دو دلیل مهم برای آنکه کنکور ۱۴۰۰ را «عجیبترین» بخوانیم!
یکی از ابعاد دردناکتر ماجرا این است که فرصتی تازه برای موسسات کنکوری و آموزشگاههای گران قیمت فعال در این عرصه فراهم آمده تا از این به بعد به کنکور ۱۴۰۰ اشاره کرده و با انتشار کتابهای متفاوت و برگزاری کلاسهای آموزشی و آزمونهای سنجشی مشابه این کنکور کذایی، بر ثروت و قدرتشان بیفزایند و چه بسا با موفقیتهای مشتریانشان در کنکورهای آتی، همه رشتهها را پنبه کنند.
به گزارش «تابناک»؛ در روزهایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تکاپوی ایجاد تغییراتی اساسی در کنکور ورودی دانشگاهها برای سالهای آتی است، اتفاقاتی در کنکور سراسری امسال و حاشیه آن رخ داده و در حال وقوع است که موجبات تعجب بسیاری را فراهم آورده است؛ رویدادهایی که میتوانند سرنوشت برخی داوطلبان را به کل تغییر دهند و از این روی، محل تامل هستند.
نخستین رویدادی که کنکور ۱۴۰۰ با آن مواجه شد، به رغم برگزاری این آزمون در شرایط کرونایی و بی توجهی به اعتراض برخی که خواستار تعویق این آزمون بودند، طراحی سوالات عجیب و غریب در برخی دروس از جمله ریاضی و ادبیات بود. سوالاتی که برخی شان از سرفصلهای کتاب درسی بیرون بودند و قرار گرفتنشان در دفترچه سوالات نشان از اشکالی بنیادین داشت.
این مهم زمانی بهتر درک میشود که شیوه طراحی سوالات را بدانیم؛ اینکه انبوهی از سوالات دروس مختلف توسط اساتید و معلمان زبده طراحی شده و در بانک سوالات سازمان سنجش قرار میگیرند تا مدتی به کنکور مانده، اساتید برگزیده به بانک سوالات مراجعه کرده و شماری از آنها را برای آزمونهای پیش روی برگزینند. سوالاتی منتخب که در شرایط قرنطینه به چاپ و نشر میرسند تا با آنها کنکور برگزار شود.
با این یادآوری، قرار گرفتن سوالات خارج از سرفصلهای مشخص در زمره سوالات آزمون، حکایت از اشتباه چشمگیر اساتیدی دارد که سوالات را برمیگزینند؛ افرادی که یا به سرفصلهای آموزشی آگاهی کافی نداشته اند و یا به دلایل دیگر، ترجیح داده اند سوالاتی دشوار و پیچیده را برای این آزمون برگزینند که در این صورت، توجه چندانی به استاندارد بودن آزمون از خود نشان نداده اند.
علت این انتخابها هرچه باشد، نتیجه آن بروز مشکلی شده که سازمان سنجش را بر آن داشته که تدابیری برای رفع این مشکل اتخاذ نماید. تدابیری از جمله حذف سوالات دشوار و خارج از سرفصلهای درسی که به نظر راه حل بی اشکالی نیست، به ویژه اگر به یاد آوریم که برخی دانش آموزان میکوشند با توجه نشان دادن به درسهایی که بیشتر در آنها مهارت دارند یا برعکس، زمان صرف نکردن برای درسهای دشوار، بهینهترین نتیجه را کسب نمایند و حالا این فرصت تا حدودی از ایشان گرفته شده است.

به عنوان مثال میشود به دانش آموزی اشاره کرد که ترجیح میداده تنها چند سوال مربوط به هندسه را از سوالات ریاضی پاسخ داده و به جایش، باقی وقت در نظر گرفته شده برای سوالات این درس را صرف پاسخ به سوالات دروس دیگر نماید و همین کار را هم کرده، اما حالا که چندین سوال ریاضی حذف میشود، نتیجه بسیار بهتری کسب خواهد کرد، در حالی که دانش آموز مسلط به ریاضی در قیاس با وی ضرر کرده است.
این در حالی است که در سالهای اخیر، کنکور شرط ورود به بسیاری از رشتههای دانشگاهی نیست و به رقابتی بسیار شدیدتر برای ورود به رشتههای برتر تبدیل شده است؛ رقابتی که اتفاقات کنکوری امسال به شدت در آن تاثیر گذاشته و در نتیجه از مفهوم عدالت فاصله گرفته است. مشابه همان خدشهای که به گفته بسیاری، مافیای کنکور به عدالت تحصیلی وارد آورده اند.
یکی از ابعاد دردناکتر ماجرا هم این است که فرصتی تازه برای موسسات کنکوری و آموزشگاههای گران قیمت فعال در این عرصه فراهم آمده تا از این به بعد به کنکور ۱۴۰۰ اشاره کرده و با انتشار کتابهای متفاوت و برگزاری کلاسهای آموزشی و آزمونهای سنجشی مشابه این کنکور کذایی، بر ثروت و قدرتشان بیفزایند و چه بسا با موفقیتهای مشتریانشان در کنکورهای آتی، همه رشتههای ریسیده شده در سالهای اخیر را پنبه کنند.
وضعیتی که زیانش اغلب متوجه دانش آموزان کم برخوردار است که بر اساس آمارها، اغلب ۴۱ درصد دانش آموزانی که از خانوارهای روستایی میآیند و بسیاری از ساکنان حومههای شهرها را شامل میشود. دانش آموزانی که کنکور امسال در کنار مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیندهای نه چندان روشن پیش رویشان ترسیم میکند چراکه بر اساس آن مصوبه، قرار است سهم نمرات دانش آموزان در مدارس در قبولی شان در دانشگاه ۶۰ درصد شود که در آن صورت، فقر آموزشی شان نمود بیشتری هم خواهد یافت.
کافی است به این نکته کلیدی توجه کنیم که در مدارس روستایی و بسیاری از شهرهای کوچک و حتی حومه شهرهای بزرگ، گاه یک معلم چند درس را تدریس میکند که نتیجه اش هرچه باشد، نتایج درخشان دانش آموزان در آزمونهای نهایی پایان سال نخواهد بود. نتایجی که قرار است در قبولی دانش آموزان در دانشگاه تاثیر ۶۰ درصدی داشته باشد و موجب میشود که دانش آموزان برخوردار هم در کنکور و هم در زمان تحصیل، برتری زیادی به ایشان پیدا کنند.
اما اگر فکر میکنید کنکور ۱۴۰۰ تنها به دلیل سوالات خارج از سرفصلهای درسی و در نتیجه آن، تقویت موسسات کنکوری و ایجاد فاصله بیشتر میان دانش آموزان است که عجیب توصیف میشود، سخت در اشتباهید چراکه اتفاقی دیگر نیز در حال تدارک است تا در نتایج این آزمون تاثیر داده شده و در قبولی امسال در دانشگاهها خودی نشان دهد. اتفاقی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدارک دیده شده است.
البته این اتفاق بعد از کنکور و در نتایج آن رقم خواهد خورد، اما در مجموع میتوان در قالب کنکور ۱۴۰۰ تفسیرش کرد و عبارت است از تغییراتی که در سهمیهها صورت گرفته و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، اما به مانند دیگر تغییرات که قرار است از کنکور ۱۴۰۲ اجرایی شوند، اجرایش در سالهای آتی در دستور کار قرار نخواهد گرفت و از همین امسال و در نتایج کنکور اخیر اجرایی خواهد شد!
البته ساز و کار اجرای این تغییر هنوز مشخص نیست و قرار است تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شده و بعد از آن، سهمیه بندی جدید اعمال شده و نتایج نهایی کنکور اجرایی شود، اما همین که بدانیم بعد از برگزاری آزمون سراسری قرار است مولفهای تاثیرگذار بر آن تغییر بنیادین کند، کافی است برای اینکه منتظر اتفاقات دور از انتظار در نتایج کنکور ۱۴۰۰ باشیم؛ کنکوری که معلوم نیست تا اعلام نتایجش، اتفاق عجیب دیگری را تجربه خواهد کرد یا خیر؟!
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵۱
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
ناشناس
| ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
کسانی که از سهمیه ها استفاده می کنند بدانندماراضی نیستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
هر روز هم یه خبر جدید و ویرانگر. موشهای ارمایشگاهی نطام غلط آموزشی شدند بچه های بیگناه ما
فرزند من در کنکور تجربی وقتی به سوالات ریاضی رسیده اینقدر استرس گرفته که متوجه گذر وقت نشده و در نتیجه برای دروس شیمی و فیزیک هم وقت کم آورده است.
مگه سازمان سنجش می تونه با حذف چند سوال بگه مشکل حل شده.اگر می خواهند عدالت برقرار شه باید کنکور با سوالات استاندارد مجددا برگزار شود.
این روزها روزهای پس از کنکور فرزندم است که از شاگردان ممتاز مدرسه حلی بود . تقریبا دو سال شاهد تلاش و مطالعه روزانه بیش از 10 ساعت ایشان بودم در تمام امتحانات مدرسه و آزمون های برگزاری توسط مدرسه دارای رتبه های خیلی خوبی بود . فقط می خواستم مسئولین محترم سنجش پیام بنده را ببینند . اعتراض تمام ذبیران مجرب آموزش و پرورش و مدارس سمپاد ظاهرا تاثیری در نظر شما نداشت . اشکالی ندارد . نابود شدن اعتماد به نفس امثال فرزند بنده نیز فدای سرتان خواهشمندم اگر این را قبول دارید که دانش آموزان سمپاد جز کوشا ترین دانش آموزان هستند لطفا درصد آزمون ریاضی این دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهید .
شما با دانش آموزان کنکوری چه کردید؟؟؟ خود را به جای دانش آموزی بگدارید که عادت به زدن تست ها بالای 85 درصددارد حالا سر جلسه در اولین درس تخصصی می بیند از 55 سوال تنها توانسته 5 تست را بزند . با چه روحیه ای باید برود سراغ سایر دروس آیا فکر نمی کنید در چنین شرایطی با دست های لرزانی که دیگر احساس می کند چیزی برای از دست دادن ندارد شروع می کند به تست زدن شانسی.
چرا پذیرش اشتباهی که هه دارند آن را اعلام می کنند اینقدر سخت است . اگر اقرار به یک اشتباه اینقدر سخت است اصلا نیازی به عذرخواهی نیست اجازه دهید من به عنوان یک پدر از پسرم عدرخواهی می کنم .
پسرم از تمام تلاش های این دو سال از تو عذرخواهی می کنم . من اشتباه کردم که به تو نگفتم در اینجا قرار نیست نتیجه تلاش ها همیشه با موفقیت همراه باشد من اشتباه کردم که به تو یاد ندادم در اینجا روسا ذوست دارند نخستین باشند حتی اگر اولین ویران کننده .من از تو عذر می خواهم که به تو یاد ندادم در اینجا بسیاری مایلند خوشان را ثابت کنند و به مشکل ایجاد شده برای دیگران بخندند حتی اون کسی که به درجه ای می رسد که قرار است طراح سوال باشد . فقط از خدا می خواهم چنین احساسی را مسئولین و طراحان سنجش نیز برای فرزاندانشان درک کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
ولی غلط کردم را برای همین مواقع گداشتند. پسرم اشتباه کردم. سعل میکنم اندوخته ام را با دلار 25000 تومان به ارز تبدیل کنم و تو را به جایی دیگر بفرستم. جایی که مسئولینش واقعا مسئول باشند و کاسب نباشند. ایران عزیز ، یاد باد ، آن روزگاران یاد باد.... امیدوارم در کشوری دیگربه حداقل استاندارهای یک زندگی سالم دست پیدا کنی. عمر ما که به بطالت طی شد... حیف و حیف
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟








