بازدید 9385

ابر چالش رشد منفی جمعیت ایران از ۱۴۱۰

بیش از یک سال است که دنیا با مشکلات ناشی از شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آن‌ها کاهش رشد جمعیت است.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵ 10 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از جوان آنلاین، در کشور ما و در سایه بی‌تدبیری مسئولان، هم از لحاظ مرگ و میر کرونایی و هم از لحاظ کاهش باروری، جمعیت با شیب تندتری کاهش می‌یابد، این در حالی است که به تعویق انداختن بارداری علاوه بر اینکه سن باروری را بالا می‌برد، گاهی موجب از دست دادن فرصت بارداری نیز خواهد شد.

پیش از شیوع ویروس کرونا، شرایط اقتصادی کشور و تورم و همچنین تغییر نگرش مردم نسبت به ازدواج و فرزندآوری، به مرور زمان رفتار آن‌ها را تغییر داد و موجب به تعویق انداختن فرزندآوری در میان بسیاری از خانواده‌ها شد، اما در زمان شیوع کرونا مشکلات برجسته‌تر از قبل شد؛ بیکاری بیشتر و درآمد کمتر شد، استرس بالا رفت و آرامش تا حد زیادی کمیاب شد! شیوع ویروس کرونا، احساس ناخوشایندی را همه‌گیر کرد و رنگ امید به آینده را از بین برد. حالا زنگ خطر کاهش رشد جمعیت به صدا درآمده و کارشناسان جمعیتی درباره سرعت منفی‌شدن رشد جمعیت کشور در آینده‌ای نزدیک هشدار می‌دهند.

صالح قاسمی، پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان در این‌باره به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «براساس آمارهایی که در حال حاضر در طرح تحول جمعیتی کشور داریم، نرخ رشد جمعیتی کشورمان حدود ۶/ ۰ تا ۷/ ۰ درصد است و با سرعت بسیار زیادی در حال کاهش است. نرخ باروری کشورمان ۱/ ۰ و ۶ /۰ فرزند به ازای هر زن است، در حالی که نرخ جانشینی ۱/ ۲ فرزند به ازای هر زن می‌باشد که متأسفانه باید گفت در حال حاضر نرخ باروری فعلی کشورمان پایین‌ترین نرخ باروری دنیای اسلام است.»

او درباره نرخ سالمندی در کشورمان نیز هشدار می‌دهد و می‌گوید: «نرخ سالمندی کشورمان از مرز ۱۰ درصد گذشته و با سرعت زیادی در حال ثبت رکورد جدیدی در سالمند شدن در جهان هستیم.»

قاسمی درباره تأثیر کرونا بر کاهش رشد جمعیتی کشور اظهار می‌دارد: «در الگوی آینده‌پژوهی پیش‌بینی‌های ما منهای پاندمی کرونا این بود که اگر با همین روال و روند ادامه پیدا کند، در حوالی سال‌های ۱۴۲۰ تا سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت‌مان، صفر درصد می‌شود و دیگر رشد جمعیت نخواهیم داشت. آن وقت پیش‌بینی می‌کردیم که در ادامه این روند نرخ رشد کشور منفی خواهد شد و کاهش رشد جمعیت را رقم خواهد زد. آن موقع پیش‌بینی ما این بود که در سال‌ها ۱۴۲۰ تا ۱۴۲۵ به جمعیت حدود ۹۳ میلیون نفر می‌رسیم و بعد از آن شاهد کاهش جمعیت کل کشور می‌شویم، اما با شرایط جدید پاندمی کرونا که روی شاخص‌های جمعیتی به شدت تأثیر گذاشت که تمام معادلات و الگوهای آینده‌پژوهی را به هم ریخته و به کاهش رشد جمعیت سرعت بیشتری داده‌است.»

پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان تصریح می‌کند: «در حال حاضر بسیاری از جامعه‌شناسان و جمعیت شناسان معتقدند که تحولات جمعیتی کشورها و همینطور جهان را می‌توانیم به دو مقطع پیشاکرونا و پساکرونا تبدیل کنیم. در چنین شرایطی و تأثیر کرونا در کاهش رشد جمعیت پیش‌بینی ما این است که از سال ۱۴۱۰ نرخ رشد جمعیت کشورمان به صفر و بعد به منفی میل پیدا خواهد کرد.»

او با اشاره به اینکه زمان پیدا کردن راه‌حل برای افزایش رشد جمعیت کوتاه شده‌است، می‌گوید: «پیش‌بینی آینده‌پژوهی نرخ رشد صفر درصد به جای ۱۴۲۰ تا ۱۴۲۵ در سال ۱۴۱۰ محقق می‌شود و این یعنی بحران کاهش جمعیت عمیق‌تر است و پیامدهای آن بسیار بیشتر خواهد بود و پنجره جمعیتی ما خیلی زودتر بسته خواهد شد، بنابراین پیامدهایی که در کاهش نرخ رشد جمعیت منتظرش بودیم، شدیدتر خواهد بود و زمان ما برای کنترل بحران جمعیت بسیار کوتاه‌تر شده‌است.»

به گفته قاسمی، کرونا معادلات آینده‌پژوهی را به هم ریخت، از یک سو روی تعداد موالید تأثیر گذاشته و باعث شده که بسیاری از افراد از فرزندآوری صرف‌نظر کنند، از سوی دیگر نیز روی تعداد مرگ و میر تأثیر گذاشته که هر دوی این تغییرات منجر به سرعت در کاهش نرخ جمعیت شده‌است.»

پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان تأکید می‌کند: «امیدوارم که مردم و مسئولان اهمیت این مسئله را در ابعاد فردی و اجتماعی به خوبی درک کنند و با یک عزم ملی و اراده همگانی درصدد مدیریت این بحران گسترده جمعیت برآیند، زیرا که اگر عزمی جدی برای پیدا کردن راه نجات از این شرایط وجود نداشته‌باشد، در آینده‌ای نزدیک هیچ‌کس از عهده رفع آن برنخواهد آمد. بنابراین هرگونه اهمال در حل این مسئله، بهبود شرایط را سخت‌تر کرده و عواقب جبران‌ناپذیری را رقم خواهد زد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲۶
شکم همین جمعیت موجود رو نمیتونید سیر کنید. به فکر جمعیت بیتشرید؟
حالا این همه جوون توو این مملکت هست چه گلی به سرشون زدین؟ بیشترشون بیکارن، نمیتونن ازدواج کنن اونایی که ازدواج کردن از پس هزینه خودشون و بچه برنمیان. فقط بلدین حرف بزنین
بحران اصلی در آینده بشر و بخصوص ایران افزایش بی رویه جمعیت است .ایران الان مسیر درست جمعیت را میرود .جملیت ایران بشدت زیاد است. شما به اطراف خود نگاه کنید طبیعت و محیط زیست ایران نابود شده .هرجا نگاه میکنی ادم و ادم است که مشغول نابودی محیط زیست است.
اگر قرار است وضعیت اجتماعی و اقتصادی و معیشتی مردم به این صورت باشد، که سال ۱۴۱۰ هم دیر است از همین امسال نرخ جمعیت منفی باشد بهتر است!
فکر می کنید این لفاظی ها و اخطارها مشکل را حل میکند؟ همه مشکل کرونا نیست!مشکل اینجاست که دختر و پسری که از زندگی لذت نمیبرند و از لحاظ فرهنگی با والدین مشکل دارند. اگر ازدواج هم کنند و با مشکلات عدیده پس از ازدواج مواجه شوند اگر بچه دوست هم باشند توان مالی و وقت نگهداری و تربیت بچه را ندارند. از نظر حکومت بچه،بچه است خواه کور یا بینا ! علیل یا سالم! آخرش هم باید عصای دست پدرو مادر باشد یعنی مدل 200 سال پیش.
ولی جوانان امروز میخواهند خودشان انتخاب کنند.مستقل از پدر و مادر زندگی کنند.ازمایشات قبل از بارداری و در طول بارداری را کامل انجام دهند تا بچه سالم باش. برای آنها تربیت و اموزش و پرورش مهم است و درکنار همه اینها خودشان کار با درامد مکفی و وقت آسایش و تفریح داشته باشند. آیا این خواسته ها را حکومت تامین کرده که انتظار افزایش جمعیت دارد؟ کلا این خواسته ها حداقل حقوق طبیعی هر شهروند است ! ایا مردم ایران این حقوق را دارند؟!
گنجشک با اون مغز 10 گرمیش میدونه که برای بچه آوری باید در محل مناسب لانه گزینی کنه. شما از یک ایرانی چه انتظاری دارید؟ میخواهید که از حیوان کم عقل تر باشه؟ بچه آوری یک جریان غریزیه . بهتره که با زور و دستور باعث فرزند آوری مردم نشیم . انسان به طور غریزی وقتی که شرایط رو از لحاظ آب و غذا و پوشاک و محل زندگی مناسب ببینه فرزند آوری میکنه . پس بهتره که بگذاریم غریزه کار خودشو بکنه بلکه زمین از فاجعه عظیم کمبود آب و غذا در امان بمانه.
خدا را شکر !!!؟؟؟
مردم دهه شصت به نظام سلامت اعتماد کردند و حاصل آن شد یک نسل سوخته و افسرده و بیکار
این نسل به هیچ عنوان زیر بار مسئولیت فرزند آوری نخواهند رفت
این است عملکرد نظام سلامت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اونهایی که خونوادگی صادرات و واردات تو چنگ گرفتن . اونهای که همه چی براشون فراهمه قبل از دنیا آوردن بچه، زاد و ولد کنن. ما خودمون هم زیادی هستیم و غلطی که پدرومادرمون کردن هرگز نخواهیم کرد
با سلام.
کاهش رشد جمعیت فقط به اشتغال جوانان و کاهش تورم بستگی دارد، به کرونا اصلا ربطی ندارد.
تو مملکتی که مردم دارن با تورم افسار گسیخته و بیکاری و رکود زندگی میکنن و هیچ چشم انداز روشنی نسبت به آینده وجود نداره، چرا باید انسان جدیدی به این جهنم وارد شود؟؟
همین الانشم 50 میلیون نفر اضافه هستند متاسفانه.
جالبه که هر وقت ازین صحبتها و مقاله ها میکنید به شدت با واکنش منفی عامه مردم روبرو می شید ولی باز از رو در نمیرید . هیچ کس حاضر به تولید برده نیست.
مشکل اقتصادی برادر من . کم خرج کشورهای دیگه کنید به مردم ایران برسید
ببینید چه بلایی آوردید بر سر نسل جوان کشور. کشوری که تا چند سال پیش از جوان ترین کشورهای دنیا بود با فرصت سوزی نظام بدون هیچ دستاوردی داره تبدیل به یک کشور پیر میشه. نمونه بارز سوءمدیریت. آبروی اسلام را بردید. طرف با سن 95 سال نشسته بر کرسی ریاست و میگه بقیه توان کار ندارند.
یک فرزند 8 ساله دارم و به شدت از آینده مبهمی که پیش رو داریم نگران هستم و مدام به خودم می گم عجب اشتباهی کردم بچه دار شدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
این احساس شما رو بنده نیز دارم و تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
مواظب باش دومین فرزند و شاید سومین و چهارمین به دنیا نیاید..
بسیار عالی شد. تازه مردم عقلشون سر جا اومده خودمون زندگی نمیکنیم فقط زنده هستیم و گذر عمر میکنیم. خودمون درس عبرت شدیم دیگه لازم نیست نسلی مثل خودمون در حسرت زندگی کردن به جای بذاریم. درود بر مردم فهیم ایران
زاد و ولد را بعهده ژن خوبها بگذارید . این طوری نژادی یکدست و خوشبخت خواهیم داشت
بحران کاهش جمعیت بسیار جدی است و برنامه ریزان کشور از همین امروز باید فکر ده سال آینده باشند. این موضوعی تخصصی است و باید در سطح کلان برای آن برنامه ریزی شود، از جمله تسهیل ازدواج، ارائۀ مسکن دولتی به زوجهای جدید (کاری که در کشورهای حوزۀ اسکاندیناوی و هلند می کنند)، ارائۀ وامهای کم بهره به زوجهای جدید. با حلوا حلوا دهان شیرین نمی شود. حتما باید برنامه ریزی دقیقی برای آن ارائه شود.
خدا را شکر. در مقابل کاهش رشد جمعیت .گرانی تورم بیکاری بی خانمانی نسل جوان با سرعت ۳۰ برابر رشد جهانی در حال افزایش هست.
به غیر از بخش فوتی ها به واسطه کرونا

یکی از بهترین خبرهای خوشی بود که شنیدم. خیلی خیلی هم بهتر. یعنی خیلی ها..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
بهترین خبر
آفرین به مردم فهیم ایران که این دفعه گول نمی خورند و حواسشان هست
یادش بخیر روی شیشه آبلیمو دهه 60 نوشته بود...فرزند بیشتر...زندگی بهتر..
حالا من یک جوان مجرد دهه شصتی هستم که 34 سال سن دارم و با هزاران بدبختی و وام و قرض تونستم خونه و ماشین تهیه کنم و یک شغل کارگری(البته قراردادی=عدم امنیت شغلی)داشته باشم و الان دیگه حس و حال ازدواج را ندارم...چون تمام عمر جوانیم به درس و سربازی و کار گذشت...
بماند به یادگار... .
زاد و ولد نکنید . چون زندگی کردن برای فرزندی که در ۲۰ سال دیگر میخواهد زندگی تشکبل دهد و دوباره فرزندانی بدنیا بیاورند که طبق تعریف مسولین این کشور اقتصاد اولویت اصلی انها نیست .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی