بازدید 72648

چین،جای آمریکا را در افغانستان می‌گیرد؟

چین آماده پر کردن خلاء آمریکا در افغانستان است دیلی بیست: چین آماده پر کردن خلاء آمریکا در افغانستان است زمانیکه سربازان آمریکایی پایگاه نظامی اصلی خود در افغانستان را ترک کرده و یک پایان سمبلیک را برای طولانی‌ترین جنگ در تاریخ کشورشان رقم زدند، چین در تدارک ورود به این کشور جنگ زده است تا خلاء به جای مانده از سوی سربازان آمریکا و ناتو را پر کند.
کد خبر: ۱۰۶۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹ 05 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مقامهای کابل گسترش یک کریدور اقتصادی ۶۲ میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC) که در راستای ابتکار عمل موسوم به کمربند و جاده چین (BRI) است را در نظر دارند. این پروژه که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به جریان افتاد و در سال ۲۰۱۷ در قانون اساسی چین نوشته شد، از سوی مقامهای پکن به عنوان یک صندوق توسعه زیرساخت جهانی با هدف مرتبط ساختن بهتر چین با ما بقی جهان تلقی شده است. چین در راستای این پروژه که هدفش تکمیل شدن تا سال ۲۰۴۹ است، وامهای هنگفتی را به کشورها به منظور حمایت از آنها برای ایجاد زیرساخت بهتر شامل ساختن بزرگراه‌ها، راه آهن‌ها و خطوط لوله انرژی جدید میان پاکستان، چین و افغانستان پیشنهاد داده است. یک پروژه در دست بحث ساختن یک جاده بزرگ میان افغانستان و شهر پیشاور در شمال غرب پاکستان است. یک منبع خبری به دیلی بیست گفت: بین مقامهای کابل و پکن مذاکراتی بر سر ساخت اتوبان پیشاور-کابل در جریان است. او ادامه داد: مرتبط کردن کابل با جاده به پیشاور به معنی پیوستن رسمی افغانستان به پروژه CPEC است. چین دست کم در پنج سال گذشته در تلاش برای گسترش پروژه ابتکار عمل کمربند و جاده به افغانستان بوده است اما باتوجه به دخالت سنگین آمریکا در دولت افغانستان، کابل نسبت به تصویب هر گونه ق

مقامهای کابل گسترش یک کریدور اقتصادی ۶۲ میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC) که در راستای ابتکار عمل موسوم به کمربند و جاده چین (BRI) است را در نظر دارند.

این پروژه که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به جریان افتاد و در سال ۲۰۱۷ در قانون اساسی چین نوشته شد، از سوی مقامهای پکن به عنوان یک صندوق توسعه زیرساخت جهانی با هدف مرتبط ساختن بهتر چین با ما بقی جهان تلقی شده است. چین در راستای این پروژه که هدفش تکمیل شدن تا سال ۲۰۴۹ است، وامهای هنگفتی را به کشورها به منظور حمایت از آنها برای ایجاد زیرساخت بهتر شامل ساختن بزرگراه‌ها، راه آهن‌ها و خطوط لوله انرژی جدید میان پاکستان، چین و افغانستان پیشنهاد داده است. یک پروژه در دست بحث ساختن یک جاده بزرگ میان افغانستان و شهر پیشاور در شمال غرب پاکستان است.

یک منبع خبری به دیلی بیست گفت: بین مقامهای کابل و پکن مذاکراتی بر سر ساخت اتوبان پیشاور-کابل در جریان است.

او ادامه داد: مرتبط کردن کابل با جاده به پیشاور به معنی پیوستن رسمی افغانستان به پروژه CPEC است.

چین دست کم در پنج سال گذشته در تلاش برای گسترش پروژه ابتکار عمل کمربند و جاده به افغانستان بوده است اما باتوجه به دخالت سنگین آمریکا در دولت افغانستان، کابل نسبت به تصویب هر گونه قرارداد نگران ناراضی بودن واشنگتن بوده است.

اما حالا که سربازان آمریکایی پایگاه هوایی بگرام را ترک کرده‌اند، قرار است از چین با آغوش باز استقبال شود.

یک منبع به دیلی بیست گفت: در سالهای گذشته تعامل مداومی میان دولت افغانستان و دولت چین وجود داشته اما این سبب مظنون شدن آمریکا به دولت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شد. غنی نیازمند یک همپیمان با قابلیت ارائه منابع، نفوذ و حمایت نظامی به دولتش است. چین با احتیاط زیاد به نزدیک کردن روابطش با بسیاری از رهبران سیاسی به منظور جلب حمایت سیاسی آنها از پروژه‌ها در افغانستان به صورت همزمان پرداخته است. دولت چین به سختی میتواند تصور کند که افغانستان از طریق ابتکار عمل کمربند و جاده در شبکه قرار نگیرد. مطمئنا سرمایه گذاری تزریق شده به اقتصادش باعث استخدام افراد زیادی شده و در غیبت فعالیتهای اقتصادی دیگر، مردم ممکن است از آن استقبال کنند. اما دورنمای سیاسی در افغانستان دچار اختلاف بوده و برخی رهبران قومی وجود خواهند داشت که با ابتکار کمربند و جاده مخالفت کنند نه این که آنها صرفا زیانها را ببینند بلکه به خاطر اینکه عوامل خارجی می خواهند آن را متوقف کنند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین ماه گذشته میلادی تایید کرد که کشورش مذاکراتی را با طرفهای ثالث از جمله افغانستان دارد.

چین امیداور است با استراتژی کمربند و جاده خود بتواند آسیا را به آفریقا و اروپا از طریق شبکه‌های زمینی و دریایی که ۶۰ کشور را در بر بگیرند متصل سازد.این استراتژی باعث تقویت نفوذ چین در سراسر جهان با ارزشی که ۴ تریلیون دلار برآورد شده، خواهد شد.

افغانستان می‌تواند به چین یک جای پای استراتژیک در منطقه از بابت تجارت داده و این که خود این کشور نیز به عنوان یک کانون مرکزی متصل کننده خاورمیانه، آسیای مرکزی و اروپا عمل کند.

مایکل کوگلمان، یک کارشناس امور جنوب آسیا به دیلی بیست گفت: خروج واشنگتن از افغانستان به پکن فرصتی راهبردی می دهد.

او بیان کرد: مطمئنا یک خلاء برای پر کردن وجود خواهد داشت اما ما نباید در ظرفیت چین برای پر کردن آن مبالغه کنیم. با از کنترل خارج شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، چین باید بتواند کارهای خیلی زیادی برای عمیق تر ساختن جای پایش انجام دهد. این امر تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا چین می تواند با طالبانی که به نفوذش صرف نظر از حفظ کردن یا نکردن قدرت ادامه می‌دهد، به تفاهم برسد. اگر طالبان مشکلی با این که چین به ایجاد زیرساخت و پروژه های دیگر در افغانستان بسازد، نداشته باشد، پکن در جایگاه خیلی بهتری قرار خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
استغفرالله چین و این حرف ها؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
چین با سیاست مقروض کردن در آینده تمام دنیا رو می گیره
کل دنیا مال چین میشه و همه مجبرون بهش باج بدن
دنیای چینی
تامام
ناشناس
| - |
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
فعلا که کل دنیا دارند به امریکا باج می دهند ضمن اینکه قصاص قبل از جنایت شرط عقل نیست
چین علاج کار است طالبان را به یک بیماری ناشناخته ولا علاج مبتلا میکند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
ممنون که موجب خنده ام شدی میخواستم به اضافه را بزنم دستم رومنفی خورد
آمریکا دیگر هرچه بود نبودش را افشاء برملاکرد. آمریکا درطول تاریخ با تبلیغ همتاهنش خودرا در نوک قلعه خیلی بلند قرارداده. حال موعد اتمام تایم قلدری جنایتکاری.اشغالگری.زورگوی.گردن کلفتی به پایان رسیده.آمریکا دیگر حنایش رنگی ندارد فقط بطور یک شیطان شیاطین پرورتبدیل شده که فقط بوجود یه عده خارجیها روی پایش ایستاده.اگرچنانچه روزی این چندنفرازکشورهای مختلف جهان نباشند. هرگز آمریکای دیگروجود ندارد.هرچند اشخاصی هستند که که ازحکومت کشورش مخالف است.بخصوص اشخاص ایرانیها قریب از44سال است که سرمایه کشورو غارت کردند وحمل انتقال دادند به خزانه دولت آمریکا وبااین سرمایه های کلان کشورومردم ایران زندگی معشیتی مردم آمریکارا تامین میکنند.دربرابراین همه سرمایه ایرانیان وطن فروش خائین هم باید قوانین آمریکاراجدی بگیرند حتایک آمریکا هرچه دلش خواست با این دسته خائنین بکندحق اعتراض نداردوهم برای یه تیک استخوان جلشون بیندازند که به عالم خودشون به آزادی رسیدند. بنابراین آمریکا با یک سری مردم وطن فروش خودفروش خائنین آمریکااست درغیراینصورت. آمریکا یک ایالات پوچ توخالی است. وهرگز به گرد خاک پای چین وروسیه ایران نمی رسد. چین کشوردولت جدی وسیاست مدار وانسان دوست ومثل ایران خودکفا وقدرت مند توانای نظامی فوق العاده بالاست. آمریکا ازاین پس فقط شده جایگاه تروریست.قاچاقچی موادمخدر. وپرورشگاه موزدوران مثل منافقین مجاهدین فاسدخلق ویک سرس لات لوت ولگرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
صنعتی سنتی ساندیس و الکل رو همه رو باهم زدی
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
نیش عقرب نه از ره کین است.
آنچه امریکا امروزه است میتواند، آلمان یا انگلیس یا چین یا روسیه یکی دو دهه دیگر بدان دچار شوند.
نیروی محرکه سود حد اکثری کار را به آنجا میکشاند که کلیه قوانین داخلی دست و پا گیر شکوفایی کشور مقتدر استعمارگر گردیده و سپس از درون پوک میشود. آنهم فقط بخاطر اینکه قدرت را در دستان کمی متمرکز نگه دارند.
برای اینکه ماهم به این روز دچار نگردیم بایستی بانک های خصوصی را سریعا درش را گل بگیریم و وامهای مجانی، کم بهره به سران دولت و نورچشمی ها... را از بین ببریم تا قدرت به نسبتی برابر تقسیم گردیده و پویایی و شکوفایی را تضمین نماید و همانطور که نیک یاد سردار بزرگ سلیمانی در روز مسجد بیان داشت در ضورت تخلف از آن دوباره از نو از مسجد شروع میکنیم ماهم از نو شروع کنیم، تا قدرت همیشه در اختیار همه ایرانیان بدون اجحاف یکی بر دیگری تقسیم گردد. این است رمز شکوفایی
این چینی‌ها جمیعت شون مینازند
چین وامهایی به کشورها میده که در نهایت برای منافع خودش صرف میشه و در عین حال قابل پس دادن هم نیست، چین استعمارگر عصر ما است..
آفرین انشاالله که با ورود چینی ها بتونید دوباره کشورتون رو از نو زیرسازی کنید وبه بهترین شکل ممکن بسازید..
با توجه به اینکه قرار است ارکان قدرت از آمریکا به چین منتقل شود خروج آمریکا با هماهنگی چین صورت گرفته است
طالبان نمیگذاره و با ترور و کشتن چینیها و بمبگذاری.فراریشون میده.شوروی و امریکا زورشون به طالبان نرسید چین هم به همین سرنوشت دچار میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
واقعیتی در این گفته «کوروش» نهفته است
بشرط اینکه چین هم مانند آمریکا، گوانتانمای چینی را در افغانستان بسازه و روز بروز زندگی مردم را سخت تر کرده و افغان ها فقیر تر گردند. ولی تجربه و اعداد و ارقام نشان میدهد تا رسیدن چین به این نقطه زمان زیادی لازم است. زیرا شرایط جهانی برای ایجاد «برنامه های برتون وودز در زمان پسا جنگ دوم جهانی » در این دوران مهیا نیست. و حد اقل چندین دهه بایستی چین وقت صرف کند.
هرچند سرعت تکنیک در اثر نانوتکنیک و در نتیجه سرعت تولید خیلی بالا گرفته است و میتواند هفتاد سال برتون وودز را اکنون به یک یا دو دهه کاهش دهد تا چین بتواند به جهان آقایی نماید. جیزی که در میان ناسیونالیست های چینی هم‌اکنون کم‌رنگ این فرهنگ دیده میشود..
این میخوادمنابعشوبالابکشه وگرنه مال این حرفانییت
بیچاره سگ و گربه های افغانستان. از این به بعد هیچ امنیت جانی نخواهند داشت. سوسک ها و موش ها و کرم های افغانستان هم باید بروند به عمق زمین وگرنه خورده خواهند شد.
هرکشوری فقط کشورهای ضعیف و پرهرج ومرج رو برای خودش میخواد ومنافعش ،الکی نمیاد هزینه کنه ،چینم کمونیسته و فقط فکر منافعش هست
هرچه گفتیم چین از تمام دیکتاتورهای دنیا بدتره کسی قبول نکرد صد رحمت به آمریکایی ها حالا ببینید چین دست به چه قتل عامی در افغانستان خواهد زد
خدا رحم کنه کمونیست ها دلشون انجا باز بشه خاورمیانه‌ را نسل کشی میکنن
اتفا قا امریکا فهمید که ماندن درافغانستان دیگر سودی ندارد ولارفتنش باروییه یاچین به انجا خواهند امد وبلتیی بدتر ازامریکا سرشان خواهد امد بااین تفاوت که اگر امریکاییها یک نفر رامیکشتند تمام جهان باخبر مبشد ولی چینی ها انقدر دیکتاتور هستند که میکشند واجازه نمیدهن احدی باخبر شود ولی باید بهای انرا تاچند سال بدهد
اول شوروی دوم امریکا و الان نوبت چینه. علی برکت الله.
چین تنها کشوری است که آرامش را به افغانستان بر میگرداند چون نمی خواهد اطراف مرزهایش نا امن شوند نقشه امریکا هم در همه جای دنیا ایجاد نا امنی است چون از این موضوع سو استفاده می کند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست