بازدید 46528
جهانگیری در کلاب هاوس

مجلس انقلابی اجازه کاهش قیمت ارز را نمی‌دهد/ به روحانی گفتم معاون اول دیگری انتخاب کند/ تغییرات دولت کار واعظی است، نه بنده! / برجام بزرگترین دستاورد دیپلماتیک قرن است/ توضیحاتی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و مهدی جهانگیری

معاون اول رئیس جمهوری از چالش‌های کشور در دوران تحریم، شرایط اقتصادی کشور، وضعیت دولت، انتخابات آینده و نوار صوتی محرمانه ظریف سخن گفت و اینکه مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد. او گفت: در دوره دوم تغییر هیچ وزیری نقشی ندارم، دفتر رئیس جمهوری پیگیری می‌کند و پس از ابلاغ متوجه می‌شوم. این حق ایشان است و من هم در حد اختیارات داده شده اقدام می‌کنم.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸ 01 May 2021

معاون اول رئیس جمهوری با حضور در شبکه مجازی «کلاب هاوس» از چالش‌های کشور در دوران تحریم، شرایط اقتصادی کشور، وضعیت دولت، انتخابات آینده و نوار صوتی محرمانه ظریف سخن گفت و اینکه مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ اسحاق جهانگیری شامگاه جمعه با حضور در کلاب هاوس به تشریح اقدامات دولت دوازدهم در مواجهه با تحریم و تاثیرات آن پرداخت.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و اطلاعات هم در این نشست، حضور داشتند.

از فضای مجازی نترسیم

معاون اول رئیس جمهوری در ابتدا گفت: به صورت طبیعی رسانه‌های رسمی کشور فرصتی در اختیار ما قرار می دهند که البته فرصت گفت وگوی یک طرفه است. یکی از کارهای خوب دولت یازدهم و دوازدهم، اقداماتی بود که برای توسعه اینترنت انجام شد که امروز به نقطه ای رسیدیم که در دوره کرونا خیلی از کارها با استفاده از فضای مجازی انجام می‌شود.

جهانگیری افزود: اگر این فضا ایجاد نشده بود، در دوره کرونا می توانست یک بحران بزرگ در کشور ایجاد شود. من به همه دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می کنند که از فضای مجازی می ترسند، می گویم که چرا باید بترسیم؟

وی ادامه داد: بگذاریم مردم آزادانه صحبت کنند و باید قدر این آزادی را بدانیم. دولت تمام تلاش خود را برای دسترسی مردم به شبکه مجازی به کار خواهد بست. البته دولت یک بخش است و بخش های دیگری هم در کشور اختیار دارند اما تلاش دولت بر این است که تسلیم نشود.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: زمانی برخی از اپراتورها، اختلالی ایجاد کرده بودند که وزیر محترم ارتباطات به همراه برخی دیگر از اعضای دولت، پیشنهاد دادند و در دولت جرایم سنگینی برای کسانی که بخواهند اختلال در شبکه مجازی ایجاد کنند، وضع شد.

وفای به عهد

معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا قصد کناره‌گیری از دولت داشتید، گفت: من فکر می کنم که دولت در دوره یازدهم کارهای بزرگی انجام داد، در انتخابات ۹۶ به پیشنهاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و بعد خود آقای روحانی وارد رقابت انتخاباتی شدم.

جهانگیری افزود: وفای به عهد این بود که وقتی مردم تلاش کردند ما هم بمانیم و برای خواست مردم بکوشیم. در ابتدای دولت در یک صحبت جدی با آقای روحانی گفتم که یک معاون اول دیگری منصوب کنید، اما ایشان نپذیرفتند.

او ادامه داد: از اوایل سال ۹۷، کشور وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شد. با این حال خواستم نسبت به همه معاون اول‌های دیگر نقش بیشتری داشته باشم. از عقبه دولت حمایت و از ۲۴ میلیون رای حفاظت کنم.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: اگر تنها این مسئولیت که باید تحریم‌ها را خنثی کنیم، می داشتم باید می ماندم و کارهای بزرگی انجام دادیم. لوایح بسیار مهمی در این دوره به مجلس ارائه کردیم که مبارزه با فساد یکی از آنها بود.

جهانگیری اظهار کرد: تمام تلاش به کار گرفته شد تا مواد مورد نیاز مردم بموقع تامین شود و ارز آنها اختصاص یابد. مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی بودم و فکر می کنم کارهای خوبی انجام گرفت.

چرایی ارز ۴۲۰۰ تومانی

وی در پاسخ به چرایی اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ بنزین هم گفت: ما با شروع دولت سه نرخ ارز داشتیم، ارز ۱۲۲۶، ۲۴۷۷ و ارز آزاد که از اسفند ۹۱ حدود ۴۰۰۰ تومان بود اما با شروع این دولت روند کاهشی داشت.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در ابتدای دولت به سمت تک نرخی کردن ارز رفتم و دو نرخ ارز را ادغام کردم. در پایان دولت یازدهم نرخ آزاد و دولتی به هم نزدیک شده بود. در سال ۹۵ شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دولت به سمت سازوکار اقتصادی رفت.

جهانگیری ادامه داد: این پیشنهاد اقتصاددانان دولت بود اما به مرور مشخص شد که کارگشا نیست. اتفاقاتی در کشورهای همسایه به خصوص آنهایی که ارز وارد می کردیم، رخ داده بود و گزارش های امنیتی بود که آنها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند.

وی اضافه کرد: موجودی ارز در ابتدای ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از آن سو، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود تصمیم جدیدی خواهد گرفت. سه راه کار روی میز بود.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مسئولان سیاسی کشور تذکرات پی در پی می دادند که باید این وضع تغییر کند، اظهار کرد: سه گزینه روی میز بود، ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت، تعیین عدد شناور تا بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کنیم.

جهانگیری گفت: قرار بود این نرخ برای چند ماه انجام شود، با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاق خاصی نیفتاد همچنانکه آنها چنین پیش بینی کرده بودند. در مرداد ماه در نشست سران قوا سیاست ارزی مورد بررسی قرار گرفت، در آنجا بر اساس اصرار برخی سران قوای سه گانه، قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومن ثابت بماند.

وی افزود: در فروردین که تصمیم‌گیری شد، در پایان تصمیم‌گیری به رئیس جمهوری پیشنهاد کردند برای اینکه در جامعه این خبر مطرح شود، خواستند که آقای جهانگیری اعلام کند و این کار انجام شد.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان، مصوبه سران قواست.

جهانگیری با اشاره به تغییراتی که در مجلس شورای اسلامی در نرخ ارز اعمال شد، گفت: ارز کنترلی ثابت در ۹۰ درصد ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است.

وی افزود: ارز سه نرخی شد، در این دولت فقط در دوره جنگ اقتصادی چنین اتفاقی افتاد و عمدتا بر این اساس بود که به زندگی مردم کمترین آسیب وارد شود. ما محدودیت منابع ارزی داشتیم. همه اقتصاددان‌ها در این شرایط به تخصیص ارز معتقدند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به کاهش شدید منابع ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار ادامه داد: در هر سال تلاش شد، میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومن کاهش یابد و حتی تصمیم داشتیم که در آخر سال ۹۹ این ارز حذف شود. اما مجلس ناگهان این مساله را رسانه‌ای کرد و باعث شد که کالاها انبار شوند.

جهانگیری اضافه کرد: ممکن است از این ارز در جاهایی سوء استفاده شود، دولت نخستین مدعی نسبت به این افراد بوده است. به هر نقطه سوء استفاده رسیدیم مدعی شدیم و قوه قضائیه هم همکاری کرد. مطمئن هستم در نخستین روزهای عبور از جنگ اقتصادی، اکثر تصمیم‌ها از جمله ارز ۴۲۰۰ تومن به شرایط علمی اقتصاد باز خواهد گشت.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: من تلاش کردم که ۴۲۰۰ تومن ثابت نباشد و همراه با تورم تغییر کند. اما الان مهم‌تر این است که از زندگی مردم حفاظت کنیم. دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد. بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومن یارانه آشکار پرداخت می کنیم.

جهانگیری یادآور شد: بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کنیم. ما حساسیت‌های سیاسی روی زندگی مردم را هم باید توجه داشته باشیم.

پرسش دیگر این بود که برای چه باید در انتخابات شرکت کنیم، موانع زیادی وجود دارد که حتی حریف همراه اول و ایرانسل برای رفع اختلال کلاب هاوس را ندارید.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: شهروندان همدیگر را در کنار صندوق رای می شناسند و اگر جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند. هیچ راهی برای اصلاح عبور غیر از انتخابات نداریم. نباید اجازه دهیم کسانی که به انتخابات اعتقاد ندارند با اسم انتخابات پیروز شوند.

دود تحریم‌ها به چشم مردم

جهانگیری افزود: دود تحریم اقتصادی که برای مردم ما رقم خورده است، از دل تحریم انتخابات برآمده است. اگر در سال ۸۴ درست عمل می‌کردیم، شورای امنیت ما را تحریم نمی کرد و دشمنان ما طمع نمی‌کردند. البته درک می کنم شاید مردم نسبت به اثربخشی رای و قدرت واقعی دولت دچار تردید شده باشند اما به عنوان یک خادم ملت عرض می کنم، رئیس دولت می تواند موثر باشد، یک وقت می گوید که تحریم کاغذ پاره است، یک وقت هم رئیس دولت می گوید باید تحریم را حل کنیم، پذیرفته می شود و از آن برجام می آید.

او ادامه داد: برجام چیزی جز رای ۹۶ نیست.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: شما وزیری دارید که جلوی اختلال کلاب هاوس را بگیرد، جریمه سنگین وضع شده است. دولت و رئیس جمهوری در این مسیر جدی است. کسانی که بخواهند در اینترنت اختلال ایجاد کنند، بازنده خواهند بود و دولت در کنار مردم است.

پرسش: در دوره دولت دوم روحانی بارها از جنگ اقتصادی یاد کردید، چه موانعی در دولت دوم شما بود که در عرصه عمومی نتوانستید توضیح دهید. آیا حضور شما واقعا در دولت موثر بود؟
معاون اول رئیس جمهوری توضیح داد: بین تحریم و جنگ اقتصادی باید تفاوت قائل باشیم. ما در شروع دولت با تحریم های شورای امنیت، اروپا و دیگر روبه‌رو بودیم. در آنجا می شود ارزیابی از نحوه مدیریت در تحریم داشت.

جهانگیری افزود: معتقدم در جنگ اقتصادی آمریکا، در ۲۰۰ سال گذشته این حجم تحریم و پیگیری و اصرار بر اجرای آن بی سابقه است. تمام سفارت‌خانه‌های آمریکا موظف به رصد معاملات شده بودند، اصرار بر صفر شدن فروش نفت، فلج کردن سیستم حمل و نقل دریایی و شناسایی تمام گلوگاه‌ها داشتند.

او ادامه داد: به حدی جسور شده بودند که در هر جایی نفتکش ما را شناسایی می کردند، انفجار ایجاد می‌کردند. حدود ۲۰۰ نفتکش ما را دچار سانحه کردند. چه از طریق خودشان و چه از طریق نیابتی‌هایی همچون اسرائیل و سعودی انجام می شد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اعتراف مقامات آمریکا برای شکست فشار حداکثری، اضافه کرد: خیلی از سران کشورها در دیدار با رئیس جمهوری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بودند، ترامپ گفته است سه ماه صبر کنید هیچ چیزی از این نظام و ایران نمی‌ماند.

جهانگیری تصریح کرد: با این شکل، ایران ماند و سرافراز ایستادگی کرد.

سئوال: دولت روحانی با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد، آیا جهانگیری دولت روحانی را اصلاح طلب می دانند و آیا این کارنامه به نام اصلاح طلبان نوشته می شود؟ دستاورد دولت روحانی برای اصلاح طلبان چه بوده است؟

معاون اول رئیس جمهوری پاسخ داد: آقای روحانی هیچ وقت نگفتند که اصلاح طلب هستند و هیچ وقت هم نگفتند که دولت اصلاح طلب تشکیل دادند و اتفاقا پست کلیدی در اختیار صبغه اصلاح طلبی دارند. مهم‌ترین دستاورد این دولت این است که یکی می خواستند ایران از قطعنامه های شورای امنیت و تحریم ها نجات یابد، دوم می خواستند مسیر توسعه اقتصادی هموار شود.

برجام نتیجه بزرگترین دیپلماسی قرن

جهانگیری افزود: اگر اصلاحات دنبال اصلاحی بود که منجر به توسعه ایران و حل مشکل مردم بود، برجام نتیجه بزرگترین دیپلماسی قرن است. وزارت خارجه در مقابل ۶ قدرت برجامی را تصویب کردند که آمریکایی‌ها اعتراف کردند سر ما کلاه رفته است.

وی ادامه داد: اگر پس از خروج آمریکا ما هم بر اساس فشار برخی خارج می‌شدیم، امروز باید به چه چیزی باز می گشتیم و باید دوباره مذاکره می کردیم؟ دستاورد دولت دوازدهم که از چهار سال، دو سال در تحریم بود دستاورد خوبی بود و در دولت دوازدهم، بزرگترین دستاورد حفاظت از زندگی مردم و جمهوری اسلامی ایران بود.

سوال: بستر کلاب هاوس با وجود موانعی که وجود دارد، فرصتی را برای مطالبه گری فراهم کرده است که امروز معاون اول در معرض پرسش‌ها قرار گرفته است و باید پاسخ دهد. این قابل تقدیر است و امیدوارم دیگر اعضای دولت هم این همت را داشته باشند که در مظان پرسش‌های مردم قرار بگیرند و دستاوردهای خود را تشریح کنند.

لکنت زبان دولت در دفاع از عملکرد

واقعیت این است که بخش قابل توجه اعضای دولت از کابینه تا بخشداران در دفاع از عملکرد دولت، لکنت زبان دارند و مشارکت نمی‌کنند. این باعث می شود که همه از روحانی و شما انتظار پاسخگویی دارند.

آیا این لکنت زبان و عدم مشارکت به معنای ضعف دولت است، اگر دولت دستاورد داشته چرا اعضای دولت پاسخگو نیستند؟
معاون اول رئیس جمهوری پاسخ داد: قبول دارم یکی از ضعف‌های ما همین لکنت زبان است که اشاره کردید. ما در دور اول درآمدهای افسانه‌ای نداشتیم، تورم کاهش یافت، اشتغال زیادی ایجاد کردیم با همه اینها در سال ۹۶ مردم روحانی و دستاوردهای آن را می‌شناختند.
جهانگیری افزود: پدیده ترامپ بسیاری از پیش بینی‌های ما را به هم ریخت، همین که چارچوب اقتصاد کشور مانده، قابل توجه است. ضعف سیستم اطلاع رسانی دولت جدی است اما اگر فشار زندگی مردم نبود، اقتصاد ما در طول بیش از ۱۲ سال گروگان آمریکا و دیگران است، زندگی مردم و توسعه کشور در دست گروگانگیران افتاده است.

وی ادامه داد: همین الان بیشترین دستاورد را نسبت به دولت‌های سابق داشتیم. برداشت از ذخایر مشترک با قطر در دوره احمدی نژاد به نفع قطر شد، غارت اموال کشور فقط گرفتن وام و پرداخت نکردن آن نیست. امروز ما بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت می کنیم و قطر ۵۸۰ میلیون متر مکعب گاز مانده است.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: بزرگترین انتقال آب در استان‌های غرب کشور اجرا شد. کارهای بزرگی شد، حجم ذخایر پتروشیمی و فولاد افزوده شد. بزرگترین کمک به حقوق بگیران ثابت، بازنشستگان انجام شد و امیدواریم در این دور مذاکرات تحریم برداشته بود و مشکلات مردم برطرف شود.

جهانگیری گفت: به همین دلیل، برخی از دوستان ما در دولت شرم داشتند که در این شرایط سخت معیشتی به اقداماتی که انجام داده‌اند بپردازند.

سوال: تعامل میان دولت و مجلس می توانست به رفع برخی ایرادها و چالش‌های اقتصادی کشور در طول سال‌های گذشته کمک کند. اینها بخش عمده آن در حوزه داخل و اصلاحات اقتصادی که باید از درون دولت می جوشید اما به تاخیر افتاد. همچون لوایح مالیاتی که مجلس در حال پیگیری آن است.

دولت مردم را به بازار سهام تشویق کردند و طلایی‌ترین دوران اعتماد مردم به بازار سرمایه سوخت. مردم تصور می کنند که دولت آنها را رها کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: قطعا تعامل بین همه دستگاه‌های حاکمیتی مهم‌ترین موضوعی است که می تواند کشور را از مشکلات عبور دهند. اما همه دستگاه ها در قالب قانون اساسی باید اقدام کنند، هر دستگاهی بخواهد فراتر از آن اقدام کند، قطعا مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

جهانگیری افزود: بیش از ۱۰۰ لایحه دولت در مجلس مانده و مجلس به مجلس طرح‌ها تبدیل شده است. لایحه در نظام قانون‌گذاری اصل است، هشت لایحه دولت با وجود گذشت زمان زیادی که ارسال شده، حتی اعلام وصول نشده است. این خلاف قانون اساسی است.

دولت نمی‌خواهد در بازار سرمایه دخالت کند

وی ادامه داد: مجلس حق ندارد لایحه را اعلام وصول نکند. این دولت حساسیت زیادی بر بازار سرمایه دارد. ممکن است اتفاقات اقتصادی موجب شاخص بورس شد اما دخالت زیادی از دیگران شد. من به دلیل جلسات متعددی که مجلس درباره بازار سرمایه داشت، جلساتم را تعطیل کردم. اگر بازار رشد داشت می گفتند کار ما بوده است، اگر سقوط می کرد، می گفتند کار دولت است.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: دولت نمی خواهد در بازار سرمایه دخالت کند، هر حمایتی که لازم باشد و قانونی دولت بتواند انجام دهد، برای حمایت از سهامداران جزء انجام خواهد داد.

جهانگیری اظهار کرد: درباره ارز ۴۲۰۰ هم در مرداد ماه گفتیم که هر کسی که با این قیمت کالا وارد کرده است، باید مابه التفاوت آن را پرداخت کند.

سوال: شما گزارشی از آنچه تحویل گرفته‌اید به مردم بدهکارید. آیا وقت آن نرسیده است که به مردم بگویید که چه تحویل گرفته است؟ چرا در حمله به سفارت به عربستان، چرا دولت و وزارت کشور از آن جلوگیری نکرد؟

معاون اول رئیس جمهوری گفت: قبول دارم باید همان موقع گزارشی از آن شرایط ارائه می کردیم، واقعا متاسفم وقتی پاسخی داده نمی شود برخی گستاخ می شوند. خساراتی که در آن هشت سال به کشور وارد شد، اگر دو تا هشت سال هم بگذرد باز هم جبران نخواهد شد.

به خاطر شکایت احمدی نژاد به دادگاه رفتم

جهانگیری افزود: احمدی نژاد در چندین مورد از من شکایت کرد و من همچون شهروند عادی به دادگاه رفتم و از خود دفاع کردم و تبرئه گرفتم. بزرگترین پرونده فساد همچون بابک زنجانی، نفت به ستاد کل نیروی مسلح، نیروی انتظامی فروخته شد و پول آن برنگشته است.

وی ادامه داد: ایشان کاری کرده است که تا ده‌ها سال دیگر سرمایه‌‎ها به کشور بازنگردد. او ۱۵۰ میلیارد دلار را از ترامپ یاد گرفته است. امروز شرکت نفت ما یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک مرکزی است که گفته در صنایع نفتی سرمایه‌گذاری کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: درباره آن دولت هر وقت انسان حرف می زند، اعصاب انسان خرد می شود، الان هم آمده است حرف‌های آنچنانی می زند و مردم هم فکر می کنند یک ناجی پیدا شده است.

جهانگیری اظهار کرد: حمله به سفارت عربستان، یکی از خیانت‌ها به مردم بود. ما علاقه‌مند هستیم که با عربستان زودتر به یک تفاهم برسیم، سعودی ها هم باید از اقدامات مخرب خود دست بردارد.

با سردار سلیمانی مثل دو برادر بودیم

سوال: رابطه شخصی شما با سردار چطور بوده است، بزرگترین نقدی که دختران شما در این روزها به شما دارند، چیست و پاسختان چیست؟

معاون اول رئیس جمهوری گفت: من با سردار سلیمانی همچون دو برادر بودیم، بسیار صمیمی بودیم، من در جهاد بودم و ایشان در سپاه بود. یکی از علایقی که داشت، ایشان سعی می کرد، جبران کند و به نیابت من به مادرم سرکشی می کرد. مادرم ایشان را از ما بیشتر دوست داشت. رابطه ما در این ۴۰ سال هیچ وقت مشکل نداشت.

جهانگیری افزود: در مصاحبه با سردار سلیمانی به مناسبت سالگرد شهادتشان هم سعی کردم ابعاد دیگر ایشان را مطرح کرد.

وی ادامه داد: رفته بودم در کرمان زنگ مدرسه‌ای را بزنم، دخترم گفت امروز به مدرسه ما آمده بودی؟ حتی این را هم نمی دانستم. آنها هیچ فعالیت دولتی ندارند. نقد آنها این است که وظایف پدرانه شما کم است و همواره باید به آنها درباره اینکه چرا گرانی است و دولت اقدامی نمی کند، به آنها پاسخ دهم.

سوال: درباره پرونده برادر ایشان و اینکه آیا با او ارتباط دارد؟

معاون اول رئیس جمهوری گفت: من چهار برادر دارم که ۲ تن از آنها به شهادت رسیده‌اند. دو برادر دیگر یکی از من بزرگتر و یکی کوچکتر است. در سال ۹۶ من در انتخابات حضور یافتم و کمی حرف زدم اما پس از آن خیلی هزینه دادم.
جهانگیری افزود: سه ماه پس از آن، به نحو عجیبی مهدی را بازداشت کردند. همان موقع هم از رسانه ها مطلع شدم. در این ایام، به ویژه اینکه در ستاد مبارزه با فساد هستم بارها گفته‌ام در مبارزه با فساد نباید هیچ خط قرمزی وجود داشته باشد.

فعالیت‌های اقتصادی برادرم در دوره احمدی نژاد بود

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این لکه ننگ از کشور پاک شود، نباید هیچ اغماضی وجود داشته باشد. چرا یک پرونده را آنچنان پررنگ می کنند در حالیکه یک پروند چندین هزار میلیارد دلاری هیچ خبری از آن منتشر نمی شود؟

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: فسادی که بد است این که در دستگاه مورد مسئولیت وی فساد شده باشد، برادر من معاون من نبوده است. تمام فعالیت‌های اقتصادی برادرم در دوره احمدی نژاد انجام شده است. دو اتهامی که سخنگوی قوه قضائیه گفت و دو قاضی صلواتی و زرگر گفتند دو اتهام متوجه ایشان شده است و مراحل قضایی آن در حال طی شدن است. من هیچ ورودی پیدا نکرده‌ام.

جهانگیری اظهار کرد: در دوره آقای رئیسی روابط من با قوه قضاثیه بهتر شده است. همواره بر برخورد عادلانه تاکید دارم.

سوال: گزارش هایی از دیدار محرمانه بین ایران و سیا وجود دارد، چرا دیدار مستقیمی انجام نمی شود چون آمریکایی ها می گویند این شرایط مذاکرات را کند کرده است؟

همچنین طرف آمریکایی از سه بسته تحریمی می گویند و دولت بایدن معتقد است که این تحریم ها برای سخت کردن بازگشت به برجام وضع شده است.

ظریف از مذاکرات وین راضی است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: با آقای ظریف در غروب امروز صحبت کردم، درباره مذاکرات وین. آقای ظریف راضی بودند و گفتند که پیشرفت خوبی دارد اما وضعیت دشوار است. فعلا چارچوبی که در دستور کار هست، مذاکره مستقیم با آمریکا نیست.

جهانگیری افزود: خواست ایران این است که تحریم های پس از ترامپ باید یکجا لغو شود و ما هم به تعهداتمان باز خواهیم گشت. نباید عجله کرد. تیم مذاکره کننده ما احتمالا فردا بازخواهد گشت.

وی ادامه داد: دیداری با ویلیام برنز انجام نشده است اما منطقه مهم است و ایران یکی از مهم‌ترین کشور برای حل مشکلات منطقه‌ای است و حتما باید به نقش ایران توجه شود.

سوال: آیا در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نامزد خواهید شد؟ وقتی امر به بحران های اقتصادی می رسد، ایشان مدام اشاره می کنند که توافقی به نام برجام داشتیم و مشکلات اقتصادی را به آن پیوند می دهند و از آن به عنوان توجیه استفاده می کنند، در حالیکه در همان زمان توافق، گوشزد شده بود آمریکا می تواند یکجانبه خارج شود.

معاون اول رئیس جمهوری پاسخ داد: خودتان گفتید که ابرتحریم و بی سابقه ترین تحریم‌ها بود. ما تلاش کردیم تحریم را خنثی کنیم که در واقع دور زدن تحریم است. فروش نفت تا حدی بهتر شده است، پیچیدگی فروش نفت و گرفتن پول و تبدیل آن به کالا بسیار سخت است.

جهانگیری افزود: این توجیه نیست که درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری به ۵میلیارد دلار رسیده است. در بودجه امسال کشور تنها ۱۲ هزار دلار درآمد نفتی پیش بینی شده است.

هیچ وقت نگفتم که نامزد نمی شوم، تابع جمع هستم

وی ادامه داد: ترامپ شخصیت چارچوب داری نبود، چرا از توافق پاریس یا پیمان مودت خارج شد. برجام یک توافق بین المللی بود و ترامپ کوشید تا طرف های دیگر را وادار به اقدام در شورای امنیت کند اما نتوانست و آنها ماند.
معاون اول رئیس جمهوری درباره نامزد انتخابات هم گفت: نظر شخصی من منفی است اما هیچ وقت نگفتم که نامزد نمی شوم، تابع جمع هستم اما اگر به نظر قطعی برسند، حتما با بزرگان کشور مشورت خواهم کرد. کشور در شرایط ویژه ای است، نیازمند برنامه تیم و انسجام ملی دقیقی است.

جهانگیری افزود: تاکنون چنین تصمیمی نگرفته‌ام و اگر تصمیمی گرفته شود حتما با مردم در میان خواهم گذاشت.

اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی کشور

دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور نیز گفت: در شرایطی قرار گرفته بودیم که حتی با عراق هم نمی توانستیم مراوده مالی داشته باشیم. هر شش ماه صادرات نفت ما کم می شد و به زیر یک میلیون بشکه می رسید. طوری سوال مطرح نشود که ما پیش از برجام هیچ مشکلی نداشته ایم، تحریم فلج کننده را فراموش نکنید.

برجام و مذاکره برای رفع تحریم و خروج از قطعنامه ها بود. خب الان نسبت به قبل تحریم‌های کمتری داریم. در آن زمان به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتیم و مورد پسند ایشان قرار گرفت.

ما در آن زمان شرایط بسیار سختی داشتیم و برجام آمد آن شرایط را بردارد. ترامپ از آن خارج شد.

حال نباید بگوییم که برجام باعث این مسائل شد. ما در دوران وزارت خارجه برای گرفتن دلار وزارت نفت با چه مشقتی اقدام می کردیم.

ما نمی توانستیم حتی کشتی های تجاری را عبور دهیم، به خاطر قطعنامه ۱۹۲۹. کشتی های بزرگ باید در امارات پهلو می گرفتند و ما باید با لنج بارها را منتقل می کردیم.

پس از برجام، دو سال گشایش فوق العاده‌ای ایجاد شد. نرخ رشد افزایش یافت.

الان باز می گویند تحریم ۲۰ درصد اثر دارد و ۸۰ درصد داخلی است. فرض کنید یک دولت ایده آل با همه تصمیمات درست داشته باشید، وقتی نتوانید نقل و انتقال مالی داشته باشید، چگونه می خواهید اقدام کنید. قطعا خروج ترامپ از برجام باعث این شرایط سخت شد.

دفاع جهانگیری از عملکرد صالحی

جهانگیری گفت: خیلی ها به صالحی تهمت زدند که توان اتمی ما را از بین برد اما وقتی که ایشان در کارهای هسته ای جدید که شروع کردند، اقدام شگرفی بود.

وی افزود: عده‌ای از روز برجام،شروع به کارشکنی کردند و هر جا خواستند استفاده شود طوری صحبت کردند که مردم بهره نبرند. الان هم مذاکرات شروع شده است، حاضرند به نتیجه نرسد و زندگی مردم را گروگان می گیرند تا به یک پست بالاتری برسند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: همه باید همت کنیم تا این مشکلات از پیش پای مردم برداشته شود. اگر انسان انصاف و مروت داشته باشد، وقتی ببیند که دشمن قداری همچون ترامپ ایستاده تا ریشه همه را بزند، عده‌ای در خط مقدم هستند،کمک کنند. اگر اقدامی که دولت انجام داده را طرف دیگر انجام می داد، صدا و سیما صدها برنامه پخش می کرد. کاری که دولت کرد به گونه‌ای بود که خود آمریکایی ها به شکست اعتراف کرد.

وی ادامه داد: توهین به نمایندگان مجلس است که برخی را به جای آنها به جلسات می فرستند. نمایندگی وظیفه‌ای است که هیچ وقت قابل واگذاری نیست. اگر بخواهیم بودجه ۱۴۰۰ را بر زندگی مردم تشریح کنیم، چندین ساعت زمان لازم دارد.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: این مجلس رای داد که ۲ درصد نرخ ارز نباید کمتر کاهش یابد. این فقط متوجه مجلس نیست، مجمع تشخیص مصلحت هم این گونه است. چندین مصوبه در این مجمع مانده است و هیچ پاسخی هم نمی دهند.
جهانگیری اظهار کرد: عدم تصویب اف ای تی اف چه خساراتی را وارد می کند، چه کسی پاسخگو است.

اجازه نمی‌دهیم به سلیمانی خدشه‌ای وارد شود

وی درباره قاسم سلیمانی هم اظهار کرد: معتقدم یک توطئه سعودی اسرائیلی و ایران اینترنشنال استارت زد تا به این بهانه در شرایط خاصی که کشور در مذاکره با پنج قدرت دنیاست، درگیر موضوع دیگری شود. قاسم همه جان ما است و مگر اجازه می دهم خدشه‌ای به ایشان وارد سازند.
بایدن معتقد است که این دیدارها برای درک بهتر میان دو کشور و قراردادن روابط دو کشور در شرایط قابل پیش بینی و پایدار، ارزشمند است.

سوال: کدام وزارت خانه در فروردین رای به فیلتر کلاب هاوس رای دادند؟

آذری جهرمی گفت: موضوعات مرتبط با فیلترینگ در کارگروه تعیین مصادیق بررسی می شود. در دولت دهم مکانیسمی برای رای گیری آنلاین می گذارند. بنابراین در آیین نامه با این هدف موضوعی تحت قالب برگزاری جلسات آنلاین برگزار می کنند.
دادستانی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد، قرار بود آنهایی که منافی عفت و فساد اخلاقی است به صورت آنلاین برگزار شود.

این فرایند یک راه حلی شد که برخی از دستگاه ها به دنبال فیلتر کردن شبکه ها بودند، استفاده کنند. به عنوان نمونه اعلام کردیم که سایت پیوندها که مربوط به فیلترینگ است باید فیلتر شود؛ در کمیته فیلترینگ رای به فیلتر کردن سایت خود پیوندها دادند!

در نهایت در دولت دوازدهم قرار بر این شد که برای سایت ها و نرم افزارهایی که مخاطبان زیادی دارند به هیچ وجه آنلاین برگزار نشود.

اینکه درباره کلاب هاوس یک دستگاهی بر اساس نظر کارشناسی خودش روی آنلاین بارگذاری کرده و نمی دانم که رای گیری شده است یا خیر. دادستانی هم اعلامی در این باره نداشته است.

برخی اپراتورها اقدام خلافی کرده اند، باید متناسب با قانون هم برخورد شوند. اپراتورها افزایش قیمت داده بودند، ما پیگیری کردیم و قیمت ها برگشت. اگر کسی اعتقاد دارد که کلاب هاوس باید فیلتر شود، باید در چارچوب قانونی عمل کند.

وزارت اطلاعات در اسفندماه طی نامه‌ای هشدار داده بود و تهدیدهایی بر آن مترتب است. مملکت قانون دارد و باید مطابق با آن عمل کرد. ما درباره تلگرام مخالف بودیم اما وقتی قانون ابلاغ کرد، اجرا شد.

ما ابزارهای زیادی برای اجبار به اپراتورها دارند. نمی توانم برای برقراری یک خدمات، از خلاف قانون فشار بیاوریم.

کاهش مدت پروانه یکی از ابزارهاست که قطعا از آن استفاده خواهیم کرد. شاید عده ای بگویند تا انتخابات این جرایم را می پردازیم اما وقتی جریمه ای صادر شود جزو حقوق دولت محسوب می شود.

اگر در دولت بعدی هم این مساله لغو شود، مشخص می کنند که چه کسانی به دنبال فیلترینگ بوده اند.

قوه قضائیه باید با همه پرونده‌ها یکسان برخورد کند

معاون اول رئیس جمهوری درباره مبارزه با فساد هم گفت: مبارزه با فساد نیاز به شفافیت، حمایت از افشاگران دارد. در عین حال باید مراقبت کرد آبرویی ریخته نشود اما نباید مفسد احساس امنیت کند.

جهانگیری با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۸۰ برای مبارزه با فساد افزود: قوه قضائیه باید با همه پرونده‌ها یکسان برخورد کند. یک جا خیلی رسانه ای و یک جا سرپوش گذاشته می شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ کاغذ سفیدی نشان دادم که زندگی شخص من همچون این کاغذ سفید پاک است. من در رده مسئولان جمهوری اسلامی یک ریال به دنبال استفاده شخصی نبوده‌ام.

معاون اول رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه روی موضوع حقوق نجومی خیلی مانور داده شد، اضافه کرد: در مورد عیسی شریفی، املاک نجومی هیچ توضیحی به مردم داده نشد. من بر خلاف نظر برخی در دولت ماندم تا امثال بابک زنجانی دیگری ایجاد نشود.

جهانگیری اظهار کرد: به بابک زنجانی یک میلیارد دلار پول داده شده است. یک و هفت دهم میلیارد دلار نفت داده شده است. نفت را می گرفته و پول آن را برنمی‌گردانده، دوباره به او نفت می داده‌اند.

وی تصریح کرد: با شعار مشکلی حل نمی شود. من در حد امکان حتما خودم دنبال می کنم.

سوال: چندی قبل گفتید که اجازه برکناری منشی خود را هم نداشتم. وعده هایی که در ۹۶ دادید را مردم فراموش نمی کنند و به دنبال بهانه تراشی هستید.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: مطلبی که درباره منشی گفتم نخستین کسی که سوال کرد شخص رئیس جمهوری بود. من از این موضوع ناراحت هستم. من رفتم در جلسه ای برای معرفی وزیر صمت. کسی که در صمت نقش داشتم باید مشورت می شدم.

جهانگیری افزود: در دوره دوم تغییر هیچ وزیری نقشی ندارم، دفتر رئیس جمهوری پیگیری می کند و پس از ابلاغ متوجه می شوم. این حق ایشان است و من هم در حد اختیارات داده شده اقدام می کنم.

از رنج مردم نباید برای محبوبیت خود استفاده کنیم

وی درباره گرانی هم اظهار کرد: از رنج مردم نباید برای محبوبیت خود استفاده کنیم. تفاوت ما با دیگران در این است. ما تلاش می کنیم که رنج مردم را به کار بریم اما عده ای هستند که از رنج مردم برای ارتقای خود استفاده کنند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: در سال ۹۶ نیامده بودم که بمانم، در تمام اظهارات هم با فعل گذشته صحبت کردم. رئیس جمهوری هم وعده‌هایی داد که بر اساس شرایط آن زمان بود. هیچ کسی تصور نمی کرد که شخص

دیوانه ای همچون ترامپ بیاید و سردار سلیمانی را ترور کند.

جهانگیری تاکید کرد: ترامپ آمده بود که کشور را از بین ببرد که موفق نشد.

وی با تاکید بر اینکه همه باید در چارچوب قانون اقدام کنند، اظهار کرد: رئیس جمهوری دومین شخص این کشور است نباید آن را تنزل دهند. ۲۴ میلیون رای به این دولت داده شده است، عده اندکی تلاش دارند اثبات کنند که اشتباه کرده اید. این باعث شده است که میزان مشارکت در انتخابات به شدت کاهش یابد.

سوال: چرا در هشت سال گذشته با حزب کارگزاران ارتباط کمتری داشته اید؟ آیا کشور را نیازمند ساختار سیاسی می دانید؟ گردش نخبگان چگونه باید اتفاق بیفتد؟

معاون اول رئیس جمهوری گفت: کشوری که بخواهد به سمت دموکراسی حرکت کند باید تلاش کند آن را در کشور نهادینه کند. در دولت آقای خاتمی سعی شد برای حمایت از احزاب منابعی اختصاص یابد و بعد به دلایلی محدود شد.

اینکه الان نامزد نداریم به دولت بر نمی‌گردد

جهانگیری افزود: نخبگان و احزاب باید بیش از دولت به این مساله بپردازند. اینکه الان نامزد نداریم به دولت برنمی گردد و خود ساختارهای سیاسی باید این اقدام را انجام دهند. البته کرونا بی تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: با این حال، کشور دارای جوانان مستعد است که می تواند به بهترین کشور از نظر اقتصادی تبدیل شود. من به آینده ایران امیدوارم. ما در مقطعی حتی ماسک نداشتیم؛ مابقی تجهیزات بماند. چه گروه و قشری موفق شدند ۲۰۰ هزار ماسک را به ۲۷ میلیون قطعه برسانند. دستگاه تنفس مصنوعی تولید کردند و حتی آن را صادر کردند.

معاون اول رئیس جمهوری به تامین واکسن هم اشاره کرد و گفت در شرایط جنگ اقتصادی هستیم؛ حتی با داشتن مجوز اوفک باز هم نمی توانیم نقل و انتقال واکسن را انجام دهیم.

شرایط سختی بر کشور حاکم است

معاون اول رئیس جمهوری درباره حضور کمرنگ در مقاطع مختلف همچون تحریم و بنزین گفت: من درباره بنزین پیشنهاد داشتم که به جای تخصیص بنزین به خودرو به افراد اختصاص یابد تا به نفع افراد مرفه نشود. بیش از ۴۸ درصد جمعیت هیچ خودرویی ندارند.

جهانگیری با اشاره به اینکه شرایط سخت فقر در کشور حاکم است، افزود: در شرایط سخت جنگ اقتصادی حتی به اتهاماتی که به من شد، پاسخ ندادم تا مردم تصور نکنند که آنها را فراموش کرده‌ایم و به خودمان مشغول شده‌ایم.

وی ادامه داد: من برای یک بار قهر کردم و جلسه را ترک کردم. طوری با من برخورد کردند که نتوانستم تحمل کنم. به دفتر هم گفتم که وسایلم را جمع کنند اما وزرا آمدند که مگر می شود مردم را تنها بگذارید؟ از ساعت ۱۲ شب تا ۹ صبح فردا همچون خوره‌ای به جانم افتاده بود که مگر می شود در این شرایط مردم را رها کرد. اینها به خاطر انتخابات نیست چرا که هیچ تصمیمی برای آن ندارم.

سوال: اقلیت های قومی و مذهبی نقش پررنگی در پیروزی روحانی داشتند، چرا در سطوح مدیریتی استفاده نشد؟

معاون اول رئیس جمهوری گفت: تا حدی قبول می کنم آنگونه که شایسته اقوام و مذاهب بود نتوانستیم از آنها استفاده کنیم. در یک جاهایی هم تابوشکنی کردیم، در این دولت ما سفیر اهل سنت، سفیر زن اهل سنت، فرماندار و استاندار با قومیت و مذاهب مختلف منصوب کردیم.

سوال: شبکه مخوف اقلیت حاضر در قدرت سال‌هاست رسانه های مختلفی دارد، راهپیمایی ها را علیه دولت سازماندهی کرده است. یکی از فرماندهان سپاه تا امام جمعه یکی از استانهای بزرگ هستند، حتی اصولگرایان؟

میانه رو را هم مورد حمله قرار می دهد، چرا دولت علیه این اقلیت کوچک بر خلاف نظر رهبر معظم انقلاب عمل می کنند، سکوت کرده و حاضر نشده است چهره مخوف این جریان که اصالت مردمی ندارد را برملا سازد؟ چرا؟

حداقل این اقلیت را به حاشیه نراندید؟

معاون اول رئیس جمهوری افزود: این یک مشکل جدی و واقعی است. ما در درون حاکمیت باید تلاش کنیم به تفاهم برسیم و اخلاق بنیان کار ما باشد. متاسفانه گاهی تیترها، صحبت ها و تجمعات با هیچ اصول اخلاقی سازگار نیست. دولت در این زمینه دارای محدودیت جدی است. از خدا می خواهیم آن دوستان هم به راه راست هدایت شوند. من در دی ۹۶ در مشهد بودم. فردا جمعه با پزشکان اصلاح طلب جلسه ای داشتم، گفتم که آقایانی که این تظاهرات را برگزار کردید دود آن به چشم مردم و خودتان خواهد رفت.

وی اضافه کرد: آن تظاهرات ترامپ را به این نتیجه رساند که می تواند تیر خلاص را به کشور بزند.

سوال: چرا سهم ایران در بازار سوریه بسیار اندک است؟ آیا در حال ارزیابی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری هستید؟

معاون اول رئیس جمهوری گفت: سوریه کشوری بزرگ و نیازمند بازسازی وسیعی است. حتما کشورها تلاش خواهند کرد سهمی از بازسازی سوریه را بر عهده بگیرند. البته باید دید که برای بازسازی سوریه چه تصمیمی گرفته می شود. بخش خصوصی ما ورود خوبی داشته است.

جهانگیری افزود: مقررات سوریه هم سخت است، بخش خصوصی که کارش را برای مردم انجام می دهد، منابع آن دریافت می شود.

موسسه‌های مالی کانون اصلی فساد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: موسسات مالی قطعا یکی از کانون‌های اصلی فساد بودند اما زندگی عده ای از مردم را گروگان گرفته بودند. دولت برای مردم باید فکری می کرد اما باید مشخص می شد که این فساد چگونه شکل گرفت. برخی دستگیر و محکوم شدند.

جهانگیری درباره کرونا هم اظهار کرد: من عضو ستاد کرونا نیستم. در اسفند ماه خودم مبتلا شدم. رئیس جمهوری در موضوع کرونا وقت گذاشته است. وزیر هم هرچه در توان است انجام می دهد. اما مسائل کرونا واقعا سخت است و امیدوارم که در مساله ای که زندگی مردم را از نظر سلامت و اقتصاد تهدید می کند، بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی افزود: با حضور دکتر ظریف و نمکی درباره چگونگی تامین کرونا جلسه داشتیم که تشخیص بر این بود که به وزارت کشور محول شود. ما پول واکسن دادیم اما نفرستادند. مقطعی برای تامین پول هم مشکل داشتیم.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه اظهارات مربوط به کرونا از همه خواست به تصمیمات ستاد کرونا عمل کنند.

وی درباره کنکور هم گفت با وزیر آموزش و پرورش در این باره صحبت خواهم کرد تا تصمیم‌گیری درستی انجام شود.

سوال: به عنوان کسی که دغدغه توسعه ایران را دارد، نسبت به آنچه این روزها درباره درز نوار صوتی دکتر ظریف رخ داد، چه می شود انجام داد؟ این دو قطبی دو سرمایه ملی را هدف گرفته است؛ یکی سردار سلیمانی که سردار دلها نامیده شد و در طرف دیگر دکتر ظریف که امثال او اندک است. چه می شود کرد که این دو قطبی میدان و دیپلماسی را گرفت، به ویژه اینکه بهره برداری انتخاباتی هم می شود؟

در یک شرایط تاریخی برای برداشتن فشار از زندگی مردم و گشایش برای کشور قرار داشتیم که ناگهان نوار صوتی محرمانه دکتر ظریف منتشر شد.

سلیمانی سردار دل‌ها و ظریف قهرمان ملی

معاون اول رئیس جمهوری افزود: یک بخش درباره چگونگی انتشار آن بود که رئیس جمهوری دستور رسیدگی فوری برای آن صادر کرد که چگونه یک فایل محرمانه سر از رسانه‌ای که با پول سعودی علیه مردم ایران فعالیت می کند، درآورده است.

وی گفت: باید مراقب میدان بازی که دیگران برای ما طراحی می کنند، باشیم. من دوستی دیرینه با سردار سلیمانی و دکتر ظریف داشتم و دارم. این دو یک سرمایه ملی هستند. موضوع میدان در منطقه ما یک موضوع جدی است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به حمله صدام به کویت و وقایع حضور طالبان در افغانستان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند ورود به افغانستان ممنوع است. بهار عربی شکل گرفت و منطقه حالت نظامی گرفت.

وقتی وجه غالب منطقه نظامی می شود، حتما باید در ایران هم این حساسیت ایجاد شود تا از مرزهای ایران که بزرگ و باز است، به شدت مراقبت و حفاظت کنیم.

جهانگیری تصریح کرد:‌ دو نهاد در این شرایط نقش کلیدی دارند، یکی میدان است که نقش تاریخی دارد که سردار سلیمانی عزیز بررسی کرد، اگر داعش سوریه را بگیرد و در عراق مستقر شود، حتما به سمت ایران خواهد آمد. همه تلاش خود را به کار گرفت تا چنین اتفاقی نیفتد.

دیگری دیپلماسی است که در این شرایط نقش بسیار حساسی خواهد داشت. پس میدان و دیپلماسی دو عنصری هستند که هر دو نقش تعیین کننده و کلیدی دارند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در همه این شرایط، اختلاف نظرها وجود دارد و تحلیل‌ها جدی می‌شود. نقش نهاد اجماع ساز بین اختلافات کارشناسی بین میدان و دیپلماسی در این مواقع ظهور می‌کند و کار آن حل اختلافات است.

هیچ یک از این اختلافات، اختلاف افراد با یکدیگر نیست، اختلافات کارشناسی است که دبیرخانه و خود شورای عالی امنیت ملی یکی از نهادهاست که این نقش اجماع ساز را بر عهده دارد.

جهانگیری تصریح کرد: سردار سلیمانی فرماندهی بود که باور داشت که مذاکره در همه حال تعیین کننده‌ است. به همین دلیل در خیلی از مذاکرات حضور داشت و خیلی ها را خودش انجام می داد. سفری که سردار سلیمانی در آن شهید شد برای مذاکره درباره سعودی و یمن رفته بود تا با نخست وزیر عراق گفت‌وگو کند. از هوشمندی و دلسوزی بالایی برخوردار بود، استقلال ایران برایش اهمیت داشت و شخصیت همه جانبه بود.

وی گفت: سردار سلیمانی برای خود در میان القاب مختلفی که وجود داشت، سرباز وطن را انتخاب کرد. مردم ایران از گروه‌های مختلف با گرایش‌های مختلف لقب سردار دلها به سلیمانی دادند، سردار دلها فقط از میدان به دست نیامده است، از صداقت، مردمی بودن و گذشتن از منافع شخصی و جناحی و دغدغه ایران داشتن، از میل به انسجام و تفاهم ملی و تلاش برای حل مسائل و دشوارای های سیاسی ایجاد شد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: آخرین نشستی که با سردار سلیمانی داشتم درباره آقای خاتمی بود. برای او تفاهم و انسجام داخلی بسیار مهم بود، سعی داشت با دولتمردان هماهنگی و رابطه پایداری داشته باشد که در راس آنها آقای ظریف بود.

وی تصریح کرد: باید به ظریف به عنوان یک سرمایه ملی بزرگ نگاه کرد، ببینیم خود سردار سلیمانی درباره او چه می‌گفت. رهبر انقلاب در این دو دولت ما از شخصیت عضو دولتی که در سخنرانی عمومی از شجاعت و صداقت تعریف کرده باشد نداریم و حتی در یکی از سخنرانی‌ها برای شجاعت آقای ظریف استدلال کردند که من مذاکرات ایشان را می بینم و در جریان جزئیات مذاکرات هستم.

تسلط ظریف به مسائل بین المللی و بن بست شکنی او در برجام، نخبگان به درستی او را در برجام با نهضت ملی شدن صنعت نفت و دکتر مصدق مقایسه کردند.

جهانگیری گفت: هیچ مساله‌ای جز منافع ملی کشور برای این دو عزیز، با توجه به شناختی که داشتم مطرح نبوده است، استقلال و سربلندی وطن برای هر دوی آنها مهم بود. نگذاریم دوگانه سازی کاذب برای ما درست کنند. میدان و دیپلماسی همیشه با هم هستند و هیچ وقت نمی شود گفت اینها دو موضوعی هستند که یکی باید باشد و دیگری باید دور بزند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: مذاکرات وین و رفع تحریم را بزرگترین موضوع ملی امروز کشور بدانیم، مسئول مذاکره در برابر با شش قدرت دنیا را تضعیف نکنیم.انتخابات را با رقابت شرافتمدانه و مشارکت موثر رونق ببخشیم نه با تقدیس زدایی از چهره‌های خدمتگزار کشور.

وی گفت: به درک مردم و رشد فکری آنها بیش از القائات سیاسی و مخرب باور داشته باشیم. مردم سردار سلیمانی ودکتر ظریف را مکمل هم می دانند. بارها از زبان سردار سلیمانی درباره ظریف و از زبان دکتر ظریف درباره سردار سلیمانی شنیدم.

یک وقتی کمی شرایط سخت بود فکر می کردم که آنها با هم جلسه ای ندارند، به هر دوی آنها گفتنم که می خواهید یک نشست سه جانبه‌ای داشته باشیم تا مشکلات را حل کنیم، گفتند که ما هر یکشنبه و بعد هر سه شنبه با هم جلسه داریم.

جهانگیری تصریح کرد: ظریف در این نوار به نقش بسیار مهم سردار سلیمانی اقرار می کند، دولت و ملت وظیفه خود می دانند که از قهرمانانشان و مدیران سرآمد با تمام توان دفاع کنند.

یک لحظه نمی توانیم تحمل نمی کنیم که کسی جمله ای بگوید که با روحیات و از خودگذشتگی سردار سلیمانی سازگار نباشد و همین طور نباید قهرمان بزرگمان را در میدان دیپلماسی که از کیان و استقلال و مسایل کشور در برابر قدرت‌های بزرگ دفاع می‌کند، تضعیف کرد.

وی افزود: وظیفه ملی بزرگ بر دوش آحاد ملت این است که نگذارند مسائل حیاتی کشور به بازی های لحظه ای تبدیل شود. بگذاریم این دو قهرمان برای مردم ایرن قهرمان بمانند. بگذاریم سردار سلیمانی همچنان محبوب دلها باشد و ظریف فردی باشد که به پشتیبانی مردم این دور از مذاکرات مشکل کشور را حل کند و با عزت از تحریم عبور کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: تا این لحظه اطلاعی از اقدامات وزارت اطلاعات درباره شناسایی عامل انتشار این فایل نگرفته‌ام اما می دانم که امکانات خود را برای این موضوع بسیج کرده است.

جهانگیری افزود: آنچه در بیرون طراحی کرده بودند این بود که از این موضوع یک اختلاف و دوگانگی در شرایط مذاکره ایجاد کنند. یک دوگانگی که نیروهای انقلابی و ارزشی متاثر شوند که به سردار سلیمانی توهین شده است و از طرف دیگر حملاتی به ظریف عزیز شود تا خدای نکرده نتواند با روحیه قوی در مذاکرات حاضر شود.

این بازی بود که ایران اینترنشنال شروع کرد و می خواستند با این تحلیل‌ها، اختلافات را به داخل کشور بکشاند. مطمئنم با هشیاری مردم این نقش، نقش بر آب می شود.

سردار سلیمانی همچنان برای ما سردار دلهاست و ظریف همچنان برای ما یک قهرمان و انسان مخلصی است که به دنبال حقوق ملت ایران است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱۶
اختلاف طبفاتی در دوران مدیریت شما بسیار عمیق تر شده است. اختلاف طبقاتی چنین عظیم ربطی به تحریم ها دارد!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
اگر احمدی نژاد تأیید بشه رای اول را دارد
نه به خاطر اینکه خوب عملکرده
بلکه به خاطر اینکه شما هم بد عملکردید و هم بیجا بد گویی او را کردید.
عملکرد شما در صحنه خارجی و داخلی او را بزرگ کرده
معلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
ملتی که هنوز به منجی بودن احمدی نژاد دلخوش هست همون بهتر که تحت تحریم و تحقیر آمریکا بمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
کاش یک روز ما متوجه بشیم که اگر سال 96 آقای رییسی یا آقای قالیباف یا آقای میرسلیم یا ... انتخاب شده بودند هم ما الان دقیقا در همین وضعیت بودیم وهیچ بهتر یا بدتری برایمان وجود نداشت .
تطهیر مسئولین از بی تقصیر بودن مشکلات
پاسخ ها
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
قدیما مسولان اگر احساس میکردند کسی در انجام وظایفشان کارشکنی میکند. آن پست را می بوسیدند و کنار میگذاشتند. نه آنکه هفت دستی بچسبند . هی بگویند ما میخواهیم کارکنیم اما نمی گذارند. چرا شجاعت به خرج نمیدهید و یکبار هم که شده به صراحت اعلام کنید: چه کاری می خواستید انجام بدهید و چه کسی و به چه دلیلی نگذاشته؟ تا مردم تکلیفشان را با وی روشن کنند.
تو که 7 سال و نیم بودی این 3 ماه هم بمون آخه حیفه عرصه خدمت رو خالی کنی
مجلس حداقلی را یک عد ه نماینده بی سواد تشکیل دادن، این انتظاری زیاده که بخواهیم بر وفق مراد مردم کار کنند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
برو دوغت را بنوش آقای باسواد
گند دولت تبخیر امید با جلسات یکطرفه کلاب هاوس و گوشی های آیفون شما و دوستانتان برطرف نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
گند کاری دولت را به دیگران ربط ندهید
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
شما درست فرمودید آن شخص بی سوادی که گفت برو دوغت را بنوش خودش حتما از جیرخوارهای.آنهادبوده .این آقا به گونه ای صحبت می کند که انگار کسی طرفدار دولت است خیر کسی طرفدار دولت نیست همانگونه که کسی طرفدار مجلسی ها نیست آنهایی که آمدند مجلس دروآقع انتخاب مردم نبودند .....
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
چه راحت معنی کلمات عوض شده است ،انقلابی را برای بی سواد ها بکار می برند!
رضاخواه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
شما آقای باسواد رای میدادی و یک عقل کل مثل خودت رو انتخاب میکردی برای دفاع از تفکر آبکی امثال خودت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
شما که با مجلس حداکثریتون کشور رو لجن مالکردین لطفا سکوت کنید.
تورا به خدا نام این مجلس را انقلابی نگذارید ، آبروی انقلاب را با این مجلس نبرید .این مجلس مجلس اقلیتهایی است که با انتخاب مردم مبنی بر عدم شرکت در انتخابات شکل گرفت و اندک نمایندگان کارکشته را هم یا مجبور به سکوت کردند و یا اعتبارنامه شان را با مدارک پر از ابهام رد کردند.

دقیقا شد زمانی که میگفتند احمدی نژاد بوی رجایی میدهد و چه جفایی در حق رجایی کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
حتما یکی از اون کارکشته ها هم تاجگردون هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
با گران کردن یهودی بنزین 3 ماه قبل انتخابات و دو روز قبل انتخابات اعلام کرونا کردین که مشارکت در مجلس را صفر کنید ولی باز نتوانستید الان فرار رو به جلو می کنید جناب اقلیت؟!
حال بماند افراد مسئله دار که رد صلاحیت شدن...!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
کدوم مجلس سمت مردم بود که این باشه ، یا کدوم دولت بغیر از مدتی در دولت خاتمی مردم برایشان ارزش داشت؟ برادر من رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
پاسخ به 15:20
نادان جان ... دستور افزایش قیمت بنزین از قبل صادر شده بود بعدش سران هرسه قوا بودند .... رئیس جمهور سپر بلا شد بفهم نفهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
شما اگه این فرار رو به جلو را بلد نبودید چی داشتید که بگید؟؟!!!
رضاخواه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
حتما شما نماینده اکثریت هستی و امثال تاجگردون هم کارکشته.چرا حماقت و فقر فکری در این جماعت غرب گرای اصلاح طلب و طرفدارانشان تمامی نداره
جالب نیست ؟؟ همه دم انتخابات زبون باز کردند . یعنی تو این هشت سال این چیزا رو یادت نبود . یه شبه یادت افتاد.
رای بی رای
چقدر دروغ
بخشی از مدیریت از دید عموم پنهان است و اگر مردم اعتماد میکنند. اما بخشی دیگر مثل توزیع مرغ و ... در انظار عمومی است. وقتی چنین بی تدبیری هایی هست چطور انتظار وجود دارد که به مدیریت پنهان اعتماد شود.
دوباره نزدیک انتخابات شد و کی بود کی بود من نبودم راه افتاد!
« اصلاح طلبان » قبل از هر « انتخابات » :

بدویید بیاید رای بدید مگر نه کشور به فنا خواهد رفت ! ! !

همان ها یک سال بعد :

ما فقط 20 درصد اختیارات داریم ، از ما انتظار خاصی نداشته باشید ! ! !

از این توهین آمیز تر چیزی سراغ دارید بگید لطفاً !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
اصولگرایان قبل انتخابات
ای وااااااااااااااای شهید بی سر واااااااااااااااای حسین وااااااااای ترووووووووووووووووررررر خودمونی
سین سین کردن واااااااااا اسالم درخطر هست بداد اسلام برسید بعد انتخابات مردم خس وخاشاکند مردم شعور ندارند مردم بیشعورند ......
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
درود بر شرفت
اینکه رئیس جمهور می گوید من از داخل ماشین وضعیت مردم را می بینم شامل همه ی هیئت دولت می شود که اینگونه نظرات ناشی از خود شیفتگی می دهند .
معاون اول رئیس جمهوری با حضور در شبکه مجازی «کلاب هاوس»

استغفرالله- با گوشی اپل امریکایی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
داداش استغفرالله نداره. پس انتظار داری اینا محصولات کشور محبوبشون رو ول کنند بیان جنسای ایرانی که توسط ژن معیوب تولید میشه بخرن؟
با دیدن جهانگیری و ظریف فهمیدم بدتر از شاهان قاجار هم میشه وجود داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
تازه احمدی نژاد و جلیلی رو یلدت نمیاد چی بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
شما با جهانگیریتون تو صف مرغ باشید
نمی‌خواد به احمدی نژاد گیر بدی
جهانگیری سال 96: مردم ایران یادتووووووووووونه ..... بله ما همه چی یادمونه شعارهای شما هم یادمونه
هشت سال از بهترین لحظه های عمرم به فنا رفت



منو بگو چه زود باورم شد که بعد از صد روز ایران بهشت خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
همه ضرر کردیم که به این جریان اعتماد کردیم، وقتی بچه های خودشون سر از آمریکا و کانادا و انگلیس در می آوردند باید متوجه میشدیم چه خبره ... هنوزم دیر نیست. رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
یعنی الان 8 سالته؟ آخه واسه کل 30 سال زندگیمون به فنا رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
حالا زود باورت نشه بدونری به اون یکی ها رای بدی ....
جهانگیری: از عقبه دولت حمایت کنم و از ۲۴ میلیون رای حفاظت کنم.

یعنی فقط در قبال 24 میلیون رای احساس وظیفه می کردین بقیه هییییییییییییییییییییییییچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
چهل میلیون نفر را داخل بورس نابود کردید جناب
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
مثلا چه گلی به سر رای دهنده هاش زد که به بقیه نزد؟ همه رو با هم بدبخت کردند
جهانگیری افزود: پدیده ترامپ بسیاری از پیش بینی‌های ما را به هم ریخت

تا کی ناکارامدی خود را گردن این و آن می اندازید اگه سیاستهای شما وابسته به شخصی در آمریکاست که مملکت را به فنا می دهید بکشید کنار دیگه مگه آدم چند بار از یک سوراخ گزیده می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
بیش از چهل ساله دشمن، دشمن می کنیم و آنوقت دولتمردان و مسئولان ما انتظار دارند که دشمن تهدید و توطئه و تحریم چندانی نکنه و همانند یک دوست باشه!
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
آخه ترامپ رو هم ما با رایمون انتخاب کردیم !!! شما ببخشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
مردم باید دعا کنند ترامپ نباشه. مجلس انقلابی هم در ایران نباشه. سپاه هم نباشه. منتقدین هم بی شناسنامه اند. اونا هم نباشند. روسیه و چین هم نباشند. اسراییل هم کار شکنی نکنه. خوب ابله تو باید بری توی بهشت رییس دولت بشی اینا چکار اری!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
اتفاقا این یک مورد را درست گفته زیرا اقتصاد بدون تعامل با دنیا بویژه امریکا متلاشی میشود که شده است.
ایکاش پول بیتالمال را برای این مجلس بی رای هزینه نمیکردیم.
مایه بی اعتباری ایرانیان شده اند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
تعطیل کنند به جاش پارک بسازند حداقل هوا تمیز تر بشه
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: درباره آن دولت هر وقت انسان حرف می زند، اعصاب انسان خرد می شود،

نظرتون در مورد دولت خودتون چیه؟ به نظرتون مردم چه احساسی پیدا می کنن/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
هیچ کس در گندزدن به پای احمدی نژاد نمی رسه
آزمون کذایی!
- آزمون آنلاین و سوالات تستی آماده پی.دی.اف آماده با سرچی ساده!
- برگزاری آزمون توسط آموزشگاههای مهارتی و مدارس و نمره مستمر و تضمین شده قبولی!
- ناظران آزمون فرمالیته و الکی و نمایشی!
- پولهای حرام مدرکفروشی، مدرکهای تقلبی و کمسوادی جذب مراکز میشوند و یا ارتقای مناصب ناحق!
- آینده تاریکتر و فجایع فسادها و ظلمهای بیشتر در کمین نهادها و انحطاط بیشتر کشور!
- ثروتهای باد آورده مدرکفروشی برای مدیران و شرکای هیئت مدیره مراکز آموزی!
اقای جهانگیری بعد از 8 سال یادتان افتاده صحبت کنید . ارزهای مسافرتی ، بی تدبیری در وزارت جهاد کشاورزی و صمت که هر روز شاهدش هستیم ؛ سوء استفاده از ارز 4200 که دولت مسئول ان بود . گره زدن همه چیز به تحریم بزرگترین مشکل این دولت است
با کمال تاسف در این گفتار معاون 57 دروغ و 48 جمله اطلاعات غلط بر زبان جاری شد
متاسفانه !
هشت سال همه را بدبخت کردید حالا مقصر شده مجلس انقلابی شما دیه چه رویی دارید
دود تحریم ها فقط به چشم مردم رفت و می رود و مسئولین و آقازاده ها خدا روشکر در ناز و نعمت!
دود تحریم ها فقط به چشم مردم رفت و می رود و مسئولین و آقازاده ها خدا روشکر در ناز و نعمت!
تقریبا تو سن 29سالگی ورشکست شدم و زمین خوردم به خاطر باز سرمایه که شماها تبلیغ ش رو کردین . تمامی اجناس چندین و چندین برابر شدن . هیچ گشایش اقتصادی پیدا نشد . بعد راست راست به مردم اینا را میگید . بابا دست از سرمون بردارین به قرآن این مملکت مسول نداشته باشه راحتریم . هیچ تدبیر و امیدی در هیچ کدام از دولت ها نیست و نخواهد بود . رای بی رای
بعید میدانم مجلس انقلابی که با رای مردم انتخاب شدند جلوی کاهش ارز رو بگیره چو با کاهش ارز تمام کالاها و اجناس قیمت شان کاهش می یابد. من طرفدار ارز 1000 تومانی هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
نگران دلارهایی هستند که احتکار کردند
پس این هشت سال اگر هیچکاره بودی، چرا هی من من کردی و مدعی خوشبت کردن ملت بودی؟
ببخشید فکر کنم یک سری بی سواد در مجلس جمع شده اند اگه دلار ‍ایین بیاید قدرت خرید مردم بیشتر میشود ولی متاسفانه ما مسولانی داریم که فقط فکر خودشان هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
دلار پاشی قبل از انتخابات برای چند روز هیچ مشکلی را حل نمی کنه
در این شرایط که بی ارزش شدن پول ملی به علت انتشار اسکناس بدون پشتوانه رخ داده است و بهای تمام شده کالاهای ساخت داخل افزایش یافته است کاهش نرخ ارز به معنی افزایش واردات و در نتیجه ورشکستگی تولید داخل می باشد که نمونه آن را در زمان احمدی نژاد دیدیم که با ثابت نگه داشتن نرخ ارز تولید داخلی از بین رفت و پس از مدتی که مقاومت در برابر فنر نرخ ارز از بین رفت با آن جهش مواجه شدیم الان هم اگر دوباره همان سیاست و مشابه تزریق ارز 4200تومانی پیش بیاید فاتحه تولید داخل خوانده خواهد شد بنابر این با تمام انتقاداتی که نسبت به مجلس فعلی دارم این کار آنها عقلایی می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
باشه دلال جون. تو راست میگی. اصلاً دلار باید بشه یک میلیون تومن. کی به کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
خجالت بکش
توکه واقعاً هرچی گفتی راست بود!!!!! اگه راست میگی یکبار هم که شده از فعالیتهای اقتصادی برادرت حمایت نکن و اعلام برائت کن.
در تمام دولنها یا استاندار و وزیر و...بودی و مردم وعده دادی و دروغ و دروغ و.....دو قطبی سازی با شیخ حسن در مملکت درست کردید ومردم را بدبخت کردید ونتیجه در سفره مردم روشن است با عملکرد دولت شما را دیدند
مجلس که جلوریزش دلارو...بگیرددرواقع داره مردم رابه خاطررای ندادن به مجلس مجازات میکند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
بیسواد پس چرا با مجلس قبلی که گل و بلبل بودن ارزون نشد و اصلا گرونی اون زمان اتفاق افتاد.
خواهشا کمی عافل باشیم و سنجیده .
خود دولت گفت قیمت داار دست خودمون
اینا میخوان مثل ۴۲۰۰ یه قیمتی بزارن تا بازم بتونن مابه التفاوت را صاحب بشن ، پس کی میخوایم درست بشیم .....
یعنی می فرمایید دلار که 30هزار بود مجلس انوقت شما ضدانقلاب بودند؟
به دلیل شرایط اقتصادی امریکا دلار تا زیر 3000تومان ریزش میکنه اونوقت فروشنده ها جنساشونا ترشی بندازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
دو ریال بده آش به همین خیال باش.
به دلیل شرایط اقتصادی امریکا دلار تا زیر 3000تومان ریزش میکنه اونوقت فروشنده ها جنساشونا ترشی بندازند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
خیالبافی تاکی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
نظر فوق برگرفته از :کتاب کرکدن ها
پرواز می کنند
7 سال و خرده ای اگر توانایی کار کردن داشتین انجام میدادین، الانم دوباره دم انتخابات نمیدونین به چه دری بزنن رای جمع کنن
حسن و اسحاق مملکت را به نابودی کشیدند
چی شده تا دیروز که مجلس دست خودتون بود دلار رو نمیداشتید بیاد پایین الان نزدیک انتخابات یه هو چی عوض شد که دلار رو میخواید بیارید پایین همتی که ریس بانک مرکزی تون هست میگه من معتقد نیستم ارز رو سر کوب کمینم جا نزدیک انتخابات اعتقادات رو کنار گذاشتید در ضمن نیمی بیشتر از جامعه ده شصتی هیستن یادم و نرفته گفتی مشکل جامعه ده شصتی هاست کاش نبودن تو انتخابات هم دور ما رو خط بکش
اول شما بگو ببینم در فضایی که مجوز ندادین چی کار می کنید؟
چاره کار وجود رئیس جمهور جهادی است که مثل رئیسی باشد وگرنه 8 سال نتیجه دوز و کلک را مردم دیدند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
خخخخخ یعنی چاره کار دوباره گول خوردن و رای دادن است؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
حتما83000زندانی را بخاطر کرونا فله ای ازاد بکند ودرسطح کشور ناامنی ایجاد کتد کارش حهادی هست وگرنه یک کارجهادی وی را نام ببر؟ البته بجز سخنرانی و سفر استانی وگردش علمی رفتنش ...
مسلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
روز روشن توی خیابان زورگیری می کنند خانه مردم رامی زنند و ... انوقت از اقتدار قوه قضائیه می گویند.الان هم میگویند به کاندید ما رای بدهید وگرنه با قدرتی که داریم بلایی که سر روحانی اوردیم سر بعدی هم می اوریم تا بفهمید انتخاب صحیح و رای حلال یعنی چه.
همین را می دانم بعد این دولت گل بلبل نمی شود بلکه سرنوشت بدی در انتظار ماست چون اقتصاد اقتصاد دان می خواهد همه کس نمی تواند فرماندهی کند کسانی مانند اقای جهانگیری نوبخت و دیگر اعضای کابینه می توانند این اقتصاد را بچرخانند تا حالا به اندازه 20 سال کار اقتصادی شده است با دست خالی ولی مشکلات حل نشده مشکلات دیگری نمایان می شود و درجه حماقت است که بگوییم مشکلات حل دیگر مشکلات نداریم روی هم رفته نمره دولت از 20 -18 داده می شود خواهش می شود آقای تابناک منتشر شود
اگه اون پولهایی که ایرانی‌ها تو ترکیه خونه گرفتند و سفر ترکیه رفتند به تولید می‌دادند هم مشکلات کار حل میشد و هم معیشت. آنقدر مشکلات را گردن تحریم و دیگران نیندارید مشکل از همین‌جاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
توی ترکیه ملک خریدم؛چرا؟ زن وبچم از دست ... وطنی راحت باشند
برجام خسارتی محض بود
احتمالا دلارو میخوان بیارن پایین تا 8 سال دیگه اصلاح طلبان رای بیارند بعد برای فشار به ملت بکشند بالا
همش کی بود کی بود من نبودم. پس نشستی اونجا حقوق مفت میگیری که چی؟ کاری انجام نمیدی که
ای کاش در ایران سیستم ریاست جمهوری وجود نداشت تا تکلیف مردم معلوم بود
همه تون قهرمانید.
بی جهت با ارسال این گونه نوشته ها و گذاشتن کامنت ها خودتان راخسته نکنید... خانه از پایبست ویران است... مردم آگاه بخوبی همه چیز را می دانند فقط قشر بی سواد و ساده لو هست که نمی توانند حقیقت ماجرا را درک نمایبند .‌مردم آگاه می دانند تمام بدبختی ها از کجا سرچشمه گرفته وقتی سرچشمه گل آلود باشد هرکاری مردم بکنند مشکل حل نخواهد شد تمام افرادی را که شما مرتب اسم آنها را به زبان می آورید فقط مهره های شطرنج هستند گرداننده.این بازی شطرنج افراد دیگر هستند شماهابه جای اینکه در احساسات کودگانه خود غوطه ور کردید بهتر است کمی به عقل و خرد خود رجوع نمایید مثلا‌بعضی ها از احمدی نژاد بهترین گزینه می دانند این عده ساده لو یا می دانند یا نمی خواهند بدانند که احمدی نژاد چه به روز این مردم آورده گرچه خوب که فکر میکنم آن هم کاره ای نبوده..... حال شما مردم تا کی می خواهید سر عقل.بیایید خدا می داند .....
مقصر اقتصادی دولت نبود آنهای که به سفارت خانه ها حمله کردند آنهای که با اسرائیل هم صدا هستند
تمام مشکلات تقصیر احمدی نژاد و ترامپ و دشمن و ...
اگر در تمام صحبت های ایشان دقت کنید یک نکته کلیدی داشت که خیلی روی ان مانور می داد و ان ظریف بود معلوم است که اینها برنامه دارند تا ظریف را بزک کنند
اقامگه نمیگی نمیزارن اختیار نداریم پس چرا انتخابات شرکت میکنید برید دیگه نیاید اصلاح طلب نبینیم توی انتخابات خوب افرین
شعار انقلاب نه شرقی نه غربی بود الان دو طیف شرق گرا و غربگرا دعوا راه انداختند و مردم تاوانش را میدهند ول کنید بذارین باد بیاد
اقای جهانگیری خدا از شما و روحانی نگذرد که سرمایه ما در بورس را یک سوم کردید !!!!!!
وقتی معاون اول و کاندیدای ریاست جمهوری از درک ارزش ثبات عاجزه و فکر میکنه پایین اوردن قیمت ارز یه شبه به نفعه مملکته جز تاسف چیزی نمیشه اظهار کرد. یه شبه پایین اومدن قیمت ارز به همون اندازه یه شبه بالا رفتنش مخربه و ادمای زیادی به خاک سیاه میشونه. ولی دوستان فقط به فکر رای اوردن هستن
آقای جهانگیری این 7.5 سال بابت چی حقوق می گرفتی؟ اصلا سر کار چه کاری انجام می دادی؟ این طوری که شما میگید اصلا معاون اول رئیس جمهور کار خاصی در کشور نمی کنه.
سران سه قوه برای ارز ۴۲۰۰تومانی عبارتنداز حسن روحانی رییس جمهور علی لاریجانی رئیس مجلس وقت وصادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه آدرس درست بدهید
"معاون اول رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه روی موضوع حقوق نجومی خیلی مانور داده شد، اضافه کرد: در مورد عیسی شریفی، املاک نجومی هیچ توضیحی به مردم داده نشد. "
علتش اینه که واقعا قصد مبارزه با فساد تو این مملکت وجود نداره بلکه بیشتر دعواهای جناهی برای کسب قدرت است! برای همین هم روی حقوق های نجومی مانور دادند و هیچ توجهی به اختلاس های چند هزار میلیاردی نکردند!

معاون اول رئیس جمهوری گفت: تا حدی قبول می کنم آنگونه که شایسته اقوام و مذاهب بود نتوانستیم از آنها استفاده کنیم. در یک جاهایی هم تابوشکنی کردیم، در این دولت ما سفیر اهل سنت، سفیر زن اهل سنت، فرماندار و استاندار با قومیت و مذاهب مختلف منصوب کردیم.
اتفاقا دولت روحانی که با وعده های اجرای اصل پانزدهم و تشکیل فرهنگستان زبان ترکی توانست بیشترین رای را در آذربایجان کسب کند بزرگترین ضربه را به زبان ترکی و زبان های دیگر غیر فارسی با طرح های بسندگی زبان فارسی و اجباری کردن کودکستان در مناطق دو زبانه و ... به اقوام زد و به هیچ یک از وعده های انتخاباتی اش عمل نکرد. شما به وزیران کابینه نگاه کنید آیا حتی یک وزیر غیر فارس زبان در آن پیدا می کنید!؟ متاسفانه دولت روحانی قوم گرایانه ترین دولت در جمهوری اسلامی است!!!
٤٢ سال با ندانم كارى
با سلام واحترام خدمت دولت محترم اقاي روحاني وستا دبه نظر من در مجمو ع با عنا يت به مشكلات زيا دايجا شده مثل حوا دث طبيعي زلزله باران وسيل بيماري فشار دولتها ي متخا صم ووجود قطع نامه هاي متعددبراي تهديد ايران وخوب بوده است وهيچ كس ديگري با محدوديت هاي مو جود نمي توانست بهتر از ايشان كاركند ولي من يك گله دارم ما به ايشا ن رأي داديم كه با دنيا وأمر يكا تعا مل كند اگر نمي توانست نبايد عوا م فر يبي مي كرد كا رايشان مثل اين مي ماند كه پول چيزي را كه مي خوا هي بخري از قبل داده أيد ولي جنس رانميدهند
این جهانگیری بهتره اول بره یکبار حرفها و برنامه های انتخاباتی خودش رو نگاه کنه که چی میگفت و از درآمد سرشار و سفره مردم میگفت.تو و روحانی اگر مرد بودید تو این هشت سال کار می‌کردید نه تو این سه ماه باقیمانده با پررویی باز شعار تو خالی بدید......
چاره کار وجود رئیس جمهوری با سواد مردمی و ایرانی غیر نژاد عرب است که برای ایرانی دل بسوزاند مثل دکتر رضایی باشد وگرنه عملکرد رییسی سال ها پیش همه را مردم دیده‌اند و سابقه اشان کاملا روشن است، شاید حداکثر چند ده هزار نفر رای بیاورند
فقط دور شو همین
بله شما دولتی ها که بقول حسن روحانی دست دولته که میتونه یکروزه دلار رو ارزون کنه ولی نمیخواد و هر بیسوادی هم میدونه که قیمت دلار دست دولته نه کس دیگر.
شما میخواین باز یه قیمت پایین مثل همین ۴۲۰۰ مصوب کنین و اضافی قیمت رو مثل الان که با مجلس قبلی ساخت و پاخت کردین تا بیاد بحساب دولت و کلی هم کاسب بشین .
چرا اصرار دارین که یک قیمت دولتی باشه و یکی هم آزاد ؟
چون بدین دست عزیزان خودی تا با فروش ان بصورت نرخ آزاد کلی سود کنند
پس گندکاری های خودتون رو بدیگران نچسبونید.
دلار۳تومنی کردین۳۰تومن بعد مجلس نمیزاره بیاد پایین ...
دلار ۴۲۰۰ تومانی نتیجه تصمیم گیری سران سه قوه یعنی حسن روحانی وعلی لاریجانی و صادق لاریجانی بوده تاریخ دقیق را اعلام کنید . کلی گویی و گنگ صحبت نکنید
شدیدا رای بی رای!!
یکی نیست به این بگه پس شما نبودید که مردم را به بورس دعوت کردید و آیا برخی چهره های وابسته به شما مثل آخوندی نبودند که میلیاردها تومان از سرمایه مردم در بورس را سر بزنگاه و با سود میلیاردی خارج کردند و باعث به گل نشستن کشتی بورس شدند حاال میگید دولت در بورس دخالت نمی کند؟ پس چرا مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردید. یادتان رفته آقای روحانی می گفت برخیها چشم ندارند ببینند بورس داره رشد میکنه؟ یادتان رفته آقای روحانی می گفت بورس بهترین محل برای سرمایه گذاری است؟ یادتان رفته .....
رای بی رای
ان المنافقین کان اخوان الشیاطین؟حیف ازوقتی که برای اراجیف غربگداهاگذاشتم ولی یاداستدلالهای معاویه پس ازجنگ نهروان افتادم؟اغافکرکنم یادت رفته توزیردولت رفسنجانی،خاتمی ومعاون روحان ی بودی که جمعا۲۴ساله خودت گفتی توجهادسازندگ هم بودی اینکه بالای۳۰ساله ازاین همه خد؟مته؟صا؟دقانه؟خسته نشدی بهترنیس به جوانهاهم اجازه خدمته صادقانه بدی؟؟؟!
رای بی رای
عذرخواهی منو بپذیرید که دیر رسیدم ولی من هم رای بی رای
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی