بازدید 5020
نماینده مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی:

مجوز‌های کسب‌وکار باید در کمتر از ۲۴ ساعت صادر شوند

عضو کمیسیون صنایع مجلس: اگر شرایط مالی و ساختاری برای یک تولیدکننده فراهم باشد، چرا باید موانعی مانند مجوز اجازه تولید را از آن‌ها بگیرد؛ در حالت عادی مردم باید در مدت ۲۴ ساعت بتوانند مجوز کسب و کار را دریافت کنند و شروع به کار کنند؛ برای حفظ کیفیت نیز باید نظارت‌های پسینی روی محصولات رخ دهد.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ 01 May 2021

مجوز‌های کسب‌وکار باید در کمتر از ۲۴ ساعت صادر شوند

سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درخصوص اینکه برای تحقق شعار مبنی بر مانع زدایی از تولید که همان تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تعبیر می شود نیاز به فرآیندهای اجرایی لازم دارد گفت: در این راستا دولت باید با کمک وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، می‌بایست صدور مجوزهای کسب و کار را مدیریت و پیگیری کند.

این نماینده مجلس در خصوص نقش سایر دستگاه‌ها در صدور مجوزهای کسب و کار هم تشریح کرد: سایر نهادها از جمله سازمان محیط زیست باید در این پروسه نقش نظارتی را ایفا کنند؛ کمتر شدن دخالت سازمان‌های عریض و طویل در روند صدور مجوزهای کسب و کار باعث می شود یک کسب وکار سریعتر وارد مرحله تولید بشود. علاوه بر این با تسریع ورود کسب‌وکارها به بازار، بازار فضای رقابتی به خود می‌گیرد و در بازار رقابتی دو طرف مصرف‌کننده و تولیدکننده از فضای رقابتی بازار بیشترین نفع را می‌برند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه افزود: در حال حاضر نظارت تکمیلی و نهایی بر واحدهای تولیدی انجام نمی‌شود اما همه سختگیری‌ها در مرحله صدور مجوز کسب و کار انجام می‌گیرد تا جایی که این سخت‌گیری‌ها به جایی رسیده که تبدیل به یک مانع مهم بر سر راه تولید شده است. مردم عادی در مسیر اخذ مجوزهای کسب‌وکار بیشترین ضربه را می‌خورند و تولید نیز به همین دلیل در کشور رشدی را مشاهده نمی‌کند.

حسینی‌کیا همچنین گفت: موانع بر سر راه صدور مجوز برای یک واحد تولیدی به خاطر به وجود آمدن بروکراسی پیچیده، باعث شده است که سرمایه گذاری در بخش تولیدی با شیب نزولی مواجه شود؛ به جرات می توان گفت اولین و بزرگترین مانع بر سر تولید، پیچیدگی صدور مجوز است. در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها باید مهم‌ترین مانع تولید از سر راه تولید برداشته شود و نظارت‌های پسینی جایگزین مجوزها شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت به عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور می‌تواند با در نظر گرفتن پتانسیل و امکانات مناطق مختلف و شرایط اقلیمی هر منطقه، مجوزهای کسب و کار مورد نیاز در منطقه را صادر کند. اگر ابعاد مالی و ساختاری یک کسب و کار تولیدی توسط سرمایه گذار تامین شود، چرا باید موانعی مانند مجوز اجازه تولید را از آنها بگیرد؛ تولیدکنندگانی که از شرایط لازم برخوردار هستند باید در مدت یک روز بتوانند مجوز کسب و کار را دریافت کنند و به وسیله نظارت‌های پسینی روی خروجی آن‌ها مورد پایش قرار گیرد.

حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع در پایان با بیان راهکارهای پشتیبانی از تولید توسط نظام بانکی و هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید افزود: متاسفانه در حال حاضر بانک‌ها نقش بنگاه داری در اقتصاد دارند نه تولید و اشتغال؛ باید منابع مالی بانک‌ها و موسسات مالی به سمت تولید روانه شود و به جای بنگاه‌داری به سمت تولید و اشتغال هدایت شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها