بازدید 6239
رئیس ستاد انتخابات کشور:

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تخلف انتخاباتی است

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط نامزد‌ها نوعی تخلفات انتخاباتی است و قابلیت رسیدگی و پیگیری دارد.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۶ 30 May 2021

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور امشب با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک»، طی سخنانی اظهار داشت: ما تا انتخابات شرایط شکننده‌ای از نظر کرونا داریم و هیچ شهر آبی هم نخواهیم داشت و مردم هم می‌بایست رعایت کنند تا این میزان به بالای ۸۰ درصد برود تا شرایط با ثبات بشود.

وی افزود: بعد از احراز صلاحیت کاندیدا‌ها وارد دوران تبلیغات شده‌ایم و مهم‌ترین بحثی که در این ایام داریم، رعایت پروتکل‌هاست که یک دستورالعمل با همکاری وزارت بهداشت تهیه و در ستاد ملی کرونا تصویب و ابلاغ شد و ما این را برای ۷ نامزد ابلاغ کردیم. عدم رعایت پروتکل‌ها هم نوعی تخلفات انتخاباتی است و قابلیت رسیدگی و پیگیری دارد؛ این محدودیت‌ها شامل عدم تجمع در اماکن مسقف است به‌جز ستاد‌های نامزد‌ها که بر اساس رنگ‌بندی شهرهاست و اولویت اماکن روباز است و آن‌جا هم باید حداقل و یعنی ۳۰ درصد ظرفیت استفاده شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره سفر‌های استانی نامزد‌ها بیان داشت: مانند گذشته استقبال و کارناوال نداریم و ممنوع است و صدا و سیمای استانِ مورد نظر نیز برای نامزد‌ها برنامه دارد و از این طریق با مردم استان ارتباط گرفته می‌شود.

عرف درباره تمهیدات ستاد انتخابات برای جلوگیری از شیوع کرونا در اجرای انتخابات، گفت: ما ساعات برگزاری را افزایش دادیم و ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که رأی‌گیری را از ۷ صبح آغاز می‌کنیم و وزیر کشور اختیار دارد تا در صورت نیاز، تا ساعت ۲ بامداد روز ۲۹ خرداد تمدید شود. هم‌چنین تعداد شعب را افزایش دادیم و قبلا ۶۲ هزار شعبه داشتیم و الان بیش از ۷۲ هزار شعبه داریم.

وی ادامه داد: ما هم‌چنین برای حفظ سلامت کارگزاران و مجریان انتخابات تصویب کردیم که این عزیزان نیز در مسیر واکسیناسیون قرار بگیرند و برای اینکه لطمه‌ای به واکسیناسیون عمومی هم وارد نشود، قرار شد از بخش خصوصی و واکسن ایرانی استفاده شود. ما باید بیش از ۷۰ هزار مکان سالم و امن برای را رأی دادنِ مردم آماده کنیم و کسی دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشد. امیدواریم تزریق واکسن تا آن‌زمان انجام بگیرد و این در دستورکار است تا حداقل دوز اول را بزنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره اینکه در برخی شهر‌ها و مناطق، چهار انتخاباتِ ریاست جمهوری، شورا‌های شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد، درباره تمهیدات ستاد برای نحوه برگزاری این ۴ انتخابات برای عدم تجمع و شلوغی در شعبات أخذ رأی، تصریح کرد: ما وظیفه داریم که انتخابات را سالم و امن برگزار کنیم و هم‌چنین باید بکوشیم که مشارکت افزایش یابد. مثلا در تهران برای شرکت در انتخبات، یک‌بار احراز هویت می‌شود و به فرد چهار تعرفه داده می‌شود و این‌کار برای جلوگیری از معطلی و شلوغی است.

عرف اظهار داشت: همه با خود یک خودکار همراه داشته باشند و فرد در انتخابات ریاست‌جمهوری یک نام نوشته می‌شود، ولی در انتخابات شورا‌ها باید چندین نام نوشته بشود و توصیه می‌کنیم که قبل از حضور در شعبات، اسامی را از قبل آماده کنند و در شعبه به‌دنبال اسامی که نگردند که موجب معطلی و تجمع خواهد شد.

وی درباره تمدید انتخابات و رأی‌گیری تا ساعت ۲ بامداد، خاطر نشان کرد: در برخی مناطق گرمسیر کشور، مردم عموما بعد از غروب به بعد برای رأی دادن مراجعه می‌کنند و این اختیار تمدید انتخابات برای این است که در صورت لزوم استفاده شود. وزیر کشور اختیار دارد در نقاطی که ضروری است انتخبات در آن مناطق و نه در سراسر کشور، تمدید شود. از الان توصیه می‌کنیم که مردم رأی دادن را به ساعات پایانی موکول نکنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور کشور در ادامه درباره نحوه توزیع تعرفه‌های رأی، اظهار داشت: الان تمام تعرفه‌ها چاپ شده و به استان‌ها منتقل شده و ما وظیفه داریم حتی تعرفه مرحله دوم را چاپ کنیم و باید برای این برنامه‌ریزی داشته باشیم. صندوق‌های الکترونیکی که در انتخابات شورا‌ها استفاده می‌شود، بخش عمده‌ای از آن منتقل شده و دستگاه‌های احراز هویت نیز در حال انتقال است و بنا داریم تا ۱۵ خرداد تمامی این اقدامات انجام شود و به مقصد برسد و همه‌ی اقلام در اختیار بخش‌ها و مناطق قرار گرفته باشد.

عرف هم چنین درخصوص تمهیدات این ستاد برای رأی دادنِ افراد مبتلا به بیماری کرونا، تصریح کرد: مقرر شده که وزارت کشور با همکاری وزارت بهداشت امکانی را فراهم کند و ما هم ابلاغ کردیم که فرمانداران موظف هستند یک واحد سیار برای بیماران کرونایی آماده کنند که مجهز است تا این عزیزان هم بتوانند رأی بدهند. هفته پایانی منتهی به انتخابات لیست افراد مبتلا به کرونا را به استان‌ها خواهیم داد که مشخص شود چه کسانی در چه مناطقی و در چه آدرس و بیمارستانی هستند تا این افراد بتوانند به‌راحتی رأی بدهند.

وی عنوان کرد: برای دستگاه احراز هویت کد ملی مهم است و مردم وقتی به شعبه مراجعه می‌کنند کارت ملی آن‌ها با قرار گرفتن روی دستگاه احراز هویت اقدام می‌شود، اما اگر کسی کارت ملی ندارد یا بر روی شناسنامه وی شماره ملی وجود ندارد باید مراجعه به ثبت احوال داشته باشند و کد ملی خود را دریافت کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره خاموشی احتمالی در برخی شعب خاطر نشان کرد: دستگاه‌های احراز هویت با باتری ماشین هم شارژ می‌شود؛ مفروض ما این است که وزارت نیرو یک فضای پایداری ایجاد کند، اما در صورت قطع برق با همین باتری ماشین نیز کار انجام می‌شود.

عرف گفت: هر نامزد باید نصف به علاوه یک را کسب کند و اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، رأی‌گیری روز جمعه هفته بعد از ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

وی بیان داشت: ما درباره اعلام پیش از موعد اسامی نامزد‌ها از یک رسانه شکایت کردیم؛ طبق قانون وزارت کشور باید نتیجه را اعلام کند و ما دو روز برای این کار وقت داریم و باید در این زمان، تمهیداتی بیندیشیم و ساعت یازدهِ شب، نامه‌ی رسمی از شورای نگهبان به وزارت کشور رسید و غروبِ همان‌روز یک خبرگزاری اسامی را به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که ما شکایت کرده‌ایم و رسیدگی خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره زمان انصراف نامزد‌ها به نفع فرد دیگر، اظهار داشت؛ قانون تا زمان رأی‌گیری این اختیار را داده، ولی منطقا و طبق عرف انصراف باید زمانی باشد که به نفع فردِ مورد نظر باشد و زمانی انجام می‌شود که تا قبل از روز رأی‌گیری باشد که اثر خود را بگذارد.

عرف بیان کرد: به عنوان یک کارشناس می‌گویم که میزان مشارکت در انتخابات در شرایط بین المللی، منطقه‌ای و داخلی ترجمه خاصی پیدا خواهد کرد و می‌خواهیم که همه مردم شریف ایران که علاقمند به سربلندی کشور و سرنوشت خود هستند، مشارکت کنند و البته شاید گله‌مندی‌هایی هم وجود داشته باشد، ولی برای هدف بزرگ‌تر که سربلندی و اقتدار کشور است، باید برخی گله‌ها را کنار بذاریم و مشارکتی قابل قبول و انتخابات پرشوری داشته باشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر