بازدید 12204
تحولات فلسطین/ چند تحلیل

روزنامه معاریف اسرائیل: اسرائیل استراتژی سازمان یافته‌ای در مقابل غزه ندارد/القدس العربی: پیمودن راه مقاومت حق، وظیفه و ضرورت است/المصدر: چه چیزی در مورد مقابله به تأخیر افتاده می‌دانیم؟

جنگ میان نیرو‌های مقاومت فلسطین و اسرائیل به اوج خود رسیده است و گروه‌های فلسطینی توانسته اند در یک هماهنگی عملیاتی کم سابقه‌ای، پاسخ تجاوزات اسرائیل را بدهند. در همین رابطه، تحلیل‌های زیادی پیرامون این دور از تجاوزات اسرائیل علیه مردم غزه و پاسخ نیرو‌های مقاومت ارائه شده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶ 13 May 2021

روزنامه معاریف اسرائیل: اسرائیل استراتژی سازمان یافته ای در مقابل غزه ندارد/القدس العربی: پیمودن راه مقاومت حق، وظیفه و ضرورت است/المصدر: چه چیزی در مورد مقابله به تأخیر افتاده می دانیم؟

بین الملل تابناک: جنگ میان نیرو‌های مقاومت فلسطین و اسرائیل به اوج خود رسیده است و گروه‌های فلسطینی توانسته اند در یک هماهنگی عملیاتی کم سابقه‌ای، پاسخ تجاوزات اسرائیل را بدهند. در همین رابطه، تحلیل‌های زیادی پیرامون این دور از تجاوزات اسرائیل علیه مردم غزه و پاسخ نیرو‌های مقاومت ارائه شده است.

القدس العربی: پیمودن راه مقاومت حق، وظیفه و ضرورت است

روزنامه القدس العربی در مطلبی تحلیلی نوشت: برای بنیامین نتانیاهو رئیس دولت اشغالگر، مقاومت در برابر حمله جدید به نوار غزه دشوار است، علی رغم اینکه او رئیس یک دولت موقت است که اختیارات وارد کردن رژیم صهیونیستی به جنگ را ندارد و علی رغم شکست فعلی اش در تشکیل دولت از هر نوع و ائتلاف و پایان یافتن فرصتش برای تشکیل دولت به صورت رسمی و علی رغم اینکه اخیرا نه برای آخرین بار منتظر رفتن به دادگاه به اتهام رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت است.

اما دولت اشغالگر و شهرک نشین‌ها و تبعیض نژادی چه زمانی به قوانین موجود در تعامل با فلسطینیان در سطح داخلی یا سطح حقوق بین الملل پایبند بوده است؟ بنابراین طبیعی است که نتانیاهو منتظر شلیک یک موشک از غزه باشد و نه صد‌ها موشک تا بدون درنگ حمله همه جانبه‌ای به نوار غزه کند و با بمباران هوایی و زمینی و دریایی، ده‌ها تن را بکشد.

مقابله با حملات خارجی حق مشروع ملت هاست. ملت فلسطین فقط در معرض محاصره و گرسنگی در نوار غزه و اشغال و مصادره زمینه‌ها و توسعه شهرک‌ها در سایر نقاط کرانه باختری نیست، بلکه با اخراج ساکنان از خانه هایشان در محله‌های قدس، توهین به مقدسات و یورش بردن به مسجد و کلیسا و بستن در‌های آن و ممنوع کردن مراسم دینی نیز مواجه است. بدون در نظر گرفتن توافق یا اختلاف در نوع ابزار مقاومت، خواه مدنی و مسالمت آمیز باشد یا نظامی و مسلحانه، مقاومت و مقابله با حمله و اشغال واجب است و علاوه بر آن یک حق است و وجود یک ابزار یا دشواری به دست آوردن ابزار دیگر، این حق را ساقط نمی‌کند.

این معادله در سایه قدرت ملی و اخلاقی در سایه استفاده دولت اشغالگران از سیاست‌هایی است که مشروعیت بین المللی را کلا به کنار می‌زند و جنایات و تجاوز‌های زیادی را مرتکب می‌شود، بیش از هر آنچه در دوره‌های نازی‌ها و فاشیست ها، انسان‌ها به خود دیده اند و در این میان دوستان دولت اشغالگر آن را توجیه و تشویق می‌کنند و بیشتر سازمان‌های جامعه بین الملل از جمله برادران تقریبا ساکت هستند.

عرب‌ها به سوی عادی سازی روابط با اسرائیل می‌شتابند و رویداد‌های قدس و مسجد الاقصی و کلیسای قیامت به عنوان نخستین آزمایش برای جو بایدن رئیس دولت جدید آمریکاست، سخنگویان سیاست آمریکایی چیزی جز محکوم کردن موشک‌های مقاومت فلسطین و اجازه دادن به تهاجم اسرائیل به غزه به بهانه حق دولت اشغالگر در دفاع از خود، چیزی ندارند بگویند.

بر هیچ یک از این طرف‌ها پوشیده نیست که حساب‌های دولت موقت اسرائیل فقط تعبیری از نتایج اهداف نتانیاهو برای محقق کردن سود برای تیم و همپیمانان خود یا آسیب رساندن به دشمنان خود است چه از نظر بالا رفتن تنش‌ها در قدس و گرم کردن مجدد پرونده‌های محله شیخ جراح یا حمله جدید به غزه تا راست گرا‌های تندرو و شهرک نشین‌ها را خوشحال کند و تیم سیاسی مخالف خود را که آماده جایگزینی حزب لیکود در تشکیل دولت جدید می‌شود، تحت فشار قرار دهد.

مانند این که فلسطینی که در میدان‌های الاقصی و محله شیخ جراح و خیابان‌های شهرک بلدة عتیقة در قدس و باب العامود و کلیسای قیامت قرار گرفته، نمی‌تواند در برابر تجاوزات اشغالگران یا زیرپاگذاشتن حقوق فلسطینی‌ها سکوت کند، شخص مقاومت کننده در غزه نمی‌تواند در برابر مشکلاتی که در فلسطین از اللد و یافا و حیفا و عکا گرفته تا رام الله و بیت لحم و لخلیل و قدس وجود دارد ساکت بنشیند. برای یک ملت اصیل، شریف و پر تلاش، طبیعتا ابزار‌ها متفاوت است و در مورد آن‌ها نظریات مختلفی وجود دارد، ولی اصل موضوع در مورد لزوم مقاومت و این که مقاومت یک حق، وظیفه و ضرورت است، یکی است.

معاریف: هر کس برای خوابیدن با حماس برود با حزب الله بیدار می‌شود

روزنامه معاریف چاپ اسرائیل می‌گوید، اسرائیل که قوی‌ترین قدرت در خاورمیانه به شمار می‌رود، به دلیل ترس از خمپاره‌هایی که از نوار غزه شلیک می‌شود فلج شده است. این روزنامه از فرماندهی اسرائیل انتقاد می‌کند و می‌گوید: اسرائیل استراتژی، هدف یا برنامه ندارد.

روزنامه معاریف اسرائیل می‌گوید: تل آویو کشف کرده که جنبش حماس فلسطین سلاح‌هایی برای مقابله دارد و هشدار داده که این مقابله شدیدتر و سریعتر از موارد قبلی خواهد بود. همچنین اعلام کرده است که در اسرائیل یک استراتژی سازمان یافته در مورد غزه وجود ندارد.

در ادامه متن ترجمه شده ذکر می‌شود: هر کس برای خوابیدن با حماس برود، با حزب الله بیدار می‌شود. اگر خیلی زود بیدار نشویم، به زودی خواهیم فهمید که حماس نیز امکان مقابله شدیدی دارد و ما آزادی خود در برابر حماس را از دست می‌دهیم. به نظر می‌رسد که ما نمی‌توانیم به خود این اجازه را بدهیم.

دیروز بزرگترین و قوی‌ترین قدرت خاورمیانه به خاطر ترس از خمپاره‌های شلیک شده به سمت بزرگترین مجموعه‌های مسکونی خود فلج شد. دوره سختی که ما در آن هستیم روند تندتری از موارد قبلی دارد: ارتش اسرائیل دیروز شروع به ویران کردن برج‌های مسکونی در منطقه الرمال کرد و حماس و جهاد اسلامی در مقابل به تل آویو رسیده اند. همچنین تبادل اتهامات سریع‌تر از پیش بینی آغاز شد.

از دیروز مسئولانی در شورای وزارتی کوچک انتخاب شده اند؛ کسانی که اظهار ناامیدی شدید از ارتش اسرائیل کرده اند که در دوره نگهبانی خود چرت زد و این بار تخمین نزد که حماس آماده انفجار است و این باعث ناامیدی زیادی در ارتش اسرائیل به دلیل عدم تصویب برنامه کاری تهاجمی توسط سطح سیاسی شد و تقریبا سه هفته پیش ارائه شد و شاباک دو ماه پیش هشدار داد که ما و ارتش اسرائیل به این آرامش ساختگی معتاد شده ایم.

مشکل این است که در اسرائیل استراتژی سازمان یافته‌ای در مورد مسائل مربوط به غزه وجود ندارد. هدف و برنامه کاری و اندیشه سازمان یافته ندارد. باید مشکل غزه را حل کرد؛ اسرائیل نیازمند استراتژی است، اسرائیل نیازمند برنامه است، اسرائیل نیازمند رهبری شجاع است که قادر به ارائه چنین نقشه‌ای و اجرای آن باشد.

المصدر: نوار غزه و رژیم صهیونیستی: چه چیزی در مورد مقابله به تأخیر افتاده می‌دانیم؟

نویسنده: هشام الهبیشان

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در اوضاع نظامی، سیاسی و رسانه‌ای از سوی نیرو‌های مختلف و احزاب صهیونیستی در پس تحولات اخیر در نوار غزه، مطمئنا مجموعه نیروی‌های ملی فلسطینی در نوار غزه به خوبی می‌داند که این بالا رفتن تنش‌ها دارای برنامه‌های نظامی صهیونیستی علیه نوار غزه است و همه این تحولات حتما تمامی نیرو‌های ملی فلسطینی در نوار غزه را به این سمت می‌برد که مطمئن شوند این مقابله به تاخیز افتاده با صهیونیست‌ها حتمی است.

اما این بار مقابله متفاوت خواهد بود و هدف از جنگ صهیونیسم زدن و فلج کردن توانایی‌های لجستیک و نظامی نیرو‌های ملی در نوار غزه است و این مسأله حقیقت حمایت منطقه‌ای عربی بین المللی از دولت‌هایی که علنا در جنگ علیه نیرو‌های مقاومت در منطقه شریک هستند را پنهان نمی‌کند. آن‌هایی که به دنبال حذف قدرت نظامی حماس و جهاد اسلامی هستند و ادارات تصمیم سازی در آمریکا دائم به این مسأله تأکید دارد و این پیام را برای مطمئن کردن رژیم صهیونیستی ارسال می‌کند که جنگ آینده شما علیه نوار غزه، واکنش‌های منطقه‌ای و عربی خواهد داشت.

رسانه‌های صهیونیسم نیز به نوبه خود و با هدایت مستقیم نتانیاهو عملا رژیم صهیونیستی را برای آغاز جنگی تمام عیار علیه نوار غزه، آماده کرده است. رسانه‌های صهیونیستی به دنبال پوشش سیاسی و نظامی برای هدایت افکار عمومی اسرائیل به سمت تأیید گزینه حمله همه جانبه به نوار غزه هستند تا جلوی نیرو‌های مقاومت در استفاده از قدرت موشکی اش را بگیرند.

با خوانش واقع گرایانه مواردی که در رسانه‌های صهیونیستی آمده و انعکاس حقیقتی است که در درون مراکز تصمیم سازی اسرائیل می‌گذرد، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی، آماده یک جنگ بزرگ می‌شود که وجود خود را با قدرت در منطقه پر تنش به شکل کامل اعلام کند و تمامی تحلیلگرانی که این مسأله را پیگیری می‌کنند، متوجه تداخل‌ها و تقاطع‌های تنش در منطقه و مسیر تحرکات اهداف صهیونیستی در منطقه هستند و این که صهیونیست‌ها میل شدیدی به تحرک نظامی به سمت تحمیل یک جنگ جدید در منطقه دارند، به ویژه بعد از ناکامی در محقق کردن اهداف استراتژیک در سوریه.

از این روی، بیشتر تحلیلگرن پیش بینی می‌کنند که یک ماجراجویی صهیونیستی و فعالیت نظامی همه جانبه علیه نوار غزه شکل بگیرد و پیش بینی می‌شود که نخبگان زیادی از رهبران فکری صهیونیسم و برخی از سیاستمداران نزدیک به نتانیاهو و تعداد زیادی از ژنرال‌های ارتش از او حمایت کنند و علاوه بر آن آمریکا و لندن و هم پیمانان آن‌ها در منطقه از آن‌ها برای وارد کردن منطقه به این جنگ علیه مقاومت حمایت کنند.

در پایان باید گفت، واضح است به دور از مانور‌های سیاسی صهیونیستی، صهیونیست‌ها و شرکای آن‌ها در منطقه و حامیان آن‌ها در غرب بیش از گذشته تصمیم دارند که جنگی همه جانبه علیه نوار غزه به راه بیندازند و از تنش‌ها در منطقه سوء استفاده کنند و همزمان با احتمالات بزرگ در مورد سطح توانایی نیرو‌های مقاومت در غزه در ایستادگی در برابر جنگ‌های بزرگ، بسیاری از تحلیلگران قدرت نیرو‌های مقاومت در غزه مطمئن هستند که نیرو‌های مقاومت با توانایی نظامی و انسانی و مهم‌تر از آن عمق ائتلاف‌ها با برخی نیرو‌های منطقه‌ای آمادگی مقابله با هر گونه تجاوز را دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
کجایند انهایی که میگفتند یک روزه اسرائیل را از بین می بریم . الان وقتشه . اگر کاری نکنید پس دیگر حرفی نگویید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
دارند زور خودشان را می زنند ،بیشتر را بخاطر دستور جنابعالی که نمیتونند اجرا کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
چشاتو باز کنی می‌بینی مایی در کار نیست خود فلسطینی‌ها دارن حرکاتی رو انجام میدن
ما که یه قدم ورداریم به تریپ غرب گرایی شما برمی‌خوره میگید اقا تعامل با جهان بهم نخوره
چه ترجمه فوق ضعیفی...
متاسفانه این جنگ بین اسرائیل و حماس
در آخر به ضرر مذاکرات برجام در وین تمام خواهد شد
اسراییل عملا با روشن کردن این فتنه
قصدش جلوگیری از سقوط نتانیاهو
و بهم زدن امکان برگشت برجام بود
و فرمانده حماس هم اعلام کرده که با موشک بدر ایرانی به اسرائیل حمله کرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
تحلیلی قابل فهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
یعنی می فرمائید که در تله نتانیاهو افتادیم ،؟
چرا باید فرمانده جهاد اسلامی ، اطلاعات محرمانه ما را به رسانه ها بدهد ،؟
این کار ابا اسم دوستی و عشق ورزیدن است !!!؟؟؟
هم پیاز را خوردیم
هم جریمه را دادیم
و ظاهرا چوب را هم خواهیم خورد !!!!!؟
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
یعنی همه چی به بر جام ربط داره به غیر هسته ای؟ پس باید حق داد که میدان می بایستی بر هر چیزی اولویت داشته باشه، یعنی شهید سلیمانی قضیه رو خوب فهمیده بودن که غرب در موضوع هسته ای متوقف نخواهد شد،پس قضیه شعار نویسی روی موشک کل قضیه رو لو داد
غیراز ایران کدام کشور اسلامی ازمردم بی پناه فلسطین حمایت میکند نگید عمق استراتژیک بگید تکلیف هرانسانی حمایت از مظلوم وبی پناه است بخدا اگر این شیوخ نامرد حاشیه خلیج پارس خمس درآمدشونو بدن به ایران فرماندهی ایران بلده چه شکلی فلسطین روبادست فلسطینیان آزاد کند اینها دائما نماز میخوانند واز خدا دم میزنن ولی درعمل بیشتر شبیه منافقین مورد اشاره قرآن کریم هستند من حالا سرپیری ازعمق جانم وشراشر وجودم به این رسیده ام که هرکس امامش حسین ع است مسلمان است اما به دولتها کاری ندارم به تک تک مسلمین عالم میگم شما که میتوانید به گروههای مقاومت کمک کنید چرا اینکارو نمیکنید همین کمکهای ایران باعث تقویت سپاه مقاومت شده وامروز آمریکا وسران رژیم اشغالگر گیج وهاج وواج شده اند اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ.
جهان اسیر یکسری ارازل است
انتقام سخت یعنی تصمیم های سخت. الان وقت تصمیم های درست است، خون جوانهای ایرانی که به دست صهیونیست ها می جوشد باید پاسخ داده شود. الان باید ایران از طریق نیروهای منطقه ای به تاسیسات و زیرساخت های اساسی دشمن صدمه وارد کند....
اخبار بود یا شعر نو.اخبار باید واضح و گویا نوشته بشه نه که لقمه رو دور سر بچرخونه!
ان حزب الله هم الغالبون
حمایت از سوریه با موشک . براي اخراج آمريکايي ها
سوریه به موشک های ایرانی نیاز دارد تا بتواند نفت سوریه را بازگرداند
بنابراین شما می توانید اقتصاد سوریه را احیا کنید . اقتصاد منطقه.
و موشک های ایرانی به سوریه کمک می کنند .در بهبود نفت سوریه
شما هم احتمالا مثل مسئولین خدوم و دلسوز ایران از گرانی.فقر.فحشا.بیکاری.اعتیاد .و بدبختی مردم ایران خبر نداری و یا صبح جمعه باخبر شدید.
به خودتان بیایید تا هنوز دیر نشده...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل