابقه ای که آتزوری به لطف گل های کلودیو مارکیزیو و ماریو بالوتلی در آن برنده شد و دنیل استوریج هم گل تساوی بخش انگلیس را به ثمر رسانده بود. 

این توضیحات باعث می شود حس کنید یک عمر از آن بازی در برزیل گذشته است اما یکشنبه شب هر سه طرف دوباره یکدیگر را ملاقات می کنند. پس بیایید ببینیم فردی که قرار است اولین فینال انگلیس پس از ۵۵ سال را سوت بزند کیست؟

خب، می توانیم این داور را یک میلیونر صدا بزنیم. کویپرس را ثروتمندترین داور فوتبال می دانند. در سال ۲۰۱۶ ثروت او حدود ۱۱.۵ میلیون پوند اعلام شد و او این پول را از راه در دست داشتن مالکیت سوپرمارکتی در زادگاهش «اولدنزال» به دست آورده است. او یکی از شعب جامبو (فروشگاهی زنجیره ای در سراسر هلند و بلژیک) را در دست دارد. کویپرس همچنین در نزدیکی های مرز آلمان صاحب یک آرایشگاه است. 

او مالک بهترین شعبه سال ۲۰۱۶ جامبو بود ولی قطعا بابت تبدیل شدن به اولین داوری که در فینال یورو سوت می زند، افتخار بیشتری نصیبش خواهد شد. کویپرس پیش از این در دو جام جهانی و دو جام ملت های اروپا قضاوت کرده است. او از یک خانواده داور پرور می آید و ادامه دهنده راه پدر و پدربزرگش (کسی که پیروزی تاتنهام مقابل اتلتیکو مادرید در فینال جام برندگان جام سال ۱۹۶۳ را سوت زد) است.

کویپرس در مرحله گروهی یورو ۲۰۲۰ داور بازی دانمارک - بلژیک بود؛ همان مسابقه ای که پس از حمله قلبی کریستین اریکسن در بازی با فنلاند برگزار می شد. او در دقیقه ۱۰ بازی را متوقف کرد تا همگی در حمایت از هافبک تیم ملی دانمارک او را تشویق کنند. 

او در طول این تورنمنت برای قضاوت به کشورهای مختلفی رفت. کویپرس در سویل برد ۵-۱ اسپانیا مقابل اسلواکی را سوت زد و در مرحله یک چهارم نهایی، داور برد ۲-۱ دانمارک مقابل جمهوری چک در خاک آذربایجان بود. 

کویپرس از سال ۲۰۰۵ در اردویزه هلند سوت می زند و از چهار سال بعد آن تاریخ، به لیست داوران اصلی یوفا راه یافته است. او از آن زمان در دو فینال لیگ اروپا (۲۰۱۳ و ۲۰۱۸) قضاوت کرده و داور فینال سال ۲۰۱۴ لیگ قهرمانان اروپا بین رئال مادرید و اتلتیکو مادرید بود. 

علاوه بر باخت سال ۲۰۱۴ انگلیس مقابل ایتالیا که به آن اشاره کردیم، کویپرس همچنین باخت ۴-۰ سال ۲۰۰۹ تیم زیر ۲۱ سال انگلیس مقابل آلمان در یورو زیر ۲۱ سال را سوت زد. 

البته خاطره انگلیسی ها از کویپرس به این تلخ کامی ها محدود نمی شود و او داوری بود در سال ۲۰۱۷ فینال جام جهانی زیر ۲۰ سال میان انگلیس و ونزوئلا را سوت زد و همچنین در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸، قضاوت دیداری را بر عهده داشت که با برد انگلیس مقابل سوئد به پایان رسید.

البته قضاوت او در مسابقاتی که بازیکنان ایتالیایی در آن حضور داشته اند بی حاشیه نبوده است. همان طور که گفته شد، مارکو وراتی معتقد بود این داور در بازی میان پاری سن ژرمن و منچسترسیتی به او توهین کرده است و این را هم نباید از یاد برد که کویپرس در همان بازی، آنخل دی ماریا را به دلیل لگد کردن فرناندینیو از زمین اخراج کرد. آندر هررا هم معتقد بود که کویپرس همان توهینی که به مارکو وراتی انجام داده بود را نسبت به لیاندرو پاردس هم انجام داده است. 

با وجود چنین مواردی، کویپرس تلاش می کند تا بازیکنان درون زمین به یکدیگر احترام بگذارند. بهترین مثال آن هم نکوهش کردن لیونل مسی به خاطر شادی پس از گلش بعد از ۳-۰ پیش انداختن بارسلونا مقابل لیورپول در نیمه نهایی سال ۲۰۱۹ لیگ قهرمانان است که البته در دیدار برگشت با یک کامبک حیرت انگیز و حذف کاتالان ها همراه بود. 

در ویدیویی که بعدها یوفا منتشر کرد، مشخص شد که این داور هلندی به برنده شش دوره توپ طلا گفته است: «مسی! چرا؟ بیخیال! به حریف احترام بگذار. برو! هر بار این کار را می کنی. بیخیال! چرا این حرکت را انجام می دهی؟». 

کویپرس در بین مطبوعات ایتالیا محبوب نیست. زمانی که یوونتوس در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپای فصل قبل به دست پورتو حذف شد، توتو اسپورت در مورد او نوشت: «این داور صلاحیت سوت زدن در لیگ قهرمانان را ندارد» و مدعی شد کویپرس با اشتباهش باعث ضرر چندین میلیونی و لطمه وارد شدن به اعتبار آن مسابقات شده است. 

به عنوان داوری که به طور مستمر در لیگ اروپا و لیگ قهرمانان حضور دارد، کویپرس با بازیکنانی که یکشنبه شب در ومبلی رو به روی هم قرار می گیرند آشنا خواهد بود. قرار است هموطنان او، ساندر فن روکل و اروین زینسترا کمک هایش در این مسابقه بزرگ باشند و داور چهارم هم کارلوس دل سرو از اسپانیا خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها