بازدید 8629
توسط یک پژوهشگر حوزه حقوق فقرزدایی مطرح شد

کاندیدا‌های ریاست جمهوری چه برنامه‌ای برای رفع فقر و فقر زدایی دارند؟

فقر باید به عنوان محرومیت از قابلیت‌های اساسی تعریف شود؛ نه فقط کمبود درآمد که معمولا به عنوان معیار استاندارد برای شناسایی فقر شناخته شده است. برخی معیار تعیین فقر را دسترسی به استاندارد زندگی می‌دانند.
کد خبر: ۱۰۵۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵ 14 May 2021
کاندیداهای ریاست جمهوری چه برنامه ای برای رفع فقر و فقر زدایی دارند؟
 
کاندیداهای ریاست جمهوری چه برنامه ای برای رفع فقر و فقر زدایی دارند؟متاسفانه باید اذعان داشت که فقرا در جامعه حقوق کمتری دارند. با جستجو در قانون اساسی تکلیف دولت‌ها مشخص شده و اصل ۳ و اصل ۴۳ قانون اساسی به این امر اختصاص دارد.  در این اصول تصریح شده که دولت متعهد است، تمام امکانات خود را در جهت فقر زدایی و ایجاد عدالت در جامعه در زمینه‌های تامین مسکن شغل و رفاه برای مردم بکار گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ امروزه تعهدات دولت در حوزه فقرزدایی از مهمترین موضوعات دولت‌های حاضر بوده و فقر که یکــی از بزرگتریــن چالش هــای پیــش روی دولت‌ها و جامعــه جهانــی تلقــی می‌شــود، موجب شده راهکار‌های متنوع و گاه متضادی نیز جهت رفع آن توسط دولت‌های متعهد به کار گرفته شود.

راهکار‌های اتخاذ و اجرا شده توسط دولت‌ها اغلب متناسب با شرایط ویژه اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیکی در جوامع و فراخور نیاز‌های افراد آنهاست، نمی‌توان در مورد تعهدات دولت در خصوص فقرزدایی و رفع محرومیت بی تفاوت بود. فقر یکی از مشکلات اساسی جوامع انسانی و از عوامل تهدیدکننده عدالت و کرامت انسانی در نظم حقوقی به شمار می‌آید؛ بنابراین، به منظور حفظ این دو ارزش، دولت به عنوان بزرگترین نهادحقوقی متولی فقرزدایی موظف است فقر را در جامعه مهار کند و از میان ببرد.  
 
فقرزدایی از سوی دولت نه به عنوان لطفی ازسوی دولت، بلکه وظیفه ای است که قوانین بر عهده آن قرار داده است؛ به طوری که همیشه در مقابل وجود حق، تکلیفی را می توان متصور بود.

در همین ارتباط دکتر سید احمد حبیب نژاد دانشیار دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه حقوق فقرزدایی به مناسبت نام آغاز ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در نوشتاری به بررسی فقدان این گفتمان در برنامه های کاندیدا‌ها پرداخت و سوالاتی را مطرح کرد.

با توجه به اینکه مطابق اصل یکصدو سیزدهم قانون‌اساسی، رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و بر اساس اصل سوم قانون اساسی یکی از تعهدات دولت " رفع فقر و برطرف ساختن هر گونه محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت" است لطفا برنامه_عملیاتی خود را (نه وعده، داستان، تخیل، احساسات، شعار، تحلیل، آرمان، آرزو ...) نسبت به این پنج مساله مشخص نمایید؟

۱. آیا به وجود معضلی به نام فقر و فقرا در کشور باورمندید؟ یا تصور می‌کنید این مباحث فقط سیاه نمایی است و کار‌های مهمتری دارید؟

۲. اگر پاسخ مثبت است چه برنامه کوتاه مدت یا میان مدت یا بلند مدتی در این خصوص دارید؟

۳. آیا قبل از ثبت نام و احساس تکلیف، اطلاعاتی از تعداد فقرا و یا خط فقر که متاسفانه سالیانی است به طور رسمی منتشر نمی‌شود دریافت نموده اید؟

۴. آیا در دولت احتمالی شما افزایش خانوار‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی یک دستاورد و باعث سربلندی محسوب می‌شود یا یک ضعف و موجب شرمندگی؟

۵. برای حل معضل گرسنگی به عنوان‌یکی از مظاهر فقر مطلق چه برنامه‌ای دارید؟ یا اصلا به وجود چنین پدیده‌ای شوم باور دارید که برنامه‌ای داشته باشید؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۶
مثل همیشه فقط حرف
رای بی رای
همه ی کاندیداها فقط قول سر خرمن میدن و هیچکدوم به وعده هاشون عمل نمیکنن
ما دیگه گول نخواهیم خورد
قبلیا هر کاری کردن بعدی هم همونه. فکر کردین قراره یه قهرمان بیاد همه مشکلات رو حل کنه مملکت گل و بلبل بشه؟ تا وقتی سیاستهای کلی عوض نشه، هرکی رئیس‌جمهور بشه هیچ فرقی نمیکنه
بهترین برنامه برای اقشار فقیر گرفتن پاسپورت کشورهاییه که دارن مرتب ازمون بخاطر پولهایی که بهشون میدیم تشکر میکنند شاید چیزی از این پولها به فقرامون برسه در این صورت
یکی که گفته یارانه میدم 600 تومن
نهایت چیزی که به ذهنش میرسه یارانه دادنه
اگه هم در بیاد 8 سال نفت میفروشه یارانه میده و حقوق کارمندا
با خلق ثروت کاری نداره
آخر 8 سال هم دلار 20 تومنی رو 100 تومن تحویل میده و .....
برنامه بگم بگم و پته هوا کردن نفر قبلی و بعداز پایان ریاست توپ بندارن تو زمین نفر بعدی روزگار ما چند سالی همین شده بیچاره مردم که همیشه با امید بهتر شدن وضع میان وحمایت میکنن
هیچی ودیگر هیچ صحبت شون نیست
واقعا جای تاسف و تامل دارد، بعد از چهل سال شعار کمک به رفع فقر واستضعاف ، نه تنها از مستضعفان و فقرا کم نشده بلکه روز بروز به ضورت نسبی افزایش چند برابری داشته... حتی قشر متوسط روبه بالا نیز به اکثریت قشر فقیر رسانده شدند.
فقر در کشوری با این همه منابع و استعداد، فقط و فقط به خاطر فساد و سوء مدیریت است. راهکار آن شفافیت با ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی واقعی، سرمایه گذاری مولد داخلی و خارجی، آزادی رسانه و مطبوعات برای اطلاع رسانی و خروج نیروهای فاقد تخصص و صلاحیت از مدیریت است.
والله در این 40 سال هیچ برنامه ای برای فقرزدایی انجام نداده اند . هر دولتی که با نام فقر زدایی امده تنها کاری که کرده افزایش مالیات بوده که خود مالیات باعث گرانی و فقر میشود . قبلا از هر فروشگاهی مبلغی به نام مالیات میگرفتن الان برای هر کاری ماللیات میگیرند و در هر مرحله 9 درصد مالیات به نام ارزش افزوده میگیرند که تمام این مالیات ها را فرد فروشگاه دار از مصرف کننده میگیرد و این باعث میشود که سفره مصرف کننده روز به روز کوچکتر شود . بعله در همه جای دنیا مالیات میگیرند و در مقابل خدماتی به مردم میدهند ولی در ایران تقلید اروپا را میکنند ولی در دادن امکانات به هیچ عنوان ریالی خرج نمیکنند مثلا در تعطیلات کرونا دولت به تمام افراد تا 70 درصد حقوقشان را از جیب میداد ولی در ایران همه جا را تعطیل کردند به جز اداره مالیات و هیچ کمکی هم به فروشکاه ها نکردن
هیچ
فقر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه تو ایران هم فقیری وجود داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حل مشکلات در گرو مشارکت عمومی مردم و احزاب بصورت واقعی و همچنین تعامل سازنده و سعه صدر در تعامل با کشورهای دیگر است! تا زمانیکه از ظرفیت های قانونی اساسی و آزادی بیان و احزاب غافل باشیم و عده ای سر جنگ با دنیا را داشته باشند هیچ امیدی به بهبود اوضاع نیست ! حالا هر کی که میخواد رییس جمهور باشه فرقی نداره
یعنی واقعا فکر میکنین این رئیس‌جمهور بره و بعدی بیاد فرقی میکنه؟ این همه اومدن و هرکدوم یه طیف و جناح بودن. چی شد؟ همشون یه روند ثابت داشتن که دوره دوم دلار چند برابر بشه و مردم فقیرتر. کدومشون یه قدم مثبت برای مردم برداشت؟
تا وقتی که کشورهایی امثال یمن و سوریه و فلسطین و ... هستند فقر در این مملکت ریشه کن نخواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر