بازدید 9294

اردوغان و علی‌اف "بیانیه شوشا" را امضا کردند

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد بیانیه شوشا نقشه راه برای فصل جدید روابط آنکارا و باکو را مشخص خواهد کرد. رئیس جمهوری آذربایجان هم ضمن اشاره به پشتیبانی ترکیه در دوره جنگ تاکید کرد: این حمایت را هرگز فراموش نخواهیم کرد.
کد خبر: ۱۰۵۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵ 16 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی سخنانی در نشست مشترک خبری با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود در شوشا اعلام کرد: بیانیه شوشا نقشه‌راه برای فصل جدید روابط ترکیه و آذربایجان را مشخص خواهد کرد.

وی گفت: علاوه بر بازسازی مناطق آزاد شده، تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد تا قره‌باغ و آذربایجان دیگر چنین فاجعه‌ها را تجربه نکنند. تمام عاملان تاثیرگذار در منطقه را دعوت می‌کنیم تا حقیقت را دیده، پیروزی مردم آذربایجان را پذیرفته و به آینده نگاه کنند.

اردوغان اظهار کرد: به‌عنوان ترکیه، ما هم می‌خواهیم روابط همسایگی جغرافیایی خود را به سمت همکاری‌های عمیق‌تری سوق دهیم. امیدواریم ارمنستان دست همبستگی و حسن نیتی را که به سوی آن دراز شده، بگیرد و از فرصت همکاری برای ایجاد یک آینده مشترک به‌خوبی استفاده کند.

وی ادامه داد: از یک پلتفرم شش‌جانبه مشتکل از ترکیه، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ایران بحث کردیم. دیگر می‌خواهیم با این پلتفرم منطقه را به یک منطقه صلح و آرامش تبدیل کنیم. ما (اردوغان و علی‌اف) آماده فداکاری در این پلتفرم جانبه هستیم. آقای پوتین نیز همینطور، با اقدامات انجام شده در این زمینه، منطقه به یک منطقه صلح تبدیل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: هر کسی که تمایل کمک به موقعیت جدید در منطقه را دارد، باید سیاست نفرت‌انگیز و تحریک‌آمیز را کنار بگذارد و به صلح و همکاری روی آورد. وقتی چنین احتمالی پیش می‌آید، ما هم آماده‌ایم برای عادی‌سازی روابط خود با ارمنستان آنچه لازم است را انجام دهیم.

اردوغان گفت: در نظر داریم در اسرع‌وقت در شهر باستانی شوشا سرکنسولگری افتتاح کنیم. بنابراین، اطمینان حاصل خواهیم کرد تا فعالیت‌های ما در منطقه به‌طور سریع‌تر و موثرتری انجام بگیرد.

وی با اشاره حمایت ترکیه از پروژه ساخت کریدور زنگزور جنوبی که توسط آذربایجان اجرا می‌شود، افزود: با اجرای این پروژه، کریدور مشترک جدیدی از شرق تا غرب افتتاح خواهد شد. این بسیار مهم است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری ضمن اشاره به اهمیت تاریخی سفر اردوغان، گفت که «بیانیه متفقین» که امروز امضا شد روابط بین دو کشور را به بالاترین سطح ارتقا داده است.

علی‌اف در ادامه افزود: نام این بیانیه به عنوان متفقین خود بیانگر همه چیز است.

وی همچنین تصریح کرد: امروز همکاری بین دو کشور از نظر کیفیت ارتقا یافته و کلیه مفاد بیانیه ضامن همکاری‌های آینده است.

رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد: در موضوع کریدور زنگزور که ترکیه و آذربایجان را از طریق راه آهن و زمینی به هم متصل می‌کند تنها به حرف اکتفا نمی‌کنیم بلکه در عمل آن را اجرا می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از مردم کشور دوست و برادر ترکیه تا آخرین لحظات جنگ به ما قدرت و روحیه بیشتری بخشید. این حمایت را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

اردوغان و علی‌اف روسای جمهوری ترکیه و آذربایجان "بیانیه شوشا" را امضا کردند.

در بیانیه شوشا تاکید شد که افتتاح کریدور زنگزور که ترکیه و آذربایجان را به یکدیگر متصل می‌کند و خط آهن نخجوان-قارص سهم مهمی در تحکیم روابط خواهد داشت.

طرف‌های بیانیه شوشا به نقش مهم ترکیه در فعالیت‌های مرکز مشترک ترکیه-روسیه در اراضی آزاد شده از اشغال تاکید کردند.

در بیانیه شوشا عنوان شد: آذربایجان برای پایان دادن به حمله ۳۰ ساله ارمنستان و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی، حمایت ترکیه را گرامی می‌دارد.

در بیانیه شوشا آمده است: طرف‌ها در صورت بروز تهدید یا حمله به استقلال یا تمامیت ارضی هر یک از آن‌ها توسط کشور ثالث کمک لازم را به یکدیگر ارائه خواهند کرد. طرفین برای حل و فصل مسائل امنیتی و ثبات منطقه‌ای و جهانی مشترکا تلاش خواهند کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر