بازدید 91029
دانش متخصصان بومی در مپنا ثمر داد

جهش سریع ایران با ساخت اولین اتوبوس برقی داخلی، شتاب گرفت

اتوبوس مونوکک و Low-Floor برقی شتاب (طراحی بدنه و شاسی یکپارچه و بدون به‌کارگیری پله در راهرو و ورودی و نیز به‌کارگیری بستر مهندسی مدیریت چرخه عمر محصول) در بستر مهندسی PLM، در کشور ما بی‌نظیر بوده و با بهره‌گیری از دانش و نیروی داخلی با مشارکت گروه مپنا و شرکت عقاب افشان تولید شده است.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴ 31 May 2021

جهش سریع ایران با ساخت اولین اتوبوس برقی داخلی، شتاب گرفت

نخستین اتوبوس مونوکک، Low-Floor و تمام برقی کشور با نام "شتاب"، با بهره‌گیری از توان صددرصدی داخلی رونمایی می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ اتوبوس مونوکک و Low-Floor برقی شتاب (طراحی بدنه و شاسی یکپارچه و بدون به‌کارگیری پله در راهرو و ورودی و نیز به‌کارگیری بستر مهندسی مدیریت چرخه عمر محصول) در بستر مهندسی PLM، در کشور ما بی‌نظیر بوده و با بهره‌گیری از دانش و نیروی داخلی با مشارکت گروه مپنا و شرکت عقاب افشان تولید شده است.

اتوبوس برقی شتاب، دارای قابلیت‌های بارزی مانند هوشمندی، اتصال به مرکز داده، بازگشت انرژی، شیوه‌های شارژ سریع، سامانه های نمایشگر پیشرفته و سامانه های خنک کاری به‌روز است که بر اساس اقلیم ایران طراحی شده و قابلیت ارائه در خطوط مختلف اتوبوس‌رانی با پکیج های متفاوت باتری را بر اساس تعداد سفارش داراست. همچنین زیرساخت طراحی و توسعه این محصول به گونه‌ای است که با برترین محصولات دنیا در این حوزه رقابت کرده و توان صادرات به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته را خواهد داشت.

اتوبوس برقی شتاب، یک محصول کاملاً بومی است که با بهره‌گیری از ابزارهای نوین مهندسی، منطبق با اصول طراحی در سطح بین‌المللی توسعه یافته است؛ طراحی بدنه در گروه تولیدی صنعتی عقاب افشان و پیشرانه الکتریکی در گروه مپنا انجام شده است و در شرکت شتاب به عنوان یک شرکت مشترک تولید می‌شود.

تجهیز ناوگان کشور به اتوبوس برقی شتاب، موجب حرکت به سمت برقی‌سازی حمل و نقل عمومی در راستای جامعه بین‌‎المللی، بهره‌مندی از هوای پاک با کاهش تولید آلاینده‌ها، کاهش میزان وابستگی به لحاظ دسترسی به تکنولوژی‌های قابل دسترس در کشور، کاهش میزان مصرف سوخت دیزل، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری ناوگان حمل ونقل عمومی، هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و ایجاد اشتغال فناورانه و تولیدی در کشور خواهد شد.

بومی‌سازی تولید اتوبوس برقی توسط مپنا، جهش قابل‌توجهی در تولید داخلی صنایع برقی‌سازی ایجاد می‌کند و پیشرفت بزرگی برای صنعت کشور محسوب می‌شود. بیش از ۶۰ درصد این محصول در داخل طراحی و ساخته شده است و مپنا انتظار دارد با توجه به سرمایه‌گذاری‌های موازی در حوزه‌های سلول باتری و موتور که در مجموعه گروه مپنا در جریان است به ۱۰۰ درصد برسد. استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و محققان در حوزه‌های برق، الکترونیک، پاورالکترونیک، برنامه‌نویسی و نرم‌افزار، تحلیل داده، هوشمندسازی و مهندسی سیستم، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی این پروژه ایجاد کرده است. با رشد زیرساخت تحقیقاتی امکان گسترش فناوری به حوزه‌های دیگر حمل‌و‌نقل همچون خودرو‌های سواری شخصی، خودرو‌های تجاری نیمه‌سنگین، سنگین و اشتراکی فراهم می‌شود.

جهش سریع ایران با ساخت اولین اتوبوس برقی داخلی، شتاب گرفت

گروه مپنا در چشم‌اندازی روشن برای صادرات این محصول در آینده برنامه‌ریزی کرده است و خود را موظف به توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی در منطقه می‌داند.

هم‌اکنون روندهای جهانی در عرصه حمل و نقل عمومی به سمت برقی‌سازی خودروهاست و گروه مپنا نیز در راستای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و حفظ محیط زیست به ویژه در کلان شهرها، خود را متعهد به انجام فعالیت‌های زیرساختی در حوزه برقی‌سازی دانسته و ضمن توسعه محصولات مختلف، زیرساخت و راهکارهای مورد نیاز خدمات شهری را آماده ارائه کرده است. راهکارهای مپنا شامل مجموعه‌ای از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بوده و براساس استانداردهای بین‌المللی و در لبه تکنولوژی روز دنیا گسترش یافته است، به گونه‌ای که برای فرهنگ‌سازی، در پروژه‌هایی به صورت پایلوت سرمایه‌گذاری شده‌ و در میان مدت نیز کسب و کار جدیدی در حوزه‌های مختلف اعم از تولید و ساخت و گسترش خدمات شهری رقم می‌زند. این حرکت مپنا، موجبات ایجاد اشتغال در سطوح مختلف را فراهم می‌کند و نکته آن است که بخش عمده مشاغل ایجاد شده در این زمینه، فناورانه بوده و نخبگان و متخصصان متعددی از این طریق دعوت به کار می‌شوند.

ضمن آنکه در موضوع برقی‌سازی حمل و نقل، کاهش وابستگی فنآوری در کلیه بخش‌های مرتبط به این کسب و کار رخ می‌‎دهد، چون امروز کشور ما برای توسعه محصولات حمل و نقل برقی، فاصله بسیار کمی با دیگر کشورها نسبت به حمل و نقل بر مبنای موتور احتراقی دارد.

گفتنی است، شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان به نام تجاری "شتاب" با مشارکت گروه مپنا و مجموعه عقاب افشان، شهریور ماه سال ۱۳۹۹ و در راستای تحقق اهداف کلان کشور در حوزه برقی‌سازی و هوشمند کردن حمل و نقل عمومی، تأسیس شد. مأموریت این شرکت طراحی، تولید و عرضه اتوبوس برقی داخل شهری در فاز اول و سپس توسعه سایر خودرو‌های تجاری برقی و به موازات توسعه بستر حمل و نقل برقی و هوشمند خواهد بود.

 

تعداد بازدید : 22748
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶۸
باید در کنار پیشرفت در تکنولوژی در زمینه سبک زندگی و کار خلاقیت نشون بدیم به این ترتیب ما به چیزهای متفاوت و مناسب با اقلیم خودمون مجهز میشویم
اونوقت خاص میشویم و موفق ولی با تکنولوژی مشابه دیگر کشورها همیشه پیرو دیگرانیم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
فرمایشات جنابعالی درست است ولی استفاده از تجربیات دیگران نیز فواید فراوانی داردبی شک اقلیم ما مزایای فراوانی دارد که متاسفانه همه آنرا به هدر داده ومیدهیم واگر بخواهیم همه چیز درست میشود وخبرهای از این دست مایه خوشحالی است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
عمو جون گول تبلیغات را نخور حدود ۱۵ سال پیش ایران خودرو با بوق و کرنا اعلام کرد که موفق شده است اولین موتور بومی گاز پایه داخلی را بسازد و مدتها صدا و سیما تبلیغ میکرد از رفقایمان در ایران خودرو پرسیدیم معلوم شد که سفارش ایران خودرو و طراحی یک شرکت آلمانی است
کسی نمی خواهد آیه یاس ونحس بخواند؟؟؟!!!!!
تابناک کارش درج غرولندهای ناشی از عناد و بی اطلاعی وبیسوادی شما جماعت است!...نبود؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
شما خوشحال باش
سال 99 شرکت تاسیس شده اول سال 1400 اتوبوس تولید کرده؟
اون هم اتوبوسی که فقط چند تا طرح تو سالید ورک ازش وجود داره
اون هم از اون فیلم تبلیغاتی که مثل پاور پوینت بود
شما خیلی همه رو بوق فرض کردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
جناب با سواد و با اطلاع خودت متن خبر رو بخون
نیاز به آیه یاس نداره اصلا
پر از تناقضه
تو چند ماه اتوبوس برقی ساختن؟
بعد از اون چیزی که ساختن هم هیچی وجود نداره چز چند تا طرح کامپیوتری که یه دانشجوی مکانیک میتونه بکشه
شما چند تا از این طرحهای تبلیغاتی دیدی که مطرح شده و اخرش چیزی درست نشده؟
این طرحها برای گرفتن وامهای کلان و خوردن پول مردمه نه بازدهی
کجای دنیا شرکتهای دولتی تونستن کار درست بکنن که ما بتونیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
آقای به اصطلاح باسواد توکه توصنعت نیستی ببینی چکار دارن میکن ، آقایون برنده مناقصه میشن تازه میگن کی بلده
چینی ها رو میارن کلی پول میدن بعد میشیه تولیدداخل من شاهد بودم به صدها متخصص گفتن میریم پول خرج
میکنیم نیازی به شما نداریم چینی ها هستن به نظرم عینکتو شما عوض کن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
عمو جون اونقدر دروغ شنیده ایم که هر چیزی را با دیده شک مینگریم بطور نمونه در شرکتی که کار میکردیم در اوایل تحریم شرکت زیمنس دستگاههای ارتباطی مراکز موبایل را داده یود اما نقشه سیم کشی بین آنها را نمیداد که با کوشش یکی از همکاران نقشه سیم کشی تهیه ویکی از مرکز راه اندازی شد فرداش صدا و سیما اعلام کرد اولین مرکز بومی موبایل داخلی ساخته شد و جشنی هم در شرکت تحت همین نام گرفته شد و مقامات استانی جهت ساخت اولین مرکز موبایل ساخت داخل سخنرانیها کردند در حالیکه ما که در آن مجموعه بودیم واقعیت امر را میدانستیم
یه چیزی بگو که بهت بیاد.شما هنوز کارت ملی ما رو بعد از دو سال ندادی از اتوبوس برقی حرف میزنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
ما ماهولره در ۵۰۰ کیلومتری تزریق کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
چون بی سوادی و هر چیزی را به هم ربط میدهی
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
من تو یه شرکت خصوصی به اصطلاع خودرو ساز کار می کردم.یه روز دیدم تلویزیون جهانگیری رونشون میده که در حال افتتاع اولین شرکت تولید اتوبوس بی ارتی رو
در تبریز است شاخ در اوردم چون خودم تو شرکت بودم میدونستم داستان چیه کلا 24 عدد اتوبوس از چین اوردن تو مدت دوسال بعد با کلی داستان بمونتاژ کردن اینو می گفتن تولید .
بعد با هزار ایراد به اتوبوسرانی
. فروخته شد . و کلا تمام
ناشناس
| Canada |
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
تو که باسوادی عکس اتوبوس رو واسه تابناک بفرست ناشناس ۱۱۰۶ چون اینی که گذاشته نقاشیه
انشاالله که چینی نیست
آفرین، آفرین. تبریک میگم. به جای واردات از چین خودمون میسازیم همه این ماشین آلاتو. از ساخت موشک و سانتریفیوژ که سخت تر نیست. درود به جوانان ایرانی. باید تلاش کنیم و اقتصاد و صنعت و از نو دوباره بسازیم :)
مشابه سمند ایرانی نشود. که با یک تحریم از هم بپاشد
امیدوارم یک طرح حساب شده باشه نه مثل بعضی طرحها که فقط برای یک عده منافع داره. مثلا الان ما برق کم داریم، آیا حساب شده که با برقی کردن اتوبوسها شبکه برق کشور جواب میده؟ یا اینکه هزینه برقی کردن به صرفه است؟
بله تابناک جان اگه یه کم بیشتر به خبرهای مهم دقت کنی می تونی در مورد فاجعه ای که رئیس سازمان زمین شناسی بیان کردن مطالبی رو واسه خنده هم که شده بزاری! شما که مثل بقیه به مسائل آبی و زیست محیطی ایران کمترین اهمیتی نمی دهید حالا اتوبوس برقی ساختن که چی؟؟
برق نداریم که اتوبوس برقی تولید کردید!!!!! در پیش بینی نیاز به برق اتومبیلهای برقی دیده نشده است !!!!!
کجا دانند حال تولید را گروه نمونه ساز ..
با باطری قلمی هم کار میکنه ریموت کنترل هم داره
با کدام برق .؟؟؟؟؟؟؟؟
احسنت وتبریک به متخصصان و طراحان این محصول وبه امید برق شدن خودروهای سواری داخلی.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
اشتباهی منفی دادم
پراید نمتونید بسازید حاجی
۶ ماهه شرکتش تاسیس شده به محصول رسیدن؟؟؟
مطمئن باشیم مونتاژ نیست و دست آقازاده ای در کار نیست؟
همین !! یه متن + یه فیلم کوتاه
تابناک مدیون خوانندگان هستی اگر نری خط تولید رو‌بازدید نکنی و جزییات رو‌ارایه ندی (-:
برق واسه شارژ اتوبوس برقی داریم؟
یارو رو تو ده راه نمیدادن سراغ کدخدا رو میگرفت
هنر نزدی ایران است بس اگر غرب زدها بزارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
سواد هم نزد تو هست و بس
دمشون گرم امیدوارم دلال ها نرن از چین وارد کنن
این یعنی خودروهای برقی هم می توانیم تولید کنیم اگر سایپا و ایران خودرو دست از ساخت خودروهای آشغال بنزینی بردارند!
خخخ...یاد اون جنگنده تون افتادم...اون حداقل یه ماکت داشت اینکه فقط حرف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
ماکت داشت چون f4 بود
بوداره
چجوری یه شرکت تونسته کمتر از یکسال از شروع به کارش هم نیروی متخصص جذب کنه و هم به تولید تست شده برسه.
اتوبوس برقي بمراتب از مترو بهتره به شرطي رو طبقه دوم خيابون تردد كنن و پشت چراغ قرمزا نه ايستن
انشاله مثل بنزینی های عقاب آتش نگیره
اگر این کار انجام بشه و خودروهای سواری نیز برقی،۹۶ درصد آلودگی هوا برطرف خواهد شد،بارندگی زیادتر خواهد شد و هزینه های سنگین بیماریهای مرتبط از دوش خانوادها و دولت بشدت کاهش پیدا خواهد کرد و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
در دوران اول کرونا تقریبا همه خیابانها خالی بود و لی آلودگی هوا تشدید شد معلوم شد آلودگی هوا صرفا از خودروها نیست
ناشناس
| France |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
وقتی خود برق با سوخت فسیلی تولید میشه
شکی نیست شرکت مپنا در حوزه تولید برق اقدامات بسیار خوبی داشته، همینطور با بنیه پیمانکاری عمومی، در حوزه نفت هم کاهایی کرده.
ولی این شرکت تاکنون در هیچ بخش دیگری موفق نبوده و علتش هم ماجراجویی مدیران به پشتوانه موفقیتهای حوزه برق است.
پروژه ها مونوریل قم، برقی کردن قطار تهران مشهد و ساخت وانت برقی شواهد آن هستند.
یک دانش آموز دبیرستانی هم می تواند یک اسباب بازی برقی بسازد و راه برود.دانش آموزان امروزی حتی سیستم کنترلی هم روی این اسباب بازیها می گذارند.
ولی خودروی برقی وقتی ارزش دارد که اولا بتواند برق را بطور بهینه در باطری ذخیره و مجددا استفاده کند. بعد هم بتواند حرکت پایدار و هوشمند داشته و از همه سیستمهای خود بطور کامل استفاده کند مثل بازیابی انرژی ترمزگیری.
کار شرکت مپنا در این پروژه همانند مونوریل است. یک نمایش بسیار قوی و بدون پشتوانه.
جمع کنین بابا، چقدر میخاین دروغ بگین، چندروز پیش خود مسؤل اتحادیه رانندگان میگفت تولیدی دیزل موتور که چندین ساله میگن تولید ملی 80 درصدش چینیه و 20 درصد هم ساخت داخل با قیمت فوق العاده بالا، تولید ملی تولید ملی.
با توجه به مشکلات این روزهای برق پیشنهاد من تحقیق برای ساخت کولر گازی خورشیدیه که هم مشکل مصرف بی رویه آب در کولرهای آبی رو حل می کنه و هم بار بزرگی رو از روی شبکه برق برمیداره
بپا با این جهش به کره ماه پرتاب نشیم.
چقدر زشت و دلگیره و فکر کنم فعلا ماکت ساخته شده
در دوران اول کرونا تردد تقریبا ممنوع بود ولی آلودگی هوا تشدید شد معلوم شد آلودگی هوا صرفا از خودروها نیست.
خودروی برقی خیلی خوبه نه نگرانی اب و روغن دارن نه الودگی
بی زحمت این کارت ملی ما راهم بسازین ممنون میشم
فی المجلس که از اتوبوس مورد ادعا فقط یه انیمیشن ارایه شد.
به عنوان کسی که در حوزه خودرو برقی کار کردم... از بحث باتری اش تا الکتروموتورهای با بازدهی بالا(BLDC) عملا در کشور ما زیرساختی وجود نداره... یعنی نمیشه برای یک خودرو ( حالا اتوبوس یا هر چی) تو مدت کوتاه چنین زیرساختی داشت.. احتمال زیاد از الکتروموتور تا باتری ها از چین وازد شده یا اگه داخلی استفاده شده باشه از نوع بدون بازده و پیمایش کم هستن... واقعیت تلخه... ولی باید قبول کرد... خیلی از زیرساختها برای چنین چیزی در کشور نیست... وارداتی هست چون صرفه اقتصادی نداره...
اگه چنین جیزهایی هم وارد شده باشه دیگه خودروی برقی ازش جیزی نمیمونه که هنری باشه ساختش... به مراتب راحتتر از نوع مکانیکی هستن...
كاش ميذاشتيد توليد ميشد بعد خبرش رو منتشر مي كرديد
الان كه فقط يه عكس فتوشاپي هست ...
تكنولوژي توليد كارت ملي رو هم زحمتش رو بكشن دانشمنداي عزيز ممنون ميشيم .
خدارا شکر که خبر خوشی هم شنیدیم
مگه ما برق داريم كه اتوبوس برقي ساختيد
یک عکس واضح و خوب میگذاشتید و تو تبلیغاتش هم این دستگاه را معرفی می کردید نه اینکه به حفاظت محیط زیست بپردازید.
شاید هنوز در حد ماکته مثل هواپیمای کوثر
به مجموعه عقاب افشان وشرکت مپنا دستمریزا د وخدا قوت می گویم .ارزوی موفقیت برای ایشان دارم
اگر چه ساخت اتوبوس برقی چندان سخت نیست اما مساله مهم باتریهای آن است که تکنولوژی ساخت آن در کشور موجود نیست و مساله مهمتر اقتصادی در آوردن تولید است والا ۳۰ سال است اتوموبیل میسازیم اما باتکنولوژی ۲ دهه قبل و غیر اقتصادی و الا اگر قابل رقابت با تولیدات به روز بود وضع خودروسازان این نبود
خداوندا صداقت عطا کن که تنها داروی نجات برای ملت و مملکت کیمیای صداقت است همچنان که دعای کورش کبیر شاه شاهان در امان بودن کشورش از دروغ بوده
درووود بر مپنائی های باهوش و عزیز, از جمله خودم
بازهم یه دروغ ۱۳
یادقاهر۳۱۳افتادم روی باندفرودگاه چه قری میدادوچه تبلیغاتی برای آن ماکت غیرتخصصی شد!
ما تو فیلم اتوبوس ندیدیم. یک ماکت شاید اونم محصول مشترک
خخخ
یاد خودرو با موتور ملی افتادم که هر رئیس جمهور رونمایی میکنه اما هنوز تو بازار نیست
این هم بزارید کنار افتخارات قبلی تون
تابناک جان باید در رپرتاژ های تبلیغاتی خودتون , قید کنید کخه این متن سفارشی و تبلیغاتی است !
از فیلم و متن مشخص است که محتوا تبلیغاتی است
شما باید حقوق خوانندگان رو از نظر درک مطلب و خبر در نظر بگیرید . خواننده روی متن شما استناد میکند که این اتوبوس ساخته شده و در بهره برداری است
در حالیکه مشخصا این اتوبوس یک کانسپت است و هنوز به تولید انبوه نرسیده
لطفا به ما احترام بگذارید
رونمایی فتوشاپی با کمک برنامه و کامپیوترهای امریکایی
كاشكي در مورد تكنولوژي ساخت باطري هاش هم اطلاع رساني مي كردين كه خيلي مهم و در عين حال مشكله ، نكنه مثل خودرو برقي ساخت دوران احمدي نژاد باشه كه يك سمند 1300 كيلويي رو چند تا باطري تو صندوق عقبش گذاشته بودن و فقط يك بار دور يك ميدون چرخيد و بازنشسته شد !!!!!
دروغ میگن،از کارخانه تولید کامیون در مشگین شهر استان اردبیل چه خبر؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها