مجلس به دنبال تقویت ابزار نظارتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی و اجرای آن، دستگاه‌های اجرایی، مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی به شکل مکتوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۶۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰ 27 June 2021

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی و اجرای آن، دستگاه‌های اجرایی، مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی به شکل مکتوب می‌شوند.

به گزارش تابناک، جلسه علنی امروز مجلس با نطق محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. او درگذشت ۵ سرباز معلم و خبرنگاران ایسنا و ایرنا در سانحه رانندگی را تسلیت گفت و از دستگاه‌های مسئول خواست، با تدوین و اجرای آیین‌نامه‌های شفاف حمل و نقل، حفظ امنیت جانی افراد را وظیفه قطعی خود دانسته و در برابر حوادث و سوانح پاسخگو باشند.

همچنین قالیباف به دو کمیسیون عمران و قضایی مجلس شورای اسلامی ماموریت داد تا علل وقوع این دو سانحه را بررسی کرده و گزارش شفاف و دقیقی ارائه دهند.

سپس مجلس وارد ادامه بررسی جزییات طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی شد؛، طرحی مفصل و پر بحث که در چند جلسه گذشته، تنها یک ماده آن تصویب شده بود. در این نشست، با پیشنهاد نصرالله پژمان فر، نماینده مشهد ماده ۲ این طرح حذف شد که در آن پیش بینی شده بود، «سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران ذیل وزارت جهاد کشاورزی» تشکیل شود.

حذف این ماده و اشکالات و ابهامات پیرامون سایر مواد آن، منجر به رای موافق نمایندگان جهت ارجاع این طرح به کمیسیون کشاورزی برای بررسی بیشتر شد.

همچنین امروز وکلای ملت با تقاضای بررسی دو فوریت «طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان» موافقت کردند.

موافقان این طرح معتقدند ‫با وجودی که نمایندگان می‌توانند در خصوص موضوعات مختلف به رئیس جمهور و وزرا تذکرات کتبی و شفاهی بدهند، خروجی آن نشان می‌دهد استفاده از این ابزار نتوانسته در حد انتظار اهداف قانون گذار کارایی داشته باشد و وزرا و رئیس جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به این تذکرات نمی‌دانند. این به معنای تضعیف تدریجی جایگاه مجلس و نمایندگان مردم است؛ مردم انتظار حل مشکلات و یا حداقل پاسخگویی به آن را دارند. ‬

‫در صورت تصویب نهایی این طرح، «‬کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب هستند.»

تصویب تحقیق و تفحص از نحوه احداث پتروشیمی الوند، یکی دیگر از مصوبات امروز مجلس بود؛ این تفحص با دو محور به جریان افتاد که شامل «علت واگذاری ۱۰ هکتار از مجموعه محدوده پالایشگاه کاملا دولتی امام خمینی (ره) شازند به چند نفر از افراد خصوصی» و «دلیل وجود چنین صنعتی آلوده کننده‌ای در منطقه» می‌شود.

علاوه بر این موضوعات، نمایندگان امروز هم از فرصت بیان تذکر برای طرح موضوعات مهم کشور استفاده کردند؛ علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس به پایان فرصت ایران به آژانس انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: در قانون اقدام راهبردی، فرصت سه ماهه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شد که برای یک ماه دیگر هم تمدید شد. سه روز از اتمام این زمان می‌گذرد، مجلس باید از مصوبه خود دفاع کند. سوال این است که آیا شورای عالی امنیت ملی در این باره تصمیمی گرفته که از آن اطلاع نداریم؟

قالیباف رییس قوه مقننه در این باره توضیح داد پس از سه ماهی که گذشت، هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن نیز هیچ یک از موضوعاتی که در داخل ضبط شده است، در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دقیقا در حال اجراست.

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان نیز با انتقاد از عملکرد وزیر بهداشت در کنترل شیوع کرونا در کشور گفت: آقای نمکی اخیرا نامه‌ای به وزیر هند نوشته‌اید، مبنی بر اینکه آمادگی دارید تجهیزات فنی به هند ببرید تا به مهار کرونا در این کشور کمک شود، اما من می‌گویم؛ نیازی نیست به هند بروید، سری به استان سیستان و بلوچستان بزنید و با این ویروس در شرق کشور مبارزه کنید.

او ادامه داد: روزانه بیش از ۱۲۰۰ تن از مردم مظلوم سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا می‌شوند و فوتی‌های بسیاری در اثر این بیماری داریم که شما نه پاسخ تلفن استاندار را می‌دهید و نه از مدیریت ویژه‌ای در استان برخوردارید که این بیماری را کنترل کنید، در حالی که قول یک تغییر اساسی را داده بودید؛ من جنابعالی را مقصر اصلی جان باختن مردم به دلیل کرونا می‌بینم. از دستگاه قضایی تقاضا می‌کنم که به این موضوع مهم ورود داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
متاسفانه مجلسی داریم که اصلا فکر مردم نیست و فقط فکر گرفتن پول از مردم یا محدود کردن مردم است . اما خوب فکر کنیم میبینیم این نماینده ها با کمترین ارا به مجلس راه یافته اند و منتخب مردم نیستند
متاسفانه از اولین جاهایی که باید یک تغییرات اساسی بکنه مجلس هستش
اینقدر قوانین کهنه و مشکل دار و مشکل زا داریم که اگه از این همین لحظه به صورت روزانه بخوان مشغول بشن برای تصحیح و تغییر قوانین چند تا 4 سال وقت لازمه
اونوقت این دوستان به جای تصویب و اصلاح قوانین فقط به فکر به رخ کشیدن قدرت و ... هستند. و تصویب قانون که کدوم دوستشون بتونه رییس جمهور بشه و کدوم که ازش خوششون نمی آد رد صلاحیت بشه!
کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب هستند.»خخخخخخ بازم فقط دستگاههای اجرایی باید پاسخگو باشند !!!! نهادها و نیروهای نظامی و انتظامی و شوراها و مجمع ها نیازی به پاسخگویی ندارند ؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر