بازدید 7597
۲

یک پیشنهاد برای اصلاح روند برگزاری مناظرات

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه برگزاری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری گفت: مقایسه کاندیداها با یکدیگر مستلزم این است که یک سوال یکسان از تمام کاندیداها پرسیده شود، پرسیدن سوالات یکسان به مردم کمک می‌کند تا بتوانند ارزیابی کنند برنامه کدام کاندیدا جامع‌تر است.
کد خبر: ۱۰۵۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 09 June 2021

به گزارش «تابناک»، سعید باستانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دور دوم مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری بیان کرد: برای مناظره میان کاندیداها این روش مناظره، اصلا روش مناسبی نیست.

وی برای حل این مشکل تشکیل سامانه‌ای را پیشنهاد داد که مردم در آن بتوانند سوالات خود را به صورت مستقیم بیان کنند و ادامه داد: زمانی که در کشور ما مانند برخی کشورهای دیگر مبنا بر تحزب نیست و در عین حال سیستم مردم‌سالاری را داریم، دست کم باید مجموعه‌ای قبل از انتخابات به صورت هدفمند و نظام‌مند یک سیستم جامعی را تهیه کنند که مردم به صورت شفاف سوالات احتمالی خود را در آن سامانه مطرح کنند که برای همه قابل مشاهده باشد.

این نماینده پیشین مجلس افزود: شاید این پرسش پیش آید که تعداد سوالات زیاد شود ولی این سوالات می‌تواند دسته‌بندی شود و می‌توان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها را دسته‌بندی کرد. با این روش پرتکرارترین سوال، دغدغه مردم است و چون حکومت ما مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است، باید نظر مردم نیز لحاظ شود و هرسوالی که مطرح می‌شود باید توسط کاندیدا پاسخ داده شود.

باستانی با بیان اینکه «این سوالات باید در چهار دسته اصلی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دسته‌بندی شود،» تصریح کرد: مقایسه کاندیداها با یکدیگر مستلزم این است که یک سوال یکسان از تمام کاندیداها پرسیده شود. برای مثال برنامه کاندیداها برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال. از این هفت نفر نامزد انتخاباتی باید سوالات یکسان پرسیده شود تا مردم ببینند برنامه و نظر کدام کاندیدا جامع‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: غیر از این مورد هر نهاد یا کمیته‌ای دیگر مسئول تدوین سوال قرار بگیرد نظر کلی مردم نخواهد بود. حتی اگر شورایی تشکیل شود و نماینده مردم در مجلس این سوالات را مطرح کند. بنابراین با این روش است که مردم به‌صورت دقیق می‌توانند کاندیدای مدنظر خود را انتخاب کنند.

این نماینده پیشین مجلس روش فعلی برگزاری مناظرات را ناکارآمد توصیف کرد و افزود: در حال حاضربه‌صورت کلی مردم تنها می‌توانند نحوه پاسخ‌گویی کاندیداها را مورد ارزیابی قرار دهند که این کاندیدا به این سوال خوب پاسخ داده است یا خیر. این یک نقد کلی در روند مناظرات است و به‌نظر من مردم نمی‌توانند با این روش به نتیجه موردنظر خود برسند.

باستانی در رابطه با اینکه عملکرد کدام کاندیدا در مناظره دوم را بهتر از سایرین ارزیابی کرده است، گفت: با این روش، ارزیابی کاندیداها امکان‌پذیر نیست و هر تیم و کمپین انتخاباتی همان‌جوابی را که از کاندیدای خود گرفته است را پوشش می‌دهد و در مورد همان تبلیغ و ارزیابی می‌کند. ولی بنده به عنوان ارزیاب که در روز انتخابات می‌خواهم رای بدهم، نمی‌توانم بین نامزدهای انتخاباتی ارزیابی انجام دهم و یکی را انتخاب کنم. چون در این روش مناظره، کاندیداها هیچ مزیتی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت.‌

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
شما فکر کردید خود صدا و سیما این چیزارو نمیدونه ؟؟!!

آنها به عمد کاری میکنند که مناظره به صورت گفتگو معمولی دنبال بشه و زیاد چالشی نشه،
چون اونموقع باید یا به صورت ضبط شده آماده بشه یا با سانسور فراوان ...
غیر از زاکانی و مهرعلی زاده بقیه فرهنگ مناظره دارند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی