بازدید 20197
ارزش یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی آب شد

چالش رئیس جمهور آینده برای سروسامان دادن به یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی

به زودی شورای نگهبان اسامی افراد تایید صلاحیت شده برای آغاز رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد و به نظر می‌رسد به مانند هر ساله موضوع یارانه‌های نقدی و افزایش و کاهش آن، یکی از وعده‌های انتخاباتی کاندیدا‌ها باشد. در این سال‌ها چقدر ارزش یارانه نقدی کاهش یافته است و دولت بعدی چگونه می‌تواند قدرت خرید یارانه نقدی را به سال ۱۳۸۹ نزدیک‌تر کند؟
کد خبر: ۱۰۵۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷ 18 May 2021

یارانه

روزهای رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری یک بار دیگر فرا رسیده است و کاندیداهای بسیاری برای تصاحب این کرسی مدارک خود را تحویل داده اند تا در صورت عبور از فیلتر شورای نگهبان، رقابت خود را آغاز کنند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ قطعا یکی از شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری موضوع یارانه هاست؛ یارانه هایی که دولت تدبیر و امید از آن به عنوان قصه پر غصه جمهوری اسلامی یاد کرد؛ اما در همه این هشت سال، هیچ اقدامی در راستای کاستن از غم این غصه انجام نداد!

به هر حال در این مطلب می خواهیم به این مساله بپردازیم که در این سال ها چقدر از ارزش یارانه های نقدی پرداختی کاسته شد و آیا کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه ای برای افزایش آن نخواهند داشت؟

چرا دولت نهم طرح هدفمندی یارانه ها را کلید زد؟

در سال ۱۳۸۷ مطابق با بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد، تقریباً ۷۰ درصد از جمعیت کشور تنها می‌توانند حدود ۳۰ درصد از یارانه‌های پرداختی در کالا‌های مختلف را مصرف کنند و ۳۰ درصد باقی مانده جمعیت هم ۷۰ درصد از این یارانه‌ها را مصرف می‌کنند. با این وضعیت، دولت نهم تصمیم گرفت که سر و سامانی به این اوضاع بدهد و به همین منظور در دی ماه سال ۱۳۸۷ محمود احمدی نژاد، رئیس دولت نهم لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس ببرد. پس از ماه‌ها چالش بر سر این لایحه، سرانجام یک سال بعد یعنی در دی ماه ۱۳۸۸ مجلس آن را به تصویب رساند و در اردیبهشت ۱۳۸۹ طرح هدفمندی یارانه‌ها در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی، آزمایشی به اجرا درآمد. درست هفت ماه بعد از اجرای آزمایشی، در آذر ماه ۱۳۸۹ این طرح به صورت جامع در کل کشور اجرا شد.

قرار بود یارانه ۱۶ قلم کالا حذف شود

مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها، باید یارانه ۱۶ قلم کالا شامل بنزین، گازوئیل، گاز مایع، گاز طبیعی، نفت کوره، نفت سفید، برنج، روغن، قند و شکر، شیر، گندم، آب، برق، خدمات پستی، خدمات هوایی و خدمات زمینی طی ۵ سال (با آغاز از سال ۱۳۸۹) به تدریج حذف و به قیمت‌های جهانی عرضه می‌شد. مقرر شد که ۵۰ درصد از درآمد‌های حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صورت نقدی (۴۵۵۰۰ تومان هر نفر) و غیرنقدی (سبد کالا) به مردم، ۲۰ درصد به دولت و ۳۰ درصد به تولید پرداخت شود.

در سال ۱۳۹۴ مهلت اجرای پنج ساله طرح هدفمندی یارانه‌ها به پایان می‌رسید، اما هیچ گاه دولت نتوانست این طرح را به پایان برساند.

دولت، تدبیری برای قطع یارانه ثروتمندان نکرد!

در این سال‌ها بار‌ها سعی شد، به نوعی از تعداد افراد در صف یارانه بگیران کاسته شود؛ اما آن گونه که باید این تلاش‌ها موفق نبود و همچنان بخش عظیمی از مردم یارانه دریافت می‌کنند.

در ابتدا و در بهار ۱۳۹۳ دولت یازدهم از مردم خواست، داوطلبانه از گرفتن یارانه‌ها انصراف دهند که در آن زمان از حدود ۷۵.۵ میلیون یارانه بگیر، حدود ۷۳ میلیون، دوباره خواستار پرداخت یارانه‌ها شدند.

سپس در سال ۱۳۹۳ مجلس تصویب نمود که میزان پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان باشد و این تصمیم یعنی این که باید در سال ۹۴ حدود ۶ میلیون نفر از گردونه دریافت یارانه خارج می‌شدند. همچنین در بند ح تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۹۴ نیز مجلس دولت را موظف نمود که یارانه خانوار‌های پردرآمد را حذف کند. از این روی، ملاک‌هایی توسط دولت و مجلس برای شناسایی قشرهای پردرآمد در نظر گرفته شد.

ملاک‌هایی که دولت در نظر گرفته بود عبارت بودند از: شاغل بودن، داشتن خودرو، انجام معاملات و دارایی تمامی اعضای خانوار. ملاک‌های مجلس برای شناسایی اقشار پردرآمد نیز عبارت بودند از: شرایط اقلیمی، بعد خانوار، محل سکونت و میزان درآمد. این ملاک‌ها باعث شد تا دولت تنها بتواند یارانه ۲۰۰ هزار نفر را قطع کند. مسئولین در سال ۹۴ که قرار بود یارانه ۶ میلیون نفر را قطع کنند، عملا در رسیدن به این هدف ناموفق بودند.

در سال ۱۳۹۵ و باز هم با توجه به کاهش میزان منابع یارانه‌ها تصمیم گرفته شد که تعداد نفرات بیشتری حذف شوند. افرادی که قرار بود یارانه آن‌ها حذف شود، عبارت بودند از: کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آن‌ها حداقل سیصد و پنجاه میلیون ریال بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان، کلیه کارکنان دولت و قوای سه گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیرو‌های مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق بگیران و مستمری بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آن‌ها بیش از سیصد و پنجاه میلیون ریال بود، کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهاد‌های عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آن‌ها بیش از سیصد و پنجاه میلیون ریال بود، کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور و کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور بودند و در موارد فوق، ذکر نشده بودند. به هر صورت با این وضعیت نیز دولت تنها توانست یارانه ۴ میلیون نفر را قطع کند.

در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ نیز منابع پرداخت یارانه به ۳۳.۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و این یعنی دولت مجبور بود در سال ۹۶ یارانه ۱۴ میلیون نفر را قطع کند.

در سال ۹۷ نیز عملاً اتفاق خاصی در زمینه حذف یارانه افراد رخ نداد و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی توئیتی در شبکه اجتماعی توئیتر گفت: همانطور که در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۷ در مجلس نیز اعلام کردیم، حذف یارانه سه دهک قابلیت اجرایی ندارد و حتی با وجود مضایق اقتصادی نیز پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ به همان صورت قبلی ادامه خواهد یافت؛ برای مردم نگرانی ایجاد نکنید!

در بودجه سال ۱۳۹۸ نیز منابع در نظر گرفته شده برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی خانوار ۴۱.۱ هزار میلیارد تومان بود. اختصاص ۴۱.۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی بدین معنا بود که در سال ۱۳۹۸ به طور میانگین، هر ماه امکان واریز یارانه نقدی برای ۷۵ میلیون و ۲۷۴ هزار نفر وجود داشت. دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ پیشنهاد کرده بود که استانداران بنا بر اطلاعات موجود در استان‌ها، حذف سه دهک بالای درآمدی را کلید بزنند که مجلس اعلام کرد، با این پیشنهاد دولت مخالف است و نمی‌تواند موضوع حذف قشرهای پردرآمد را به استانداران بسپارد و دولت باید خود اقدام به حذف سه دهک بالای درآمدی جامعه کند و فرمانداری‌ها و استانداری‌ها، مسئولیت رسیدگی به شکایات افرادی که از گردونه دریافت یارانه حذف شده‌اند را بر عهده بگیرند.

در سال ۱۳۹۹ نیز در راستای حذف یارانه ثروتمندان اتفاق خاصی رخ نداد و شاید در مجموع در این سال‌ها دولت فقط توانست یارانه کمتر از ۵ میلیون را قطع کند. در برهه‌ای از زمان حتی ادعا شد که برخی ایرانیان مقیم خارج نیز همچنان یارانه دریافت می‌کنند.

ارزش ۴۵۵۰۰ تومان یارانه سال ۸۹ هم اکنون چقدر است؟

جدول زیر نشان می‌دهد، در دی ماه ۱۳۸۹ (ماهی که طرح هدفمندی آغاز شد) قیمت برخی کالا‌های منتخب چقدر بوده است و با ۴۵۵۰۰ تومان یارانه ماهانه چقدر کالا می‌توانستیم بخریم. همچنین این جدول، قیمت همین کالا‌ها را در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد و میزان کاهش قدرت خرید یارانه پرداختی ماهانه در یازده سال در این جدول زیر ذکر شده است.

یارانه

همان گونه که ملاحظه می‌گردد ۴۵۵۰۰ تومان در این یازده سال ارزش خود را به شدت از دست داده و با افزایش نرخ تورم و قیمت ها، قدرت خرید یارانه نقدی به شدت کاهش یافته است.


راهکار چیست و دولت بعدی چه باید کند؟

به هر حال دولت بعدی به نظر باید فکری به حال کاهش ارزش یارانه‌ها کند. با توجه به اینکه منابع درآمدی دولت به شدت در این سال‌ها کاهش یافته است شاید دو راهکار بتواند تا حدودی مشکل کاهش ارزش یارانه‌ها را حل کند. اولین راهکار این است که به هر حال دولت بعدی باید تلاش کند به نحوی جلوی افزایش قیمت کالا‌ها و تورم را بگیرد. دومین راهکار هم این است که دولت باید این جرات را به خرج دهد و یارانه ثروتمندان را قطع کند و به یارانه دهک‌های پایین‌تر جامعه بیفزاید تا بخشی از کاهش قدرت خرید جبران شود.

اگر این دو راهکار توسط دولت بعدی اجرا شود، می‌توان امیدوار بود که یارانه دهک‌های پایین جامعه در سال جاری نیز تغییراتی در راستای افزایش داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
یکی از راه کارها هم می تونه تبدیل واریز نقدی یارانه ها به کارت خرید اعتباری باشه یا کارت انرزی تا بتوان فقط قبوض آب و برق و گاز و تلفن داد که در این صورت حجم پول در اقتصاد کمتر خواهد شد
مقاله بنویسید که درآمد دولت در کجا کاهش یافته است و در کجا هزینه ها افزایش یافته است یعنی مثل جدول اشاره شده در سال 1389 به تفکیک درآمد چقدر و از کجا و همچنین هزینه چقدر و در کجا مصرف و در سال 1400 چگونه است و من فکر می کنم با وجود اهمیت یارانه ها این موضوع مهمتر است و مشخص می شود دولت و مجلس در کجا اشتباه و کوتاهی داشته اند و باعث کسری بودجه و کاهش ارزش پول و تورم شده است که یارانه ها حتی درصد کمی از آنها را هم برای محرومین جبران نمی کنند
مرد باشید قطع کنید مال همه رو بخاطر چندرغاز منت سر یه ملت نذارید
آخه از دید اینها همه ثروتمند هستند
رای، بی رای
از این کاندیدهایی که چهل و سه سال بر این مردم حکومت کرده اند ،آبی گرم نمیشه . مقصر اصلی مشکلات فراوان مردم در این چهل و سه سال همین افراد هستند . حالا چطوری می خواهند ظرف چهار سال مشکلات مردم رو کم کنند . وقتی رای اوردند پشت سرشون رو هم نگاه نمی کنند . این را تجربه چهل و سه ساله گذشته ، چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری به کرات دیده ایم .
با بهانه همین یارانه ناچیز هم منت گذاشتید هم ذلت ....مهمتر هر چقدرخواستید قیمت‌ها رو بالا بردید فقط چون این چندرغازو میدید.خوب لایی کشیدید خوب
و چالش جدید مرغ 30هزاری. چی شد مرغ بازم که پر کشید؟
با این خبر های تحلیلی تابناک مبنی بر اصلاح مجدد اقتصادی توسط رییس جمهور بعدی به نظر می رسه که 8 سال پیش رو به مراتب سخت تر و تاریک تر از 4 سال گذشته است!!! با این وضعیت چمدان ها را باید برای همیشه بست !!!
اجناس صد برابر
سیصد برابر.......
همه اجناس وحشتناک بالا رفته ماتم دولت شده یارانه 45500 نومانی
پول یک کیلو حلیم یا یک کیلو زولوبیا بامیه خخخخخخخخ
مطمعن باشید رییس جمهور بعدی بهتر از قبلی ها نخواهد بود
یارانه نقدی یه سنگی بود که یک نفر توی چاه انداخت و الان 100 نفر نمیتونن درش بیارن.
متاسفانه مردم هم همون 45500 تومن رو میبینن نه ۳۹ هزار میلیارد تومان (39,000,000,000,000) که وارد چرخه نقدینگی شد و تورم کمرشکنی رو ایجاد کرد که 45500 به هیچ دردی نمیخورد دیگه.

کمک به اقشار کم درآمد بدون پول مفت دادن و افزایش نقدینگی و تورم هم ممکنه. مثلا ایجاد مسکنهای ارزان یا مسکنهایی با اجاره کنترل شده (Rent control) توسط دولت در مناطق مختلف، یعنی همون کاری که کشورهای پیشرفته میکنن. وقتی یکی از هزینه های کمرشکن از خرج ماهیانه خانواده های کم درآمد حذف بشه قدرت خریدشون هم بالا میره.
در ان زمان نفری 45 دلار به همه افراد میدادندو شعار میدادند که ما یارانه را به خود مردم میدهیم تا خودشان مدیریت کنند تا در حق کسی ظلم نشود بعد از دو سال یارانه خیلی ها را قطع کردند الا به یک سری از مردم 2 دلار میدهند و کلی ناله میکنند که نداریم . در ان زمان چیزی به نام ارزش افزوده نداشیم که ان را هم به مردم تحمیل کردند یعنی چند برابر 45 هزارتومان از خود مردم میگیرند
سعي كنيد بنگاههاي اقتصادي را به حركت در بياوريد بقيه مشكلات حل ميشود.. تفكر گداانگاري و گدا پروري اشتباه است.
کلاٌ یارانه میبایست جمع گردد و برای جوانان از روستا گرفته تا شهر اشتغال ایجاد شود چون نه دولت توان حذف دهک ها را دارد ونه این مبلغ دردی را برای جامعه دوا میکند
انواع یارانه های دولت و حاکمیت یکی از پوپولیستی ترین کار و نماد ظلم و تبعیض و گدا پروری در کشور است و باید برچیده و فکر اساسی و کارشناسی شده و در شان مردم تصمیم گیری شود..
حیف آدم که تو این کشور بخواهد زندگی کند!
جناب روحانی خودش قول داد کاری کنه که مردم احتیاج به یارانه نداشته باشند....
همه فکر کردند وضع مردم آنقدر خوب میشه که مردم میروند سازمان یارانه انصراف می دهند
اما آن روی سکه این بود که تورم آنقدر بالا بره که مبلغ یارانه بی ارزش بشه
وقتی کشور در حال رفتن به سمت اقتصاد ونزوئلا هست رای دادن و کی بخواهد رییس جمهور بشه فرقی ندارن....رای بی رای
دولت بعدی یا قطعش میکنه به بهانه های مختلف یا همین روند حفظ میشه.
چاره اش اینه که به اندازه ی این چند سال که یارانه دادید به صورت ماهانه از مردم پس بگیرید به همین راحتی
دادن یارانه از ابتدا اشتباه و عوام فریبانه بود
ولی ۴۰ دلار ارزش داشت

اولا تعداد زیادی را ناعادلانه و بر خلاف طرح اولیه حذف کردند
و ارزش فعلی آن کمتر از ۲ دلار شده است

یعنی اگر بخواهند عادلانه بپردازند ، باید حدود ۹۰۰ هزار تومان برای هر نفر بپردازند
قطع كنيد براي اين چندر غاز وقت مردم رو نگيرين
اینجانب سرپرست خانوار چهارنفری از وزارت رفاه شکایت دارم که چرا یارانه اعضای خانواده بنده را از مهر ماه 94 قطع نموده اند و پس از چند بار اعتراض بنده به صورت حضوری و غیر حضوری ، اعلام نموده اند که چون اینجانب در تهران دارای آپارتمان می باشم یارانه خانوار را قطع کرده اند . آیا اینجانب که معلم بازنشسته هستم و دارایی من همین یک آپارتمان می باشد پس از سی سال معلمی دارایی زیادی محسوب می شود و جزء ثروتمندان محسوب می شوم ؟ در ضمن قبل از انتخابات پیامکی از ستاد هدفمند کردن یارانه ها ارسال شد که یارانه شما به اشتباه قطع شده و وصل خواهد شد اما تاکنون هیچ خبری نشده است . آیا این انصاف است ؟ آیا این عدالت است ؟ خواهشمندم پیگیری و رسیدگی نمایید.
تابناک دلبندم یارانه ۴۵۵۰۰ تومان نه 44500
تومن
چرا از یک فرد باسواد برای اداره امور استفاده نمیشود.....
کشور مدیر میخواهد و الا متملق و چاپلوس که فراوان هستند تا دیگران هرچه گفتند بگوید چشم!... مدیری که فارغ از دین و مذهب و عقیده، بتواند کشور را اداره کند......
یارانه باید افزایش یابد و به همه مردم پرداخت شود مگر شخصی خودش انصراف بدهد. در اموال مردم تصرف غصبی نکنید.
بذارين همين احمدي نژاد بياد تا ببينيم ميتونه باز هم 45 دلار (معادل اون 45500 تومن معادل نرخ دلار 1000 تومني همون روزهاي دولت خودش) رو بده !!!
متاسفم برای مملکتی که چالش ریسس جمهورش یارانه 2دلاری باشد
این یارانه دیگر اصلا ارزش ان را ندارد که بخواهند افراد ثروتمند را از ان بی بهره کنند. دولت کاری با اقتصاد کرده است که تا دهها سال دولتهای حتی کارامد هم نمی توانند آن را درست کنند. در کشور ما که امیدی به روی کرا امدن دولت کارامد و توانا نیست و با این سیستم اداری موجود واین کارمندان و مدیران که بسیاری از انها به گرفتن رشوه و چوب لای چرخ گذاشتن تولید عادت کرده اند امیدی به بهبود نیست . اگر می شد با تغییر رییس جمهوری اکثریتی از کارمندان دولت را هم عوض کرد شاید تغییری در انجام امور صورت می گرفت.
کاش آب میشد. گاز شد
خواستید ابروشو درست کنید زدید چشمش را هم درآوردید
42 سال گذشت هیچکدام از این کاندیدهای فعلی در پست های مختلف برای رفاه مردم قدمی برنداسته اند.
مگه یارانه 45500 تومانی ارزشی هم داره که وقت بذارن برای سر و سامان دادنش؟! اینکار چه دردی رو از مردم دوا می کنه؟!
یک کلام و ختم کلام.مگر ساخت موتور هواپیمای جت است این افزایش یارانه ها.راه کار اول
برای رییس جمهور ۱۴۰۰ بدون ترس و باجرآت انقلابی اسلامی حذف تک تک یارانه بگیران ثروتمند و حقوق بگیران بالای ۵ تومن.دوم اضافه کردن این یارانه به ۴۰ نا ۴۵ میلیون نفر افراد کم درآمد.سوم.واریز مابقی بارانه پنهان و افزایش قیمت بنزین تا ۸ هزار تومن و واربز این پول به حساب آن ۴۰ میلیون.افزایش قیمت نفت گاز آب برق و آب و.... بدون ترس و واریز به حساب ۴۵ میایون یارانه بگیر.که اگر اینطوری باشد هر نفر ۷۰۰ هزار خواهد شد.اگرم نورم باشد فقط تا ده درصد است. و بازرسی دقیق از بازار و اعدام انقلابی گرانفروشان و رانتخواران و مخلان اقتصادی ...
۴۵ دلار زمان احمدی نژاد منطق دادن یارانه به مردم است و باید همان ۴۵ دلار به قیمت روز باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار