بازدید 11388
پیمانه اقتصادی

تصویب مالیات بر عایدی سرمایه نهایتاً تا شهریورماه امسال/ کاهش قیمت دلار در بازار امروز/ دلیل سقوط سنگین سهام شرکت‌های چینی در بورس‌های آمریکا/ بهترین شهرهای جهان برای دورکاری/ چگونه با ۲۸ میلیون، وام ۲۴۰ میلیونی بگیریم؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت به تعطیلات دو روزه رفت، سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کرد، قیمت جهانی طلا رشد کرد، روند صعودی قیمت نفت متوقف شد، مقررات کیف پول الکترونیکی تدوین شد، دستور ترخیص برنج‌های وارداتی به گمرک صادر شد و صعود دلار در معاملات جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳ 07 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت به تعطیلات دو روزه رفت، سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کرد، قیمت جهانی طلا رشد کرد، روند صعودی قیمت نفت متوقف شد، مقررات کیف پول الکترونیکی تدوین شد، دستور ترخیص برنج‌های وارداتی به گمرک صادر شد و صعود دلار در معاملات جهانی را در بر دارد.

بورس مثبت به تعطیلات دو روزه رفت

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز با افزایش 831 واحدی معادل 0.06 درصد به یک میلیون و 282 هزار و 18 واحد رسید.

دلیل سقوط سنگین سهام شرکت‌های چینی در بورس‌های آمریکا

در پایان معاملات دیشب وال‌استریت (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) سهام شرکت‌های چینی در بورس‌های آمریکا با نگرانی از بازرسی‌های امنیتی جدید پکن با سقوط سنگینی روبرو شدند. به دنبال اعلام بازنگری امنیتی چین از شرکت دی‌دی، سهام شرکت‌های چینی با نگرانی از مقررات سختگیرانه جدید دولتی به شدت تحت فشار قرار گرفتند. سهام شرکت تنسنت ۹ درصد سقوط کرد در حالی که سهام جی‌دی دات کام و گروه علی‌بابا به ترتیب با سقوط ۵ درصدی و ۲.۸۲ درصدی روبرو شدند. سهام شرکت‌های کانژوم و ویبو هم به ترتیب با سقوط ۱۵.۹۴ درصدی و ۶.۳۲ درصدی همراه شدند. سهام شرکت دی‌دی پس از اینکه دولت چین دانلود اپلیکیشن آن را مسدود کرد با سقوط سنگین ۲۰ درصدی روبرو شد. به نظر می‌رسد این اقدام دولت چین بخشی از یک حرکت گسترده‌تر برای مقابله با تهدیدات امنیتی و سایبری برون‌مرزی، امنیت داده‌ها و کلاهبرداری در بورس باشد. این اقدام دولت چین یک هفته پس از آن صورت گرفت که شرکت دی‌دی سهام خود را در بورس سهام آمریکا عرضه کرد.

سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کرد

سهام آسیا اقیانوسیه در حالی در معاملات امروز، چهارشنبه، نوسان کردند که سهام بزرگترین تولیدکننده خودروی الکتریکی چین، ژپنگ، در عرضه اولیه خود در بورس هنگ‌کنگ سقوط کرد. سهام این خودروساز بزرگ چینی در ابتدای معاملات تحت شاخص هانگ‌سنگ بیش از ۲ درصد جهش کرد اما در انتها با از دست دادن این سود با سقوطی ۰.۸۵ درصدی بسته شد. در معاملات دیشب وال‌استریت همه شاخص‌های سهام آمریکا افت کردند و به روند رشد چند روزه خود پایان دادند. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۳۴ درصد افت کرد و نیکی ژاپن با سقوط ۰.۹۵ درصدی روبرو شد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۴۴ درصد رشد کرد و کامپوزیت شنزن ۱.۵۵۶ درصد جهش کرد، در حالی که هانگ‌سنگ با افت ۰.۷۴ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۸ درصد رشد کرد اما کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد.

قیمت جهانی طلا رشد کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، چهارشنبه، در حالی رشد کرد که نوسانات قیمت دلار پیش از انتشار صورتجلسه‌های اجلاس اخیر فدرال‌رزرو، باعث تقویت آن شده بود. قیمت شاخص اسپات‌گلد که قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن است در معاملات دیشب با افت ارزش دلار تا ۱,۸۱۴.۷۸ دلار بالا رفته بود که این بالاترین سطح آن از ۱۷ ژوئن (سه هفته پیش) تا کنون است. قیمت این شاخص در آغاز معاملات چهارشنبه افت کرد و تا ۱,۷۹۵.۸۰ دلار پایین آمد اما تا ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران ۰.۳۲ درصد تقویت شد و به ۱,۸۰۲.۴۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم که صبح امروز تا ۱,۷۹۵.۸۰ دلار پایین آمده بود تا این لحظه با ۰.۵۳ درصد رشد روبرو شده و به ۱,۸۰۳.۲۰ دلار رسیده است. همه نگاه‌های بازارهای مالی در انتظار انتشار صورت‌جلسه‌های اخیر اجلاس فدرال‌رزرو است که امشب در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهند شد. این صورتجلسه‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد چشم‌انداز سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره ارائه کنند.

مقررات کیف پول الکترونیکی تدوین شد

محرمیان معاون بانک مرکزی گفت: تدوین مقررات کیف الکترونیکی پول با هدف افزایش تنوع ابزارهای پرداخت و فراهم ساختن امکان حضور بازیگران جدید در این خصوص انجام‌ شده و ادامه مراحل نیز در حال تکمیل است.

تصویب مالیات بر عایدی سرمایه نهایتاً تا شهریورماه امسال

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی امروز در همایش «نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه» با موضوع «مبانی و ضرورت‌های مالیات بر عایدی سرمایه» ضمن اشاره به ضرورت وجود مالیات بر عایدی سرمایه در کشور گفت: دولت فعلی چندین سال است که مسئله مالیات بر عایدی سرمایه را کنار گذاشته و به همین دلیل مجلس خودش برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه اقدام نموده است و تا شهریور ماه تصویب خواهد شد. وی همچنین گفت در طرح فعلی مجلس بازار سهام مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست. وی گفت: عدم اجرای قوانین مالیاتی که در دنیا تجربه شده است، مانند اعطای معافیت مالیاتی می‌باشد. وی افزود: در نظام مالیاتی، باید در اجرای قوانین بازنگری کنیم و در اهمیت مالیات بر عایدی سرمایه جای هیچ تردیدی وجود ندارد و ضرورت آن در کشور طبق پژوهش‌های کارشناسان امری کاملاً ضروری است.

کاهش قیمت دلار در بازار امروز

قیمت دلار آمریکا (اسکناس) امروز چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی برای خرید ۲۴ هزار و ۱۵۶ تومان و برای فروش ۲۴ هزار و ۶۴۴ تومان است. امروز در صرافی‌های بانکی همچنین قیمت هر اسکناس یورو برای خرید به ۲۹ هزار و ۵۶ تومان و برای فروش به ۲۹ هزار و ۶۴۳ تومان رسید.

صعود دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار به ویژه مقابل یورو و پوند تقویت شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۱۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۱ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

چگونه با ۲۸ میلیون، وام ۲۴۰ میلیونی بگیریم؟

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه سال ۱۳۹۸ با قیمت ۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان، در مردادماه با قیمت ۵۹ هزار و  ۱۰۰تومان و در شهریورماه ۱۳۹۸ نیز با قیمت ۶۱ هزار و۳۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. قیمت اوراق مهرماه سال ۱۳۹۸ نیز ۶۱ هزار و ۳۰۰ و قیمت اوراق آبان و آذر نیز به ترتیب ۵۹ هزار تومان و ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و همچنین هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه، بهمن‌ماه و اسفندماه همان سال با قیمت ۵۹ هزار و ۳۰۰، ۵۹ هزار و ۸۰۰ و ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود.

براین اساس، با توجه به این‌که مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود،  برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ چهار میلیون و ۷۷۶ هزار تومان خریداری کنند مجموع هزینه خرید اوراق به ۱۶ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون توان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه چهار میلیون و ۷۷۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند در مجموع باید ۲۸ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان پرداخت کنند.

دستور ترخیص برنج های وارداتی به گمرک صادر شد

دبیرکارگروه تنظیم بازار طی نامه ای به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات دستور ترخیص آن بخش از محموله های برنج وارداتی که تا قبل از از 31 تیر 1400 وارد گمرک شده است را اعلام کرد./فارس

بهترین شهرهای جهان برای دورکاری

موسسه نست پیک در گزارشی به رتبه بندی بهترین شهرهای جهان برای دورکاری پرداخت که در این رتبه بندی، ۷۵ شهر در سراسر جهان بر اساس معیارهایی نظیر: امنیت شغلی، مراقبت های درمانی، فرهنگ سازمانی، تفریح و سرگرمی، امکانات زیرساختی برای دورکاری و حقوق پرداختی به کارکنان رتبه بندی شده اند. یکی دیگر از معیارهای مد نظر نست پیک، میزان واکسیناسیون شهروندان در برابر ویروس کرونا بوده است.  

عمر کوچوک دره- مدیرعامل موسسه نست پیک- با اشاره به افزایش دورکاری در جهان پس از شیوع همه گیری کرونا گفت: شرکت ها مجبور شدند تا شرایط کاری خود را تغییر دهند. با میزان آشکاری شاهد آن بودیم که دورکاری با فراهم کردن انعطاف پذیری و راحتی بیشتر برای کارکنان، به افزایش بهره وری در بسیاری از شرکت ها کمک کرد و به لطف زیرساخت ها، می توان از هر جایی کار کرد.   به گفته کوچوک دره، پس از شیوع همه گیری بسیاری از شاغلین در نتیجه فرصت دورکاری ترجیح دادند از شهرهای بزرگ تر به نقاط کم جمعیت تر و ارزان تری بروند. از جمله نکات جالب رتبه بندی امسال می توان به حضور پررنگ شهرهای آسیایی در رده های نخست اشاره کرد تاجایی که پنج شهر از ۱۰ شهر نخست در این منطقه قرار گرفته اند. همچنین هیچ شهری از آمریکا در بین رتبه های برتر دیده نمی شود که از جمله دلایل اصلی آن ها، هزینه بالای مسکن در این شهرها بوده است. بیشترین صعود در رتبه بندی امسال نسبت به رتبه بندی سال قبل نیز به ترتیب متعلق به شهرهای زاگرب (کرواسی)، پراگ (جمهوری چک)، لیسبون (پرتغال)، ریکاویک (ایسلند)، تالین (استونی)، آتن (یونان)، سیدنی (استرالیا)، دوبی (امارات متحده) و مکزیکو سیتی (مکزیک) بوده است.  

بهترین شهرهای جهان برای دورکاری

۱- ملبورن- استرالیا

۲- دوبی- امارات متحده

۳- سیدنی- استرالیا

۴- تالین- استونی

۵- لندن- انگلیس

۶- توکیو- ژاپن

۷- سنگاپور

۸- گلاسکو- اسکاتلند

۹- مونترال- کانادا

۱۰- برلین- آلمان

روند صعودی قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت پس از افت چشمگیری که روز گذشته تحت تاثیر ابهام در آینده توافق کاهش تولید اوپک پلاس داشت، در معاملات روز چهارشنبه در انتظار شفافیت بیشتر از سوی این گروه تولیدکننده ثابت بود. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با سه سنت افزایش، به ۷۴ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هفت سنت افزایش، به ۷۳ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته بیش از سه درصد و شاخص نفت آمریکا بیش از دو درصد کاهش داشت.

وزیران انرژی اوپک پلاس شامل اوپک، روسیه و کشورهای تولیدکننده دیگر مذاکرات نفتی روز دوشنبه را در پی درگیری هفته گذشته میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر سر پیشنهاد تمدید هشت ماهه توافق محدودیت عرضه لغو کردند و هیچ تاریخ جدیدی برای ازسرگیری مذاکرات تعیین نکردند که به معنای عدم توافق برای افزایش تولید است. لوییس دیکسون، تحلیلگر بازارهای نفت شرکت ریستاد انرژی در یادداشتی نوشت: احتمال شورش در داخل گروه اوپک پلاس که تولید نابسامان نفت را به بازار برگرداند، وجود دارد. با این حال بازار به خصوص در آمریکا برای مصرف کنندگان کمبود عرضه پیدا کرده و نفت برای مصرف کنندگان و صنعت گران شده است.

 
 
 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
این مجلس هیچ طرحی برای کاهش فیمت ها ندارد فقط دنبال ایجاد انواع مالیات ها با انواع بهانه ها هستند هر چه قیمت ها بیشتر بهانه برای ایجاد مالیات های جدید و افزایش مالیات های دیگر راحت تر است
جالب است که میگفتن ما پول نفت را سر سفره مردم میبریم الان نه تنها سوبسیتهای برای کالاهای مهم نمیدهند بلکه سر هر چیزی مالیات میگیرند
چرا از تجارب دنیا فقط دنبال شیوه های اخذ مالیات هستید ؟ نرخ تورم پایین ، نرخ اشتغال بالا ، رفاه اجتماعی ، بهداشت ، آموزش ، امید به زندگی ، کاهش اختلاف طبقاتی و صدها مورد دیگر دراقتصادهای موفق جهان وجود دارد ولی شما فقط به موضوعی می چسبید فقط درآمد زایی برای دولت دارد بقیه اش هم شعار های توخالی است .چرا بازار سهام را از مالیات معاف میکنید مگر در دنیا اینچتین است؟ یا هدف بالا کشیدن پس اندازها در بورس هست . مسیر را طوری طراحی میکنید مقصد سرمایه کذاری فقط بورس باشد آنهم بورسی که اغلب سهامش به تعدادی شرکت ورشکسته و نا کارآمد تعلق دارد و تنها کساتی که به شرکتها وصل اند سود میبرند بقیه هم بازنده اند . این نوع قوانین که از منطق علم اقتصاد و حقوق بهره ای ندارند محکوم به شکست هستند و راه به جایی نمی برند . یکی از عوامل ایجاد تورم که سوداگری را در جامعه رونق میدهد چاپ پولی است که هزینه ی امثال این نماینده را تأمین میکند اگر در ساماندهی اوضاع اقتصادی مصمم و صادق هستید اول از کاهش هرینه های سرسام آور خود شروع کنید . ارقام بودجه را نمی توان خواند از بس نجومی است . جناب نماینده اگر هنری دارید در کاهش حجم بودجه صرف کنید . خالی کردن جیب مردم را با این ساز و کار های عوام پسند به اولویتهای بعدی موکول کنید . اولویت اول هزینه های شماست که اقتصاد را به افتضاح تبدیل کرده است .
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
اولویت اول جلوگیری از فساد ( احتلاس، رشوه، رانت اطلاعاتی، بارتی بازی انحصار تولید، واردات و صادرات وتصویب قوانین به نفع خودیها و... ) است. تا زمانیکه کشور به صورت علمی اداره نشود و با شعارهای توخالی و عوام فریبانه مثل انقلابی عمل کردن باشد هیچ چیز درست نخواهد شد.1
جناب پور ابراهیمی اقتصاد دان خبره!!
کدام سرمایه؟
کدام عایدی ؟
عایدی منتصب به تورم که جز ضرر چیز دیگری نیست . وقتی در اثر سیاستهای خودخواهانه و خارج از عرف خانه 150 میلیونی 10 سال قبل می شود 1.500 میلیون تومان و سایر اقلام هم همینگونه آیا این را عایدی فرض میکنید
در مقابل قانون عایدی بر سرمایه، یه قانونی هم وضع بکنید تا اونایی که در اثر بی کفایتی دولت، ارزش سرمایه شان یک دهم شد از دولت غرامت بگیرند.
تصویب عایدی بر معامله نه سرمایه ...
همه مفاهیم تو این‌مملکت وارونه میشه. میخوان از تورمی که بی کفایتی و سیاست های غلط خودشون عامل اصلیش بوده از مردم مالیات بگیرند ، بعد اسمش را میزارن مالیات بر عایدی سرمایه.
باداشتن چنین کارشناسان اقتصادی بیجانیست که کشورهای دیگرحتی امتیازاقامت یاشهروندی به خریداران مسکن میدهند درکشورشان که سرمایه های ماایرانیهارا جذب کنندآخراین چه برنامه ای است‌ که زمانیکه تورم بیدادمیکندازمردم مالیات برتورم میگیرید که ازخیرکسب وکار بگذرند وسرمایه خودرابجای امن ببرند و چنان اش راشورکرده ایدکه ارمنستان هم به هوس افتاده تورواکسن زنی برای ما برقرارکندوده روزمابیخبران را نگهداردواقتصاد خراب خودرابهبودبخشدولی ما بابی تدبیری قوانینی مصوب میکنیم که باعث ناامنی وهرج ومرج درفعالیتهای اقتصادی وفرارسرمایه گرددالبته بجای جذب سرمایه ، یادم میآید اقای رئیسی درصحبتهای انتخاباتی خود مردم راتشویق به سرمایه گذاری میکردندوحتی ازایرانیان مقیم خارج جهت سرمایه گذاری درکشورمان دعوت کردند که بسیارخوب است ولی آیا انسان عاقل جائی سرمایه گذاری میکندکه تورم بسیاربالا است وسرمایه اولیه اش روزبروزآب میشود مالیات هم بدهد وآسمان جل شود بنظرمیآید که شایدمنظور این مصوبات فرارسرمایه هاوازدیادبیکاری وگرانی باشد
آیا واقعا" کارمندان دولتی اعم از لشکری و کشوری همانند کارگران از دسترجشان مالیات پرداخت می کنند .................خیر
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
کارمندان مالیات نمیدهند؟؟؟
آیا در قانون مالیات بر سرمایه ،نرخ تورم سالیانه پنجاه درصد هم در نظر گرفته میشود؟!!!!!!
مالیات خانه خالی پایانی جز شکست ندارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار