بازدید 12880
۵
پیمانه اقتصادی

افزایش غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما/ نرخ تورم سالانه خرداد به روایت مرکز آمار/ بیتکوین با چنگ و دندان به دنبال حفظ کانال ۳۰ هزار دلاری/ خریداران دلار قدرت‌نمایی کردند!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند صعودی بورس در آخرین روز هفته، روند صعودی بورس ادامه دارد؟ ارزش سهام عدالت در اولین روز تابستان چقدر شد؟، افت مجدد دلار در بازار جهانی، چرا طلای سیاه گران شد؟ از سامانه نیما چه خبر؟ و گرانی طلا در بازار جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸ 23 June 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند صعودی بورس در آخرین روز هفته، روند صعودی بورس ادامه دارد؟ ارزش سهام عدالت در اولین روز تابستان چقدر شد؟، افت مجدد دلار در بازار جهانی، چرا طلای سیاه گران شد؟ از سامانه نیما چه خبر؟ و گرانی طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

تداوم روند صعودی بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۸ هزار و ۲۳۰ واحدی معادل ۱.۵۶ درصد به یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۸۹۵ واحد رسید، امروز و در زمان انتشار این پبمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از شش هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

روند صعودی بورس ادامه دارد؟

کلاهچی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند صعودی معاملات بورس ادامه دار است یا خیر، گفت: بهتر است در وضعیت فعلی، معاملات بازار به حال خود رها شود و فعالان بازار تصمیمات لازم را برای معامله در این بازار اتخاذ کنند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رها شدن معاملات بازار به حال خود، گزینه ای بهتر از هر اقدامی دیگر در بازار خواهد بود، افزود: با توجه به شرایط موجود، خوش بینی های ایجاد شده در مورد برجام و برداشته شدن تحریم ها می تواند کمک کننده در بهبود روند بازار باشد، با این اقدام بورس به روند تعادلی نزدیک می شود و در مسیر صعودی قرار می گیرد. وی با بیان اینکه حرکت کامودیتی ها بر مدار صعودی با تاثیر مثبت بر معاملات بورس همراه خواهد بود، گفت: اکنون در سهام وابسته به کامودیتی ها که نگاه صادراتی بر آنها وجود دارد ممکن است روند صعودی خوبی شکل بگیرد و بر قیمت آنها تاثیرگذار خواهد بود. کلاهچی به نتیجه برجام و تاثیر آن بر معاملات بورس تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه نتیجه برجام باعث بهبود مراودات بانکی با دنیا می شود؛ بنابراین این اتفاق می تواند تاثیرگذار در گروه بانکی باشد. در کنار گروه بانکی، گروه خودرو هم به دلیل اینکه تا زمانی لیدر بازار بودند و رشد خوبی را در آن زمان در بازار تجربه کردند از این موضوع تاثیر خواهند پذیرفت. با توجه به چنین مسائلی گروه خودرو و بانک در کنار گروه صادرات و کامودیتی محور می توانند روزهای خوبی را در بازار تجربه کنند. /ایرنا

ارزش سهام عدالت در اولین روز تابستان چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۶۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۲ درصد معادل ۹۴ هزار و ۴۸۷ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۵۷ تومان رسیده است.

آخرین صورتحساب سهام عدالت امروز اول تیر | افزایش ۱.۲ درصدی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی

اغلب سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند

اغلب سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، چهارشنبه، به دنبال رشد شاخص نزدک آمریکا و رشد سهام تکنولوژی، رشد کردند. همچنین بازارهای مالی جهان به سخنان رئیس فدرال‌رزرو، جرومی پاول، واکنش نشان دادند که گفت بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را از ترس تورم بالا نخواهد برد. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۲۸ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن ۰.۱۱ درصد بالا آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۲۶ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۶۶ درصد به ارزش خود افزود. ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه ۰.۴۲ درصد افت کرد اما کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۳ درصد بالا آمد.

گرانی طلا در بازار جهانی

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، چهارشنبه، با کاهش از نگرانی‌های بازارهای جهانی در مورد سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو، رشد کرد. پیش از سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا دلار به بالاترین سطح دو ماهه رسیده بود و قیمت طلا را تحت فشار قرار داده بود؛ اما پس از سخنرانی او که اندکی از نگرانی‌های بازارهای مالی در مورد افزایش نرخ بهره کم کرد، ارزش دلار با افت اندکی روبرو شد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۱۵ به وقت تهران، ۰.۱۳ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب رشد کرد و به ۱٫۷۸۰.۷۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۲۱ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۸۱.۲۰ دلار رسید. افت قیمت دلار باعث می‌شود، قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری کاهش یافته و تقاضا برای خرید آن بالا برود.

افت مجدد دلار در بازار جهانی

ارزش دلار برای سومین رز متوالی کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۹۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۸ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

چرا طلای سیاه گران شد؟

قیمت نفت خام در معاملات امروز، چهارشنبه، با امید به تقاضای گسترده جهانی در آغاز فصل تابستان رشد کرد تا افت دیشب خود را جبران کند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۲۰ به وقت تهران، ۰.۵۲ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب رشد کرد و به ۷۵.۲۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۳۸ درصد بالا آمد و به ۷۳.۱۳ دلار رسید. از سوی دیگر با توجه به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا انتظار نمی‌رود صادرات نفت ایران به این زودی‌ها به بازارهای جهان سرازیر شوند که این خود قیمت‌های نفت را تقویت کرده است. قیمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه با جهش نزدیک به ۲ درصد روبرو شد و در معاملات دیروز پس از عبور از رکوردهای دو ساله در انتها با افتی اندک به کار خود پایان داد. واکسیناسیون گسترده کرونا در جهان باعث شده است امیدها برای بازگشت تقاضای تابستانی سوخت بسیار بالا باشد.

افزایش غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما

قیمت بلیت هواپیما با وجود مخالفت‌ و برخورد سازمان هواپیمایی کشوری، افزایش یافته و شرکت‌های هواپیمایی نرخ آن را بالاتر از سقف تعیین شده و با قیمت دلخواه افزایش داده‌اند. به گزارش ایسنا، قیمت بلیت هواپیما در روزهای اخیر افزایش یافته است و با وجود اینکه مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و شخص وزیر نسبت به آن موضع گرفته و آن را غیر قانونی دانسته‌اند، شرکت‌های هواپیمایی به نظر توجهی به این اظهارات و سقف تعیین شده برای نرخ پروازهای داخلی ندارند.

البته طی ماه‌ها و روزهای گذشته اظهارات مختلفی از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و حتی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده که با این افزایش قیمت‌ها مخالفت کرده‌اند، ابوالقاسم جلالی –معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره به ایسنا گفت: فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی وجود ندارد. وی افزود: برای پیشگیری و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی در این زمینه، نظارت‌های لازم در زمینه مانند گذشته انجام خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد تا نرخ مصوب اعلام شده به درستی اعمال شود. اما این مخالفت‌ها به جایی نرسیده و شرکت‌های هواپیمای نرخنامه مصوب آبان ماه سال گذشته را رعایت نمی‌کنند، چرا که به عنوان مثال بر اساس نرخ مصوب اعلام شده، حداکثر قیمت بلیت برای پرواز تهران-مشهد ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان است اما شرکت‌های هواپیمایی آن را تا یک میلیون ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند!

نرخ تورم سالانه خرداد به روایت مرکز آمار

نرخ تورم سالانه خرداد ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٣.٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. به نقل از مرکز آمار، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٧.٦ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٧.٦ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٩ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با افزایش ١.٢ واحد درصدی به ٦٢.٣ درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش ٠.٥ واحد درصدی به ٤٠.٨ درصد رسیده است، در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٦.٩ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥١.٥ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

بیتکوین با چنگ و دندان به دنبال حفظ کانال ۳۰ هزار دلاری

خرس ها در حفظ بیتکوین زیر کانال ۳۰ هزار دلاری ناکام ماندند. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، جدال بین خریداران و فروشندگان بیتکوین در سطح ۳۰ هزار دلاری به شدت بالا گرفته است، چون کانال ۳۰ هزار دلاری مرز روانی بسیار مهمی محسوب می شود و شکسته شدن آن بیتکوین را به سمت ۲۰ هزار دلار سوق خواهد داد. یک ماه اخیر به عنوان بدترین دوره ارزهای دیجیتالی در پنج سال اخیر عمل کرد اما برخی از معامله گران امیدوارند در روزهای باقی مانده از ماه ژوئن این روند تغییر پیدا کند. در ادامه اتخاذ رویکرد سخت مقابل ارزهای دیجیتالی این بار بانک مرکزی روسیه نسبت به آن ها جبهه گرفته است. الویرا نابیولینا- رییس بانک مرکزی روسیه- با اشاره به نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتالی در ماه های اخیر گفته است که این ارزها خطرناک ترین جا برای سرمایه گذاری هستند و توصیه بانک مرکزی به مردم این است که اصلا در این بازار سرمایه گذاری نکنند.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۳ هزار و ۵۸.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۷۴ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۹۳۷.۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۸۴ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۲۷۲.۶۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۴۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۲۷ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۷۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۹۹ درصد کاهش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۵۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۷۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۳.۲۰ درصد کاهش

۷ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۴۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۹.۲۹ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۵.۷۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۶۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۴۴ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۱۶.۹۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۷۳ درصد کاهش

خریداران دلار قدرت‌نمایی کردند!

در اولین روز تابستان، خریداران دلار قدرت‌نمایی کردند و توانستند محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان را فتح کنند. روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۲۳۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۴ هزار و ۲۳۰ تومان رسید. این دومین افزایش متوالی دلار بود و از نگاه برخی معامله‌گران، نشان‌دهنده فاز جدید رفتاری در بازار ارز بود. به نقل از دنیای اقتصاد؛ هفته گذشته زمانی که قیمت دلار به محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان نزدیک ‌شد، فاز معامله‌گران به سمت فروش ارز تغییر کرد. با این حال، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که در هفته جاری، اوضاع به کام خریداران خواهد بود. برخی فعالان اعتقاد دارند که تغییر رفتار معامله‌گران ناشی از تغییر سمت و سوی انتظارات نسبت به مذاکرات هسته‌ای بود. در واقع معامله‌گران در گذشته احساس می‌کردند که توافق هسته‌ای نزدیک است و به زودی انجام خواهد شد. با این حال، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه  این  احساسی در بازار برجسته ‌ شد که رسیدن به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها دشوار خواهد بود. خبرها در رسانه‌های داخلی نیز درباره مذاکرات هسته‌ای متناقض است و این مساله نیز به ابهام‌های انتظاری معامله‌گران ارزی افزوده است. 

پرس‌تی‌وی به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات در وین عنوان کرده است که آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده و حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است. در مقابل، دیروز سخنگوی دولت عنوان کرده که هفته آینده ممکن است آخرین دور مذاکرات در وین باشد و مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد.

از سامانه نیما چه خبر؟

سامانه نیما دیروز شاهد عرضه حدود ۱۱۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. به نقل از بانک مرکزی، امروز یکم تیر ۱۴۰۰ از عرضه‌های مذکور، حدود ۸۵ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰۹.۳۱۸ ریال بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز مؤثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.

فوق العاده ویژه فرهنگیان برقرار شد

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، نوشت: فوق العاده ویژه فرهنگیان، به ویژه معلمان بر اساس ضوابط و مقررات ابلاغی از مراجع ذی‌صلاح تعیین و برقرار شده است.
محمد باقر نوبخت در این نامه یادآور شد: در ارتباط مجازی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ برخی از فرهنگیان محترم گلایه کردند، فوق‌العاده ویژه ناقص اجرا شده است؛ لذا تأکید شد، باید کامل اجرا شود که با عنایت به نامه ارسالی آن وزارتخانه، فوق‌العاده ویژه فرهنگیان، به ویژه معلمان، بر اساس ضوابط و مقررات ابلاغی، از مراجع ذی‌صلاح تعیین و برقرار شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در استمرار جبران بخشی از خدمات فرهنگیان برای سال ۱۴۰۰ در قالب اجرای نظام رتبه بندی معلمان تأمین اعتبار شده است که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی از یکم فروردین ۱۴۰۰ قابل پرداخت خواهد بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
در واقع تورم مرکز آمار می گوید آنچه مردم می بینند و لمس می کنند دروغ است
فروش بلیت های چارتر هم مدتهاست ممنوع هست ولی برای مقاصدی مانند کیش و مشهد برای آزانس ها تبدیل به نون دونی شده. خواستم بگم فقط افزایش قیمت غیر قانونی نیست و کارهای غیر قانونی زیادی در بخش حمل و نقل هوایی دیده می شه
خریداران دلار قدرت نمایی کردند؟!!! پدر ما دراومد به خدا. کی قیمت ارز می آد پایین دیگه نا نداریم.
افزایش غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما . چه تیتر بی منطقی در کجای کشور قانون دیدی که اینجا بیبینی
بیت کویین تا آخر تابستون به زیر پنج هزار دلار هم میرسه . این خط اینم نشون . فقط این کامنت یادت بمونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار