بازدید 5198

خوراکی های مفید برای سلامت روده

کد خبر: ۱۰۵۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳ 16 May 2021

سرطان روده هر ساله در بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل برخی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند و نیز گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس است.

همچنین از دیگر عوامل خطرزای ابتلا به سرطان روده می‌توان به چاقی و اضافه وزن اشاره کرد.

متخصصان علوم پزشکی در آزمایشات خود پتانسیل متابولیت فلاونوئید را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ تشخیص داده‌اند. این ترکیب در میوه‌ها و سبزیجات مانند توت سیاه، ذغال اخته، انگور قرمز، سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انار، توت فرنگی، زردآلو، کلم قرمز و پوست بادمجان بنفش و هم‌چنین شکلات و چای وجود دارد.

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی در آمریکا ابتدا در حال بررسی آسپرین به عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان روده بودند اما در روند تحقیقات خود به جزئیات جدیدی درباره فلاونوئیدها و چگونگی اثرگذاری آنها در جلوگیری از سرطان روده بزرگ دست یافتند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که فلاونوئیدها، ترکیبات طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات، سرطان را مهار می‌کنند اما هیچ کس نمی‌دانست که چه فاکتوری باعث مؤثر بودن آن‌ها در پیشگیری از سرطان شده است.

تیم تخصصی دانشگاه داکوتای جنوبی ضمن بررسی مکانیسم پیشگیری از سرطان توسط آسپیرین (استیل اسیدسیلیک اسید)، در مورد نقش متابولیت‌های آسپیرین و سایر مشتقات اسید سالیسیلیک برای توانایی‌شان در مهار رشد سلول‌های سرطانی، آزمایشاتی را انجام دادند.

طی این فرایند متخصصان دریافتند ترکیبی موسوم به "۲،۴،۶-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید" (۲،۴،۶-THBA) که با تجزیه فلاونوئیدها توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود، آنزیم‌های درگیر در تقسیم سلولی را مهار می‌کند. آزمایش‌های بعدی ثابت کرد که ۲،۴،۶-THBA رشد سلول‌های سرطانی در سلول‌های بیان کننده پروتئین حامل عملکردی (SLC۵A۸) را مهار می‌کند.

داروهای بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد اما تقریباً هیچ کدام از آن‌ها برای پیشگیری از این بیماری استفاده نمی‌شود. از همین رو کشف ۲،۴،۶-THBA به عنوان مهار کننده رشد سلول‌های سرطانی متخصصان را در امر پیشگیری بسیار امیدوار کرده است.

متخصصان بر این باورند ترکیب فلاونوئیدها و ۲،۴،۶-THBA پتانسیل استفاده به عنوان دارویی برای پیشگیری از سرطان را دارد، اگرچه هنوز هم به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، این مطالعه هم‌چنین تاکید مجددی بر اهمیت استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه افراد داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر