بازدید 4565

10 دلیل مقرون به‌صرفه بودن استفاده از ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه مزایای زیادی دارد ، که در این مقاله به برخی از مزایای آن اشاره می‌شود ، همراه ما بمانید .
کد خبر: ۱۰۵۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹ 16 June 2021

10 دلیل مقرون به‌صرفه بودن استفاده از ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

گالوانیزاسیون، از طریق غوطه‌ورکردن فولاد در روی مذاب، بسیار روش پرکاربردی است. روزانه در اطراف خود، موارد زیادی از کاربردهای آن را مشاهده می‌کنیم. در روش غوطه‌وری در روی مذاب، فولاد تمیز، در روی مذاب غوطه‌ور می‌شود و از طریق ایجاد پیوند متالوژیکی بین فولاد و روی، لایه‌ای محافظ برروی سطح فولاد تشکیل‌شده که از آن در برابر آسیب‌های محیطی، محافظت می‌کند.

استفاده از ورق گالوانیزه سابقه‌ای طولانی دارد و به بیش از 150 سال قبل برمی‌گردد. نمونه‌های زیادی از فولادگالوانیزه در محیط‌های مختلف مشاهده می‌شود و این خود نشان‌دهنده‌ی کاربرد گسترده‌ی این محصول است. از کویل گالوانیزه در صنایع مختلف، از جمله؛ راه آهن، گارد ریل، نیروگاه‌های انرژی، نفت و گاز، صنایع کشاورزی، آب،صنایع اتومبیل‌سازی، ساخت ماشین‌آلات، صنایع لوله‌سازی، صنایع کاغذ، ساخت یخچال‌های خانگی و غیر خانگی، ساخت انواع تانک‌های ذخیره آب کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. فولاد گالوانیزه، می‌تواند نقش مهمی در ساختمان‌سازی، ساخت پل‌ها، نماها، دروازه‌ها، بالکن‌ها، ساخت لوله‌های آب، ساخت لوله‌های بخاری، صنایع گلخانه‌ای، مجسمه‌ها و در کل هر جایی که خطر زنگ‌زدگی فولاد وجود دارد، ایفا کند.

10 دلیل مقرون به‌صرفه بودن استفاده از ورق گالوانیزه

مزایای استفاده از فولاد گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه مزایای زیادی دارد، در زیر به برخی از مزایای آن اشاره می‌شود:

1. پوشش گالوانیزه یکی از بادوام‌ترین اشکال محافظت در برابر خوردگی(زنگ‌زدگی) است.

2. ورق گالوانیزه پایدار است به این معنا که علاوه بر دوام زیاد، به محیط‌زیست آسیب کمتری می‌رساند. مطالعات زیادی برروی بررسی هزینه‌های اقتصادی و تاثیرات محیط‌زیستی گالوانیزه، انجام شده‌ است که نشان می‌دهد هزینه‌ی اولیه برای گالوانیزه کردن فولاد نسبت به روش‌های دیگر حفاظت از فولاد، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر بوده و به محیط‌زیست نیز کمتر آسیب می‌رساند.

3. گالوانیزه‌کردن یک روش مقرون به‌صرفه است. با بررسی اطلاعات 8 کارخانه‌ی سازنده گالوانیزه در انگلستان، این نتیجه به دست آمده که گالوانیزه‌کردن از طریق غوطه‌وری در روی مذاب تا 35 درصد ارزان‌تر از روش سه لایه رنگ‌کردن فولاد است.

4. گالوانیزاسیون جایگاه خودش را در زندگی مدرن، پیدا کرده است و هر ساله بیشتر و بیشتر از فولاد گالوانیزه در ساخت محصولات مختلف و سازه‌های گوناگون استفاده می‌شود.

5. گالوانیزه‌‌سازی فرایندی نسبتا ساده و قابل کنترل است. پوشش تشکیل‌شده؛ سازگار، قابل پیش‌بینی و مشخص است. برخلاف پوشش رنگ، پیوند متالورژی که از طریق گالوانیزه تشکیل می‌شود، بخشی از خود فولاد می‌شود.

6. به دلیل پیوند متالوژیکی ایجادشده بین فولاد و روی مذاب، لایه پوششی قوی برروی فولاد تشکیل می‌شود که از آسیب دیدگی لایه‌ی فولاد زیرین جلوگیری می‌کند.

7. از ضخامت پوشش روی در رول گالوانیزه، می‌توان پیش‌بینی کرد که طول عمر ورق گالوانیزه در محیط‌های مختلف چقدر است.

8. گالوانیزه‌کردن از طریق روی مذاب، باعث دوام زیاد فولاد، حتی برای چندین نسل می‌شود.

9. گالوانیزه‌کردن باعث استحکام فولاد و بالارفتن کیفیت آن می‌شود.

10. گالوانیزه‌کردن یک فرآیند سریع محسوب می‌شود و وقت‌گیر نیست به گونه‌ای که تنها در عرض 24 ساعت می توان فولاد را گالوانیزه کرد.

فرآیند تولید ورق گالوانیزه

فرایند گالوانیزه‌کردن از روش‌های مختلفی انجام می‌شود، این روش‌ها عبارتند از:

1. روش الکتریکی یا گالوانیزینگ سرد: اين روش به اين صورت است كه مي‌توان از طريق الكتروليز نمك‌هاي روي در داخل يك محلول آبي‏، هر قطعه‌اي از قبيل ورق‌هاي كويل شده و يا كويل نشده را پوشش داد. اصل اين روش با استفاده از الكتروليت اسيدي نيز انجام مي‌شود. در اين روش ضخامت لايه روي ايجاد شده كمتر از ضخامت لايه‌ی پوشش روي در حالت غوطه‌وري گرم بوده و معمولا از اين روش در مصارف خانگي استفاده مي‌شود.

2. روش غوطه‌وری یا گالوانیزینگ گرم: این روش، بهترین و اقتصادی‌ترین روش گالوانیزاسیون است که از طریق غوطه‌وری در حوضچه مذاب انجام می‌شود. در اين روش عمليات پوشش‌دهي از طريق عبوردادن مداوم ورق، سيم، لوله و يا هر مقطع ديگر از داخل حمام مذابي كه تركيبي از روي، منگنز، قلع، نيكل، موليبدن، مس، تيتانيوم، كبالت، آلومينيوم، سيليسوم، كربن و فسفر است، اتفاق مي‌افتد. در اين پروسه با دمش هوا مي‌توان ضخامت لايه روي را كنترل نمود. اين روش خود به دو نوع تقسيم مي‌شود: گالوانيزينگ غوطه‌وري گرم به‌صورت مداوم و غيرمداوم.

  • گالوانيزينگ غوطه‌وري گرم غيرمداوم:

در اين نوع از پوشش‌دهي، ورق‌هاي بريده شده را پس از انجام عمليات مقدماتي به داخل حمام مذاب فرو برده و گالوانيزه مي‌كنند.

  • گالوانيزينگ غوطه‌وري گرم مداوم:

از اين نوع پوشش‌د‌هي براي گالوانيزينگ كويل‌هایي كه باید به صورت مداوم به داخل حمام مذاب فرو برده شوند‏، استفاده مي‌شود.

شرکت‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه در ایران

از جمله شرکت‌های تولیدکننده‌ی ورق گالوانیزه در ایران، می‌توان از شرکت‌های؛ فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ورق های پوشش دار تاراز، شرکت ورق خودرو، شرکت صنایع هفت الماس و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان نام‌ برد.

شرکت سراج توس در بیست و سومین سمپوزیوم فولاد کیش

10 دلیل مقرون به‌صرفه بودن استفاده از ورق گالوانیزه

در دنیای مدرن امروزی، همواره شاهد پیشرفت در زمینه‌های مختلف علم و فناوری هستیم و صنعت فولاد نیز ازاین قاعده مستثنی نیست. با توجه به این مساله، برای فعالان صنعت فولاد بسیار حائز اهمیت است که اطلاعات خود را در این حوزه، به‌روز‌رسانی کنند. به‌همین منظور، شرکت بازرگانی سراج توس به‌عنوان یکی از فعالان با سابقه‌ی دنیای فولاد، در جهت توسعه و بهبود کیفیت و خدمات خود در بیست و سومین سمپوزیوم فولاد که در مهرماه 1400 در جزیره‌ی کیش برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. در این گردهمایی، شرکت‌های فولادی و اساتید و دانشگاهیان در زمینه‌ی چالش‌ها و راهکارهای صنعت فولاد در دوران پساکرونا، به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 

برای اطلاع از قیمت انواع ورق گالوانیزه و مقایسه قیمت‌ این محصول از کارخانه‌های مختلف، به جدول قیمت ورق گالوانیزه در وب‌سایت www.sgt-steel.com مراجعه کنید و با اطمینان از کیفیت و قیمت خرید کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم