بازدید 16584
۳

روز سخت شریعتمداری!

شاید بیراهه نباشد امروز را روز سخت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامید؛ شریعتمداری نتوانست با توضیحاتش نمایندگان را قانع کند و در یک روز، دو کارت زرد از مجلس شورای اسلامی گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲ 30 June 2021

شاید بیراهه نباشد امروز را روز سخت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامید؛ شریعتمداری نتوانست با توضیحاتش نمایندگان را قانع کند و در یک روز، دو کارت زرد از مجلس شورای اسلامی گرفت.

به گزارش تابناک، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخ به دو سوال در جلسه علنی امروز حضور یافت؛ یکی علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آن‌ها و دیگری چگونگی هزینه کرد منابع حاصل از فروش زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا). شریعتمداری در هر دو مورد نتوانست پاسخ‌های قانع کننده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دهد.

محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز درباره سوالش پیرامون تضییع حقوق قالیبافان گفت: در شرایطی بیمه قالیبافان با چند روز تأخیر در پرداخت حق بیمه قطع می‌شود که در هیچ جای دنیا چنین مجازات سنگینی برای طبقات محروم اعمال نمی‌شود.

او یادآور شد: مجلس سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان و امسال ۸۹ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی به شما کمک کرد؛ پس اگر اراده کنید، می‌توانید مشکل را حل کنید. چطور اجازه می‌دهید به زیرمجموعه‌های همین صندوق‌ها حقوق نجومی پرداخت شود؟ نمی‌توان حق افراد ضعیف را پایمال کرد و بعد گفت که این قانون و حق ماست. چرا وقتی نوبت به ضعفا می‌رسد، آسمان می‌تپد؟ از حمایت مجلس استفاده کنید؛ اگر نشد به مطالباتتان از دولت اضافه کنید یا آیین نامه تان را اصلاح کنید و جریمه بگذارید نه اینکه با یکی، دو روز دیر پرداخت کردن بیمه را قطع کنید.

وزیر کار در واکنش به این موضوع اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی از هر گونه پرداخت بدون پیش بینی منع شده؛ با وجود این، ما مفتخریم علیرغم عدم تأمین منابع و ایجاد پرونده برای مدیران از سوی دستگاه‌های نظارتی، برای قالیبافان پرداخت مازاد داشتیم تا آن‌ها با مشکل مواجه نشوند. این‌ها افرادی زحمت کش و پرکارند. ما در بخشنامه صادره اجازه دادیم تا سه ماه بعد از عدم پرداخت بیمه نیز بیمه آن‌ها برقرار بماند و قطع نشود، اما باز هم اگر تخلفی در این زمینه شده باشد به آن رسیدگی خواهیم کرد.

با وجود این توضیحات، به دلیل قانع نشدن فرهنگی، سوال به رای مجلس اعلام و با ۱۵۸ رای نمایندگان، کارت زرد به وزیر تعاون داده شد.

دومین سوال را حسین میرزایی، نماینده اصفهان درباره نحوه هزینه کرد منابع حاصل از فروش زیرمجموعه شرکت شستا مطرح کرد. او توضیح داد: بخشی از شرکت سرمایه گذاری شستا در بورس عرضه شده، اما مشخص نیست، این منابع در چه محلی و به چه میزان هزینه شده است. اساسا چرا و با اجازه چه کسی سهام شستا فروخته شد و هیچ توجهی به خواست کارگران، بازنشستگان و بیمه‌گذاران مخالف فروش اموال خود صورت نگرفت.

میرزایی این را هم اضافه کرد که در گذشته وزیر کار درآمد حاصل از واگذاری شستا را ۷ هزار میلیارد تومان بیان کرد و امروز آن را ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان می‌کند. تفاوت این رقم‌ها حکایت از عدم شفافیت در وزارت کار دارد و ناشی از ناآگاهی و یا نبود عامدانه شفافیت است. بر اساس فرضیه اول مابه‌التفاوت این رقم توسط چه کسانی به یغما برده شده و بر اساس فرضیه دوم، انگشت اتهام به سمت مسئولان اصلی وزارت کار است.

شریعتمداری برای دومین بار پشت تریبون مجلس رفت و با تاکید بر اینکه نحوه هزینه کرد منابع حاصل از فروش سهام شستا مشخص است، گفت: منابع حاصل از عرضه اولیه سهام شستا برابر با ۱۲ هزار میلیارد و ۶۶۵ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان بوده که ۵ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک رفاه، حدود هزار میلیارد تومان صرف خرید مجدد سهام شستا، ۴۰۰ میلیارد تومان صرف کارگزاری بانک رفاه به منظور بازارگردانی و ۶۱۰۰ میلیارد تومان جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان شده است.

این بار هم وزیر کار نتوانست با پاسخ هایش مجلس را قانع کند و دومین کارت زرد را با ۱۲۶ رای در یک روز از پارلمان گرفت.

علاوه بر این، نمایندگان در نشست امروز مجلس استفساریه‌ای را تصویب کرده که به موجب آن قیر رایگان برای آسفالت راه‌های روستایی در شش ماهه اول سال تامین می‌شود. پیش از این عنوان می‌شد که تامین قیر رایگان برای انجام آسفالت راه‌های روستایی در نیمه دوم سال صورت می‌گیرد که عملا به دلیل سرمای هوا انجام این کار امکانپذیر نیست.

همچنین گزارش کمیسیون اصل نود در مورد خسارت میلیاردی وزیر نفت به بیت المال در نحوه واگذاری فراقانونی سهام و به تاخیر انداختن در بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اقدامات سیاسی – رسانه‌ای و ارائه گزارش‌های خلاف واقع به دستگاه‌های نظارتی را بر اساس ماده (۱۰۱) آیین‌نامه داخلی مجلس قرائت شد که در آن به ردپای حلقه بازنشستگان نفتی در واگذاری سهام اشاره شده است.

نمایندگان مجلس دو هفته آینده، تعطیلات تابستانی خواهند داشت؛ لذا جلسات علنی ١٣ تا ٢٣ تیر برگزار نمی‌شود. نشست بعدی پارلمان ۲۷ تیر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳
از زمان بچگی همیشه این بابا رو میدیدم. کی میخواد پست نداشته باشه؟
دو کارت زرد یعنی اخراج با کارت قرمز و محروم از بازی بعدی
این کارت زردها ارزشی ندارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار