بازدید 7965
۵
امام جمعه زاهدان:

عدم شرکت در انتخابات به مشکلات می‌افزاید

نماینده، ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: شرکت نکردن در انتخابات نه تنها از مشکلات کم نمی‌کند بلکه به مشکلات می‌افزاید و ایران را ضعیف نشان می‌دهد و زمانی که ایران ضعیف نشان داده شود دشمن برای هجوم و توطئه طمع خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۵۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷ 28 May 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی ثبات قدم، مقاومت، ایثار و از خود گذشتگی در راه دین الهی است.

امام جمعه زاهدان ماه شوال را یادآور نقاط عطف تاریخ اسلام دانست و افزود: ۱۵ شوال در سال سوم هجری قمری سالروز جنگ احد؛ ۱۷ شوال سالروز جنگ خندق در سال پنجم هجری قمری؛ ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق در سال۱۴۸ هجری قمری و در سال‌های اخیر هشتم شوال نیز سالروز تخریب بارگاه ائمه توسط وهابیت در مدینه منوره است.

آیت‌الله محامی به ارائه توضیحاتی در خصوص جنگ احزاب و سپس نتیجه گیری از اتفاقات رخ داده در این جنگ پرداخت و بیان داشت: در سال پنجم هجری مشرکان قریش و یهودیان باهم متهد شدند تا به مسلمانان و پیامبر اکرم (ص) حمله و به خیال خود ریشه اسلام را نابود کنند که به سوی مدینه حمله کردند وبه دستور پیامبر خندق‌هایی مقابل لشکر آن‌ها حفر شد و دشمن نتوانست از خندق عبور کند و در نتیجه مدینه محاصره و شرایط سختی برای مسلمان به وجود آمد.

وی ادامه داد: هم دست شدن و عهد شکنی مشرکان و یهودیان و از طرفی طولانی شدن حصر مدینه امتحان سختی برای مسلمانان بود به گونه‌ای که خداوند متعال در آیات نهم تا یازدهم سوره مبارکه ازاب فرموده که "ای مومنان به یادآورید نعمت خدا را برای خودتان زمانی که لشکر بزرگی به سوی شما هجوم آورده و شما ترسیده بودید و به وعده‌های الهی گمان بد پیدا کردی و این امتحان سخت الهی بود تا مردم پالایش شده و منافقان، افراد ضعیف الایمان و انسان‌های با ایمان واقعی شناسایی شوند.

وی گفت: در آن زمان منافقان شروع به شایعه سازی کردند که وعده پیامبر و خداوند دروغ است و ما را فریب داده اند و گروهی دیگر شروع به عملیات روانی و تضعیف روحیه مسلمانان کردند و گفتند باید از این شهر برویم و عده‌ای هم که ضعیف بوده و ترسیده بودند بهانه خانواده‌های خود را داشتند و این‌ها نمونه‌های افراد در جنگ احزاب بود.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: در چنین شرایطی بود که همه افراد چهره واقعی خود را نشان دادند، اما مومنان وقتی لشکریان دشمن را دیدند گفتند این همان وعده خدا و پیامبر است و آن را صحنه مقابله اسلام با کفر می‌دانستند و نه تنها نترسیدند بلکه به ایمان آن‌ها اضافه شد.

آیت‌الله محامی افزود: از پیام‌های دیگر جنگ احزاب رشادت مرد میدان جنگ‌های پیغمبر اکرم (ص) حضرت علی ابن ابیطالب (ع) بود و می‌دانیم که در این جنگ عمروبن عبدود موفق به رد شدن از خندق شد و شروع به رجز خوانی کرد و حضرت علی پس از ۳ بار اعلام آمادگی اجازه حضور در جنگ گرفت و موفق به کشتن او شد و در آنجا بود که پیامبر گفت: "ضربت علی در جنگ خندق از عبادت جن و انس در طول تاریخ دارای فضیلت بیشتری است"، زیرا در موقعیت حساس و سرنوشت ساز و توسط شخصیتی مانند حضرت علی (ع) انجام پذیرفته بود که در اوج خلوص و ایمان فرار داشته و به ارزش کار اضافه می‌کرد.

خطیب جمعه زاهدان بیان داشت: در پایان امداد‌های غیبی خداوند و نزول ملائکه الهی برای حمایت مسلمانان و در نهایت ناکامی کفار موثر واقع شد که حاصل مناجات پیامبر با خداوند متعال بود و عامل ایجاد طوفان شدیدی شد که ابوسفیان و افرادش از صحنه گریختند و جنگ بدون آنکه خونریزی گسترده‌ای صورت گیرد به پایان رسید.

آیت‌الله محامی ادامه داد: پس از پشت سر گذاشتن آن برهه حساس و اثرگذار
پیامبر اکرم (ص) این ناکامی دشمن را نقطه شروع پیروزی‌های بعدی دانستند و گفتند که از این پس ما به دشمنان حمله خواهیم کرد و آن‌ها دیگر جرئت حمله به ما را نخواهند داشت.

خطیب جمعه زاهدان به نتیجه گیری از اتفاقات رخ داده در جنگ احزاب در شرایط کنونی جامعه اسلامی پرداخت و گفت: موقعیت کنونی انقلاب اسلامی و جهان اسلام مشابه جنگ احزاب است به گونه‌ای که استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی با هم دستی دولت‌های اروپایی در مقابل اسلام و جبهه مقاومت موضع گرفتند و در صدد ریشه کن کردن آن هستند و همچون امام علی (ع) که مرد میدان جنگ‌های پیامبر بود ما نیز در عرصه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، مدیریتی نیازمند مرد میدان هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: یکی از عرصه‌های مهم پیش رو تهاجم فرهنگی دشمن است و نیاز است تا همه کسانی که می‌توانند در فرهنگ جامعه تاثیرگذار باشند در این حوزه به ایفای نقش بپردازند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: مسئولیت اصلی برعهده حوزه‌های علمیه است و حوزه‌های علمیه در ادامه حرکت امام خمینی (ره) و امام جعفر صادق (ع) که حوزه‌های علمیه و کرسی‌های تدریس را راه اندازی کردند باید برای تربیت عالمان عاقل، متعهد، فهمیم و تاثیر گذار تلاش بیشتری کنند و این رسالت بسیار خطیر مهم و موثر بر عهده حوزه‌های علمیه است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: مردم و مسئولان باید به کمک حوزه‌های علمیه بشتابند و در راس همه کمک‌ها این است که فرزندان شایسته، مستعد و فهیم خود را در فصل نام نویسی به سوی حوزه‌های علمیه فرستاده و استقبال بیشتری داشته باشند تا مردان میدان‌های فرهنگی آینده رشد پیدا کنند.

خطیب جمعه زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت: در ایران اسلامی محاصره‌های دشمن از بدو انقلاب شروع شده و سختی‌هایی را برای مردم ما به وجود آورده و ما را در معرض امتحان سخت الهی قرار داده است و گروه‌های مختلف مردم نیز در برابر امتحان بزرگ الهی متفاوت ظاهر شدند از انسان‌های ضعیف الایمان تا مزدوران ومنافقان و کسانی که به دنبال تفرقه و نفاق و منفعت طلبی هستند تا مومنان واقعی و مردان مردی که پای آرمان‌های انقلاب ایستاده اند.

نماینده، ولی فقیه در استان ادامه داد: عده‌ای در این راه جانفشانی کرده اند و عده‌ای نیز همچنان بر این راه استوارند که البته اکثریت مردم خوب و مسلمان کشور و استانمان در مقاطع مختلف نشان داده اند که بر سر پیمان خود با امامین انقلاب ایستاده اند و هر جا که حضورشان مورد نیاز بوده پر شکوه حضور یافته اند، از راهپیمایی‌ها گرفته تا تشییع پیکر شهید سلیمانی که این‌ها نشانه‌های مقاومت و پایداری و پایبندی مردم به انقلاب است.

آیت‌الله محامی با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ به بیان چند نکته پرداخت وگفت: همه باید بدانیم که وظیفه شرکت در انتخابات را بر عهده داریم و باید حداکثر مشارکت را در انتخابات داشته باشیم، زیرا انتخابات نوعی رفراندوم برای نظام اسلامی است و شرکت پرشور مردم نشان دهنده پایبند بودن به آرمان‌های انقلاب و مایه تقویت انقلاب و حفظ امنیت کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: سوالات و ابهاماتی در خصوص موضوع گیری شورای نگهبان مطرح می‌شود، اما از نظر قانونی مرجع تصمیم گیری شورای نگهبان است و با همه مشکلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم باید برای احقاق حق خودمان؛ ادای تکلیف الهی و مسئولیتمان نسبت به آینده خود و فرزندان؛ مسئولیتمان نسبت به جامعه اسلامی و شهدا و همچنین برای اصلاح جامعه در انتخابات شرکت و بهترین افراد را انتخاب کنیم.

امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه عدم شرکت در انتخابات عامل تصعیف ارکان نظام و به خطر افتادن امنیت کشور خواهد شد افزود: شرکت نکردن در انتخابات نه تنها از مشکلات کم نمی‌کند بلکه به مشکلات می‌افزاید و ایران را ضعیف نشان می‌دهد و زمانی که ایران ضعیف نشان داده شود دشمن برای هجوم و توطئه طمع خواهد کرد همانطور که در سال‌های گذشته با اندک آشوبی دشمن احساس کرده که پایه‌های نظام اسلامی تضعیف شده است و می‌تواند عرض اندام کرده و برای ما مشکل به وجود آورد.

وی گفت: مقام معظم رهبری ابراز امیدواری کردند که شاهد حضور پر شور مردم در انتخابات باشیم و اگر چنین بشود مانند جنگ احزاب که پیامبر فرمود پیروزی در این صحنه آغاز پیروزی‌های بعدی است و از این پس ما حمله خواهیم کرد اگر ما نیز این پیام قوت و اقتدار نظام را به دشمن مخابره کنیم دیگر آن‌ها جرئت حمله ب ما را ندارند و ما می‌توانیم در عرصه مقابله با آن‌ها نقش آفرین باشیم.

آیت‌الله محامی گفت: مقام معظم رهبری در گذشته فرموده اند که دوران بزن در رو تمام شده است و اگر دشمن یکی بزنند ده تا می‌خورد و یا سید حسن نصرالله که فرموده بود از امروز روز پیروزی‌های ما شروع شده و گذشت آن روز که فلسطینیان در برابر دشمن خار و ذلیل شوند و در جنگ‌های ۳۳ روزه ۱۱ روزه و جنگ‌های اخیر دیدیم که دشمنی با آن همه از تسلیحات نتوانست در برابر مقاومت مردم فلسطین کاری به پیش ببرد و اگر ما در این صحنه پیام قوت، عزت، اقتدار و افتخار خود را مخابره کنیم شروع پیروزی‌های بعدی خود را خواهیم داشت.

نماینده، ولی فقیه در استان خاطر نشان کرد: چنانچه در صحنه جنگ نظامی نیازمند مرد میدان هستیم در عرصه مدیریت کشور هم نیازمند مرد میدان هستیم و باید بر اساس شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند تلاش کنیم تا فردی که دارای ویژگی‌هایی از جمله مدیریت قوی و انقلابی، معتقد و ملتزم به آرمان‌های انقلاب، امیدوار به آینده، اعتماد به مردم و ظرفیت‌های داخلی کشور و جوانان، توانمندی در حل مشکلات اقتصادی کشور و رعایت ۳ اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در مسائل بین الملل را داشته باشد انتخاب کنیم.

امام جمعه زاهدان تاکید کرد: طبعا بنده و امسال بنده با اقتدا به سیره و روش مقام معظم رهبری باید از تعیین مصداق پرهیز کنیم و ائمه جمعه شیعه و اهل سنت باید همواره مردم را راهنمایی و برای شرکت در انتخابات تشویق کنند و شاخص‌های انتخاب را برای مردم بیان و از ورود به دستی بندی و جناح بندی‌ها پرهیز کرده و نقش پدری خود را حفظ کنند و وارد درگیری‌های حزبی و جناحی نشوند.

وی گفت: طبعا ستاد‌های انتخاباتی کاندیدا‌ها فعال خواهند شد و مردم هم باید در این فرصت کوتاه بررسی و تحقیق داشته باشند و فرد مورد نظر را انتخاب کنند و باید توجه داشت که در این دوران بازار وسوسه‌های شیطانی داغ است و باید اخلاق و آدب اسلامی را رعایت کنیم و کاندیدا‌ها تنها بر روی برنامه‌ها و طرح‌های خود تمرکز کنند و به دنبال تخریب چهره‌های دیگر نباشند تا با انتخاباتی پر شکوه شاهد تحولی در کشور عزیزمان ایران باشیم.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان خاطر نشان کرد: انتخابات شورا‌های شهر و روستا نیز مهم است و باید با بررسی و تحقیق افراد با انگیزه و متعهد را فارق از نگاه‌های قومی، قبیله‌ای و مذهبی و بر اساس شایسته سالاری انتخاب کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۵
دوره این حرفها گذشته. این همه سال رای دادیم اوضاعمون اینه. یه بار رای ندیم ببینیم چی میشه، حداقل دلمون نمیسوزه که رای دادیم و بدبخت تر شدیم
حتمن باید شرکت کرد. وظیفه عقلی، اجتماعی، شرعی،و .... است. مگه میشه کسی مال این مملکت باشه و شرکت نکنه!!!!
وقتی فردی که موردنظرماست تو کاندیداها نیست به کی رای بدیم رای بی رای .کم کم مردم دیگه توکانالها کامنتم نمیزارن چون مطمئن میشن حرفاشون شنیده نمیشه
مگه کاری کردید که بشه شرکت کرد
همش دشمن از اقدامات مردم بهانه میگیرد ولی دشمن از اقدامات خطای مسئولین هیچ بهانه ای نمیگیرد؟ تورم تقصر مردمه؟ اختلاس مسئولین تقصیر مردمه؟ عدم رسیدگی به معیشت و بهداشت مردم تقصیر خود مردمه؟ عدم کفایت در اداره امور اقتصادی و سیاسی کشور تقصیر مردمه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر