بازدید 6819

افت دلار از ترس کرونا

نگرانی‌ها از روند واکسیناسیون باعث تقویت ارزش ارز‌های امن مقابل دلار شد.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰ 15 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا به نقل از رویترز، اختلاف در میزان واکسیناسیون عمومی کشور‌ها به حدی قابل توجه است که با وجود روند خوب واکسیناسیون در کشور‌های پیشرفته، معامله گران هنوز مجبورند ریسک کرونا را به دلیل عقب ماندن دیگر کشور‌ها از برنامه ریزی خود، در محاسبات ریسک مدنظر قرار دهند. کریستالینا جیورجیوا- رییس صندوق بین المللی پول- با هشدار نسبت به وضعیت کنونی گفته است تا زمانی که حتی یک کشور از طرح واکسیناسیون عقب بماند، امکان ایجاد جهش‌های دوباره در ویروس کرونا و پیدایش یک موج همه گیری جدید در جهان که نسبت به واکسن‌های موجود مقاوم باشد وجود دارد.

با وجود گذشت بیش از سه سال از رای شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا و حصول توافق بین لندن و بروکسل بر سر چگونگی روابط در آینده، اختلاف نظر بین دو طرف به ویژه در خصوص ایرلند به میزان قابل توجهی باقی مانده اند. ایرلند شمالی جز خاک انگلیس و ایرلند جنوبی جز اتحادیه اروپا هستند، اما هنوز اجرای توافقات گمرکی و تجاری در مرز این دو ناحیه محقق نشده است. با توجه به احتمال کشیده شدن درگیری طرفین به روابط بانکی، این مساله می‌تواند فشار روی ارز‌های اروپایی را بیشتر کند.

عجله‌ای برای تغییر سیاست‌های حمایتی فعلی در بین مقامات اروپایی دیده نمی‌شود و این مساله ممکن است در روز‌های آتی فشار بر روی ارز واحد اروپایی را افزیش دهد، مساله‌ای که به نفع صعود دلار و از دست رفتن کانال‌های فعلی یورو خواهد شد. کلاس نات- از مدیران بانک مرکزی اروپا- در مصاحبه‌ای گفته است با توجه به محدودیت‌ها در سیاست گذاری پولی، لازم است تا سیاست‌های گذاری‌های مالی برای سال‌های پیش رو از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند.

با بهبود وضعیت استخدام ها، در نخستین هفته از ماه ژوئن شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۱۶ هزارنفری به ۳۷۶ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می‌رود روند متقاضیان صعودی باشد و به ۴۰۰ هزار نفر برسد. بیشترین کاهش در شمار متقاضیان در ایالت‌های نیویورک، میشیگان، ورمونت و فلوریدا به ثبت رسیده است. از طرف دیگر، اما در جورجیا، واشنگتن و ایلینوی روند صعودی حفظ شده است.

فشار تورمی ناشی از احیای سریع تقاضا به طور واضحی در اقتصاد‌های بزرگ رو به افزایش است. نرخ تورم چین در ١٢ ماه منتهی به می‌به مثبت ۱.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۴ درصد بیشتر از تورم ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است. این بالاترین تورم ثبت شده ۱۰ ماه اخیر در چین بوده است. در بیشتر کشور‌های اروپایی و آمریکا هم شرایط مشابهی برقرار است و تورم، رو به جلو حرکت می‌کند.

مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد در سه ماه نخست امسال متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۰.۳ درصد و منفی ۰.۲ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۳ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به مارس در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی ۱.۳ درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی ۱.۲ درصد بوده است.

روز‌های خوب یوان در برابر اسکناس سبز به لطف تقویت دنباله دار ذخایر ارزی چین ادامه دارد. جدیدترین آمار‌ها نشان می‌دهد میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه می‌به روند صعودی خود ادامه داده است؛ حتی در زمانی که بانک مرکزی چین در هفته‌های اخیر دست به تزریق گسترده نقدینگی به بازار زده است. آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۲۳.۶۲ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

پس از دیدار‌های متعدد مقامات آمریکایی و چینی که معامله گران را به آتش بس موقت در روابط دو اقتصاد بزرگ جهان امیدوار کرده بود، تنش‌های بین دو طرف به دنبال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا بر ضد شرکت‌های چینی مجددا بالا گرفته است. وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲۸ شرکت دیگر چینی را به دلیل ارتباط با ارتش چین تحریم کرده است تا بدین ترتیب تعداد شرکت‌های تحریم شده چینی به این دلیل توسط آمریکا به رقم بی سابقه ۵۹ شرکت برسد.

عملکرد نه چندان درخشان دلار در سال ۲۰۲۱، برخی از بانک‌های مرکزی را در سراسر جهان به واکنش واداشته است تا بدین ترتیب اجازه تقویت بیش از حد آن‌ها مقابل دلار داده نشود. در چین، برخی از منابع خبری گزارش داده اند بانک مرکزی این کشور با هدف تضعیف عمدی یوان مقابل دلار به بانک‌ها دستور داده است تا نسبت دلار از سپرده‌های خود را بالا ببرند. چینی‌ها نگران اند تقویت بیش از حد یوان مقابل دلار باعث کاهش رقابت پذیری محصولان چینی مقابل همتایان آمریکایی آن‌ها در بازار‌های جهانی شود.

مسیر تورمی در بسیاری از کشور‌های اروپایی در حالت نگران کننده‌ای قرار گرفته است: طبق اعلام مرکز آمار آلمان، نرخ تورم در ماه آوریل به بالای نرخ دو درصدی رسیده است. متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۲.۵ درصد بوده که ۰.۵ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم همچنین بالاترین تورم مثبت ثبت شده در ۱۳ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود و کار بانک مرکزی را برای اتخاذ رویکرد انبساطی دشوار خواهد ساخت.

تاکنون بیش از ۱۷۶ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۳۰۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۸۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۱۵ هزار و ۸۶ نفر، برزیل با ۴۸۷ هزار و ۴۷۶ نفر، هند با ۳۷۵ هزار و ۱۸۵ نفر، مکزیک با ۲۳۰ هزار و ۱۴۸ نفر و پرو با ۱۸۸ هزار و ۷۰۸ نفر بوده است.

فیلیپ وی- استراتژیست ارشد ارزی در بانک دی بی اس - گفت: مساله مهم پیش روی بازار ارز این است که بانک‌های مرکزی به ویژه فدرال رزرو تا چه زمانی می‌خواهند به رویه فعلی ادامه دهند. آن طور که از برخی گمانه زنی‌ها می‌توانیم برداشت کنیم این است که به زودی شاهد تغییر ریل سیاست گذاری خواهیم بود. ژانت یلن- وزیر خزانه داری آمریکا- هم تلویحا از افزایش نرخ بهره حمایت کرده چرا که معتقد است این کار به تقویت رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۵۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۱ دلار اعلام شد. (نرخ‌های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازار‌های ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارز‌های اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۲ دلار رسید.

ارز‌های آسیایی

در معاملات بازار‌های ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۱ درصد افزایش به ۱۱۰.۰۲۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۸ یوان چین اعلام شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی