بازدید 35436

تلفن‌گرامی که کمر ارتش صدام حسین را در خرمشهر شکست

برادران عزیز، با یاری خدای بزرگ با اسم مولای متقیان عملیات را شروع کردیم. هم‌اکنون خرمشهر، این سرزمین حماسه و خون، در انتظار ورود فرزندان دلیر اسلام است. دل‌های ملت برای آزادی خونین‌شهر می‌تپد و دشمن خدا و رسول خدا در مقابل یورش‌های سربازان قدرتمند اسلام به خواری و زبونی کشیده شده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱ 23 May 2023

روایت سردار غلامپور از فرماندهی آقامحسن در آزادسازی خرمشهر

در شرایطی قریب به سه دهه پیش در چنین روزهایی، ۱۳۰ هزار رزمنده ایرانی سلحشورانه خاک ایران را از دشمن بعثی بازپس می‌گرفتند تا پیروزی نهایی را در سوم خرداد با فتح کامل خرمشهر و مناطق اطراف آن و عقب راندن ارتش بعث عراق رقم بزنند، تلفن‌گرام سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، نقش اساسی در تمرکز تمام توان جنگ بر این عملیات و رقم زدن پیروزی بزرگ و غرورآفرین ملت ایران در این نبرد سرنوشت ساز داشت.

به گزارش «تابناک»؛ عملیات بیت‌المقدس، یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های نظامی تاریخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌های تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود. ۱۳۰ هزار رزمنده ایرانی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان با هدف آزادی بخش وسیعی از جنوب ایران و تمرکز عمده بر بازپس گیری خرمشهر، عملیاتی را آغاز کردند که سه هفته به طول انجامید و این روز‌ها مصادف با آخرین روز‌های این عملیات غرورآفرین است.

تلفن‌گرامی که حاوی راهبرد شکستن کمر ارتش صدام حسین بود

این عملیات عظیم چهار مرحله ای آنچنان بزرگ و وسعتش برای بعثی‌ها غیرمنتظره بود که در هنگام عقب‌نشینی نیرو‌های ارتش بعث عراق، بیش از ۱۹۰۰۰ سرباز عراقی به اسارت رزمندگان ایران درآمدند و حجم عظیمی از مهمات و ادوات رزمی عراقی‌ها در خرمشهر نیز در کنترل نیرو‌های ایرانی قرار گرفت که به پیشبرد جنگ در عملیات‌ بعدی کمک‌های شایانی کرد. مهم‌ترین عاملی که منجر به این هجوم گسترده شد، بسیج تمام توان سپاه توسط فرمانده وقت سپاه پاسداران در نخستین روز این عملیات و گسیل تمام توان بالفعل به صحنه نبرد بود که چنین رقم عظیمی از رزمندگان را به صحنه آورد.

سردار سرلشکر محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، در روز اول عملیات الی بیت المقدس در یک تلفن‌گرام به تمامی فرماندهان سپاه سراسر کشور دستور داد تا تمام توان سپاه به جبهه‌های جنوب برای فتح خرمشهر گسیل شود و در واقع هر آنچه در جبهه بود روی این عملیات متمرکز شد که اقدامی کم نظیر بود و همین امر کمر ارتش بعث عراق را شکاند و بعثی‌ها تا مدت‌ها توان اقدام موثری علیه رزمندگان ایران را نداشتند.

 

روایت سردار غلامپور از فرماندهی آقامحسن در آزادسازی خرمشهر

سردار محسن رضایی خطاب به فرماندهان مناطق ده‌گانه سپاه راهبرد موفقیت را این گونه مورد تاکید قرار داد: «برادران عزیز، با یاری خدای بزرگ با اسم مولای متقیان عملیات را شروع کردیم. هم‌اکنون خرمشهر، این سرزمین حماسه و خون، در انتظار ورود فرزندان دلیر اسلام است. دل‌های ملت برای آزادی خونین‌شهر می‌تپد و دشمن خدا و رسول خدا در مقابل یورش‌های سربازان قدرتمند اسلام به خواری و زبونی کشیده شده است.

برای در هم کوبیدن آخرین سنگرهای کفر صدامی و آزادی خرمشهر عزیز و پادگان حمید، لازم است بر شما برادران تمام توان خود را برای اعزام نیروهای سپاه و اعزام مجدد نیروهای بسیج به‌ کار ببندید و آن‌ها را سازمان‌یافته با هماهنگی مرکز سریع به جنوب اعزام نمایید و تا حد امکان از امکانات منطقه برای تجهیز این نیروها استفاده شود. بقیه تجهیزات در جنوب تأمین خواهد شد.»

تلفن‌گرامی که حاوی راهبرد شکستن کمر ارتش صدام حسین بود

اقدام محسن رضایی از آن جهت اهمیت داشت که هرچند پیش از این تلفن‌گرام نیز گروه قابل توجهی به صحنه آمده بودند، سازوبرگ نظامی که ارتش بعث عراق در جبهه جنوب برای حفظ خرمشهر مستقر کرده بودند، آنچنان وسیع بود که بیم آن می‌رفت با وجود از خودگذشتگی رزمندگان حاضر در صحنه نبرد، عملیات کامل به اهداف خود دست نیابد و یا دستیابی به اهداف پرهزینه باشد. از این منظر محسن رضایی با بکارگیری دیگر ظرفیت‌های بالفعل، فرماندهان بعثی ارتش عراق را با شوکی بزرگ در برآوردها مواجه و ابتکارعمل را نصیب فرماندهی ایران نمود و بدین ترتیب زمینه فتح و ظفر به سرعت رقم خورد.

عملیات الی بیت‌المقدس، عملیات پیچیده‌ای بود؛ از آن جهت که منطقه عمومی عملیات در میان چهار مانع طبیعی محصور بود؛ از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه. منطقه مزبور به جز جاده نسبتاً مرتفع اهواز به خرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند بود. همین امر موجب شد تا زمین منطقه به دلیل مسطح بودن، برای مانور زرهی مناسب و برای حرکت نیروهای پیاده، به دلیل در دید و تیر قرار داشتن، نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده اهواز به خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه‌های کارون، کرخه کور و اروند بود.

این ابتکار عمل منجر به بازپس‌گیری حدود ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهر‌های خرّمشهر، هویزه و پادگان حمید در استان خوزستان آزاد شد و شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق خارج شد. همچنین حداقل دو لشکر از ارتش بعث عراق منهدم شد و همزمان با کاهش توان رزمی بعثی‌ها، بصره در معرض خطر قرار گرفت. عراقی‌ها برای دوره طولانی مجبور به در پیش گرفتن رویکرد منفعانه شدند و بخش وسیعی از تحرکات نظامی‌شان برای دوره‌ای، صرفاً واکنشی بود. این موفقیت بزرگ که «تابناک» در روز‌های آینده از چندین منظر و از نگاه کارشناسان به آن خواهد پرداخت، به تقویت محسوس غرور و روحیه ملی به شدت موثر بود و روحیه خودباوری را به شدت در صحنه نبرد میان رزمندگان ایران ارتقاء داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵۷
کاش چنین تلگرامی برای مجازات مفسدان اقتصادی داشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
پاسخ همه کامنتهای ذیل این مطلب در این بیان ملکوتی امام راحل نهفته است که: خرمشهر را خدا آزاد کرد
اکه نیروی هوایی ارتش نبود تا 100 سال دیگر موفق به ازادی خرمشهر نمیشدید . اولین لشکرهای ارتش وارد خرمشهر شدن تکاورن نیروی دریایی بهترین عمل کرد را در خرمشهر داشت . تو رو به خدا تاریخ را عوض نکنید ما که در ان زمان شاهد بودیم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
ببین مغرض سعی نکن از ترفند ایجاد تفرقه استفاده کنی. حنای تو برای امثال تو و همفکرات رنگ داره. در آزادی خرمشهر همه کسانی که شرکت داشتن و از جان مایه گذاشتن سهیمند، میخواد سپاه باشه، بسیج باشه، ارتش باشه، نیروهای مردمی و یا غیره.
تام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
سرهنگ صمدی فرمانده 700 تکاور نیروی دریایی نقش بسزایی در خرمشهر داشت جالتر اینکه تیمسار سیاری در آن زمان سرباز ایشان بودند
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
بین مغرض سعی نکن از ترفند ایجاد تفرقه استفاده کنی. حنای تو برای امثال تو و همفکرات رنگ داره. در آزادی خرمشهر همه کسانی که شرکت داشتن و از جان مایه گذاشتن سهیمند، میخواد سپاه باشه، بسیج باشه، ارتش باشه، نیروهای مردمی و یا غیره

کاملا درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
محمد|Iran (Islamic Republic of)|۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
مغرض شما هستی!!
البته در اینکه هم زحمت کشیدند شکی نیست ولی اینکه در این عنواین خبری فقط صحبت از سپاه هست این مغرضانه ست!! نیازی به اولویت بندی نیست ولی باید قبول کرد اگر نیروی هوایی از چند روز قبل تا چند رو زبعد عملیات نمیکرد و تکاوران دریایی و زمینی عملیات های مخفی نداشتند که این پیروزی به دست نمی آمد!! به هر حال اصل آزادی خرمشهر هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
محمداقا سلام بحث تفرقه نیست بحث انصافه طوری صحبت میشه انگار ارتش هیچکاری بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
درود دوستان
آقا نادر درست میگه
پل پشت خرمشهر به سمت جزیره ام الرصاص و خاک عراق نقش مهمی در دژی که عراقی ها در خرمشهر ساخته بودند داشت و اگر این پل نابود نمیشد خرمشهر آزاد نمیشد.
این پل به شدت بوسیله پدافند هوایی عراق محافظت میشد و پس از سیزده سورتی پرواز فانتوم های امیدیه
توسط سرگرد خلبان محمود اسکندری و ستوان خلبان
اکبر زمانی نابود شد و پس از نابود شدن این پل بود که عراقی ها تسلیم شدند و خرمشهر آزاد شد

تاریخ جنگ سالهاست تحریف شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
در فتح خرمشهرخدا هم کمک میکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
خرمشهر را خدا آزاد کرد
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
اینکه سپاه از یکسری افراد شجاع و فداکار تشکیل شده بود باعث نمیشود که تاریخ را تحریف کنید , هنوز یکسری هستند که شاهد بودند, از تشکیل سپاه حدود سه سال گذشته بود و یکسری از انها اموزش نظامی تحت نظر تکاوران را طی کرده بودند اما انزمان سپاه فقط توان جنگ نا منظم را داشت , اما فتح خرمشهر بعنوان یکی از تدابیر جنگی استثنایی شناخته شده,و احتمالا این طرح و نقشه ازاد سازی از توان سپاه در ان زمان خارج بوده, شاید در طرح نقشه کمی تاثیر داشته اما تاثیر گذار اصلی نبوده,
درود بر رزمندگان غیور ارتش و سپاه و روح همه شهدا شاد
کار ریاست جمهوری را به اهلش و کار رزم را باید به اهلش سپرد قاطی کردن این دو خطاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
موافقم اقتصاددان سیاستمدار مقتدر انقلابی آقا محسن وطن
دلسوز و پاک دست و با اخلاق
یعنی چنین خبر مهم و فوق سری را با تلفن به فرماندهان داده اند؟ عجیب است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
چون اون موقع دهه شصت بود، واتس آپ و تلگرام هم نبود. درضمن از کبوتر نامه بر هم نمی شد استفاده کرد چون یه کمی قدیمی بود
ارتش عامل اصلی پیروزی و فتح خرمشهر بود چرا تاریخ جنگ را تحریف می کنید.؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
عامل اصلی، نصرت الهی بود که در قالب تلاش و جانفشانی برادران ارتش و سپاه و بسیج توأمان متجلی شد، همین
دمت گرم سردار.خیلی دوستت دارم
محمد نبودی ببینی شهر آزاد گشته...
شهیدان زنده اند الله اکبر. راهشان ادامه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
راه اخلاص و نجابت خیلی وقته از کارنامه بعضی مسئولین پاک شده. راه کانادا براشون باز شده
و یادی کنیم از خلبان بزرگ نیروی هوایی مرحوم جناب سرهنگ محمود عسگری که در این عملیات با نابود کردن پل شناور عراقی ها بر روی اروند که در یک مرحله انرا منهدم نمود و باعث قطع ارتباط ارتش مهاجم و به اسارت درامدن حدود 20 هزار نفر از انها شد که همین امر باعث شکستن کمر عراقی ها گردید.روحش شاد.
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
تصحیح میکنم محمود اسکندری فرمانده بمب افکن مهاجم و ویران کننده پل پشتیبانی ارتش عراق بود خدا رحمت کند او را که خفته در خاک کلاک کرج است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
هزاران بار پوزش که بخاطر هیجان زیاد اسم قهرمان بزرگ نیروی هوایی مرحوم محمود اسکندری را اشتباه تایپ کردم.
ناتو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
مرحوم اسکندری بودند
نقش ارتش جمهوری اسلامی در تمامی عملیات ها به ویژه عملیات فتح المبین و بیت المقدس بی بدیل بوده ولی هیچ گاه اشاره ای به آن نمی گردد. این امر موجب دلسردی کسانی می شود که در آن زمان شاهد فداکاری های ارتش بودند ولی امروز حتی کلمه ای هم در این باره نمی شنوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
دوست من در منابع ارتش جمهوری اسلامی بقدر کافی و وافی به نقش ارتش در جنگ اشاره شده است؛ یه کم وقت بذرید مطالعه کنید و بخشهایی از این منابع را در چنین مناسبتهایی برای انتشار به رسانه‌هایی مثل تابناک بدهید حتماً چاپ می‌کنند
کاشکی در همان وقت با گرفتن اوانس وپول فراوان از مهاجمین صلح میکردن تا اخر امام مجبور به خحوردن زهر نمشد ایا جناب رضایی نباید جوابگو باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
دوست من منابع زیادی در این زمینه وجود دارد که بصورت مستند و موثق اثبات کرده‌اند که حتی اگر در آن مقطع هم به جنگ پایان می‌دادیم، صدام و متحدان عربی و غربی‌ش به قولهای ظاهری‌شان عمل نمی‌کردند و عراق در اولین فرصت ممکن دوباره به خاک کشورمان تجاوز می‌کرد؛ مسئله‌ای که در پایان جنگ شاهد آن بودیم؛ برای مطالعه بیشتر در این زمینه به منابع منتشره مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه و آثار منتشره ارتش مراجعه کنید لطفاً
کاشکی در همان وقت با گرفتن اوانس وپول فراوان از مهاجمین صلح میکردن تا اخر امام مجبور به خحوردن زهر نمشد ایا جناب رضایی نباید جوابگو باشند
ما كه نفهميديم يه تبليغ ريز و زيرپوستي واسه جناب رضائي رفتي:)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
انتخابات ریاست جمهوری کییه؟
نزدیک به چهار دهه پیش نه سه دهه پیش...
نبرد تانک و تن بی ارزش انگاشته انسانهایی صاف و صادق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
میخواستی مثل بعضی ها واستیم و دست رو دست میگذاشتیم
فقط سپاه بود؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
خیر؛ همه بودند: ارتش و سپاه و بسیج و در رأس همه، جنود غیبی الهی
یاد ویدوئو اون جناب سرهنگی افتادم که از نقش ارتش میگفت . کاش کمی صداقت داشتید تا معلوم میکردید خرمشهر را عمدتا" چه کسانی آزاد کردند؟
پس الان چی چرا الان کسی چیزی برای این مردم کاری نمیکند گرانی کمرهمه راخردکرده همه دارن می نالندمملکت داردمتلاشی میشودالان بایدگرانی رافتح کردکجایند مردان بی ادعا...
در آزادی خرمشهر اول خدا بعد‌همه ملت نقش داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
دقیقاً
فقط ارتش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
ارتش هم
»تاسفانه در تمامی عملیتهای جنگ ایران و عراق تا توانسته اند از نقش ارتش کاسته اند
یاد ی کنیم از مرحوم خلبان محمود اسکندری و اکبر زمانی بازدن پل لجستیک عراق برروی اروند روند باعث ازبین رفتن عقبه نیروهای بعثی حاضر در خرمشهر شد روحش شاد یادش گرامی
یکبار فقط نامه را با دقت بخوانید.
نامه برای انجام عملیات ....
تعداد کشته های جنگ .....
تعداد اسرا .....
خسارت ....
قریب به سه دهه پیش!!! چهار دهه پیش بود محسن جون!
لا اله الا الله
محسن رضایی آن سردار پرافتخاری که شما از او یاد میکنید جلوی چشم 80 میلیون ایرانی گفت آنهایی که نتوانستند این کاره نبودند من اقتصاد دان و جراح اقتصاد هستم مردم بشنید و تماشا کنید که آقا محسن میخواهند بروند توو اتاق عمل و این بیمار نحیف را جراحی کنند الان نزدیک به دوسال از آن جراحی متبحرانه گذشته و دیدیم و دیدن خودشان نتیجه کار آن جراح و تیم جراحی را. تو را به خدا پیروزهای جنگ را به مردی نسبت ندهید که بویی از صداقت و ..... و تخصص نبرده است او را با خاطراتش تنها بگذارید تا حالش را ببرد و مردان بی ادعا و گمنام و طراحان بزرگ جنگ در ارتش را همچون گذشته فراموش کنید که ملت آنها را فراموش نخواهد کرد و مردانگی و شرافت آنها را در حافظه تاریخ ثبت خواهد کرد همچون طول تاریخ همچون نبرد روزهای اول جنگ در خرمشهر که هیچ نامی از تکاوران دلیر نیروی دریایی پر افتخار ارتش نبردید و همه در نبرد خرمشهر فقط محمد جهان آرا را میشناختن ، چه شد نتیجه آن همه سکوت و بایکوت خبری ارتش در آن روزها. آیا امروز ارتش محبوب قلوب ملت است قطعا محبوب همه ی قلوب ملت ایران است چون ارتش همیشه فرزند و برادر ملت بوده و هست
آقا محسن می دانیم در جنگ زیاد زحمت کشیدی و پیروز شدی اما در جنگ اقتصادی خودت و مردم را به فلاکت کشاندی و نابود شدیم.
متنی در مورد آزاد سازی خرمشهر نوشته شود و یادی از سپهسالار اسکندری بردی نشود، نوشته کاملی نیست. تاریخ معاصر کاملا ثبت شده است.
تحریف تاریخ جنگ.
جالبه دوستان بدونند از قول سرتیپ کهتری(نیروی زمینی ارتش و فرمانده توپخانه) عرض میکنم : ایشان گفتند از سه وجه یک مثلث به مرکز آن یعنی خرمشهر حدود 1میلیون گلوله توپ زدیم که جای ایستادن نبود و علاوه بر تکاوران ،نیروی هوایی نیز نقش بی بدیلی داشتند اما متاسفانه چندین سال است زحمات ارتش را نادیده میگیرند و همه چیز بنام سپاه تمام میشود. مانند سرنگونی پهپاد امریکا که گفتند سپاه زده اما کل پدافند دراختیار ارتش است .
تایید این اتفاق مصاحبه فرمانده کل ارتش (سرلشکرموسوی) فردا این قضیه هستش.
نیروهایی که در آزاد سازی خرمشهر نقش داشتند:


ارتش جمهوری اسلامی ایران
نیروی زمینی ارتش: لشکر ۲۱ پیاده آذربایجان، لشکر ۹۲ زرهی اهواز، لشکر ۱۶ زرهی قزوین، تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۲۳ نوهد، تیپ ۳۷ زرهی شیراز و لشکر ۷۷ پیاده خراسان
هوانیروز
نیروی هوایی ارتش: عملیات پشتیبانی نزدیک هوایی، ترابری نیرو و بار، تخلیه مجروحین
گروه‌های ۲۲ و ۳۳ توپخانه
گروه ۴۲۲ مهندسی و گردان ۴۱۱ مهندسی رزمی و گروه مخابرات
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نیروهای بسیج: در قالب ۳ لشکر و تعدادی از تیپ‌های مستقل سازمان یافته را در بر می‌گرفت.
ایرانیها خرمشهر را خودشون آزاد کردن وتمام
سلام دوستان
پیشنهاد میکنم مستند آزادسازی خرمشهر رو ببینید، در این مستند کاملا جزئیات رو توضیح داده و از موثرترین کارهایی که اول جنگ اقدام شد حضور تکاوران نیروی دریایی بود که توانایی هر کاری و هر موقعیتی داشتند ولی نیروهای مردمی، سپاه و ارتش هم صد در صد نقش داشتند و روح و اجشان محفوظ هست... در ابتدای جنگ و قبل از سقوط خرمشهر بیشترین رشادت رو تکاوران و شهدا را از لحاظ نظامی دادند و هر کدامشان یک لشگر برای ایران بودند و اگر رشادت کلیه جهاگران نبود خوزستان رو میگرفتند... نیروی هوایی هم صددرصد هم بود و در همین مستند به آن اشاره شده است... مهم این است که از این کشور عزیزانی بودند که برای دفاع از ناموس، خاک و شهادت رشادت و دلاوری انجام دادند که باید یادشان کنیم و به روحشان درودو فاتحه و ... فرستاد...
من خودم در طول جنگ سنی نداشتم و الان 43 سال دارم ولی الان جنگ بشه بعید میدونم که جراتش رو داشته باشه اول جنگ برم جلو...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار