بازدید 12662
وقتی بر خلاف نوروز، «سفر» مساله نیست

آیا ستاد ملی مقابله با کرونا به تعطیلات رفته است؟!

به فاصله حدود شانزده ماه از شناسایی ویروس کرونا در کشورمان و در شرایطی که قرار گرفتن چند مناسبت تقویمی، موجب شکل گیری تعطیلاتی چند روزه در میانه خردادماه شده و بسیاری از شهروندان این فرصت را برای سفر مغتنم شمردند، ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل جلسه نداد و این تصمیم با هیچ اعتراض خاصی روبه رو نشد.
کد خبر: ۱۰۵۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ 07 June 2021
تابناک اجتماعی
برخلاف شنبه‌های گذشته، این هفته نه خبری از تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بود و نه تصمیمات راهبردی برای مقابله با شرایط ویژه این روز‌ها تا این پرسش به وجود آید که چرا؟!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله حدود شانزده ماه از شناسایی ویروس کرونا در کشورمان و در شرایطی که قرار گرفتن چند مناسبت تقویمی، موجب شکل گیری تعطیلاتی چند روزه در میانه خردادماه شده و بسیاری از شهروندان این فرصت را برای سفر مغتنم شمردند، ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل جلسه نداد و این تصمیم با هیچ اعتراض خاصی روبه رو نشد.

درباره بی توجهی به شرایطی سخن می‌گوییم که پیشتر نمونه مشابه آن را در نوروز امسال شاهد بودیم و به تاکید امثال وزیر بهداشت، موجب شکل گیری پیک چهارم شیوع کرونا در کشورمان شد و افزون بر تحمیل سخت‌ترین دوران کاری به کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا، خسارات هنگفتی به بار آورد و جان بسیاری از هموطنان مان را گرفت.

در آن برهه، سخن از کوتاهی ستاد ملی در تصویب منع سفر‌های نوروزی بود که موجب شد شمار شهر‌های قرمز و نارنجی به سرعت رو به افزایش بگذارند و کار به جایی برسد که به روز رسانی روزانه فهرست رنگ بندی کرونایی شهر‌های کشورمان در دستور کار قرار گیرد و برای مهار بحرانِ وسیع شکل گرفته، نیازمند تدابیری جدید از جمله ارجاع بیماران به منزل و ترخیص پیش از موعد بیماران بستری باشیم.

از آن ایام زمان زیادی نگذشته است، اما به رغم کوتاه بودن این فاصله زمانی، حالا شرایطی مشابه پیش رویمان قرار دارد که البته مرهون تصمیماتی متفاوت است؛ اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا، از یکی دو هفته قبل به فکر افتاده و منع سفر در این تعطیلات را در آخرین جلسه خود به تصویب رسانده بود. منعی که دست کم مرور اوضاع جاده‌های بین شهری در ایام اخیر حکایت از شکست نسبی آن دارد.

این را می‌شود از ترافیک سنگین مبادی ورودی بسیاری از شهر‌ها از جمله تهران در شبانه روز اخیر دریافت که حکایت از بازگشت مسافرانی دارد که ترجیح داده بودند به رغم جریمه‌های سنگین ۵۰۰ هزار و یک میلیون تومانی تردد بین شهر‌های نارنجی و قرمز، موعد تعطیلات نیمه خرداد را به سفر به شهر و دیار خود و یا گشت و گذار در دیگر شهر‌ها و استان‌ها اختصاص دهند.
 
آیا ستاد ملی مقابله با کرونا به تعطیلات رفته است؟!

نکته تامل برانگیز، اما نه پایان یافتن امتحانات مدارس پیش از این تعطیلات یا جلوگیری نکردن از تردد مسافران در محور‌های مواصلاتی کشور، که برگزار نشدن نشست این هفته ستاد ملی مقابله با کروناست. جلسات ستادی که مدام تاکید کرده هر گونه غفلت در ایام کرونایی ممکن است به از دست رفتن موفقیت‌های حاصل آمده در این مسیر منجر شده و بار دیگر شعله‌های بحران را شعله ور کند.

ملاحظاتی که ظاهرا چندان نیستند که اگر بودند، برگزاری نشست هفتگی ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور به تعویق نمی‌افتاد، به ویژه وقتی که می‌دانیم موج چهارم شیوع ویروس هنوز پایان نیافته، نسخه‌های جهش یافته ویروس مانند نسخه هندی در کمین است (که قدرت سرایت و بیماری زایی بیشتری دارد) و از آن مهم تر، موسم انتخابات آغاز شده و «تجمع» جزئی تفکیک ناپذیر از آن است که باید مانع شکل گیری آن، بدون رعایت پروتکل‌ها شد.

نکته‌ای کلیدی که غفلت از آن ممکن است موجب شود موج پنجم شیوع ویروس خیلی سریعتر از پیش بینی‌ها از راه برسد و کیست که نداند این موج بسیار سهمگین‌تر از موج‌های قبلی خواهد بود، همان گونه که موج دوم از اول، سوم از دوم و چهارم از سوم مهیب‌تر بود و زمان زیادی از سرگردانی بیماران نیازمند بستری در محوطه بیمارستان‌ها و کمبود شدید تخت برای بستری ایشان نگذشته است.

به این تاملات، سکوت کر کننده وزارت بهداشت را هم باید افزود که حتی به بازتاب اوضاع بحرانی در مناطق قرمز هم منجر نمی‌شود تا جایی که از هرمزگان خبر می‌رسد این استان در وضعیت بحرانی است و درخواست تعطیلی سه روزه ادارات آن به ستاد ملی ارجاع شده تا به کمک این تدبیر بتوان بر روند رو به افزایش بیماری فائق آمد و اوضاع را تحت کنترل درآورد؛ بحرانی که بعید نیست ردپای نسخه جهش یافته هندی یا آفریقای جنوبی در آن دیده شود.

وضعیتی که موجب نشده ستاد ملی مقابله با کرونا در موعد مقرر تشکیل جلسه داده و تدابیر لازم را در زمان مناسب اتخاذ نماید، همان گونه که اوضاع واکسن رو به وخامت گذاشته و کمبود‌ها در این زمینه کار را به جایی رسانده که برخی مراکز واکسیناسیون تعطیل شده و شماری از افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند، به دلیل موجود نبودن دوز دوم، از اتمام واکسیناسیون باز بمانند و نگرانی هایشان دوباره اوج بگیرد.

اینجاست که به نظر می‌رسد، ستاد ملی مقابله با کرونا به مسافرت رفته و تا بازگشتش از سفر، تنها می‌توانیم به پایبندی شهروندان به پروتکل‌ها دل خوش کنیم؛ پایبندی‌ که هر جا دیده نشود، هسته‌های جدید شیوع بیماری شکل خواهد گرفت و در نتیجه آن، شهروندانی که به مقررات پایبندی نشان داده اند، در معرض خطر قرار خواهند گرفت. همان شهروندانی که هر بار اسیر ندانم کاری دیگرانی می‌شوند که کرونا را دست کم یا نادیده می‌گیرند و ستاد ملی هم به اشکال مختلف با ایشان همراهی می‌کند!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
نرود میخ آهنی در سنگ!
حالا هزار بار بگویید "تهویه هوای فضای بسته" اصل اول در مبارزه با ویروس کروناست آیا دکتر!؟ حناچی خواهد فهمید؟ هرگز: در واگن های مترو و اتوبوس های بی آر تی، تهویه هوا خاموش، پنجره ها بسته و کولر با سیرکولیشن بسته روشن کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
قراره یه رییس جمهور جدید بیاد و همه چیز درست بشه ....1
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
اتفاقا ستاد ملی مبارزه با کرونا کاملا بیداره و قشنگ معلومه داره چیکار میکنه شما توقع غیر منطقی دارید.قراره عدم مشارکت مردم به پای کرونا نوشته بشه و مسئولین با دلی خوش دوباره به پشت میزهاشون برگردند و در خیال به سر ببرند که بله کاهش مشارکت بخاطر کرونا و ترس مردم از صندوق بوده.در حالی که ما مردم هر روز هفته در صف گوشت و مرغ مترو و بانک هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
پلیس در گیلان ممانعت از سفر کرد وخیلیها را برگرداند
کلا مملکت رو هواس فعلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
دقیقا و جالبه که انتظار دارن رای هم بدیم برای موندن این شرایط!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
سلام. ما رای می دهیم ولی درست انتخاب می کنیم نه مثل دفعه قبل که گفتیم و متاسفانه این شد
با شرکت در انتخابات به مشت به دهن کرونا خواهیم زد
متاسفانه تجمعات انتخاباتی شوراهای شهر روستا بسیار گسترده شده و افراد در منازل خود تجمعات برگزار می کنند مورد که دیشب در گیر این قضیه بودیم خانواده یکی از کاندیداها شورای شهر با داشتن کرونا و سرفه های شدید متاسفانه در یکی از امکانی که مردم در این مکان استراحت می کنند حضور داشتن و کودک این خانواده که تقریبا چهار یا پنج ساله است بدون ماسک برای بازی کنار کودکان دیگر می رفت وصورت خود را به کودکان دیگر نزدیک می کرد تا با آنها بازی کند . مادر خانواده نیز برای تبلیغ همسرش ماسک زیر چانه کنار افراد دیگر می نشست .حالا چند نفر مبتلا شده اند خدا می داند.
علیرضا زالی دوست آقای امیدوار رضایی مشکل گشاست. از ایشان در تمام پست های مربوطه کرونا استفاده فرمایید تا سامان دهد.
وقتی با جریمه دارن درآمد کسب میکنن چرا جلوی سفر را بگیرن ، پول بده بروتو شهر
متاسفانه همه چیز ما شده سیاسی از اقتصاد و بهداشت و ورزش و ....
راستي چرا در مناظره ها و پيغام هاي كانديدا ها صحبتي از واكسيناسيون كرونا و نحوه مقابلعه با ان نميشه ؟
چرا فقط نردد با خودروهای شخصی که ایمن ترین وسیله تردد در این شرایط است باید محدود و جریمه شوند اگر مسافرت ممنوع است باید با هر وسیله نقلیه ای ممنوع باشد تفاوت سفر گروهی با اتوبوس و هواپیما و قطار با خودرو شخصی چیست؟
فقط مسافرت باعث گسترش بیماری نمیشود، تمام پارکها، مناطق گردشگری، ییلاقات نزدیک به شهرها، و... مملو از جمعیت بود، جمعیتی که عدم استفاده از ماسک بعنوان حداقل رعایتهای بهداشتی، مشهودترین نمونه عناد اجتماعی را بهمراه داشت، روحیه افراد خسته و مردم ناامید از آینده هستند، شاید بخاطر همینه که به بیخیالی پناه آوردند.
زمان مراجعه برای نوبت دوم برای واکسن رسیده است اما واکسن ندارند
بی تدبیری و بی مدیریتی تا کی؟؟؟؟؟؟
سر کاریم . باز هم خدا را شکر
ای کاش نام نویسنده مقاله رو (حتی به اختصار) ذکر میکردین، مقاله بجا و درستی نوشته.
خودشون واکسن زدن دیگه برای چی جلسه تشکیل بدن؟ هروقت هم گفتن مردم مسافرت نرن برای این بوده که از جریمه خودروهای شخصی کسب درآمد کنن وگرنه مسافرت با اتوبوس و هواپیما و قطار که کلی ادم غریبه کنار هم میشینن همیشه ازاد بوده. مردم خودشون باید رعایت کنن وگرنه اینا نه مدیریت بلدن نه واکسیناسیون رو درست انجام میدن و اصلا هم به فکر مردم نیستن. فقط بلدن شعار بدن
دوای درد ریشه کنی پاندمی واردات سریع واکسن به میزان منطقی و برنامه ریزی شده و واکسیناسیون سریع گروههای سنی تا مرز حداقل 60 درصد جامعه
نه حرکت لاک پشتی فعلی
حضرات که کلا راحت بودند الآن که آخر کارشونه زدند به بی خیالی. شاید هم می خوان دولت بعدی با پیکهای ۵ و ۶ کرونا از نفس بیفته.
شرط میبندم که اگه کرونا بیاد اعلام کنه که من جان کسی را در ایران نمیگیرم مسولین به هیچ عنوان کوتاه نمی ایند حساب کن روزی 35000 جریمه بابت تردود شبانه حساب کنید روزی چند هزار بابت ترود بین استانها والله کلی درامد مجانی نسیب مسولین شده
امکان نداره شما نتونین جلوی سفرها رو بگیرید امکان نداره ه ه ه ه ه ه ارادش نیست. جریمش جذابه و مرگ آدمها آخرین چیزیه که بهش فکر می کنین. اگر بخواهید جلوی چیزی رو بگیرید خوب بلدید. نمی خواهید
احتمالا رفتن سفر و خودشون هنوز برنگشتن از تعطیلاتشون.
دولت هم که آخرین روزهاش رو سپری می کنه. دیگه چه اهمیتی داره براشون این ستادها؟
صنعت داروسازی کشور را نابود کردند و با قانون جدید تائسیس داروخانه اخرین میخ را بر تابوت ان توسط مدیریت دارو وزارت بهداشت زده شد. ملت بیدار شوید روزهای اخر دولت کشور را دارند نابود می کنند.
در کل از نظر پیشگیری و اعمال قرنطینه، نمره ستاد ملی مبارزه با کرونا مردود است!
روحانی و دار دستش شنبه ها می فهمند این شنبه هم که تعطیل بود
ستاد گسترش کرونا. ما جمعی از ایرانیان و دانشجویان مقیم هند به دلیل تصمیمات غلط ستاد کرونا هنوز در هندوستان گرفتار هستیم . ده روز قبل یک پرواز بعد از دو ماه به دهلی اومد ولی اینقدر شرایط سختی گذاشتن که از پرواز موندیم. مثلاً شرط صدور بلیط واریز مبلغ هفت میلیون به حساب هتل آی بیس فرودگاه امام و دادن تعهد نامه چهارده روز قرنطینه در این هتل بود . انگار ما اتباع و دانشجویان ایرانی نیستیم. قرنطینه پولی آنهم در یک هتل گرانقیمت یعنی چه. تازه افرادی که در قرنطینه رفتن خیلی از عملکرد ستاد کرونا شکایت دارن و معتقد هستن هدف از قرنطینه فقط منافع مادی است. این درحالی است که در داخل کشور هیچ پروتکلی رعایت نمی شود. پروازهای ترکیه. شلوغی جاده ها. بهتر است تجدید نظر شود.
نزدیک انتخاباته و باید همه چی آروم باشه و ما خوشحال
یقینا شهرها آبی و صورتی میشند مثل کاری که اول شیوع کرونا کردند و چند ماه اطلاع رسانی رو به تعویق انداختن تا مردم بیان پای صندوق!
تنها چیزی که بی ارزشه جون مردمه ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر