دفاع مجلس از روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات شورا‌ها

در انتخابات شورا‌های روستا کشور بیش از ۲۸۸ هزار نفر ثبت نام کرده که ۲۶۹ هزار نفر از آن‌ها تایید شده که این به معنای ۹۴ درصد تایید و ۶ درصد ردصلاحیت است. در شهر‌ها نیز ۴۷ هزار و ۳۱۷ نفر ثبت نام کرده که ۴۰ هزار و ۳۶۴ نفر تایید شدند. البته بنا شده درباره تعدادی از پرونده‌ها گفت‌وگو صورت گیرد و نتایج قطعی اعلام شود.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ 09 June 2021
به دنبال افزایش انتقادات از نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای غیرعلنی به بررسی این روند پرداختند.

به گزارش «تابناک»، طبق قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، نظارت بر انتخابات شورا‌ها به عهده مجلس شورای اسلامی است. بر این اساس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شور‌ها مرکب از سه نماینده مجلس به انتخاب پارلمان تشکیل شده و در هر استان، هیات نظارت آن استان مرکب از ۳ نفر دیگر از نمایندگان و با تعیین هیات مرکزی نظارت ایجاد می‌شود.

بر اساس جدول زمان بندی، بررسی صلاحیت‌ها در هیات مرکزی به اتمام رسیده است که در همین باره حمیدرضا کاظمی رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در روز دوشنبه (۱۷ خرداد) گفت که «مرحله نهایی رسیدگی به اعتراضات کاندیدا‌های انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در پانزدهم خرداد در هیات مرکز نظارت بر انتخابات به پایان رسید و نتایج نهایی به وزارت کشور ابلاغ شده و از طریق فرمانداری‌ها اعلام می‌شود لذا بیستم خرداد آغاز تبلیغات کاندیدا‌های تأیید صلاحیت شده است.»

حالا تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به روند بررسی صلاحیت‌ها اعتراض دارند تا جایی که امروز جلسه غیرعلنی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد. در توضیح این جلسه، علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس اظهار کرد: بر اساس گزارش ارائه شده، در انتخابات شورا‌های روستا کشور بیش از ۲۸۸ هزار نفر ثبت نام کرده که ۲۶۹ هزار نفر از آن‌ها تایید شده که این به معنای ۹۴ درصد تایید و ۶ درصد ردصلاحیت است. در شهر‌ها نیز ۴۷ هزار و ۳۱۷ نفر ثبت نام کرده که ۴۰ هزار و ۳۶۴ نفر تایید شدند.

او این را هم گفت که ملاک تایید صلاحیت‌ها استعلام از مراجع ذی ربط و اجرای قانون بوده است البته بنا شده درباره تعدادی از پرونده‌ها با نظر مشترک رئیس هیات نظارت استان و هیات مرکزی نظارت گفت‌وگو صورت گیرد و نتایج قطعی اعلام شود.

سلیمی از تاکید رییس مجلس بر بازنگری در قانون انتخابات شورا‌ها هم سخن گفت؛ صحبتی که روز گذشته هم جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت به نحوی دیگر بیان کرد و توضیح داد: نمایندگان مجلس در طول ۳ ماه گذشته تحت تاثیر فشار‌هایی برای نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا قرار گرفته اند، حال اینکه اساسا چرا باید مسئولیت نظارت بر انتخابات شورا‌ها بر عهده نمایندگان مجلس باشد که هیچ نقشی در تایید و رد صلاحیت‌ها ندارند. چرا باید جایگاه مجلس تحت تاثیر این مسائل قرار گیرد. بعد افرادی که بر اساس نظر مراجع چهارگانه تایید صلاحیت شدند، بادی به غبغب انداخته و می‌گویند که نماینده می‌خواست ما را رد کند، اما در توانش نبود، آن‌هایی هم که تایید نمی‌شوند در فضای ولنگار مجازی توهین‌های بسیاری به نمایندگان نسبت می‌دهند. در این شرایط مراجع مربوطه پاسخی درباره دلایل رد صلاحیت ارائه نمی‌کنند و نمایندگان تحت چنین هجمه‌ای قرار گرفته اند.

او گفت که در طول سه ماه گذشته توهین‌های بسیاری به نمایندگان شده است لذا باید دو کار مهم صورت گیرد، چون شاهد تعارض منافع هستیم. در همین راستا در حال تهیه طرحی برای واگذاری بررسی صلاحیت کاندیدا‌های شورا‌های شهر و روستا به شورای نگهبان و طرح لزوم اعلام دلایل رد صلاحیت افراد به صورت شفاف هستیم.

برای توضیحات بیشتر امروز کاظمی رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها با برگزاری نشست خبری توضیح داد که در مجموع ۹۵ درصد از داوطلبان شورا‌های اسلامی شهر و روستا تایید صلاحیت شده و تنها صلاحیت پنج درصد داوطلبین رد شده است امروز نیز در آخرین مرحله قرار داریم که اگر کسی مدارک مستدل و قابل استنادی به ما دهد، با توجه به اختیار قانونی، صلاحیت آن را تایید می‌کنیم.

علاوه بر این موضوع، تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکراتی از روند برگزاری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کردند؛ محمد مولوی نماینده آبادان گفت: اینجا ایران است که ذلت نمی‌شناسد. در فرهنگ ایران اسلامی اقتدار، عزت و استواری جزو واژگان اساسی به شمار می‌آید. مناظره‌های انتخاباتی در شأن ریاست جمهوری نیست، کاندیدا‌ها از برنامه‌ها و اهدافشان سخن بگویند، چون تیشه‌کشی و ماله‌کشی برای کوتوله‌هاست.

مولوی همچنین در توصیه‌ای به نمایندگان مجلس گفت: ما نمایندگان مردم هستیم اگر قرار باشد که در کنار نامزد‌ها باشیم نباید رسالت اصلی‌مان را فراموش کنیم. مبادا از مسیر خود منحرف شویم که شایسته نیست. مجلس انقلابی مجلسی است که در کنار مردم باشد. ما باید شاخص‌ها را تبیین کرده و مردم را برای مشارکت ترغیب کنیم نه این‌که نماینده دولتی شویم.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان هم اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور کاندیدا‌های ریاست جمهوری توقع زایی نکرده و راستگویی و عدم تخریب یکدیگر را در برنامه خود داشته باشند. مردم از دروغ، دورویی و تخریب خسته شده اند، وقتی نخبگان کشور توسط شورای نگهبان تایید می‌شوند و روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند، مردم آن‌ها را می‌بینند. کاندیدا‌های ریاست جمهوری به جای اینکه مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه‌های خود را ارائه بدهند، با هم برخورد می‌کنند که این کار درستی نیست.

مجلس هفته آینده جهت سرکشی نماینده به حوزه‌های انتخابیه جلسه علنی نخواهد داشت.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
از این مجلس ( پیش دبستانی ها) غیراز ابن گونه حرکتها چکاری برمیاد .چه بلدند اگر دانستند که قانون اساسی چند اصل است؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
خب وقتی نماینده ای، به هر طریقی که برادرش و چند نفر را که با دلایل زیاد ردصلاحیت می شودند را به همراه چند نماینده دیگر، بالاخره تایید می‌کند، انتقاد از مجلس، جابز نیست؟!!!!
آخه مجلس حداقلی،که این حرفارو نداره؟؟؟!!!
واقعا این نمایندها انتخاب مردم نبوده که اینها برای ما تصمیم بگیرند
مجلس 10 درصدی حمایت نکنه کی بکنه. رد صلاحیت نبود، تا میلیارد سال مجلس را از تلویزیون فقط می تنونستند ببینند اکثر اینها
مجلس کم درصدی که نماینده اکثریت نیست درهیچ مسئله ای نبایستی دخالت کند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر