بازدید 22399
یک کاندیدای ریاست جمهوری در گفت و گوی تفصیلی با «تابناک»:

از راننده تاکسی تا خلبان می‌گویند وضعیت اقتصادی خوب نیست/ از فقر عبور کرده و به گرسنگی رسیده‌ایم/ ادعاهای دولت روحانی را باید در گینس نوشت!/ مشارکت بیش از 50 درصد خواهد بود

کاندیدای اصولگرایان باید مورد اجماع و رأی‌آور باشد/ از راننده تاکسی تا خلبان می‌گویند وضعیت اقتصادی خوب نیست/ از فقر عبور کرده و به گرسنگی رسیده‌ایم/ ادعاهای دولت روحانی را باید در گینس نوشت!/ نظر رستم قاسمی درباره ارتباط با آمریکا و قرارداد با چین/ مشارکت بیش از 50 درصد خواهد بود، رنگ انتخاباتی من پرچم جمهوری اسلامی ایران است، بررسی عملکرد دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد و ... مهمترین بخش های گفت‌وگو با «رستم قاسمی» است.
کد خبر: ۱۰۵۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳ 17 May 2021

از راننده تاکسی تا خلبان می‌گویند وضعیت اقتصادی خوب نیست/ از فقر عبور کرده و به گرسنگی رسیده‌ایم/ ادعاهای دولت روحانی را باید در گینس نوشت!/ مشارکت بیش از 50 درصد خواهد بود

انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم به مرحله نام نویسی نزدیک می شود و فضای غالب در جامعه هرچند هنوز رنگ وبوی سیاسی و انتخاباتی به خود نگرفته است اما آرام آرام زمزمه ها و گفت و گوهای غالب در بازارها و محافل مختلف به سمت مسئله انتخابات تغییر جهت داده است هرچند که همچنان مسائل اقتصادی در صدر مکالمات مردم قرار دارد.

به گزارش «تابناک»، تاکنون شخصیت های سیاسی زیادی از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب برای این دور از انتخابات اعلام کاندیداتوری کرده اند و در این میان نام رستم قاسمی فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و وزیر نفت دولت دهم نیز به چشم می خورد.

او در زمان شروع تحریم های گسترده در 2 سال پایان دولت محمود احمدی نژاد وزارت نفت را سکان داری می کرد و در زمانی که وزیر بود برای نخستین بار ریاست اوپک را بر عهده گرفت.

از این حیث با «سردار رستم قاسمی» به گفت و گو نشستیم تا برنامه وی را برای اداره کشور در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم جویا شویم که متن این گفت و گو به شرح زیر است:

*فرصت زیادی تا موعد ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و از هشت روز دیگر عملاً شروع می شود و الان شاهد این هستیم که هر روز تعدادی از جناح اصولگرا و اصلاح طلب اعلام کاندیداتوری می کنند. برآورد شما از انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم چیست؟

به نظر می‌رسد انتخابات 1400 با انتخابات دوره‌های دیگر تفاوت‌هایی دارد. با توجه به اینکه فاصله زیادی تا انتخابات باقی نمانده، دو اتفاق که باید در جامعه می افتاد اما در حال حاضر کمتر اتفاق افتاده است. نخست در مورد آرای انتخابات ات که گروه ها و جناح ها و کاندیداها باید اقداماتی صورت می دادند که تقریبا نه در جبهه اصول گرا و نه در جبهه اصلاح طلبان ابعاد روشنی در این زمینه وجود ندارد و از طرفی هنوز شور لازم نیز در جامعه  ایجاد نشده است که امیدواریم در هفته های آینده این اتفاق بیفتد و مردم با شور و مشارکت حداکثری پای صندوق های رأی بیایند. گام دوم نیز این است که چگونه به کاندیداهای اصلح برسیم که ان شاءالله مردم با  تصمیم خود آن را مشخص خواهند کرد.

* در شرایط فعلی تنور انتخابات آن طور که باید و شاید گرم نشده و مثل انتخابات دیگر نیست. دلیل آن را چه می دانید؟

یکی از دلایل که تقریباً شور انتخاباتی هنوز در مردم مشاهده نمی شود، این است که مردم از معیشت و اقتصاد گله مند هستند و واقعیتی است که نمی شود از آن پرهیز کرد. وعده های غیرعملی و وعده هایی که هرگز به آنها عمل نشد و شعارهایی که داده شد و تقریباً هیچ کدام به عرصه ظهور نزدیک نشد در این مسئله موثرر است. مردم ضمن اینکه شرایط اقتصادی خوبی ندارند و از این بابت گله مند هستند، صداقت مدیران هم برایشان مهم است که این موجب آسیب پذیری و آسیب رساندن به سرمایه‌های اجتماعی کشور شده است.
مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود اشاره کردند که کاندیداهای ریاست جمهوری وعده های غیرواقعی ندهند. برنامه عملی برای انتخابات داشته باشند و با این شرایط وارد شوند. فکر می کنم این تلنبار شدن خواسته ها و وعده های محقق نشده صرفاً مربوط به این دوره نیست و در دوره های گذشته هم افرادی وارد شدند، وعده هایی دادند و در نهایت هم نتوانستند حداقل یک بخش را محقق کنند و به نظر می رسد الان در این شرایط، مردم به دنبال وعده هایی هستند که تلنبار شده و به نوعی از این جهت گله مند هستند.

*برای اینکه مردم را راضی و قانع کنیم که تا در این انتخابات شرکت کنند و در نهایت انتخابی داشته باشند که بتوانند حداقل بخشی از مطالبات به حق شان را به سرانجام و نتیجه برسانند، چه باید کرد؟

وعده های داده شده و عمل نشده در ادوار گذشته مردم را از آینده هم ناامید کرده است. وعده های متعددی که داده شد و هیچ کدام محقق نشد البته اندکی از این وعده ها تحقق پیدا کرد. فکر می کنم کاندیداهایی که می خواهند در انتخابات 1400 شرکت کنند، ببینند که کارنامه ای هم دارند. چون مردم دیگر به حرف اتکا نمی کنند که کسی بیاید و بگوید «من سازندگی می کنم، من کشور را می سازم، من رونق و اشتغال و مسکن ایجاد می کنم.» اینها حرف هایی است که خیلی ها گفتند و عملی نشده است و گفتن این ها خیلی سخت و پیچیده نیست و جمله هایی است که خیلی شیرین است و راحت می توان گفت.

فکر می کنم این دوره مردم به کارنامه افراد که بسیار مهم است، توجه می کنند. کسی که می گوید من مسکن می سازم، من صنعت را درست می کنم، کسی که می گوید من معدن را درست می کنم و کسی که می گوید من انرژی کشور را تأمین می کنم. اینها در کارنامه و در عملکردشان چیزی وجود دارد یا نه. اصلاً این کاره هستند یا فقط می خواهند آموزش ببینند. نقطه سر خط و سعی و خطاهایی کنند که هرگز کشور ما این فرصت را ندارد. فکر می کنم مردم هوشمندانه تر در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت می کنند. عملکرد گذشته افراد را ملاک خود قرار خواهند داد.

انتخابات پرشور با حضور چهره های رای ساز محقق خواهد شد/چند جلد کتاب به عنوان برنامه از سوی نامزدها، مردم را قانع نخواهد کرد

*شما می فرمایید مردم به واسطه توسعه شبکه های اجتماعی، توسعه شرایط تحصیلی در کشور و هرآنچه منجر به بالارفتن سطح تفکر مردم در قانون اساسی کشور است، در این دوره با نگاه بازتری در انتخابات مشارکت میکنند می. اول اینکه باید چطور مردم را به این نقطه برسانیم که انتخاب کنند و دوم در خصوص برنامه عملی کاندیداها که چطور مردم می توانند متوجه شوند کدام کاندیدا برنامه اش برای انتخابات و کشورداری دوره سیزدهم عملی تر است و می تواند وعده های خود را محقق کند؟

امیدواریم که مردم ایران همچون گذشته که در بزنگاه حضور پیدا کردند و از کشور دفاع به عمل آوردند در انتخابات 1400 هم این اتفاق بیفتد و مردم یک بار دیگر نشان بدهند که پای کشور و نظام هستند و البته این مهم با حضور چهره های بزرگ و چهره های رأی‌ساز تحقق پیدا می کند. اینکه چگونه مردم انتخاب و اعتماد کنند؛ به اعتقاد بنده صرف برنامه کافی نیست. ما به اندازه کافی برنامه در کشور داشته و داریم. برنامه های متعددی که در کشور وجود داشته و دارد و بعضاً هم شده که فایل پایان نامه دانشجویی، برنامه تمام سیاست های کلی نظام، سند چشم انداز و ... وجود دارد. به صرف اینکه چند جلد کتاب به عنوان برنامه به مردم نشان داده شود، کاری  است که مردم را اقناع نخواهد کرد و این کار سختی نیست. اعتقاد دارم امروزه حتی در حوزه های تحصیلاتی برخی از افراد هم مثلا اقتصاددان خوب می تواند در یک دانشگاه تدریس خوب داشته باشد و مطالب خوبی بنویسد اما این نوشته ها و گفته های او امروز در کشور ما قابل پیاده سازی است؟ با شرایط کشور ما شدنی هست؟ بنابراین فکر می کنم آنچه مردم باور خواهند کرد و برایشان جالب خواهد بود که ببینند که کاندیداها قبلاً چه کار کرده اند؟ از پشت میز دانشگاه بلند شده اند، تا به حال اداره کلی را اداره نکرده اند و به قول معروف کارخانه سیمان را افتتاح نکرده اند و یک مرغداری را تا به حال اداره نکردند. چطور می تواند قوه مجریه یک کشور را اداره کنند.

از راننده تاکسی تا خلبان هواپیما تاکید دارند که وضعیت اقتصادی خوب نیست

اگر در خیابان از راننده تاکسی گرفته تا خلبان هواپیما و هر کسی که شما با او مواجه هستید، اولین جمله ای که تکرار خواهد کرد این است که «وضعیت اقتصادی خوب نیست» فکر می کنم در این مورد کسی با کسی اختلاف نظر ندارد. کسی می تواند در این راستا قرار بگیرد و فرمان این قوه مجریه و راننده اتوبوس حرکت دولت باشد که خودش در میدان حضور داشته باشد و تجربه داشته باشد و کارنامه داشته باشد. کارنامه امروزه برای مردم قابل دیدن است چون هر کسی مطلبی را بگوید آدرس دارد و می تواند بگوید که من در حوزه صنعت کشور کار کردم و آدرس آن این است، در حوزه معدن، انرژی، حمل و نقل و ... به این آدرس کار کرده ام. مردم می توانند به این آدرس ها مراجعه کنند و انتخاب خواهند کرد. مردم افرادی را که می خواهند امروز تازه سدسازی، مسکن سازی، حمل و نقل و موضوعات مختلف کشور در حوزه رونق سازی را یاد بگیرند را انتخاب نخواهند کرد.

امروز چالش اصلی مملکت ما معیشت و اقتصاد مردم است

ممکن است عده ای بگویند که موضوعات مهم در کشور صرفاً موضوعات اقتصادی نیست اما شما می دانید بیش از 10-12 سال است که نام سال هر ساله مسائل اقتصادی است و درست است که به قول مقام معظم رهبری موضوعات فرهنگی و اجتماعی مهم هستند ولی امروز چالش اصلی مملکت ما معیشت و اقتصاد مردم است. چون آن نباشد مسائل فرهنگی و مسائل اجتماعی هم آسیب می بیند. آن چیزی که امروز می تواند پاسخ معتبر به شرایط کشور باشد، چهره های عملگرا، کارکرده، با تجربه و دارای کارنامه گذشته ای که مردم قبول کنند که حرف هایی که می زنند، می شود و باید بشود، نیست، بلکه شده است.

امروز ما نه تنها از فقر گذر کردیم بلکه در خیلی از زمینه ها به گرسنگی رسیدیم

*در سال 68 آقای هاشمی با شعار «سازندگی»، سال 76 آقای خاتمی با شعار «توسعه سیاسی» سال 84 آقای احمدی نژاد با شعار «مهروزی و آوردن سیاسیون بین مردم و مردمی بودن بیشتر سیاسیون» و سال 92 آقای روحانی با شعار «تدبیر و تأکید بر حوزه سیاست خارجی کشور» وارد کار شدند و هر کدام از اینها در برهه های مخلتف، موضوعات مختلف را به عنوان نیازهای مردم عنوان کردند. الان فکر می کنید اگر بخواهید 4 موضوع را اولویت بندی کنید و به عنوان اولویت های کشور در نظر بگیرید، از کجا شروع می کنید و به کجا می روید.

لازم نیست که امروز این اولویت بندی را داشته باشم. با یک نظرسنجی از اول و آخر خیابان می شود این اولویت بندی توسط مردم را شناخت. اولویت اول مردم اقتصاد است. نتیجه تمام اقدامات گذشته علیرغم اینکه دولت ها هر کدام به نوبه خودشان اقداماتی انجام دادند، نتیجه آن شده که امروزه ما نه تنها از فقر گذر کردیم بلکه در خیلی از زمینه ها به گرسنگی رسیدیم. امروز اگر در حوزه فرهنگی مشکل داریم، ازدواج دیر صورت می گیرد، فرزند آوری محدود شده، اگر در حوزه اجتماعی مسائل طلاق و از هم گسستگی خانواده ها رخ می دهد، اگر مسائل حاشیه نشینی و اعتیاد در کشور رخ می دهد، ناشی از مسائل اقتصادی است.

جوانان ما به خاطر بیکاری گرفتار افسردگی شدند

برای یک جوان بیکار صرفا مسئله درآمد نیست، بلکه موضوع افسردگی است که در خانواده ها بسیاری از جوانان به علت بیکاری منجر به افسردگی جوانان شده است. مسائل فساد مطرح شده و مسائل پیچیده فرهنگی که در جامعه داریم و حتماً اوولویت اصلی کشور امروز با رقم بسیار بالایی است و بالای 90 درصد نظرسنجی ها اشاره شده موضوعات اصلی کشورمان، موضوعات اقتصادی و در حوزه معیشت است. کسانی می توانند پاسخگوی معتبر باشند که دارای یک اقداماتی در گذشته باشند و مردم باور کنند که فردی که در مورد مسکن، صنعت، اشتغال، حمل و نقل حرف می زند، کارنامه ای دارد که در کنارش برنامه ای برای کار دارد.

به نظر من مشکلات کشور قابل حل است. اهل شعار و حرف های ژورنالیستی و پوپولیستی نیستم و نمی خواهم حرف های غیر واقعی به مردم بزنم اما کسی هستم که سالها در حوزه اقتصاد کشور در ابعاد مختلف کشور کار کردم و همه آنچه در این کشور به عنوان ظرفیت و ثروت وجود دارد را می شناسم. در حوزه نفت و گاز که بزرگترین ثروت کشور است، سالها مسئولیت دارم و اشتغال در آن حوزه را به خوبی می شناسم. در حوزه معدن و معادن بزرگ کشور، سالها مسئولیت داشتیم و کار کردیم. صنایع بزرگ کشور را ساخته و اداره کردیم. در حوزه حمل و نقل کشور که امروزه حوزه بسیار مهم و اساسی برای کشور ماست، آشنایی و تجربه عملیاتی داریم و اعتقاد دارم که یک کشور 80 میلیونی اگر فعال بشود، اشتغال در کشور درست می شود و اگر اشتغال ایجاد شود، قدرت خرید ایجاد می شود. کارخانه و مغازه دار تولید می کند، حمل و نقل حمل می کند و زنجیره ای از رونق در کشور ایجاد می شود و اینها درآمد و ثروت و گردش مالی در کشور ایجاد می کند و تجربه این کار در کشور وجود دارد به عنوان فردی که سالها در این حوزه فعالیت کردم به یقین و اعتقاد می گویم که موضوعات کشور قابل حل و حل شدنی است.

ریاست جمهوری فرصت آزمون و خطا نیست/نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید کارنامه و برنامه داشته باشند

*تقریبا ما نسبت به میزان جمعیت کشورمان از میانگین نرم جهانی 2 درصد منابعی که در اختیار داریم بیشتر است. یعنی اگر بخواهیم براساس منابع، دنیا را تقسیم بندی کنیم. یعنی بگوییم فلان کشور یک درصد منابع فلان کشور را دارد و هشت درصد منابع و 10 درصد منابع را دارد و این را تقسیم بر مردم کنیم. باید 1.2 درصد وضعیت عادی مردم ما نسبت به میانگین مردم دیگر کشورها بهتر باشد. اینکه باید بشود و مشکل اقتصاد حل بشود از طریق صنعت نفت، گردشگری و موضوعات معادن و منابعی که در اختیار داریم و ارتباط با همسایگان، راه آبی و خاکی و هوایی و کریدور اتصال شرق به غرب.  برنامه عملیاتی شما چیست و اینکه بشود از این شرایط در جهت رفاه و بهبود استفاده کرد. هر 6-7 سال یک بار یک باره تلنگر اقتصادی شدیدی به مردم می خورد و کلیت سرمایه مردم از چهار به یک تبدیل می شود (یعنی یک چهارم و یک سوم می شود) و عملاً هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و کسی هم پاسخگو نیست که چرا این شرایط برای مردم ایجاد شد. اگر هم بخواهد مشکل حل شود در انتها باز از جیب مردم بر می دارند تا مشکل را حل کنند. برنامه عملیاتی شما برای حل این مشکلات چیست؟

این موضوع ناشی از دو مطلب است. اول اینکه کسانی که متأسفانه مجریان اصلی کشور بودند، کسانی که به عنوان کارگردان اصلی حوزه اجرایی کشور باید مسئولیت و نقشی ایفا می کردند، دارای تجربه نبودند. از ثروت کشور اطلاع نداشتند و اگر هم اطلاع داشتند، توان این که این ثروت را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنند، نداشتند چون تجربه ای نداشتند. ریاست جمهوری فرصت آزمون و خطا نیست. ریاست جمهوری کارآموزی نیست. ریاست جمهوری این نیست که تازه بخواهید یک سری چیزها را یاد بگیرید، نیست که چگونه در حوزه انرژی برخورد کنید. چطور 20 درصد شغل در معدن ایجاد کنید، چطور می توان در سال یک تا یک و نیم میلیون مسکن بسازید، نیست. اصلاً فرصت این کار وجود ندارد.

امروزه دو مولفه مهمترین موضوع برای اداره کشور است که به عنوان یک دولت پاسخ معتبر به شرایط موجود کشور نامگذاری کردیم، یک کارنامه است. کارنامه نشانگر آینده، توانمندی آینده است. کارنامه یعنی توانایی آینده. کارنامه یعنی تجربه ای که در آینده وجود دارد. کارنامه و برنامه...  دولتی که می تواند آینده اقتصاد کشور را با این شرایط سخت تضمین کند، باید دو ویژگی کارنامه که بسیار تعیین کننده است چون فرصت رئیس جمهور سریع تمام می شود و بعد برنامه . برنامه های قابل  اجرا و عملیاتی،  نه برنامه هایی که معمولاً می نویسیم و خودشان را قهرمان پایان دولت می دانند. ما برای هر دوی اینها برنامه داریم.

رنگ انتخاباتی من پرچم جمهوری اسلامی ایران است

*اسم دولت را نامگذاری کردید؟ رنگ هم انتخاب کردید؟

مولفه اصلی مان کارنامه و برنامه و پاسخ معتبر به شرایط موجود کشور با دو مولفه اقتدار و  اقتصاد است و رنگ ما پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

دولت سازندگی دولت عدالت محور نبود/دولت اصلاحات نه مردم را به آزادی سیاسی رساند نه چیزی سر سفره مردم آورد/دولت احمدی نژاد در سالهای پایانی گرفتار سیاست شد/قضاوت در مورد دولت روحانی را به مردم واگذار می کنم

*اگر بخواهیم از دولت سازندگی به بعد بررسی کنیم (به استثنای دهه اول انقلاب که بعد از آن انقلاب به یک ثبات رسید) ایرادات و محاسن هر کدام از دولت ها را بیان کنید.

به هر حال هر کدام از دولت ها بدون نقص نبودند. دولت سازندگی با اینکه کارهای بزرگی را در حوزه زیرساختی کشور انجام داد اما مدل سازندگی مدل عدالت محور نبود یعنی مدلی که همزمان با آن زیرساخت هایی که در کشور ایجاد شد، سر سفره مردم هم دیده شود. این اشکالی بود که در نوع سازندگی بیشتر با تمایل سازندگی غربی بود. بیشتر مردم در آن زمان با مشکلات جدی مواجه بودند. در دولت اصلاحات بیشتر شعارهای سیاسی، آزادی های سیاسی مطرح بود. ضمن اینکه کار اقتصادی در گذشته قبل از دولت اصلاحات شروع شده بود، کارهایی انجام شد اما فکر می کنم که مردم در پایان دولت به این نتیجه رسیدند که نه چیزی سر سفره شان آمد و نه آزادی سیاسی صرف موضوعات سیاسی و آزادی های سیاسی مشکل معیشتی و اقتصادی شان را حل کرد. دولت آقای احمدی نژاد شاید موفق ترین دولت هم در سازندگی و هم توجه به عدالت محوری بود که این آمار و ارقام موجود است، به ویژه رسیدگی به مناطق محروم و مناطق کم برخوردار و شهرستان ها در دولت نهم به ویژه و در دولت دهم به مقدار قابل توجهی انجام شد. ایراداتی هم بالاخره وجود داشت به خصوص اینکه دولت در پایان کار خود به مسائل سیاسی بیشتر توجه کرد و موضوعات سیاسی مانع از این شد که دولت، پیشرفت های دولت نهم و بخشی از دولت دهم را داشته باشد. در خصوص دولت آقای روحانی قضاوت نمی کنم و قضاوت را به مردم واگذار می کنم. مردم می دانند که عملکرد این دولت چه بوده است.

در دولت احمدی نژاد بالای 50 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه گذاری شد

*اشاره به دولت آقای احمدی نژاد داشتید، مسئله ای که در دولت آقای احمدی نژاد مطرح می شود این است که طبیعتاً بیش از نیمی از درآمدی نفتی کشور در دولت آقای احمدی نژاد محقق شد و عملا باید یک سری زیرساخت ها اصلاح و شرایط برای مردم مهیا می شد. نکته ای که در خصوص ایشان خیلی مطرح شد این بود که مصادره به مطلوب می‌کردند و موضوعات را شخصی سازی می‌کردند. یعنی دوست داشتند روی هر موضوعی برند خودرا بگذارند. بحث عدالت هم اهمیت داشت یا اینکه برند آقای احمدی نژاد مطرح شود. در مورد مسئله مسکن، نیمی از مسکن های مهر که در کشور ساخته شده از عمر مفیدی برخوردار نبودند چون در آبرفت کوه ها ساخته شدند و جاهایی ساخته شدند که دسترسی به امکانات و شرایطی که باید مهیا می بود، وجود نداشت و این باعث انتقاد شد، اما به هر حال ایشان تأکید داشت که انجام شود و وجهه کارشناسی بر تصمیمات غالب نبود.

من در دو سال آخر ریاست جمهوری آقای  احمدی‌نژاد در وزارت نفت بودم ولی اگر انصاف را رعایت کنیم، اولاً اینکه شما بتوانید در یک مقطعی نفت را به بالاترین قیمت نگهدارید، هنر است. در دولت احمدی نژاد این اتفاق افتاد و این برای دولت آقای احمدی نژاد کارنامه محسوب می شود. اینکه چه اقدامی انجام شد. آمار و ارقام نشان می دهد که حدود دو هزار روستا را در کشور گازرسانی داشتیم. در هزاران روستا ورزشگاه ساخته شد،  اکثر روستاهای کشور (بالای 20 خانوار) دارای آب و برق و گاز شدند. اینها در عدالت و زندگی مردم و حفظ مردم در روستاها برای مهاجرت تأثیرگذار بود. سرمایه گذاری های بسیار زیادی شد. در حوزه نفت بالای 50 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور برای اولین بار و بعد از 100 سال سرمایه گذاری شد. سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی شد. از 11 میلیون فولاد به 23 میلیون فولاد رسیدیم. از 32 میلیون ظرفیت سیمان به حدود 70 میلیون ظرفیت سیمان در کشور رسیدیم. ما چهارمین تولید کننده کاشی و سرامیک در دنیا هستیم. اقدامات بسیار بسیار مهم و تعیین کننده ای در اقتصاد کشور افتاد. هیچ دولتی به اندازه دولت آقای احمدی نژاد در ساخت راه آهن و جاده ها موفق نبود البته ایرادی در آن وجود دارد. در حوزه مسکن مهر، افرادی که صاحب مسکن شدند، با 5 الی 10 میلیون صاحب مسکن شدند. طبیعتا ساخت مسکن با حداکثر مبلغ 10 میلیون تومان، با چوب ؟ نمی شود. ؟؟؟ نتیجه این شد که 16-17 میلیون مسکن با 24 میلیون خانوار داشتیم. این عرضه و تقاضا تا حد زیادی پوشش داده شد. ایراداتی هم وجود دارد. در برخی جاها در مناطق دوردست ساخته شد. زمانی که یک مدرسه می سازید، ممکن است در زمان یک دولت در مرحله ساخت اسکلت این کار باشد، دولت های بعدی باید نازک کاری کنند و دولت بعدی آب و برق را تمام کنند. انتقاد به مسکن مهر وارد است چون هر طرح بزرگی انتقادات خاص خود را دارد حتی در برخی از شهرها در حواشی شهرها ساخته شد.

سن و نرخ ازدواج را باید به عدد قابل قبول برسانیم/ باید به جای مسکن سازی، شهرسازی کنیم

اما اگر من بخواهم مسکن را که جزو ضروریات کشور است، بسازم، با توجه به اینکه یک میلیون فارغ التحصیل، یک میلیون نیروی آماده کار داریم، یک میلیون ازدواج باید صورت بگیرد. سن و نرخ ازدواج را باید به عدد قابل قبول برسانیم. طرح من به جای مسکن سازی، شهرسازی است. بسیاری از شهرهای اطراف، شهرهای شب رو و خوابگاه هستند. ما باید به جای مسکن سازی، شهرسازی کنیم. همانطور که در روستاها نیز اقداماتی انجام شده، به روستاها آب، گاز و برق بردیم اما مهمترین مولفه برای ماندن مردم در روستاها شغل است و این کار را انجام ندادیم. باید اشتغال روستایی ایجاد کرد. اشتغال روستایی در دنیا یک اشتغال تعریف شده ای است. زمانی 70 درصد جمعیت کشورمان روستایی بودند و الان 73 درصد جمعیت کشور ما شهرنشینی است. اگر در کنار آن، اشتغال ایجاد نکنیم، تمایلی به ماندن در روستاها را ندارند. کما اینکه در شهرهای ما به خصوص شهرهای شب رو اساساً خوابگاه است و برای آینده فکری بچه هایی که آنجا به دنیا می آیند، معضلاتی خواهد داشت. جای مسکن سازی شهرسازی کنیم.

*رقیب خود را در انتخابات چه کسی می دانید؟

با توجه به اینکه هنوز آرایش سیاسی انتخابات مشخص نشده، سخت است که قضاوت در این خصوص داشته باشیم. بنده به یک کارنامه طولانی در تمام حوزه های کشور (صنعت، معدن، مسکن، کشاورزی، عمران، تجارت، ساخت عمران و آبادانی در سواحل کشور ) دارم و از همه مهمتر و برجسته تر در بین کاندیداها، بیشترین دیپلماسی جهانی را در دوره ای که ریاست اوپک را برعهده داشتم. من با کشورهای بزرگ دنیا مراوده و مذاکره داشتم و بسیاری از مذاکرات در شرایط سخت تحریم ها بود که به نتیجه رسید و تجربه بین المللی زیادی در این زمینه دارم و قاطعانه می گویم که در شرایط سخت تحریم های کشور که تحریم های فلج کننده نامیده شد و  براساس برنامه ریزی های آمریکا و اروپایی ها، اقتصاد را فلج می کرد، نه تنها سازمان ما در زمان تحریم ها فلج نشد بلکه ما به اذعان رئیس جمهور آمریکا، تحریم ها را بی اثر کرده و از تنگنا عبور کردیم. بنده معمار بی اثر کردن تحریم ها هستم که برای خود رزومه ای را می توانم ارائه دهم و تجربه اش هم موجود است. ما امروز  صنعت نفت خودکفا شدیم و نه تنها دیگر وارد کننده نیستیم بلکه صادر کننده نیز هستیم. این به عنوان کارنامه مفصلی است که می توانم از خود ارائه کنم که در شرایط تحریم هم می شود کشور را اداره کرد.

 وزارت امور خارجه ما باید وزارتخانه اقتصادی و سیاسی باشد

*یکی از ایراداتی که به ساختار وزارت امور خارجه می گرفتند این بود که ساختار وزارت امور خارجه قدیمی و صرفا برمبنای دیپلماسی سیاسی است. دیپلماسی اقتصادی جایگاهی در ساختار قدیم وزارت امور خارجه نداشت. بعدها معاونت اقتصادی برای توسعه دیپلماسی ایجاد کردند که موفق نبود. فکر می کنید چقدر باید این دو با هم و در کنار هم باشند؟

در دوره ای که به کشورهای مختلف (آفریقایی، آمریکایی لاتین،کشورهای شرقی مثل چین، هند، روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی و تقریبا تمام کشورهای همسایه) سفر کردم. در آن زمان به دولت (احمدی نژاد) عرض کردم که وزارت امور خارجه ما وزارت خارجه ای است که اگر بخواهیم عملکردش را ارزیابی کنیم حداقل در حوزه مسائل سیاسی است. این در حالی است که امروزه ریل و چرخ اقتصاد به ابعاد حکمرانی بااقتصاد است. اگر کشوری اقتصاد قوی داشته باشد، فرهنگ قوی دارد. اگر کشوری اقتصاد قوی داشته باشد، در مسائل اجتماعی هم قدرتمند است. اگر کشوری اقتصاد قوی داشته باشد در دیپلماسی جهانی به جای التماس، اقتدار را نشان خواهد داد و مقتدر است. اعتقاد دارم وزارت امور خارجه ما باید وزارتخانه اقتصادی و سیاسی باشد. ترکیبی از اقتصاد و سیاست خارجی باشد بلکه با وزن بیشتر اقتصاد.

*تنها رئیس ایرانی اوپک بعد از انقلاب جنابعالی بودید. از این جهت کارنامه موفقی داشتید اما در زمان وزارت شما نقدهایی وجود دارد. مثل بحث بابک زنجانی و دکل نفتی. در نشست های خبری توضیحاتی ارائه دادید. اگر ممکن است توضیحی ارائه کنید که منجر به این بشود سوالی در این رابطه از شما پرسیده نشود.

پاسخ مبسوط قبلاً در مصاحبه های قبلی داده شده است اما در پرونده آقای زنجانی که یک متر ارتفاع دارد و 27-28 دادگاه علنی برگزار شده اگر یک کارمند نفت در پرونده متهم باشد، پاسخگو بنده هستم.

اینکه بعد از 2888 روز دولت داری هنوز دولت قبل را مقصر بدانند، باید در گینس ثبت شود

*آقای جهانگیری در کلاب هاوس نشستی چند شب پیش داشتند، اعلام کردند که پشت زرورق سیگار نوشته اند و به آقای زنجانی دو و نیم میلیون دلار نفت دادند.

این حرف هایی که زده می شود فرار از مسئولیت امروز است و من فکر نمی کنم مردم این را بپذیرند. بعد از هشت سال یعنی حدود دوهزار و هشتصد و هشتاد روز معادل هفتاد هزار ساعت حکومت بر یک کشور هنوز دولت قبل و مجلس فعلی را مقصر  بدانید، باید در گینس ثبت شود. امیرکبیر سه سال و اندی یک کشور ویرانه را تحویل گرفت و کاری کرد که امروز و آیندگان ایران را به عنوان یک آبادگر می شناسند. بعد از هشت سال حکومت بگویید مشکلات که در کشور وجود دارد به خاطر دولت قبل است، جای پاسخ دادن ندارد.

*شما جزو 10 کاندیدایی هستند که شورای وحدت اصولگرایان به عنوان کاندیداهایی که به عنوان مصادیق در حال بررسی دارد و قرار است از بین این 10 نفر یک فرد را انتخاب کند، حضور دارید. این ساز و کار انتخاب براساس چه برنامه ای بوده و یا مذاکره و رایزنی ای صورت گرفته است؟ یا صرفا براساس این بوده که یک عده چهره اصولگرا آمده اند و کسانی که چهره تر بودند به عنوان کاندیدای مورد بررسی، معرفی شدند.

شورای وحدت یکی از مجموعه های اصولگرایی است که دور هم جمع شدند و به دنبال دلسوزی هستند که انتخاب اصلحی صورت بپذیرد. همانطور که شورای ائتلاف  هم مجموعه دیگری است که از دلسوزان هستند و در شورای وحدت تعدادی از کاندیداها موافقت کردند که در آنجا مطالب خود را بیان کنند. عده ای گفتند که ما به این ساز و کار توجهی نداریم. ما هم مایل هستیم که دیدگاه هایمان را بیان کنیم.

*طبیعتاً پشت شورای وحدت جامعه روحانیت و مبارز است که همیشه به عنوان بزرگتر جریان اصول گرایی مطرح بوده و همیشه تلاش کرده وفاق بین اصولگرایان را ایجاد کند. فکر نمی کنید بین شورای وحدت و شورای ائتلاف زاویه ای وجود داشته باشد.

امیدوارم اگر زاویه ای هم وجود داشته باشد، برطرف شود.

*شما تا آخر انتخابات کاندیدا خواهید ماند؟ حتی اگر چهره ای مانند آقای رئیسی وارد شود؟

تا به اینجا نشان داده شده که آقای رئیسی قصد ورود به انتخابات را ندارد. باید دید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد. (این گفت و گو مربوط به قبل از ثبت نام سید ابراهیم رئیسی است)

*هیچ شرایطی بابت کناره گیری شما وجود ندارد؟ تا پایان هستید؟

عرض کردم چون آرایش سیاسی انتخابات مشخص نشده، اظهار نظر کردن و قضاوت در این خصوص زود و سخت است.

*منوط به اعلام آرایش سیاسی انتخابات است؟

خودم را پاسخ معتبر به شرایط اقتصادی کشور می دانم.

*شانسی برای اصلاح طلبان هم قائل هستید یا خیر؟

بستگی به آرایشی که شکل می گیرد، دارد. به دوستان اصلاح طلب توصیه می کنم که در انتخابات شرکت کنند.

*در مورد بحث کاندیداتوری‌تان با آقای احمدی نژاد صحبت داشتید؟

خیر؛ صحبتی نکردم.

*شما جزو کسانی هستند که در بین از بدنه سپاه هستید و شاید بیش از همه با آقای «محسن رضایی» کار کرده اید و نسبت به توانایی ها و مدیریت ایشان آگاه هستید، اگر آقای رضایی به عنوان خروجی اصولگرایان و کاندیدای نهایی معرفی شود، شما کناره گیری می کنید؟

دو مولفه کنار هم نیاز است که اصول گرا به جمع بندی برای کاندیداشدن برسند. یکی اینکه به یک اجماع  کافی برسند. هرچند اجماع کافی هم نیست، چون ما در سال 92 اجماع نکردیم و باختیم و رأی آقای روحانی 260 هزار تا با رای اصولگرایان اختلاف داشت. در سال 96 اجماع کردیم بازهم باختیم و هفت میلیون رأی نسبت به آقای روحانی کمتر داشتیم.

دو مولفه در کشور در اردوگاه انقلابیون لازم است یکی اینکه اجماع و دوم نظر مردم. وقتی گزینه ای مورد اجماع باشد، اما رأی آوری نداشته باشند، ائتلاف هم صورت بگیرد نتیجه ای ندارد.  لذا ضرورت دارد این دو مولفه با هم اتفاق بیفتد و برای پیشرفت انقلاب این دو مولفه با هم هم خوانی داشته باشد. این اتفاق خوبی خواهد بود.

اصلاح طلبان با چهره های کارآمد و رأی ساز در انتخابات شرکت کنند

*پس شما معتقدید کاندیداها جدای از ائتلافی که صورت می گیرد باید رأی آور هم باشند؟

اگر نباشند که طبیعتاً دردی را دوا نمی کند و اصلا در انتخابات پیروز نمی شویم. به دوستان اصلاح طلب توصیه می کنم برای اینکه شور انتخاباتی و مشارکت حداکثری داشته باشیم و با چهره های کارآمدشان و رأی ساز شرکت کنند که موجب شود مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. هر کسی از فیلتر شورای نگهبان بگذرد، آدم این نظام بوده است.

*در صورتی که پیروز شوید از رقبا هم در دولت استفاده می کنید؟

رقابت تا حدی و مقطعی رقابت است اما در بعضی مواقع می تواند تبدیل به رفاقت شود.

*ارزیابی های مختلفی در شرایط فعلی از میزان حضور مردم در انتخابات مطرح می شود. شما فکر می کنید چه میزان مشارکت در انتخابات را شاهد خواهیم بود؟

ما امید داریم چون همیشه مردم در شرایط بزنگاه و در دفاع از انقلاب و کشور و میهن ایستاده اند، امیدواریم بالای 50 درصد در انتخابات حضور پیدا کنند.

*بعضی ها خصوصا در جریان اصلاح طلبی عنوان می کنند که هرچقدر مشارکت پائین تر باشد، اصولگرایان خوشحال ترند؟

به هیچ عنوان؛ من این تفکر را قبول ندارم و اعتقاد دارم که مشارکت مردم اولویت اول است چون خواسته مقام معظم رهبری و نیاز ما در جامعه جهانی است.

*در صورت پیروزی اولین کاری که می کنید، چه کاری است؟

از مردم تشکر می کنم و ساعت بعد کارم رو در حوزه اقتصادی آغاز می کنم.

کد کارت سوخت را به کد کارت ملی مردم وصل می کنم/در جهت عدالت هدفمندی یارانه ها گام برمیدارم

* چه قولی می دهید که اگر شما انتخاب شدید، مردم قول شما را به عنوان وعده بپذیرند.

دو برنامه دارم، یکی برای حل مشکلات سبد معیشتی مردم است. به خصوص مردمی که امروز در شرایط بدی هستند. نه تنها فقیر هستند، بلکه گرسنه هستند. مورد دیگر این است که کد کارت سوخت را به کد کارت ملی مردم وصل می کنم و این اتفاقی است که می تواند در سفره مردم تأثیر داشته باشد. این موارد را رسما اعلام کردم و انجام خواهم داد. برای کسی که در روستا و مناطق محروم زندگی می کند و خانواده 10 نفری است و یک موتورسیکلت هم ندارد اما در خانواده ای 5 نفره که 5 ماشین دارند حتماً در جهت عدالت هدفمندی یارانه ها گام برمیدارم. ما در مقطعی هدفمندی یارانه ها را اجرا کردیم و من عدالت در هدفمندی یارانه ها را اجرا خواهم کرد.  گام دوم ریل گذاری در کشور است. چون اگر با این دست فرمان به نتیجه می رسیدیم، وضع کشور به این گونه نبود.

*درباره مبلغ یارانه چطور؟

مبلغ قابل گفتن نیست. روش هایی دارم که به موقع در مورد آنها با مردم صحبت خواهم کرد.

*برای رفع تحریم ها و ارتباط با آمریکا چه می کنید؟

از فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده می کنم که برای رفع تحریم ها، استقبال فوری می کنم. اگر اتفاق بیفتد که خیلی بعید می دانم آمریکایی ها به راحتی (مگر به خاطر برگرداندن اعتماد خدشه دار شده اعتماد مردم ایرانی) این کار را  انجام دهند و دوم اگر امریکایی ها تحریم ها را برنداشتند این امکان و توان و تجربه را داریم که بتوانیم تحریم ها را بی اثر کنیم.

قرارداد ایران با چین یک تفاهم نامه استراتژیک است

*قرارداد چین را به نفع کشور می دانید؟

قرارداد چین یک تفاهم نامه است. در بین بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا تفاهم نامه استراتژیک وجود دارد. که بین ایران و چین یک تفاهم نامه استراتژیک وجود دارد. حال اینکه در چه حوزه ای است و چه زمانی تبدیل به قرارداد می شود و در چه حوزه هایی تبدیل به قرارداد می شود اطلاعی ندارم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۴۷
کسانی که میخواهند در انتخابات شرکت کنند چه ریاست جمهوری چه نماینده مجلس هزار وعده میدهند که چه خواهند کرد بعد از هزار وعده دروغ وقتی به صندلی قدرت میرسند ادعای خدایی میکنند و در مقابل مظلوم با تمام توان می ایستند مثل نماینده مجلس که تو گوش سرباز زد و طلب کار هم شد و در مقابل ظالم تا کمر سر تعظیم فرود میاورند فقط به خاطر انکه صندلی ریاست را از دست ندهند مثل 203 نماینده ای که وقتی شورای نگهبان در امور مجلس دخالت کرد به خاطر انکه برای دور بعد رد صلاحیت نشوند کلی از شورای نگهبان تشکر و حمایت کردند
ما كه نديديم كسي بگه راي ميدم
من در این 43 سال هیچ مسولی را ندیدم که اگه خطایی کرد از مردم پوزش بخواهد و از سمت خود استعفا دهد حتی نماینده مجلسی که در خیابان سربازی را زد و شکایت هم کرد و هنوز در مجلس حضور دارد . یاد سریال امام علی افتادم که نماینده امام علی با همان لباس پاره به کوفه رفته بود و هیچ چیزی از بیت المال برای خود نخواست ولی الان نمایندگان مجلس با کمترین ارا به مجلس رفته اند و در خواست ماشین شاستی بلند و حق مسکن بالا و خط ویزه برای تردد و .... و هیچ چیزی برای مردم نخواسته اند و تازه کلی مالیات هم بر دوش مردم اضافه کرده اند ...... کلا تحریم گرانی گرسنگی مال مردم پرتاب اقازاده ها به شیطان بزرگ اختلاس سو استفاده از بیت المال مال اقایون
تصمیم قاطع گرفتم برای مهاجرت.
نمی خواهم دیگر اسم این کشور به من وصل باشه. همه منابع این کشور مال خودتون.
با وجود لشگر کشی عظیم برای کاندیدا شدن ریاست جمهوری حداکثر سی درصد مردم پای صندوق خواهند امد
گول نمی خوریم . همه اولش از این حرف قشنگا میزنن اخرش میشه مثل الان.
بله بله حافظه تاریخی ما هنوز کارمیکنه که همه شیفتگان خدمت(به خود و خاندان)از ریاست جمهوری تا مجلس،قبل انتخابات چی میگفتن و بعد گرفتن رای مردم چی کار کردن هم اصول طلب هم اصلاح گرا...
به درک که پخش نمیکنی
بهمين خيال باش. اصلا مشارکت حداکثري مطرح نيست و بيشتر دنبال حذف تدريجي نهاد انتخاباتي هستند. والا اکثريت مردم اين کشور در بورس لجن مال و ناراضي نميکردند که روي لجبازي هم شده ديگر در انتخابات شرکت نکنند و همينطور دم انتخابا کالاهاي اساسي را چندين بار گران نميکردند. البته مشارکت حتما 15 درصد خواهد بود
بدجوری با تمام قوا تلاش می شود که مردم را پای دوربین های صندوق رای بیاورند انتخاب فردی به عنوان رئیس جمهور در اولویت چندم است
آقای قاسمی، شما که دغدغه مشکلات اقتصادی مردم را دارید چرا در ماه های گذشته گرانی و قحطی کمر مردم را شکسته، سکوت کرده بودید و حالا ادعای دغدغه معیشت مردم را دارید، از نقطه ضعف مردم استفاده ابزار ی نکن، مردم آگاه هستند و خوب می دانند به چه کسانی رای ندهند و بالعکس
بسمه تعالی
از تنور تمامی کاندیدا ها آبی برای مردم گرم نخواهد شد ، بهترین شعارهای دهن پر کن را روحانی داد بیشتر دلارهای بلوکه شده را روحانی آزاد کرد ، و هم رأی ترین مجلس را روحانی داشت و تهش بزرگترین خیانت ها به مردم را روحانی انجام داد.....همش وده های سر خرمن اگر شماها هم عاقل بودید می نشستید سر جاتون ......
عجیب ترین کشور دنیا متعلق به ماست .ریس جمهور نمایندهگان مجلس کلی وزیر در کشور انتخاب میشوند ولی تنها کاری که نمیکنند این است که به درد مردم برسند . مثلا ما وزیر بهداشت کشور این همه تلفات کرونا را نمی بینند ولی تلفات هند را دیده و درخواست کمک به هند را دارد . در کشور کمبود مدرسه داریم مسولین فکر ساختن مدارس در کشورهای افریقا را دارند در کشور کم بود مسکن داریم وزیر راه فکر ساختن ده هزار مسکن برای جوانان سوریه است در کشور مردم گرسنه داریم مسولین فکر کمک به فقرای جهان را دارند من که نمی دانم سر مسولین کشور چه میگذرد
رای بی رای .
فقط بلدین شعار بدین. این همه دولتای رنگ و وارنگ اومدن و رفتن چه گلی به سر مردم زدن؟ فقط مردم فقیرتر و بدبخت تر شدن. الان هم چیزی فرق نکرده، دولت بعدی هم بیاد همینه چند سال دیگه دلار ۵ برابر میشه و بنزین رو هم دارین ساز گرون شدنش رو میزنین پس بیخود شعار ندین. رای بی رای
خوش به حال ایشان ودیگر نامزدها که اینقدر حال خجسته ای دارند . حالشان را خریدارم .
اگه راست میگین بورس رو که بخشی از اقتصاده و دو ماه رشد داشته و هشت ماه ریزش ( ریزش از ۹۹/۵/۲۱) به مدارش یرگردونین . از اعتماد مرد و زن و پیر و جوان نهایت سوء استفاده رو کردین و خیلی حساب شده پولتون رو با یک سود نجومی و در یک تاریخ مشخص بیرون کشیدین و بعد ازاون ، کی بود کی بود من نبودم رو راه انداختین .اگه باور ندارین از خلبان قالیباف و در مورد سهم واحصا بپرسید ؛ از کارگزاریها هم میتونین سوال کنین ! همین دیروز سهم شلعاب ( لعابیران ) تنها در یک روز ۳۸ درصد ناقابل ریخت جالبتر اینکه افشای اطلاعات با اهمیت زده بود مجوز افزایش قیمت گرفته بود. پس خواهشا شما که از پس بخشی از اقتصاد بر نمیاین انصراف بدین خیلی بهتره.
جناب قاسمی فکر می کنید اگر رئیس جمهور بشوید بتوانید دکلی که گم کردید را پیدا کنید و به کشور برگردانید؟
تا مرد سخن نگفته باشد ... عیب و هنرش نهفته باشد.
واقعاً ضرب المثل های قدیم حاوی نکات حکمت آمیز طلایی هستن. ما که رای نمیدیم ولی خوبه آدم حرف ها و شعارهای انتخاباتی کاندیدا ها رو مطالعه کنه، چون با عیب و هنر این حضرات بیشتر آشنا میشه.به نظر من یک سازمان مستقل قوی و با پشتوانه و دارای ضمانت اجرایی باید تشکیل بشه و از تمام کسانی که کاندیدا هستن تعهد قانونی گرفته بشه که درصورت انتخاب شدن به تمام شعارهای انتخاباتی جامه عمل بپوشونن، اونوقت ببینیم کسی میاد الکی هر شعاری که دلش خواست بده؟!
آفای رستم خان قاسمی شما هم در این بدبختی خلبان تا راننده تاکسی دستی بر آتش داشتید و دارید پس خودتان را تطهیر نفرمائید
50% مشارکت رو در خواب دیدی بیدار شو! واقعیت رو ببین!
رأی بی رأی
قسمت اول و دوم تیتر خبر، با قسمت سوم تناقض 180 درجه ای دارد
یعنی یا اولی و دومی دروغه یا سومی
تو خواب ببینی مردم بیان رای بدن.رای بی رای
هر کی دلش خواست بره رای بده ولی از میزان مشارکت حرف نزنه

چون حداقل دو سوم جمعیت ناراضی اند و رای نمیدن
زمانیکه در یک جاده هر چه خودرو داریم دچار سانحه میشوند حتما مشکل از جاده است ! تمامی روسای جمهور ما در نیمه دوم دولتشان مشکل دار و اجنبی پرست وانحرافی ووو اعلام شدند مشکل اصلی در قوانین کشور و توزیع چند گانه قدرت است و تا قانون اساسی اصلاح نگردد چیزی عوض نخواهد شد / اینکه همه مینالند بواسطه دو عامل است نخست اینکه بخاطر عدم امنیت اقتصادی ونگرانی از آینده است والا شرایط اقتصادی هفتاد درصد جامعه خوب و تا حدودی قابل قبول است ونهایتا سی درصد جامعه واقعا از نظر اقتصادی مشکل دارند دوم اینکه مشاهدات مردم و اوج گرفتنهای گروهی در بازار بی قانونیها توقعات دیگران را افزایش داده است بنده کارمند با بیست ونه سال سابقه ماهی نهایا هشت میلیون دریافتی دارم نگاه میکنم فلان مغازه دار براحتی درماه صد میلیون درآمد دارد لذا توقعاتم افزایش یافته و میگویم پس در حق من ظلم شده است و میشود وووو
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
لا یلدغ المؤمن من جحر مرّتین؛

مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمى شود.

لطفا تا آخر بخوانید:
رای نمی دهم به خاطر کودکانی که خم شده در سطل های زباله برای تکه نانی; به خاطر مادرانی که برای شیر کودکان خود درمانده اند رای نمی دهم به خاطر کسانی که با شکم گرسنه خود و کودکانشان می خوابند رای نمی دهم رای بی رای
به خاطر تفاوت زمین تا آسمان زندگی مردم عادی با مسئولین کشور هر نوع مسئول با هر ادعایی
و اینکه تجربه نشان داده که هر یک از روسای جمهور پیشین، فارغ از گرایش سیاسی یا حزبی خود، دقت کنید فارغ از گرایش سیاسی یا حزبی
در ایجاد وضع نابسامان کنونی نقش داشته اند. پس چگونه می توان مردم را به باز آزمودن آزموده ها فراخواند؟
عدم شرکت در انتخابات هم به خودی خود نوعی انتخاب است. من عدم مشارکت را انتخاب میکنم تا اگر هنوز رگه هایی از وجدان در مسئولین باقیست، بیدار شود.
آیا صرف خوشحال شدن یا خوشحال نشدن آمریکا از عدم حضور یا حضور در انتخابات دلیلی موجه است؟ خیر. خداوند در قرآن کریم می فرماید حق را بگویید گرچه به ضرر خود یا خانواده تان باشد.
کمی بیندیشیم واز خدا بترسیم، کمی بیندیشیم و حقه ی این بازی ها را نخوریم ما هر نوع و هر رنگی از این مسئولان را دیده ایم.
البته در اتاق تحمیع آمار شرکت کنندگان حتما بالای ۵۰ در صد خواهد شد
مشارکت یازده یا دوازده درصدی که سفره شون به راه است
یعنی نزدیک به نود در صد رای بی رای
یه رکورد جالب برای ثبت در گینس،طرف نظامیست،مطابق قانون باید استعفا دهد،خودش می گوید هنوز با استعفایش موافقت نشده،در مورد همه چیز و همه کس هم نظر میدهد.
دکل تو کدوم دوره گم شد؟؟؟
تحلیل ایشان از وضعیت فلاکت بار فعلی کشور و مردم را قبول دارم و حتی اوضاع بدتر است
ولی در مورد پیش بینی شان از مشارکت بالای ۵۰ درصد مردم در انتخابات ۱۴۰۰ بشدت در اشتباه هستند
و احتمالا یا خبر ندارند که در جامعه چه خبر است
و یا آرزو و رویایشان را بیان کردند !!!!!
طرف خودش بخشی از مشکل اقتصاد ورشکسته و سراسر فساده و باز راه حل میده !!!

راه حلشون همه رو کشته بجز خودشون. میگه منو امتحان کردید یکبار دیگه برای بدبختی بزرگتر انتخابم کنید!!!!!

این نبوغ باید به آمریکا و اروپا و اسراییل صادر بشه تا شاید اقتصادشون مثل ما با رهنمودهای اینها بشکنه و فساد بگیره .

رییس دستگاه میارزه با فساد کارشو ول میکنه میگه میخوام بیام در قوه مجریه با فساد مبارزه کنم!!!! خداییش طنز تلخ نمک گندیده نیست؟
50 درصد خخخخخخخخخخ
مردم و راننده تاکسی ها که مسلما دشمن و قصد تخریب کشور و رئیس جمهور رو دارند و خود رئیس جمهور که تو راه دفترشون از پنجره ماشین مردم رو نگاه میکنن همه خوشحال و سرحال در حال خنده و شادی هستن و از زندگی تو ایران راضی هستن و اینایی هم که میگن کشور ترکیه بیشترین خرید ملک از ایرانیان رو داره هم دشمن هستن و قصد تخریب کشور رو دارن
کاملا جانب دارانه بود دولت خاتمی رشد اقتصادی بود ایراد آن برخلاف حکومت توقع مردم را بالا برد اما هنوز کسانی که به ایشان رای دادند پشیمان نیستند
رای بی رای
اگر شانس میاوردم و پسر رستم قاسمی بودم الان به جای اینکه بیام تابناک رو بینم و نظر تایپ کنم در کانادا یا آمریکا برای خودم با آرامش زندگی میکردم

لاکن جبر زمان و مکان مثل سایر هموطنان بدشناس که تعداد آنها کم هم نیست شامل حال من هم شده و دلیل اصلی گرفتاری امزوز ما هم ساده لوحی والدینمان و زاد و ولد بی حد و حصر برای گرفتن شیر خشک یا چند برگ کوپن بیشتر بود
راه حل مسائل و مشکلات کشوربسیارساده است اصلا هم پیچیده نیست . هیچ فرد عجیب و غریبی هم نمیخواهد بیاید ان راه حل انقدر ساده است مانند یافتن سنگ ریزه داخل موتور یک ماشین که میتوانست کل ماشین را از کار بیندازد و یا یک هواپیما را به سقوط بکشاند بعد از کلی فکر و تحلیل و بررسی ان تتیجه حاصل شده است . ولی فضا انقدر امنیتی و جاسوسی است کسی جرات بیانش را ندارد .
با سلام من از هر کسی که پرسیدم گفت در انتخابات شرکت نخواهند کرد در صورتی که همه این افراد در دوره قبل شرکت کرده بودند چطور می گوئید که بیش از ٪۵۰ درصد شرکت می کنند بنظر شما خنده دار نیست یا هر کس قرار است چندین بار رای بدهد.
اولاکه رای بی رای،دوماجناب سرداراگر راهکارهای معجزه آسایی داریدچراتابحال کمک بحال مردم نبودین ودرحق مردم اجحاف کردین؟همتون حرفهای الکی میزنید
تحریم ها کاغذ پاره نبودند. هر کسی به جز روحانی بود همین وضع را داشتیم.
بـــــــــــــعـــــــــــــله. جالب این است که مسئولین مملکت از پائین ترین تا بالاترین هم نسبت به وضعیت موجود معترضند. فکر کنم بزودی مسئولین بر علیه این مردم راهپیمایی اعتراضی برگذار خواهند کرد.
تابناک 27/2/00
از راننده تاکسی تا خلبان می‌گویند وضعیت اقتصادی خوب نیست/ از فقر عبور کرده و به گرسنگی رسیده‌ایم/ ادعاهای دولت روحانی را باید در گینس نوشت!/ مشارکت بیش از 50 درصد خواهد بود:
یک نکته محنصر به فرد از دولت؛ فقر و غنی - کوچک و بزرگ - با سواد و بی سواد - متخصص و عام - کارشناس و غیرکارشناس - داخلیها و ایرانیان خارج نشینان - رسانه های معاند و غیر معاند و ... همه و همه در این که دولت در اقتصاد ضعیف ، بی برنامه و بار به هر جهت است و ... هم نظرند. از ابتدای انقلاب تاکنون هیچگاه تمام افراد داخل ایران و ایرانیان خارج نشین به این اندازه در یک نکته هم نظر نبوده اند. چه دولتی در کمتر از دو ماه به انتخابات مانده کالا و ارزاقی که قوت مردم کم بضاعت را گران میکند!!! چه هدفی را دنبال میکنند؟!
۸۶۰میلیارد دلار فروش نفت و بابک زنجانی ها و دکل های گم شده نفتی رو فراموش نکردیم زمان وزارت شما در وزارت خانه نفت رو ، در زمان حضورتان در سپاه را نیز خدا داند ، کاندیداهای دیگر هم بیش از شما نباشند کمتر نیستند ، رای بی رای
تا زمانی که کشور بجای نخبگان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی توسط میدان اداره می شود!
هیچ امیدی به بهبود در هیچ زمینه‌ای نیست! تا زمانی که اولویت حکومت بجای داخل کشور در لبنان و فلسطین ویمن وعراق و سوریه و...می چرخد، هر کسی هم که بیاید در بر همان پاشنه خواهد چرخید و هر کسی هم که بگوید من می توانم سخنش شعاری بیش نخواهد بود! اما درباره نظر سنجیها! هر کسی این روزها به کوچه و بازار سر‌ی بزند و پای حرف کسبه و مردم بنشیند براحتی می تواند آمار مشارکت را بدست آورد! معلوم می شود این آقا حتی به خودشان زحمت ندادن بین مردم کوچه و بازار رفته و از مردم بپرسند تا آمار واقعی دستشان بیاید!
باز صد رحمت به دولت احمدی نژاد.لااقل به هر شکلی به فکر مسکن مردم بود. روححتی بک مسکن برای جوانی نساخت. مخصوصا وزیر کم کار اسبقش عباس اخوندی که ملت را بیچاره کرد
از راننده تاکسی تا خلبان می‌گویند وضعیت اقتصادی خوب نیست/ از فقر عبور کرده و به گرسنگی رسیده‌ایم آنگاه "مشارکت بیش از 50 درصد خواهد بود"
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر