بازدید 6054
۶

در تابستان بیش از ۱۰ میلیون دز واکسن تولید می‌کنیم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در تابستان بیش از ۱۰ میلیون دز واکسن کرونا تولید می‌کنیم و از ابتدای مهر میزان تولید به بیش از ۱۰ میلیون دز در ماه می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۵۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴ 13 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا شانه ساز در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه تا آخر پاییز نگرانی‌ها درباره واکسیناسیون را به پایان می‌رسانیم و حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور را واکسیناسیون خواهیم کرد افزود: البته با توجه به جهش‌های ویروس کرونا نمی‌توانیم به آسانی بگوییم ماسک‌ها را برداریم یا فاصله گذاری‌ها را کاهش دهیم.

وی گفت: تأمین واکسن برای همه کشور‌ها چالش است، اما تلاش می‌کنیم با توجه به اینکه تولید واکسن‌های داخلی ما به مرحله نهایی رسیده است تعللی در واکسیناسیون مردم ایجاد نشود.

شانه ساز افزود: تا پایان خرداد واکسیناسیون با واکسن ایرانی را آغاز خواهیم کرد و با زیرساخت‌هایی که در کشور ایجاد شده است ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دز واکسن در سال را خواهیم داشت که نه تنها جمعیت کشور را واکسینه می‌کنیم بلکه صادرات نیز خواهیم داشت.

وی گفت: ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار دز واکسن وارد و حدود ۵ میلیون دز تزریق کرده ایم.

شانه ساز افزود: برای تزریق دز دوم واکسن کرونا نیز واردات واکسن انجام می‌شود و تقریباً همه پلتفرم‌های دنیا را در کشور داریم.

وی گفت: البته می‌توانیم بجز واکسن اسپوتنیک از واکسن‌های تولید داخل به عنوان دز دوم واکسیناسیون دیگر واکسن‌ها استفاده کنیم.

شانه ساز اضافه کرد: ممکن است فشار‌های زیادی برای صدور مجوز تزریق عمومی واکسن‌های داخلی وجود داشته باشد، اما به هیچ عنوان این فشار‌ها را نمی‌پذیریم و بر اساس روش‌های علمی کار را انجام می‌دهیم.

وی گفت: به نظر من دو واکسن داخلی رازی و برکت قابلیت تزریق عمومی دارند، اما وزارت بهداشت بر اساس تعهدی که به مردم دارد تا کار‌های علمی این دو واکسن به نتیجه نرسد مجوز تزریق عمومی را نمی‌دهد.

شانه ساز افزود: از همان ابتدا و زمانی که در تهیه ماسک مشکل داشتیم، جلسات تخصصی تولید واکسن را برگزار کردیم و از دنیا عقب نبودیم، اما به دلیل اینکه برخی کشور‌ها زیرساخت تولید واکسن‌های مشابه کرونا مانند سارس را داشتند زودتر واکسن تولید کردند.

وی گفت: بر اساس موجودی واکسن طرح ملی واکسیناسیون را انجام می‌دهیم و امیدوارم با ورود واکسن‌های ایرانی این طرح را با سرعت بیشتری به نتیجه برسانیم.

شانه ساز افزود: بیشتر کشور‌ها در فاز سوم آزمایش واکسن کرونا واکسیناسیون عمومی را آغاز کردند مانند کشور‌های حاشیه خلیج فارس که مردم خود را در اختیار دیگر کشور‌ها برای آزمایش واکسن‌های آن‌ها قرار دادند و حتی رژیم صهیونیستی نیز این کار را انجام داد، اما ما اجازه ندادیم دیگر کشور‌ها روی سلامتی مردم کشور ما مرحله سوم واکسن خود را آزمایش کنند.

وی گفت: شرکت‌های تولید کننده واکسن داخلی به دلیل تحریم‌های ظالمانه با مشکلات بسیار زیادی برای وارد کردن محیط کشت و مواد اولیه روبرو هستند، اما اکنون مواد اولیه ساخت ۳۰ میلیون دز واکسن در کشور وجود دارد.

شانه ساز افزود: با ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی امیدواریم جمعیت دانشجویی کشور تا پاییز واکسینه شوند، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه، در این باره با احتیاط صحبت می‌کنیم.

وی گفت: تا پایان پاییز برآورد ما تهیه ۱۲۰ میلیون دز واکسن برای دستیابی به مرحله ایمنی است تا زمستان آرامی را داشته باشیم و اگر خوشبیانه صحبت کنیم تا پایان پاییز حتی می‌توانیم کل جمعیت کشور را واکسینه کنیم.

شانه ساز افزود: از ابتدا امید ما به تولید واکسن داخلی بوده است، اما از واردات نیز غافل نشدیم و ساز و کار واردات ۱۶ و هشت دهم میلیون دز واکسن در قالب ساز و کار کوواکس ایجاد و ارز آن را تأمین و ارسال کردیم.

وی گفت: به واسطه کرونا زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور ایجاد شده است که از جمله آن‌ها تولید واکسن آنفلوآنزا نخستین بار در کشور است و می‌توانیم پیش از پاییز دستکم حدود ۳ تا ۴ میلیون دز واکسن آنفلوآنزای داخلی به بازار ارائه کنیم.

شانه ساز افزود: برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز شیوه نامه‌های بهداشتی تهیه و ابلاغ شده است و در همه مراحل برگزاری انتخابات، وزارت بهداشت حضور دارد و بر روند انتخابات تا آخرین ساعت نظارت می‌کند.

خانم طلعت مختاری آزاد عضو هیأت علمی ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این برنامه گفت: در ابتدا تصور می‌کردیم ویروس کرونا نمی‌تواند تغییر کند، اما اکنون می‌بینیم این ویروس دائم در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه واکسن‌های ساخته شده در دنیا بر اساس همان ویروس اولیه ساخته شده اند افزود: این واکسن‌ها بر ویروس‌های تغییر یافته نیز تأثیر دارند.

خانم مختاری آزاد گفت: اثبات این موضوع از نظر علمی سخت است که کسی به کرونا مبتلا شده باشد و دوباره مبتلا شود یا واکسن زده باشد و دوباره به بیماری مبتلا شود.

وی افزود: واکسن جلوی بیماری شدید، بستری شدن و مرگ را می‌گیرد، اما ممکن است فرد دچار عفونت شود.

خانم مختاری آزاد با بیان اینکه مطمئن هستم واکسن‌های ایرانی می‌توانند جایگزین دز دوم واکسن‌های خارجی شوند گفت: همکاران من منتظر واکسن ایرانی هستند، چون سابقه بسیار خوبی دارد.

وی افزود: اگر فاصله میان تزریق دز اول و دز دوم یک یا دو هفته اضافه شود مشکلی ایجاد نخواهد شد و این بر اساس تجربه‌ای است که در دیگر کشور‌ها به دست آمده است.

خانم مختاری آزاد گفت: حتی اگر از دو واکسن متفاوت برای تزریق در دز اول و دز دوم استفاده شود مشکلی ایجاد نمی‌کند.
وی افزود: خیلی زود است که بگوییم هر سال باید واکسن کرونا را تزریق کنیم.

خانم مختاری آزاد گفت: به دلیل متفاوت بودن بیماری آنفلوآنزا و کرونا می‌توان هم واکسن آنفلوآنزا و هم کرونا را تزریق کنیم.

وی افزود: هیچ واکسنی صد درصد بی خطر نیست بلکه موضوع هزینه فایده است و اینکه واکسن عوارض جانبی بسیار پیچیده‌ای نداشته باشد.

حسن جلیلی مدیر پروژه واکسن برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در این برنامه گفت: مستندات لازم را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده ایم و تصمیم تزریق عمومی واکسن برکت را وزارت بهداشت می‌گیرد.

وی افزود: وظیفه ما تولید بیش از پیش واکسن است و تلاش می‌کنیم خطوط تولید واکسن با بیشترین ظرفیت خود تولید کنند.

جلیلی گفت: اکنون بیش از ۱ میلیون دز واکسن تولید کرده ایم و منتظر اجازه مصرف هستیم.
وی با بیان اینکه تا پایان خرداد بیش از ۳ میلیون دز واکسن برکت تولید می‌کنیم و این ظرفیت به تدریج افزایش می‌یابد افزود: تا پایان شهریور به صورت تجمعی بیش از ۵۰ میلیون دز واکسن تولید خواهیم کرد.

جلیلی با بیان اینکه اکنون در مرحله سوم کارآزمایی واکسن برکت هستیم اضافه کرد: در تهران و کرج بر اساس پروتکل، ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر واکسن دریافت کرده اند و با احتساب مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر تا عصر روز گذشته به بیش از ۱۵ هزار نفر واکسن تزریق شده است.

وی گفت: امکان داوطلب شدن برای تزریق واکسن برکت در تهران و کرج وجود ندارد، اما در مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر افراد می‌توانند داوطلب دریافت این واکسن شوند.

علی اسحاقی رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن سرم سازی رازی نیز در این برنامه گفت: واکسن رازی در مرحله کارآزمایی بالینی فاز دوم است و ۲۴۰ نفر در فاز دوم واکسن دریافت کرده اند.

وی افزود: واکسن رازی ۲ دز تزریق و ۱ دز استنشاقی دارد و بر اساس نتایج آزمایشگاهی برای روی حیوانات، ۹ تا ۱۰ ماه ایمنی ایجاد می‌کند.
اسحاقی گفت: واکسن رازی قابلیت تزریق به عنوان فاز دوم واکسن‌های دیگر را دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
متاسفانه کسی نیست که در صورت عملی نشده ادعا ها و کذب بودن آمارها موضوع را از طریق قضایی پیگیری کند. لذا این روند آمار دادن ها کماکان ادامه دارد.
در دنیا فوتبال با تماشاگر برگزار می شود. این آدم می گوید که تولید خواهیم کرد. بابا از رنگ کردن مردم دست بردارید.
یک کلام: واکسن وارد کنید
مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند؟!!
خیلی ممنون من نمی خواهم واکسن بزنم پس آن واکسنی که سهم من و خانواده من هست را به سایر کشورها بفروشید و پولش را به فقرا بدهید
قبل تابستان قرار نبود تولید کنید؟
چقدر دروغگو داریم قبلا می گفتند خرداد 10 میلیون و از تیر هر ماه 20 میلیون البته با توجه به آشنایی با هم وطنان مان که دروغ مثل نقل و نبات در زندگی اینها رسوخ کرده من فکر نکنم امسال کلا 10 میلیون واکسن ایرانی تولید بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار