بازدید 8092

پوتین‌به‌تمدید‌عملیات‌سازمان‌ملل‌در‌سوریه‌متعهد‌نشد

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید هیأت روسی در دیدار با طرف آمریکایی در ژنو، به تمدید قطعنامه شورای امنیت درخصوص عملیات سازمان ملل در گذرگاه مرزی سوریه-ترکیه متعهد نشده است.
کد خبر: ۱۰۵۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۷ 17 June 2021

به گزارش تابناک به نقل از فارس، با نزدیک‌شدن به تاریخ انقضای قطعنامه ناقض حاکمیت سوریه در شورای امنیت، آمریکا در تلاش است تا موافقت روسیه برای تمدید این موضوع را کسب کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک مقام ارشد دولتی ایالات متحده بامداد پنجشنبه گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود، به تمدید عملیات سازمان ملل در گذرگاه مرزی سوریه-ترکیه متعهد نشده است.

این مقام آمریکایی - که خواست نامش فاش نشود - به رویترز توضیح داد: «هیچ تعهدی [از سوی روسیه]داده نشد لکن ما واضح گفتیم که اگر قرار است [واشنگتن و مسکو]در سوریه همکاری داشته باشند، این مسئله برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد».

بر اساس این گزارش، مقام مذکور جلسه رأی‌گیری در شورای امنیت بر سر این قطعنامه در ماه آینده را آزمایشی درباره امکان همکاری آمریکا و روسیه دانست.

قطعنامه شورای امنیت موسوم به ارسال کمک از طریق گذرگاه مرزی ترکیه به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست‌ها در شمال سوریه، در تاریخ ۱۹ تیر (دهم جولای) منقضی می‌شود و برای تمدید آن به ۹ رأی موافق بدون وتو نیاز است.

سال گذشته بعد از یک هفته تلاش پنج باره کشور‌های غربی در شورای امنیت برای تمدید قطعنامه عملیات مرزی در شمال سوریه که با وتوی روسیه و چین ناکام مانده بود، نهایتاََ با رأی ممتنع مسکو و پکن این قطعنامه برای هفتمین سال پیاپی تمدید شد. (جزئیات بیشتر)

روسیه سال گذشته درباره این قطعنامه، که بدون هماهنگی و موافقت دولت مرکزی دمشق است، معتقد بود که وضعیت در سوریه در سال‌های گذشته تغییر زیادی کرده و بخش زیادی از خاک این کشور اکنون تحت کنترل دولت است.

با توجه به آنکه کمک‌رسانی به بسیاری از مناطق نیازمند کمک‌های انسانی از داخل سوریه امکان‌پذیر است پیشنهاد مسکو این است که باز بودن تنها یکی از گذرگاه‌های مرزی در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان طی ۱۲ ماه آینده کافی می‌دانست.

شورای امنیت سال ۲۰۱۴، زمانی که جنگ سوریه در اوج قرار داشت، با تصویب قطعنامه‌ای کمک‌رسانی‌های انسانی به مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح مختلف را مجاز کرده بود. علاوه بر گذرگاه‌های ترکیه، گذرگاه‌های اردن و عراق هم جزو این مکانیسم کمک‌رسانی بودند، اما ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی بسته شدند
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل