انتخابات هیات رییسه با شکلی متفاوت؛ قالیباف ابقا شد

انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در دومین سال کاری اش به شکلی متفاوت از سنوات و ادوار گذشته، آن هم الکترونیکی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰ 26 May 2021

انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در دومین سال کاری اش به شکلی متفاوت از سنوات و ادوار گذشته، آن هم الکترونیکی برگزار شد.

به گزارش «تابناک»؛ با گذشت یک سال از فعالیت مجلس یازدهم، امروز انتخابات هیات ریسه برای دومین سال کاری این دوره برگزار شد که نتیجه آن ایجاد تغییرات در ترکیب هیات رییسه بود.

ترکیب جدید هیأت رییسه مجلس، که کار خود را از روز یکشنبه (۹ خرداد) آغاز می‌کند به شرح زیر است؛

رئیس: محمدباقر قالیباف

نواب رئیس: علی نیکزاد، عبدالرضا مصری

دبیران: روح‌الله متفکر آزاد، محسن دهنوی، علی کریمی فیروزجایی، محمد رشیدی، مجتبی یوسفی و حسینعلی حاجی دلیگانی

ناظران: محسن پیرهادی، سید نظام‌الدین موسوی و علیرضا سلیمی

در سال اول فعالیت مجلس یازدهم، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سیدناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی و محمدحسین فرهنگی در هیات رییسه حضور داشتند که در سال دوم از این قطار جا ماندند. این به معنای تغییر بیش از ۳۰ درصدی ترکیب هیات رییسه جدید مجلس نسبت به سال گذشته است؛ البته این ترکیب در جلسه روز گذشته فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم نهایی شده بود؛ با این تفاوت که محمد حسین فرهنگی، جای علیرضا سلیمی در بین سه ناظر هیات رییسه مجلس قرار داشت.

یکی از تفاوت‌های انتخابات هیات رییسه در این دوره رای گیری به صورت الکترونیک بود. در ادوار گذشته و حتی انتخابات مجلس یازدهم در سال اول فعالیتش، انتخابات ورقه‌ای انجام می‌شد که امسال جهت جلوگیری از شیوع کرونا این کار صورت نگرفت. به همین دلیل زمان برگزاری انتخابات تنها ۲۰ دقیقه طول کشید و مجلس بلافاصله وارد دستور شد.

بعد از برگزاری انتخابات، محمدباقر قالیباف که برای دومین سال پیاپی بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد، در سخنانی خطاب به مردم گفت: نمایندگان شما در سال گذشته با همه فراز و نشیب‌ها، همت و توان خود را در جهت پیگیری مسائل شما در حدود اختیارات و ظرفیت‌های مجلس به کار گرفته و علیرغم اذعان به وجود برخی نقاط ضعف، نسبت به کارنامه یک ساله خود در محضر خداوند و شما مردم عزیز ایران، خود را روسفید احساس می‌کنیم. او اضافه کرد: سرمایه ما تجربه تلاش‌هایِ سال گذشته‌مان است و وظیفه پیش روی ما برطرف کردن نیاز‌های متراکم باقی مانده از سال‌ها عقب ماندگی است.

با ورود به دستور، نمایندگان کلیات و جزئیات طرح اصلاح قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی را تصویب کردند. مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی در توضیح این طرح گفت، «تنفس خوراک بسیار اهمیت دارد و از آنجایی که پالایشگاه‌ها خوراک دریافت کرده، اما به دلیل تحریم نمی‌توانند کامل آن را صادر کنند، به مشکل برخورد می‌کنند که لازم است مشابه وضعیت صادرات با آن‌ها رفتار شود؛ بنابراین، می خواهیم از محل سهم صندوق توسعه ملی به این موضوع تسهیلات داده شده و برای بازپرداخت آن مهلت داده شود که همین موضوع باعث افزایش میزان بازگشت سرمایه می‌شود.»

همچنین کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد. موافقان این طرح با انتقاد از افزایش فاصله طبقاتی ناشی از دلالی، سوداگری و رانت‌خواری بیان کردند که تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه ایران را که در حال حاضر تبدیل به بهشت سوداگران شده، به سمت افزایش تولید سوق می‌دهد. نمایندگان مخالف نیز ضمن انتقاد از تمرکز فشار‌ها بر اخذ مالیات، اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را عاملی برای افزایش تورم مطرح کردند.

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس در جریان بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: اقتصاد دلالی آسیب زاست، لذا باید اقتصاد به سمت تولیدمحور بودن حرکت کند. اقتصاد مقاومتی راه چاره و نجات اقتصاد ایران است و این مهم با رفع بوروکراسی و فساد محقق خواهد شد. موضوع مطرح در این طرح در راستای ایجاد شفایت اطلاعات اقتصادی، جلوگیری از فعالیت‌های بازار‌های دلالی و سفته بازی و ایجاد یک پایه مالیاتی جدید است و در واقع پایه مالیاتی جدید می‌تواند درآمد نفتی را از بودجه جدا کند.

امروز هم تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به قطعی مکرر برق تذکراتی دادند که از جمله آن‌ها عباس گودرزی، نماینده بروجرد بود که گفت: باید وزیر نیرو طی دو سه روز اخیر با حضور در صحن مجلس به نمایندگان درباره قطعی برق پاسخ می‌داد. امروز کدام موضوع از قطعی برق مهمتر است که زندگی مردم و تولیدکنندگان را دچار اختلال کرده و آسایش آن‌ها را از بین برده است. کسی نیست به این مسئولان بگوید آدم عاقل اگر مشکل منابع دارید، مشکل برنامه‌ریزی و اعلام زمان که ندارید! حداقل اعلام کنید برق چه زمانی قطع خواهد شد تا مردم بر اساس این برنامه زندگی خود را تنظیم کنند.

در پاسخ، نیکزاد نایب رییس مجلس از حضور وزیر نیرو در جلسه هفته آینده پارلمان خبر داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷
خوب اقای قالیباف ریلست جمهری کاندید نشدند رییس مجلس به هر شکل باید باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
آقای قالیباف نوشتند: نمایندگان شما در سال گذشته با همه فراز و نشیب‌ها، همت و توان خود را در جهت پیگیری مسائل شما در حدود اختیارات و ظرفیت‌های مجلس به کار گرفته و علیرغم اذعان به وجود برخی نقاط ضعف، نسبت به کارنامه یک ساله خود در محضر خداوند و شما مردم عزیز ایران، خود را روسفید احساس می‌کنیم.

پس داستان سیلی توسط عنابستانی و دنا پلاس و واکسن آنفولانزا پیگیری مسائل مردم بود و ما در اشتباه بودیم.
این مجلس نتیجه مشارکت حداقلی است اما مهم این است که چه با حداقل و چه با حداکثر برای زندگی مردم قانون تصویب می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
قانونی هم که حداقل ها تصویب می کنند معلوم است که آخرش چه می شود. خدا به داد ملت ایران برسد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
حداقلی که سرنوشت کشور براشون مهم هست
مجلس اقلیت ها که اینهمه ادا و اطوار نداره

همش مال خودتون

ما نه اصلاحطلبیم نه اصولگرا

ما ایرانی هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
ادا اطوار داره یا نداره مهم نیست
مهم اینه که هرچی تصویب کنه باید همه انجام بدن
حتی اونی که تو انتخابات شرکت نکرده
خوب الحمداللع همه چیز یه دست شد پزشکیانم حذف شد همه شدین اصولگرا
مجلس قوه قضاییه و انشالله رییس جمهوری
اینم گوی و میدان
ببینیم چه گلی به سر ملت میزنید
ای کاش می گفتید که در این یه سال چیکار کردید
ای کاش می گفتید که در این یه سال چیکار کردید
چند روز که از اتمام مسئولیتتون گذشت اگه گذرتون به مجلس بیافته به نظر نمیرسه کسی شما ها را به این ساختمان اجازه ورود حتی بدهد و این نتیجه و عاقبت قدرت طلبی است که آرام آرام از پله ها باید بیایید پایین
مجلس؟
فقط و فقط شفافیت
مشهدها ها تا اين لحظه اختيار دو قوه و حكومت را در دست دارند بسياري وزارت خانه ها مهم را در تصاحب دارند و حتي به قولي به وزراي ضعيف فعلي هم كه حتي نتوانشتند بك روز قيمت مرغ را ثابت نگه دارند قول حمايت و ماندن داده اند
خدا را شکر دیگه غم نداریم
بجز نمایشهای پوپولیستی این مجلس هیچ اقدام موثری برای بهبود وضعیت اقتصادی ملت انجام نداده است
اقای قالیباف اقبا بود و بقیه ان بازی بود مجلس ٪۱۰ درصدی و ناکارامد این حرفها را ندارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل