بازدید 6838

کلاهبرداری دو برادر از ۱۰۰ زن متقاضی کار

کد خبر: ۱۰۵۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹ 24 June 2021

دو برادر شیاد که به بهانه استخدام منشی بیش از 100 زن را فریب داده و از آنها اخاذی و کلاهبرداری کرده بودند با ردیابی‌های تخصصی پلیس فتا دستگیر شدند.

به ‌گزارش ایران، از چندی قبل تعدادی زن و دختر جوان با مراجعه به پلیس فتا ضمن شکایت از فردی ناشناس مدعی شدند وی به حساب کاربری آنها در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کرده و با این شیوه از آنها کلاهبرداری و اخاذی می‌کند.

پس از این شکایت کارآگاهان سایبری پلیس فتا با شروع تحقیقات تخصصی دریافتند یک وجه مشترک بین همه این شاکی‌ها که خانم بودند وجود دارد و آن هم این است که همه این افراد در جست‌و‌جوی شغل در سایت‌های آگهی محور بوده‌اند و با مشاهده آگهی استخدام منشی با شرایط ویژه بلافاصله اقدام به تماس با شخص آگهی دهنده کرده‌اند.

در این حین مجرم که در پوشش استخدام منشی برای شرکتش در کمین قربانی بوده است، وانمود می‌کرده برای ثبت‌نام نیاز به مشخصات کامل از جمله نام و نام خانوادگی، کدملی و شماره تماس دارد و باید کدی را که به شماره تلفن قربانی ارسال می‌شود، برای فعال کردن پنل کاربری به وی اعلام کنند.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ در تشریح این خبر گفت: پس از ارائه کد فعال سازی توسط شاکی به این مجرم، فرایند کلاهبرداری آغاز می‌شد و متهم به حساب‌های کاربری شاکی در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و واتس اپ دسترسی غیرمجاز پیدا می‌کرد و ضمن اخاذی و درخواست‌های غیراخلاقی از قربانی با سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی وی با ارسال پیام به مخاطبان شاکی به بهانه نیاز مالی اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کرد.

گودرزی افزود: کارشناسان پلیس فتای پایتخت در ادامه اقدامات تخصصی خود با بررسی‌های فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرمان را در فضای مجازی شناسایی کنند و پس از تشریفات قضایی متهمان را که دو برادر بودند در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

این مقام سایبری با اشاره به اینکه این پرونده تاکنون بیش از صد نفر شاکی از سراسر کشور داشته و تعداد شاکی‌ها همچنان در حال افزایش است، بیان داشت: مجرمان پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از خود بر جا نگذاشته‌اند همه چیز را انکار کردند اما پس از مشاهده ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کرده و از نحوه اعمال مجرمانه خود پرده برداشتند.

گودرزی با اشاره به لزوم فعال سازی تأیید هویت دومرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری و مدارک هویتی خود به دیگران خودداری کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر